Új elvárás: CO2-transzparencia a vállalatoknál

Új elvárás jelent meg a felelős vállalatok megítélésében és elbírálásában: nemcsak a társadalmi felelősségvállalásról illik rendszeresen beszámolni, hanem a kifejtett környezeti hatásról is. Méghozzá tudományos részletességgel. A világ nagy iparvállalatai közül évente 2500 tárja fel széndioxid-kibocsátási adatait.

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Világmárkák juttatják el adataikat CO2-emissziójukról és fosszilis energia-elégetésükről a londoni Carbon Disclosure Project (CDP) nevű non-profit társaságnak. A beérkező információkból a CDP általános képet alkot az egyes iparágak körülbelüli emissziós „szokásairól". Ezek nyilvánossá tétele az eddigi tapasztalatok szerint ösztönző hatásúnak bizonyult. Az új normák bevezetése az üzleti gondolkodásba és a nyilvánosság tudatába segít új etikai mércét meghonosítani.

Az adatoknak köszönhetően erősödik a „zöldülésért" folyó verseny a vállalatok között. Ugyanis egy magára valamit is adó vállalat, nem engedheti meg, hogy egy emissziós összehasonlításban kedvezőtlenebb eredménnyel jöjjön ki a vetélytársainál. Nyilvánvalóan presztízs-versenyről van szó a cégek között, de a good will ily módon való növelése pozitív hatásokkal jár az ökoszisztémára nézve.

Önkéntes alapon

Az ipari termelés és az energiaszolgáltatás juttatja a légkörbe az üvegházhatást kiváltó gázok közel 45 százalékát. E szektorok amerikai szereplői tulajdonképpen azelőtt csatlakoztak az emissziós „feltárulkozás" programjához, mielőtt a kormány kiterjesztené iparágukra a széndioxid-kibocsátási szabályozásokat.

Japán 2003-ban vezette be a cégeknél az emissziós jelentés kötelezettségét, az Európai Unió 2005 óta kvótarendszerrel szabályozza és limitálja a széndioxid-kibocsátást az energia-igényes iparágakban. Az EU-val ellentétben az Egyesült Államokban nincsenek érvényben kötelező érvényű, törvénybe iktatott emissziós korlátozások. Az amerikai Environmental Protection Agency szeptemberben bejelentette, hogy 2011-től kötelezni fogja az erőműveket és az iparvállalatok gázkibocsátásaik bejelentésére. A rendelet ellen erős lobbizást folytatott az amerikai Kereskedelmi Kamara és a Gyáriparosok Nemzeti Szövetsége. Úgy okoskodtak, a megújuló energiaforrásokra való átállással sok munkahely szűnne meg és kerülne az országon kívülre.

Befektetői nyomás: Zöld szempontok

A legeredményesebb cégek a CO2-kibocsátás csökkentésében
Vállalat (szektor, régió)
Accenture (informatika, Észak-Amerika, Allianz (pénzügy, Európa) BASF (nehézipar, Európa), Boeing (nehézipar, Észak-Amerika), Cisco Systems (informatika, Észak-Amerika), Consolidated Edison (közmű, Észak-Amerika), EMC (informatika, Észak-Amerika), Nokia Group (informatika, Európa), Reckitt Benckiser (fogyasztási cikk, Európa), Royal Dutch Shell (energia, Európa), Siemens (nehézipar, Európa), Swiss Re (pénzügy, Európa)

Az USA-ba kiküldött kérdőívek 60 százalékát juttatják vissza kitöltve a CDP-hez. 330 amerikai óriáscég vesz részt önként a vizsgálatban, szinte mindegyik szerepel a Standard's & Poor 500-as tőzsdeindexében. A kérdőívekhez a Bank of America Merrill Lynch támogató levelét is mellékelik, amelyben a pénzintézet az emissziós adatok nyilvánosságra hozására buzdítja a cégeket.

A CDP 475 befektetői csoportot lát el adatokkal, melyek kezében 55 trillió(!) dollárnyi tőke összpontosul. A londoni szervezet illetékesei a céges kitárulkozás előnyét abban látják, hogy a befektetők így meggyőződhetnek arról, az adott vállalat valóban jövőbe tekintő vállalkozás-e, amely elkötelezett tevékenységének környezetkímélőbbé tétele iránt, E szempontok ugyanis egyre többet nyomnak a latban befektetői döntéseknél.

Paul Dickinson, a CDP alapítója és igazgatója minden fórumon hangsúlyozza, hogy az önkéntes megmérettetés nem helyettesítheti az erős, kormány-szintű szabályozást. De azt elismeri, hogy a program megkönnyítheti a keserű pirula lenyelését (vagyis az emisszió visszafogását) olyan füstokádó országokban is, mint India és Kína.

Érdemes megjegyezni, hogy Dickinson egy új gondolkodásmód zászlóvivőjétől tanult. 1997-ben az angliai Bath városának egyetemén Anita Roddick tanítványa volt, aki a The Body Shop élén népszerűsítette és gyakorolta az új üzleti etika alapelveit, mint az „alternatív kapitalisták" emblematikus alakja.

Barométer

Mivel a koppenhágai konferencia nem eredményezett jogilag kötelező érvényű, világszintű megállapodást a széndioxid-kibocsátás megregulázásáról, „a szabályozás változó tényező, s a CO2-kibocsátás ezért kockázati faktort jelent az üzletmenetnek. Az okos cégek arra fogják használni a Carbon Disclosure Project adatait, hogy azok mentén szervezzék át stratégiájukat", mondta a New York Times-nak Jack Ehnes, egy kaliforniai befektetési alap vezetője, amely a CDP egyik társfinanszírozója.

A projekt kritikusai kételyeiknek adtak hangot: szerintük megbízhatatlan az adatok tényszerűsége, mivel külső audit nem ellenőrzi a bejelentett számokat és értékeket, ahogy az a tőzsdén szereplő társaságok pénzügyi eredményeinél kötelező. Becsszóra kell elhinni a cégeknek, hogy amit állítanak, az megfelel a valóságnak. A résztvevő vállalatok egyébként is ráálltak természetkímélőbbé válás útjára és tetteik semmi hatással nincsenek a makacs, zöldülni nem akaró vállalatokra, szól a szkeptikusok másik érve. A kérdőívekre nem válaszoló amerikai cégek pedig azt hozták fel mentségükre, túl nagy betekintést engednének a gyártási folyamataikba a riválisoknak.

A CDP-adatgyűjtés fejlődése

A válaszadó cégek száma 2003 óta 235-ről 2500-ra ugrott

2002-ig a cégek „vélt illetve vélhető klímaváltozásról” beszéltek, mert annak tényként kezelését túl kockázatosnak érezték

A vizsgálat immár számba veszi a céget érintő lehetséges környezeti kockázatokat is, például mennyire van kitéve egy gyártelepe árvízveszélynek

A legújabb kérdőívekben már a cég beszállítói körének gázkibocsátási adatait is igénylik

A CDP a cégek élővizekre gyakorolt hatásáról külön is készít felmérést 

Véleményvezér

Bajban van a pápai kórház

Bajban van a pápai kórház 

A pápai egészségügyi ellátás megbillent.
Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje

Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje 

Van itt pénz emberek, nem mindenkinek ugyan, de akinek jut, az nem panaszkodhat.
Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is

Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is 

Fájdalmas, hogy még Bulgária is előbb vezeti be az eurót, mint Magyarország.
Görögországban két, háromszor olcsóbb a cseresznye és az eper

Görögországban két, háromszor olcsóbb a cseresznye és az eper 

Gigászi gyümölcsárak a piacokon.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo