Amikor a vevő dönti el, mit áruljanak

Vajon mennyire tudja a vásárló fenntartható működésre ösztönözni a vállalatokat? A tapasztalatok szerint egyre inkább: egyes termékek bojkottja több ízben is befolyásolta gyártóikat.

Elmossa az árrésstopot a recesszió?
Mekkora sebeket ejt rajtunk Donald Trump vámháborúja?

Online Klasszis Klub élőben Jaksity Györggyel!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves közgazdászt!

2025. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!


A pálmaolaj-termelés miatt elpsztítják az esőerdőket
Kép:fotopedia

Egy unatkozó irodai alkalmazott édességet kezd rágcsálni, ám rájön, hogy az egy orangután ujja. Vér folyik ki a száján. A Greenpeace KitKat csokoládéról készült „reklámfilmje" 2010 márciusában fogyasztók tömegét döbbentette rá, hogy a pálmaolajat - amely ma már mindenféle élelmiszer és kozmetikai termék hozzávalója - úgy termelik, hogy közben elpusztítják az őshonos esőerdőket, és monokultúrás pálmaültetvényekkel helyettesítik. Ezzel a kipusztulás szélére sodornak már eleve veszélyeztetett állatfajokat, és irtózatos légszennyezést is okoznak, ugyanis a kivágott fákban megkötött szén-dioxid visszajut a légkörbe. Ez a gyakorlat évek óta, de egy jól kitalált kampány kellett ahhoz, hogy mindez tudatosodjon a közvéleményben. Kétszázezren tiltakoztak a Nestlénél. Nyolc hét alatt célba ért az akció: néhány kudarcos visszavágás után a cég végül kénytelen volt csatlakozni a The Forest Trust nevű szervezethez, amely garantálja, hogy ezentúl csakis a fenntartható módon termelő pálmaolaj-beszállítókkal dolgozik a svájci konszern.

Kétélű fegyver
A bojkottra szólító kampányok kétélű fegyverek, használhatók retrográd értékek propagálására is. A 15 millió tagot számláló Southern Baptist Convention 1997-ben a Disney konglomerátum bojkottálására szólította fel tagjait, mert a Disneylandekben „meleg napokat” tartottak az azonos nemű pároknak, és „botrányos” filmek – például a Ponyvaregény – könyvváltozatait árusították. A konzervatív szervezet 2005-ben függesztette csak fel akcióját.

Az eset örvendetes bizonyítéka volt annak, hogy nem veszett el az alulról jövő kezdeményezések ereje: a kellő létszámot megmozgató akarat, vagyis a „kritikus tömeg" képes hatni a gazdasági szereplők viselkedésére. Még akkor is, ha az irányváltás a márka védelme, a támadási felület megszüntetése jegyében zajlik, a KitKat ugyanis az egyik legnagyobb bevételt hozó terméke a Nestlének.

Ha kellő méreteket ér el a tiltakozás, akár politikai rendszerek megdöntéséhez is hozzájárulhat. A feketéket elnyomó dél-afrikai apartheid megszüntetésében az ENSZ által jóváhagyott államközi gazdasági szankciókon túl nagy szerepe volt a civil fogyasztói bojkottnak, amely elítélte, hogy a társaságok a jelenlétükkel és befektetéseikkel támogatják az elnyomó rezsimet. A Barclay's Bank részesedése a brit diákbankszámlák piacán 27 százalékról 17-re esett a kampány következtében. A népszerűségvesztés a tőzsdei vállalatoknál a részvényárfolyamra is kihat, ennek csökkenése szintén a tőkekivonás egy formája. A Co-operative Bank felmérése szerint 2002-ben a népszerűtlen brit cégektől 2,6 milliárd fontnyi fogyasztói kereslet vándorolt át a konkurenciához bojkottok miatt.

Danone-história
Franciaországban a vásárlói bojkott miatt 50 millió frankkal (más forrás szerint 10 százalékkal) csökkent a Danone bevétele. Idehaza az internetes közösség 2001-ben hirdetett bojkottot, amiért a cég be akarja zárni az általa megvásárolt, több mint százéves múltú Győri Kekszgyárat. A francia vezetés megadta magát a felháborodás miatt, ám fokozatosan külföldre és Székesfehérvárra helyezte át a gyártást. 2007-re kiderült, csak elodázásról volt szó, a gyárat 2010-re le is bontották.

Eredményes fogyasztói bojkottkampányok

Év       Vállalat           Kampányszervezet
1986    A Barclay's Bank kivonul Dél-Afrikából          Anti-Apartheid Intl.
1988    Számos nagyvállalat beszünteti az ózonpajzsra káros aeroszolok használatát a hűtőberendezésekben   FoE UK
1988-1989      A Benetton és az Avon felhagy az állatkísérletekkel      BUAV/PETA UK
1990    A Ratners kivonul a Dél-afrikai Köztársaságból a kilátásba helyezett fogyasztói bojkott előtt   Anti-Apartheid UK
1991    A Philip Morris beszünteti egy homofób szenátor támogatását  ACT-UP USA
1994    A Scott Paper befejezi az erdők tarvágását      Greenpeace
1996    Leállítják a francia nukleáris kísérleteket           CND Intl.
1997    A Holiday Inn kivonul a kínai fennhatóság alatt lévő Tibetből    Free Tibet Campaign USA
1997-1998      A Pepsi, az Apple, a Texaco kivonul Burmából           Burma Campaign UK
1997    A General Motors beszünteti az állatok alkalmazását a baleseti teszteknél        PET USA
1997    A Gilette moratóriumot hirdet az állatkísérletekre         PETA Intl.
1999    A Burger King bezárja egységét Ciszjordániában (West Bank)            Palestin Solidarity Campaign UK
2000    A Mitsubishi Motors és a Mitsubishi Electric az esőerdők védelme miatt módosítja fa- és papírbeszerzését            Rainforest Action Network
2003-2004      A Triump Intl. és a PriceWaterhouseCoopers kivonul Burmából          Burma Campaign UK
2004    Az Office Depot megkezdi papír-újrahasznosítási programját   Forest Ethics USA
2005    A Royal Caribbean Cruises víztisztító berendezéseket szerel hajóira, hogy a szennyvíz és a mosószerek ne kerüljenek a tengervízbe           Oceana
2009    A Kimberly-Clark papírgyár az őshonos amerikai erdők védelmére új fakivágási előírásokat vezet be a Kleenex zsebkendőmárkánál     Greenpeace
2008-2010      A Fruit of the Loom divatmárkát a legnagyobb diákbojkott, 96 egyetem szerződésbontása és 50 millió dollárnyi bevételkiesés vezeti rá, hogy újra megnyissa hondurasi gyárát. A Donna Karan és a DKNY is lekerül a bojkottált cégek listájáról, miután megegyezik amerikai és kínai gyárai dolgozóival a bérkövetelésekről    United Students Against Sweatshops (Egyesült Diákok a Kiszipolyozó Üzemek Ellen)

Véleményvezér

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak 

Árkorlátozás ide, vagy oda, azok mennek felfelé.
2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia

2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia 

Szépen gazdagodott a Matolcsy gyerek.
A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak

A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak 

Orbán Viktort kifejezetten negatív színben tüntetik fel cseh plakátokon.
Kiderült miért vonta vissza vámjait Trump

Kiderült miért vonta vissza vámjait Trump 

A közgazdászok pártállás nélkül visítanak.
180 fokot fordult Orbán Viktor és Donald Trump barátja

180 fokot fordult Orbán Viktor és Donald Trump barátja 

A politikusok némelyike felülmúlja a szélkakasokat.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo