Szerettem a cipődobozokat: jól lehetett benne tárolni interjúkkal teli magnókazettáim százait. De ahogy az analógról is áttértünk a digitálisra, úgy manapság nemcsak a magnószalagoktól mond búcsút az ember, hanem a féktelen papírfogyasztástól is.
A Puma "Clever Little Bag"-je nem több, mint festetlen kartonpapír a cipő körül, ezt piros csomagolás tartja össze, amelyről masniszerűség lóg ki - a kartonpapírra tervezett lyukon keresztül (fogó vagy fül gyanánt). Az alapanyag természetesen újrahasznosított papír.
A csomagolás előállítása 65 százalékkal kevesebb papírt igényel, mint a négyszögletes, hat oldalú papírdoboz, és 60 százalékkal kevesebb szemetet termel a világnak, mint elődje. A megoldás kitalálója Yves Behar, a San Francisco-I fuseproject dizájncég svájci születésű alapítója, aki állandó szakmai partnere a Pumának. Ő találta ki a cápacsont alakú Bluetooth telefont és a tervezte One Laptop Per Child programban használt komputert is. A hírek szerint Behar 40 prototípust tervezett a cipődobozhoz -melyekhez közel 2000 vázlatot készített-, mielőtt a végleges verzió mellett döntött a Puma vezetése. A német vállalat reméli, hogy versenytársai és a divatipar is hasonlóan környezetbarát megoldások felé indulnak el a csomagolástechnika terén.
Hiába a jó (zöld) szándék, az átállás lassú: az új cipődobozok csak 2011 második felétől kerülnek forgalomba a boltokban. Két prototípus azonban már most megtekinthető a londoni Design Museumban látható "Sustainable Futures - Can Design Make a Difference?", vagyis "Fenntartható jövők - Változtathatunk a dizájnnal?" című kiállításon. Az új cipődoboz londoni prezentációján a német cég vezérigazgatója, Jochen Zeitz kiemelte, hogy már 1993-ban környezettudatos elveket vezettek be a cégműködés tervezésébe, végrehajtásába és ellenőrzésébe -ebben az évben került Zeitz a társaság élére-, majd 2010-ben az ENSZ fenntarthatósági jelentése is megemlítette az 1948-ban alapított vállalat eredményeit.
Az új csomagolás része a PumaVision neveztű stratégiának, mely a vállalat fenntarthatóvá tételét célozza meg. A cég 25 százalékkal kívánja energia-, víz-, karbon-használatát és szeméttermelését. A célkitűzés értelmében a vállalat termékeinek fele 2015-re megfelel a "a legjobb fenntarthatósági gyakorlatok" sztenderdjének. A cég elindította a Puma Fenntarthatósági Indexet, amelytől azt remélik, hogy az iparág más szereplőit is tevékenységük, gyártási folyamataik zöldítésére sarkallja majd. Azok a vetélytárs gyártók kérhetik felvételük az indexbe, melyek 2015-re szintén fenntarthatóvá teszik termékskálájuk felét - elsősorban fenntartható források (organikus gyapot és mérgező vegyületeket nélkülöző alapanyagok) használatával. A Nike és az Adidas után a Puma a világ harmadik sportruházati óriáscége.