Piactéren a legjobb példák

A vállalatok társadalmi felelősségvállalása (CSR) az a téma, amiről az elmúlt években a gazdasági, politikai vezetők és a civil szektor képviselői is sokat beszéltek, hangzatos szlogeneket és akcióterveket emlegettek, a mindennapok bemutatása viszont sokszor hiányzott. Erre viszont tökéletesen megfelel a CSR Europe minden évben megszervezett CSR MarketPlace, ami Európa felelősen gondolkodó cégeit és szervezeteit vonultatja fel, akik gyakorlataikat és tapasztalataikat mutatják meg egymásnak és a négyszáz fős közönségnek. Idén a kiállítás Brüsszelben volt. 

Megváltó vagy „csak” leváltó lehet Magyar Péter? Kihúzza az Orbán-kormány 2026-ig?
Meddig marad szankciós listán Rogán Antal? Mi lesz a régi ellenzékkel?
Online Klasszis Klub élőben Kéri Lászlóval!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a politológustól!

2025. január 23. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az október végi eseményen jelentette be az Európai Bizottság és a társadalmi felelősségvállalással foglalkozó szervezetek (CSR Europe, a BUSINESSEUROPE és az UEAPME) közös Enterprise2020 vízióját, amely szerint a jövő vállalkozása leginkább a lelkiismeretes piacokon nyugszik. A piactéren kiállító közel 100 cég, oktatási intézmény és non-profit szervezet a „fenntartható belső és külső piacok ösztönzése", a „befogadó társadalmak", az „egészségügy és jólét", illetve az „átláthatóság a bizalomért" területén ismertették az általuk elindított programokat és kezdeményezéseket.

Kakaófarmerek, geotermikus metrófűtés, nagykövet 20 millió gyerek közül

A világ egyik vezető agrárcége, a Cargill Nyugat-Afrikában tanítja a farmereket a fenntartható kakaótermesztésre. Az elmúlt években 140 közösség 10 ezer farmere tanulhatta meg a korszerű mezőgazdasági ismereteket, miközben a Cargill 60 ezer gyermek oktatási körülményein is javított.

A madridi metró 2009-ben indította el kísérleti programját, amely a geotermikus energiát használta a Pacifico állomás hűtésére/fűtésére. A 150 méter mélyre lefúrt csövek a felszín alatti állandó 15 Celsius fokot „hőcserélik". A fenntartható energiaforrás használatával az áramfogyasztás 75 százalékkal, a szén-dioxid kibocsátás 50 százalékkal csökkent az állomáson.

Az indiai Környezetvédelmi Minisztérium, a Környezeti Nevelés Központja és az ArcelorMittal által működtetett „CO2: Pick Right" kampány eddig mintegy 1,5 millió indiai gyermeket ért el mintegy 200 ezer iskolában, tanítva őket a klímaváltozásról és környezet védelméről. A gyerekek maguk közül választják meg India Környezetvédelmi nagykövetét. A program célja mintegy 20 millió gyerek bevonása.

Lengyel víz, magyar lakások, ír idősek

A Kropla Beskidu Alap célja, hogy a helyi közösségeket az eddig nem túl nagy becsben tartott vízkincs megőrzésére tanítsa, kiváltképpen a fiatalabb korosztályok tanításán keresztül. A lengyelországi Coca-Cola által felkarolt kezdeményezés pályázatokat ír ki a helyi vizek megóvására, amely 25000 zloty (1,76 millió forint) támogatást nyújt önkormányzatoknak vagy szervezeteknek, illetve 5000 zloty-t (350 ezer forint) iskoláknak. Az elmúlt 5 évben több mint 60 projekt indulhatott el Lengyelország-szerte.

A Holcim Otthon Alapítvány azért jött létre, hogy támogassa az önkormányzatokat nehéz sorsú lakosaik otthonhoz jutásában. Az alapítvány számos település elhagyott, leromlott állapotú épületének felújítási költségeibe szállt be. A szervezet célja, hogy a legelesettebbeken segítsen, akik saját erejükből képtelenek lennének saját otthont építeni. Az Alapítvány a megalapítása óta eltelt 4 évben 31 önkormányzatot támogatott 400 millió forinttal, s ennek révén közel 130 új otthont vehettek birtokba rászoruló új tulajdonosaik.

Jövőre Budapesten
A KÖVET Egyesület a Fenntartható Gazdálkodásért 2011-ben második alkalommal, Magyarország EU-elnöksége keretében rendezi meg a CSR Piac kiállítást. A rendezvény alkalmat ad a vállalatoknak, hogy a társadalmi felelősségvállalás terén elért eredményeiket innovatív tapasztalatcsere keretében mutassák be az érdeklődőknek, egyben egyedülálló lehetőséget biztosít arra, hogy az érintettekkel folytatott párbeszéd és a bemutatott intézkedések segítségével együtt alakítsák a CSR jövőjét Magyarországon és tágabb értelemben véve Európában.
A CSR Piacon bemutatott megoldásokat a KÖVET által felkért szakértő zsűri választja ki a jelentkezők jó gyakorlatai közül (bírálati szempontok: lényegesség, alkalmazhatóság és újszerűség). A bemutatott esetek a rendezvény alkalmából kiadott CSR Piac 2011 kiállítási katalógusban összegyűjtve nyomtatott formában is megjelennek, valamint a www.csrpiac.hu honlapon is olvashatóak.
Időpont: 2011. június 2.
Helyszín: Budapest

Az ír középiskolások az alsó- és felső-tagozat között (nagyjából 14 éves korukban) egy opcionális átmeneti évet vehetnek igénybe. A tanárok, kormányzati és civil szervezetek részvételével elindított LOL-program (Log On, Learn! nagyjából Lépj be, tanulj!) keretében a fiatalok mentorként segítik a 65 év felettieket, 6-8 hetes időszak alatt, egy tanuló - egy idős felállásban. A program 2008-as indulása óta 500 diák 160 iskolában 6000 embert vezetett be az alapvető számítástechnikai ismeretek és az internethasználat világába. A vállalati szféra képviselőjeként az Intel, a Microsoft és az An Post támogatja a programot.

Klímaváltozás kicsiknek, német önkéntesek

A Kids School - Eco learning program keretében a Panasonic célkitűzései szerint mintegy 100 ezer kisiskolás ismerkedhet meg a klímaváltozással. Az erre a célra kifejlesztett webes felületeken naplót vezethetnek, letölthetik oktatási segédanyagaikat annak érdekében, hogy megismerhessék világunk egyik legjelentősebb változását. Az Eco Picture Diary (Öko-kép napló) oldalon nyomon követhetjük a gyerekek feljegyzéseit....

Németországban számos jótékonysági intézmény és más nonprofit szervezet toboroz önkénteseket, és sok százezer (friss) nyugdíjas keres magának ésszerű, célokat tartalmazó elfoglaltságot. Ezt a két igényt felismerve indította a Volkswagen a VW Pro Ehrenamt kezdeményezést, ami egy platform a jelentkezőknek és az önkénteseknek egyaránt.

ENTERPRISE 2020: Intelligens, Fenntartható, Inkluzív
Az Enterprise 2020 (Vállalkozás 2020) – amelyet 2006-ban az Európai Bizottság a CSR Europe, a BUSINESSEUROPE és az UEAPME hozott létre – egy mindenki előtt nyitva álló lehetőség új együttműködő szövetségek létrehozására. Kiindulási pont lehet egy olyan gazdaság közös felépítésére, amely – az Európai Bizottság elnöke, José Manuel Barroso 2009-ben, a CSR Europe Közgyűlésén elhangzott megfogalmazása szerint – a „lelkiismeretes piacokon” nyugszik. Közös elgondolás A jövő vállalata, az Enterprise 2020 a kiemelt felelősség és átláthatóság révén rentábilisan működik, és az érdekcsoportokkal szorosan együttműködve megoldásokat talál földünk és a rajta élő emberek számára. Közösen vezetik az átalakulást egy intelligens, fenntartható, befogadó társadalom irányába.
Az Enterprise 2020 a CSR Europe által indított kezdeményezés, amelynek célja:
  • Vállalatok támogatása a fenntartható versenyképesség kialakításában az innovációra és a tapasztalatcserére épülő közös platform biztosításával.
  • Vállalatok és érdekcsoportok közötti szoros együttműködés elősegítése az együttműködés új módozatainak kialakítása révén a fenntartható jövő érdekében.
  • Vállalatok társadalmi felelősségvállalása terén Európa globális vezető szerepének megerősítése az uniós intézmények és a nemzetközi gazdasági szereplők szélesebb körben történő bevonásával.
A kezdeményezést 23 országban a CSR Europe vállalati tagokból és nemzeti partnerekből álló hálózata, az Európai Bizottság, a belga soros EU-elnökség és egyre nagyobb számban az európai kormányok is támogatják.

Véleményvezér

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe 

Kölcsönösen árulással vádolják egymást.
A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe

A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe 

Vége a Gazprom nagyhatalmi státuszának.
Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart

Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart 

Reméljük Orbán Viktor testőrei remek dzsungelharcosok.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo