Helyi termékek vásárlására tanít a légtérzár?

A vulkáni hamu által okozott káosz a légiközlekedésben ráirányította a figyelmet a gazdaság globális összekapcsoltságára és a távoli régiók egymástól való függésére. De nem mindenki járt rosszul az európai légtér lezárásával. A megbénult nemzetközi légiközlekedés miatt felélénkült a helyi kereskedelem és új kereskedelmi csatornák, export-import-kapcsolatok aktivizálódtak.

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

A klímaváltozás korában felesleges és kártékony luxus, hogy a világ másik feléből hozatott gyümölcsöket eszünk. Ezzel a nemzetközi szállítmányozás hatalmas légszennyezését és fosszilis üzemanyag-fogyasztását segítjük. A harmadik világban olcsón legyártott ruhaneműk vagy elektronikai készülékek outsourcing-trendjét persze nehezebb eltörölni (az árelőny miatt), de élelmünket helyi gazdáktól és hazai gyártóktól is be lehet szerezni.

Vannak országok, ahol "food miles"címkével kezdték jelezni az élelmiszercikkeken, milyen távolságot tettek meg annak összetevői, mire a polcra kerültek. Minél kisebb a kilométerek száma, annál kevesebbet szennyezte a környezetet az adott termék vagy mezőgazdasági termény. Hasonló címkézést és kilométer-mérést kellene bevezetni minden típusú termékre.

Napok alatt átrendeződtek az ellátási láncok

A közlekedés múlt csütörtökön kezdődött lefagyása néhány nap alatt új jelenségekhez vezetett a kereskedelemben. Ami az egyik régiónak hátrány, a másiknak előny: a globális kommunikáció korában mindenkit el leher érni, így dinamikusan helyet cserélnek a gazdasági szereplők, ha beüt valamilyen gigszer. A piaci igények kielégítésére manapság könnyebben lehet szerezni utánpótlást és helyettesítést, ha az ellátmány a légtérzár miatt mozdulatlanul, mozdíthatatlanul vesztegel egy távoli ország valamely raktárában.

A CNN hírtelevízió néhány példával illusztrálta a kereskedők leleményességét: Dubai például Új-Zélandból rendelt lazacot. Az Európától 11 700 kilométerre fekvő szigetországban a King Salmon nevű cég eddig rendszerint 3 kartonra szóló rendeléseket kapott a közel-keleti városból. Most 500 kartonnal rendeltek. Az ok: a Norvégiából eredő ellátás elakadt, ahogy a hamu szállt Európa felett. A vállalat túlórázást vezet be, hogy kielégítse a megugrott volument. 200 tonna lazacot exportálnak Japántól a közel-keletig.

Az amerikai virágpiacok szintén új-zélandi felhozatallal váltják ki a metszett holland árut. Az Eastern and Global új-zélandi társasághoz hívások futnak be Torontóból, Chicagóból, New Yorkból, csupa olyan piacról, ahova az évnek ebben a szakaszában még a holland kereskedők jutattják el virágaikat - az ellátás lanyhulásával rendszerint csak májusban van szükség más országok virágtermésének bevonására.

Véleményvezér

Hivatalos, tényleg vannak zebrák az Orbán Viktorhoz köthető birtokon

Hivatalos, tényleg vannak zebrák az Orbán Viktorhoz köthető birtokon 

A kormány honlapja szerint összesen négy zebra érkezett Magyarországra.
A Tisza párt nyerte a számháborút

A Tisza párt nyerte a számháborút 

Ki fizeti a masírozókat?
Provokatív légtérsértést követtek el az oroszok Litvánia felett

Provokatív légtérsértést követtek el az oroszok Litvánia felett 

Súlyos orosz légtérsértés történt Litvánia felett.
Orbán Viktor barátjához menekült Magyarország egyik legkeresettebb, körözött bűnözője

Orbán Viktor barátjához menekült Magyarország egyik legkeresettebb, körözött bűnözője 

Nagy kérdés, miként sikerülhetett elmenekülnie a magyar maffiafőnöknek?
Burgonya kilója 30 forintért

Burgonya kilója 30 forintért 

A politikusok kedvence lesz a krumpli, rég lehetett ilyen olcsón osztogatni.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo