Tanulhatnánk a múlt hibáiból!

A természeti környezet elszennyeződése, javaink pazarló felhasználása kétirányú hatású. Egyrészt leszűkíti a manapság ismert, fogyóban lévő természeti erőforrások körét, (csökkentve az eljövendő nemzedékek lehetőségeit) másfelől az elszennyezett erőforrások újbóli alkalmazása előtt szükségessé váló tisztítási folyamattal növeli a termelés költségeit, így végső soron korlátozza a fenntartható fejlődés folyamatait.

A környezettel kapcsolatos eltérő szemléletek, értékrendek, érdekek gyakran helyi, országos vagy regionális konfliktusok kialakulásához vezettek és vezetnek ma is. A konfliktusok számbavétele, csoportosítása és elemzése alkalmat adhat egy megfelelőbb környezeti politika kialakítására és kommunikációjára.

A környezeti konfliktusról több síkon és többféle megközelítésben beszélhetünk, ezért a konfliktusokat a kialakulásukat övező társadalmi viszonyok, az aktuális hatalom és a civil társadalom által adott válaszok alapján érdemes csoportosítani, majd elemezni.

A környezeti konfliktusok időrendi csoportosítása:

1) A konfliktusok forrását képező fő szennyeződések létrejöttének időszaka: a XX. század 20-as 30-as éveitől kezdve a 80-as évek közepéig,

2) A körünkben felhalmozott szennyeződések, illetve a környezetszennyező-károsító technológiák felismerésének időszaka a 70-es évek végétől a 90-es évek végéig. A felismerés egyidejű, de motivációját tekintve kétoldalú (a rendszerváltás igényéhez köthető politikai, és politikamentes: szakmai),

3)  A konfliktusok számbavételére, megelőzésére, kezelésére irányuló jogi és gazdasági szabályozók megalkotásának időszaka a 80-as évek közepétől egészen a közelmúltig,

4) A konszolidáció kezdetének időszaka, amely tulajdonképpen a közelmúltban kezdődött el, és még nem teljesedett ki.

A környezeti konfliktusokra adott válaszok csoportosítása:

1) A második világháborút követő időszakra a 70-es évek közepéig az erőltetett iparosítás, a szennyezőanyagok korlátlan és ellenőrizetlen környezetbe juttatása mellett az volt a jellemző, hogy a kérdés egyáltalán nem került terítékre, sem a hatalom, sem az akkori helyzetből adódóan erőtlen civil társadalom részéről. Az 1976. évi II. törvény az emberi környezet védelméről tipikus termék: szép elvek; minimális esély a kikényszeríthetőségre.

2) Kezdeti lépés volt a kevés és nem túl erős hatáskörrel felruházott környezetvédelmi hatóság létrehozása a 70-es évek elején.

3) A rendszerváltás előszele idején a civil társadalom egy része (a sajtó jelentős és érdemi közreműködésével) a korábbi hatalom elleni fellépés eszközének tekintette a környezetvédelmi kérdéseket. A tervezett beruházásokkal (Bős-Nagymarostól kezdve a Prédikálószéken és hulladékkezelő létesítményeken át (Dorog, Aszód, Kétpó, stb), továbbá egy-egy konkrét üggyel (szemétimportok, stb.) szemben jelentős társadalmi mozgalmak indultak meg. A múlt század utolsó két évtizedében került felszínre gyakorlatilag az összes korábban felhalmozott és ma ismert környezetszennyezés (Barlanglakások, Nagytétény, stb.,) is.

4) A máig legfontosabb pozitív válasz az 1995. évi LIII. Törvény 98 -a, amely ügyféli jogállást biztosít környezeti ügyekben a civil társadalom legszélesebb körének, illetve az AARHUS-i egyezmény beépítése a hazai jogrendbe, amely biztosítja a környezeti adatok teljes köréhez való hozzájutást.#page#

A környezeti konfliktusok természete szerinti csoportosítás:

1) Régi, örökölt szennyezések feltárása és megoldása.

Példák:

  • A környezetvédelmi törvény alapján egy szennyezett területre az ingatlan-nyilvántartásba bejegyeztetett környezeti kár hogyan akadályozza (a jogalkotó szándékával ellentétben) a cég fejlődését, miközben az örökölt szennyezést folyamatosan felszámolja.
  • Hogyan lehet a régi környezetszennyező (az esetek nagy részében illegálisan létesült) hulladéklerakók káros hatásait minimalizálni?
  • Nyíregyháza-Borbánya hulladéklerakó ügye.
  • Csepeli galvániszap (vagy korábban szegedi Fémszelekt)

2) Valamely létesítmény (ipari üzem, erőmű, autópálya, autóút, közösségi hulladékkezelő, közösségi szennyvízkezelő, stb.) megvalósítása, működése elleni fellépés.

  • M0 körgyűrű egyes szakaszai
  • Szentendre-Szigetmonostor közötti "kishíd" ügye
  • Osztrák égető Szentgotthárd szomszédságában
  • Cementgyári hulladékégetés kérdései
  • Regionális hulladéklerakók, -kezelő telepek kálváriája
  • Dorogi veszélyes hulladék égető és a Dorogi Környezetvédelmi Egyesület állandó vitája.
  • A meghiúsult hazai hulladék-akku feldolgozás tragikomédiája.

3) Hatósági intézkedés (létesítmény működésének engedélyezése, nem engedélyezése, kötelezés valamely környezetjavító intézkedés megtételére stb.) elleni fellépés.

4) Szemét-, vagy környezetszennyező technológia importja.

5) A döntési folyamat hosszúsága, bonyolultsága miatt kialakuló konfliktus.

Egy 1995-ben indult eljárásban különféle fellebbezések folytán 2004-ben az ügyfél számára kedvező döntés született a Legfelsőbb Bíróságon, ám az időközben megváltozott jogszabályok miatt a bírósági döntés nyomán sem volt a tevékenység megkezdhető, és az egész eljárást újra kellett kezdeni.

Újra és újra

Nagy valószínűséggel kijelenthető, hogy a környezettel, környezetvédelemmel kapcsolatos konfliktusok folyamatosan újratermelődnek. A kérdés csak az, hogy van-e elegendő tapasztalat a konfliktusok kialakulásának megelőzéséhez, a kialakultak kezeléséhez, illetve biztosítottak-e a feltételei egy olyan jogi környezet kialakításának, amely a fent jelzett párbeszédet és a nyilvánosság bevonását elősegíti.

Reiniger Róbert, a Deloitte Környezetvédelmi szolgáltatások üzletágának igazgatója szerint a válasz mindkét kérdésre pozitív. "Az elmúlt másfél évtized konfliktusainak elemzésével a jövőbeni problémák egy része biztosan megelőzhető, vagy negatív hatásuk csökkenthető. Egy- két jogszabály módosítása (pl.: a hulladékkezelés szabályozása, a hulladéklerakós rendelet és a felszín alatti vizek védelméről szóló rendelet harmonizálása, stb.), illetve néhány olyan további jogszabály megalkotása, amely a transzparenciát segíti (pl.: környezeti, fenntarthatósági jelentés, közigazgatási szerződés), vagy a környezetvédelmi fejlesztések gazdasági alapjait szélesíti (céltartalék), a kívánt irányba lendíthetné a konfliktusok kezelhetőségét."

Véleményvezér

Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál

Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál 

Milliárdok folytak a kanálisba.
Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül?

Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül? 

Oroszország hatalmas hadi készleteket halmoz fel, de ki ellen?
Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump

Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump 

A republikánus mennyországnak bealkonyult.
Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala

Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala 

A kárpátaljai magyarok is inkább az Európai Unióhoz szeretnének csatlakozni, mint Putyin rémhatalmához.
Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban

Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban 

Amerika gyakorlatilag megtámadja Venezuelát.
Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből

Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből 

A kenyérinfláció tűpontos jelzőszáma a gazdaság működésének.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo