Helyi termékek vásárlására tanít a légtérzár?

A vulkáni hamu által okozott káosz a légiközlekedésben ráirányította a figyelmet a gazdaság globális összekapcsoltságára és a távoli régiók egymástól való függésére. De nem mindenki járt rosszul az európai légtér lezárásával. A megbénult nemzetközi légiközlekedés miatt felélénkült a helyi kereskedelem és új kereskedelmi csatornák, export-import-kapcsolatok aktivizálódtak.

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

A klímaváltozás korában felesleges és kártékony luxus, hogy a világ másik feléből hozatott gyümölcsöket eszünk. Ezzel a nemzetközi szállítmányozás hatalmas légszennyezését és fosszilis üzemanyag-fogyasztását segítjük. A harmadik világban olcsón legyártott ruhaneműk vagy elektronikai készülékek outsourcing-trendjét persze nehezebb eltörölni (az árelőny miatt), de élelmünket helyi gazdáktól és hazai gyártóktól is be lehet szerezni.

Vannak országok, ahol "food miles"címkével kezdték jelezni az élelmiszercikkeken, milyen távolságot tettek meg annak összetevői, mire a polcra kerültek. Minél kisebb a kilométerek száma, annál kevesebbet szennyezte a környezetet az adott termék vagy mezőgazdasági termény. Hasonló címkézést és kilométer-mérést kellene bevezetni minden típusú termékre.

Napok alatt átrendeződtek az ellátási láncok

A közlekedés múlt csütörtökön kezdődött lefagyása néhány nap alatt új jelenségekhez vezetett a kereskedelemben. Ami az egyik régiónak hátrány, a másiknak előny: a globális kommunikáció korában mindenkit el leher érni, így dinamikusan helyet cserélnek a gazdasági szereplők, ha beüt valamilyen gigszer. A piaci igények kielégítésére manapság könnyebben lehet szerezni utánpótlást és helyettesítést, ha az ellátmány a légtérzár miatt mozdulatlanul, mozdíthatatlanul vesztegel egy távoli ország valamely raktárában.

A CNN hírtelevízió néhány példával illusztrálta a kereskedők leleményességét: Dubai például Új-Zélandból rendelt lazacot. Az Európától 11 700 kilométerre fekvő szigetországban a King Salmon nevű cég eddig rendszerint 3 kartonra szóló rendeléseket kapott a közel-keleti városból. Most 500 kartonnal rendeltek. Az ok: a Norvégiából eredő ellátás elakadt, ahogy a hamu szállt Európa felett. A vállalat túlórázást vezet be, hogy kielégítse a megugrott volument. 200 tonna lazacot exportálnak Japántól a közel-keletig.

Az amerikai virágpiacok szintén új-zélandi felhozatallal váltják ki a metszett holland árut. Az Eastern and Global új-zélandi társasághoz hívások futnak be Torontóból, Chicagóból, New Yorkból, csupa olyan piacról, ahova az évnek ebben a szakaszában még a holland kereskedők jutattják el virágaikat - az ellátás lanyhulásával rendszerint csak májusban van szükség más országok virágtermésének bevonására.

Véleményvezér

Három és félszeres gázárral riogat a fideszes intézmény

Három és félszeres gázárral riogat a fideszes intézmény 

A Fidesz állandóan riogat, migránsokkal, háborúval, Sorossal, most meg a gázárral.
Főhet szegény Orbán Viktor feje

Főhet szegény Orbán Viktor feje 

Ez ám a meglepetés, mégiscsak Putyin a háborúpárti.
Hadházy Ákos szerint eltűnt 16 milliárd forint

Hadházy Ákos szerint eltűnt 16 milliárd forint 

Újabb botrány, lesz-e felelős?
Magyar Péter nyilvánosságra hozta a Fidesz „őszödi beszédét”

Magyar Péter nyilvánosságra hozta a Fidesz „őszödi beszédét” 

A Fidesz eddigi állításával ellentétben nem békepárti.
A magyar vállalkozók az ötödik legmagasabb árat fizetik Európában az áramért

A magyar vállalkozók az ötödik legmagasabb árat fizetik Európában az áramért 

Az európai átlagár felett kapják az áramot a magyar vállalkozók.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo