Amikor a vevő dönti el, mit áruljanak

Vajon mennyire tudja a vásárló fenntartható működésre ösztönözni a vállalatokat? A tapasztalatok szerint egyre inkább: egyes termékek bojkottja több ízben is befolyásolta gyártóikat.

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!


A pálmaolaj-termelés miatt elpsztítják az esőerdőket
Kép:fotopedia

Egy unatkozó irodai alkalmazott édességet kezd rágcsálni, ám rájön, hogy az egy orangután ujja. Vér folyik ki a száján. A Greenpeace KitKat csokoládéról készült „reklámfilmje" 2010 márciusában fogyasztók tömegét döbbentette rá, hogy a pálmaolajat - amely ma már mindenféle élelmiszer és kozmetikai termék hozzávalója - úgy termelik, hogy közben elpusztítják az őshonos esőerdőket, és monokultúrás pálmaültetvényekkel helyettesítik. Ezzel a kipusztulás szélére sodornak már eleve veszélyeztetett állatfajokat, és irtózatos légszennyezést is okoznak, ugyanis a kivágott fákban megkötött szén-dioxid visszajut a légkörbe. Ez a gyakorlat évek óta, de egy jól kitalált kampány kellett ahhoz, hogy mindez tudatosodjon a közvéleményben. Kétszázezren tiltakoztak a Nestlénél. Nyolc hét alatt célba ért az akció: néhány kudarcos visszavágás után a cég végül kénytelen volt csatlakozni a The Forest Trust nevű szervezethez, amely garantálja, hogy ezentúl csakis a fenntartható módon termelő pálmaolaj-beszállítókkal dolgozik a svájci konszern.

Kétélű fegyver
A bojkottra szólító kampányok kétélű fegyverek, használhatók retrográd értékek propagálására is. A 15 millió tagot számláló Southern Baptist Convention 1997-ben a Disney konglomerátum bojkottálására szólította fel tagjait, mert a Disneylandekben „meleg napokat” tartottak az azonos nemű pároknak, és „botrányos” filmek – például a Ponyvaregény – könyvváltozatait árusították. A konzervatív szervezet 2005-ben függesztette csak fel akcióját.

Az eset örvendetes bizonyítéka volt annak, hogy nem veszett el az alulról jövő kezdeményezések ereje: a kellő létszámot megmozgató akarat, vagyis a „kritikus tömeg" képes hatni a gazdasági szereplők viselkedésére. Még akkor is, ha az irányváltás a márka védelme, a támadási felület megszüntetése jegyében zajlik, a KitKat ugyanis az egyik legnagyobb bevételt hozó terméke a Nestlének.

Ha kellő méreteket ér el a tiltakozás, akár politikai rendszerek megdöntéséhez is hozzájárulhat. A feketéket elnyomó dél-afrikai apartheid megszüntetésében az ENSZ által jóváhagyott államközi gazdasági szankciókon túl nagy szerepe volt a civil fogyasztói bojkottnak, amely elítélte, hogy a társaságok a jelenlétükkel és befektetéseikkel támogatják az elnyomó rezsimet. A Barclay's Bank részesedése a brit diákbankszámlák piacán 27 százalékról 17-re esett a kampány következtében. A népszerűségvesztés a tőzsdei vállalatoknál a részvényárfolyamra is kihat, ennek csökkenése szintén a tőkekivonás egy formája. A Co-operative Bank felmérése szerint 2002-ben a népszerűtlen brit cégektől 2,6 milliárd fontnyi fogyasztói kereslet vándorolt át a konkurenciához bojkottok miatt.

Danone-história
Franciaországban a vásárlói bojkott miatt 50 millió frankkal (más forrás szerint 10 százalékkal) csökkent a Danone bevétele. Idehaza az internetes közösség 2001-ben hirdetett bojkottot, amiért a cég be akarja zárni az általa megvásárolt, több mint százéves múltú Győri Kekszgyárat. A francia vezetés megadta magát a felháborodás miatt, ám fokozatosan külföldre és Székesfehérvárra helyezte át a gyártást. 2007-re kiderült, csak elodázásról volt szó, a gyárat 2010-re le is bontották.

Eredményes fogyasztói bojkottkampányok

Év       Vállalat           Kampányszervezet
1986    A Barclay's Bank kivonul Dél-Afrikából          Anti-Apartheid Intl.
1988    Számos nagyvállalat beszünteti az ózonpajzsra káros aeroszolok használatát a hűtőberendezésekben   FoE UK
1988-1989      A Benetton és az Avon felhagy az állatkísérletekkel      BUAV/PETA UK
1990    A Ratners kivonul a Dél-afrikai Köztársaságból a kilátásba helyezett fogyasztói bojkott előtt   Anti-Apartheid UK
1991    A Philip Morris beszünteti egy homofób szenátor támogatását  ACT-UP USA
1994    A Scott Paper befejezi az erdők tarvágását      Greenpeace
1996    Leállítják a francia nukleáris kísérleteket           CND Intl.
1997    A Holiday Inn kivonul a kínai fennhatóság alatt lévő Tibetből    Free Tibet Campaign USA
1997-1998      A Pepsi, az Apple, a Texaco kivonul Burmából           Burma Campaign UK
1997    A General Motors beszünteti az állatok alkalmazását a baleseti teszteknél        PET USA
1997    A Gilette moratóriumot hirdet az állatkísérletekre         PETA Intl.
1999    A Burger King bezárja egységét Ciszjordániában (West Bank)            Palestin Solidarity Campaign UK
2000    A Mitsubishi Motors és a Mitsubishi Electric az esőerdők védelme miatt módosítja fa- és papírbeszerzését            Rainforest Action Network
2003-2004      A Triump Intl. és a PriceWaterhouseCoopers kivonul Burmából          Burma Campaign UK
2004    Az Office Depot megkezdi papír-újrahasznosítási programját   Forest Ethics USA
2005    A Royal Caribbean Cruises víztisztító berendezéseket szerel hajóira, hogy a szennyvíz és a mosószerek ne kerüljenek a tengervízbe           Oceana
2009    A Kimberly-Clark papírgyár az őshonos amerikai erdők védelmére új fakivágási előírásokat vezet be a Kleenex zsebkendőmárkánál     Greenpeace
2008-2010      A Fruit of the Loom divatmárkát a legnagyobb diákbojkott, 96 egyetem szerződésbontása és 50 millió dollárnyi bevételkiesés vezeti rá, hogy újra megnyissa hondurasi gyárát. A Donna Karan és a DKNY is lekerül a bojkottált cégek listájáról, miután megegyezik amerikai és kínai gyárai dolgozóival a bérkövetelésekről    United Students Against Sweatshops (Egyesült Diákok a Kiszipolyozó Üzemek Ellen)

Véleményvezér

A Tisza párt nyerte a számháborút

A Tisza párt nyerte a számháborút 

Ki fizeti a masírozókat?
Provokatív légtérsértést követtek el az oroszok Litvánia felett

Provokatív légtérsértést követtek el az oroszok Litvánia felett 

Súlyos orosz légtérsértés történt Litvánia felett.
Orbán Viktor barátjához menekült Magyarország egyik legkeresettebb, körözött bűnözője

Orbán Viktor barátjához menekült Magyarország egyik legkeresettebb, körözött bűnözője 

Nagy kérdés, miként sikerülhetett elmenekülnie a magyar maffiafőnöknek?
Burgonya kilója 30 forintért

Burgonya kilója 30 forintért 

A politikusok kedvence lesz a krumpli, rég lehetett ilyen olcsón osztogatni.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo