Könnyen lehet, hogy sok vállalat számára a fenntarthatósági programok inkább marketingcélokat szolgálnak, amelyek – lévén szó divatos szlogenekről – megkönnyítik a termék vagy szolgáltatás értékesítését. Ez azonban Urbán Katalin CSR-szakértő szerint alapvetően nem probléma.
– A fenntarthatóság köré épült misztikumot sürgősen le kell bontani, mert hátráltatja a valódi programok megvalósulását. Ezek egyáltalán nem önzetlen cselekedetek, hanem nagyon is üzleti nyereséget termelő célkitűzések. A hosszú távú fenntarthatóságot nem a lemásolt modellek szolgálják, hanem azok, amelyek a cég és az érintettjei meglévő problémáira válaszolnak, legyen szó a pontos szállítástól kezdve a kisgyerekes anyák foglalkoztatásáig bármiről.
A gazdasági világválság, úgy tűnik, jót tett az ügynek, és a pénzügyi nehézségek hatására a cégek és az emberek is elgondolkoztak a megalomániáról, a tulajdonlásról. Hangsúlyosabbá váltak a fenntarthatósági szempontok, de nem az ökotudatosság, hanem inkább a pénzhiány hatására.
– Igen, de ez nem baj. Akkor lesz egy rendszer fenntartható, ha mindhárom lába – gazdasági, környezeti és szociális – egymással szinkronban van, és fenntartható. Ha a gazdasági láb hiányzik, a másik két pillér biztos, hogy nem fogja megtartani a vállalatot. Az üzleti élet szereplője ugyanis, amíg nem nyereséges, kizárólag erre a területre koncentrálhat, máskülönben nem tud fizetést adni, nem tud fejleszteni, nem tud innovációra költeni, nem tud beruházni, környezetvédelemre forrást allokálni se, a helyi közösségben szerepet vállalni. Nem tartom rossznak, ha a fenntarthatóságot gazdasági érdekek motiválják. Attól, mert a vállalat a fő profilján túl olyan területeken is aktív, amelyek előreviszik az alaptevékenységét, nem feltétlenül ádáz, pénzhajhász cég. Naivitás lenne ezért haragudni rá. Ma már a civilek sem várják el, hogy egy vállalat önzetlenül a közjót szolgálja. Akkor életképes egy program, ha hozzátesz a stratégiai célok eléréséhez, és mindkét fél számára előnyös. Az más kérdés, hogy a profittal ki mit kezd.
Hol tartanak a cégek a három láb felállításában?
– Sok nagyvállalat példamutatóan próbál súlyt helyezni egyik vagy másik vetületére a fenntarthatóságnak. Nemzetközi felmérések azt mutatják, hogy a külföldi cégek a saját működésüket már beigazították, és most ezen túllépve a beszállítói láncuk felé fordulnak. Magyarországon még sok a tennivalójuk a saját házuk táján is. De egyre több a hazai jó példa, és komoly beszállítói programok is épülnek, amelyek tudásmegosztással, díjakkal, auditrendszerrel segítik a kis- és középvállalatoknál a szemlélet kialakulását. De szögezzük le, a nagy azért segít a kisebbeknek, mert az ő gazdasági érdeke az, hogy a beszállítói bázisa vele növekedjen. Ha pontosságban, mennyiségben, rugalmasságban, minőségben nem tudnak lépést tartani, a nagyvállalat új beszállító után nézhet. Ez drága és időigényes. De a beszállító is rosszul járna, ha hirtelen jelentős kapacitásfeleslege keletkezne. Mindkét fél gazdasági érdeke tehát az együttműködés. A fenntartható szemlélet nem valami világmegváltó csoda, hanem a napi rutinba beépült win-win helyzetet teremtő programok sora. Ha mitizáljuk, rosszat teszünk. Már csak azért is, mert akkor eleve kiszorítjuk az eszmerendszerből a kisebb cégeket, amelyeknek nincs nagy apparátusuk, sem sok pénzük. Pedig a legtöbb jó program nem pénzkérdés, inkább az ötleten múlik. Gazdasági érdek azonban ekkor is jelentkezik, ha más nem, hát a melldöngetés.
A „melldöngetés” elvesz a programok értékéből?
Mit értsünk látványelemen?
– Az olyan programokat nevezem látványelemnek, amelynek a valós haszna elsikkad a ráfordításhoz képest. Vajon mi hasznosabb, ha évente egyszer adok az iskolának ötszázezer forintot, vagy ha megtanítom az intézmény munkatársait pályázni, innovatívan gondolkodni? Nem biztos, hogy a legnagyobb sajtóértékű, a vállalatnak legkényelmesebb mód a leghasznosabb. Önkéntes munkában sem csupán kerítésfestésre gondolhatunk, lehet, hogy többet segítek, ha tudást adok, például úgy, hogy a vállalat segít a szervezetnek stratégiát készíteni. Persze ennek a szemléletnek a terjedését nehezíti az is, hogy számos intézmény a működésére sem tudja előteremteni a forrást. Mégis azt gondolom, hogy az adakozás inkább az akut problémákat kezeli, hosszú távon hasznosabb életképessé tenni a támogatott intézményt. Igaz, ha az adakozás növeli a cég reputációját, megjelenik a gazdasági érdek, például a jobb munkaerő vonzása. A kibocsátás ellentételezése is inkább látszatintézkedés. Ennél jobb, ha ténylegesen csökkentem a kibocsátásomat modernizálással vagy takarékossággal. Számos gazdaságilag rentábilis lépés van erre. A fenntarthatósági jelentés is könnyen válhat látványelemmé, ha egy külső céggel készíttetjük. Itt ugyanis nem az eredmény fontos, hanem a létrehozás folyamata. Vegyünk részt benne aktívan, hogy a vezetőség és a munkatársak is szembesüljenek a felmerülő kérdésekkel. Nem a mutatók teremtenek értéket, hanem az, hogy megtaláljuk a cég működése szempontjából fontos adatokat. Miért mérem például a részmunkaidőben dolgozók számát? Ha azért, mert sok a kisgyerekes szülő a vállalatnál, és ők így hatékonyabban tudnak dolgozni, akkor nyilván az a jó, hogy ha az érték nő. Ha viszont a pénz kényszerít rá az alternatív foglalkoztatási formára, a csökkenés a pozitív
Milyen a sikeres fenntarthatósági program?
– Nincs egységes recept, a fenntarthatósági célokat kizárólag az adott vállalati környezetben lehet értelmezni. Azt kell tenni, ami az adott vállalatnak hasznos, nem érdemes lemásolni mások programját. A stratégiánk szempontjából, azaz a piaci lehetőségeink kiaknázásában fontos érintettekkel kapcsolatot építenünk, tudnunk kell, hogy nekik mire van szükségük, amihez mi hozzátehetünk, illetve hogy ők mit adhatnak nekünk. Az érintettek közötti párbeszéd a fenntarthatósági programok és a CSR alapja. Ehhez viszont a vállalatnak ki kell lépnie a elefántcsonttoronyból, és beszélgetnie kell a munkavállalóival, a beszállítókkal, a vevőivel. Lényeges az is, hogy ötvözzük a gyors sikereket hozó és a jelentős beruházást igénylő, hosszú távon megtérülő célokat. A könnyen elérhető eredmények tartják életben a lelkesedést.
A Magyarországon működő nagyvállalatoknál egyre több jó programról hallani, látni. Mi a helyzet a kis- és középvállalatok fenntarthatósági törekvéseivel?
– Szerintem maga a fenntarthatóság értelmezése jelenti ebben a körben a legnagyobb akadályt. Mivel a köztudatban még mindig elsősorban a környezetvédelmet értik ezen, elfelejtődik a szociális és a gazdasági láb. A CSR értelmezése pedig az adományozás, támogatás jellegű tevékenységekre szűkül, így a kkv-knál nem áll össze a kép. Pedig egy kisvállalat, főleg a családi vállalkozásból kinőtt cég, természetéből fakadóan számos területen fenntarthatóbban áll hozzá a dolgokhoz. Vannak rizikós területek is, hiszen Magyarországon az üzleti etika nem erős, a korrupció, az adócsalás kényszerhelyzet a kkv-k körében. Ők rá vannak kényszerítve, hogy a gazdasági fenntarthatóságuk megőrzéséhez például az adófizetésben „kreatívak” legyenek. A jogszabályok betartása pedig a fenntarthatóság alappillére. A mi szempontunkból mindegy az ok, de Magyarországon kevés olyan vállalat van, amely az összes jogszabályt betartva működik. Az a fenntarthatóság gátja, ha a cégek rövid távú gondolkodásra kényszerülnek. A vezetők negyedéves mutatók alapján kapnak bónuszt, a megbízatásuk három évre szól. Hogyan lehet elvárni tőlük, hogy öt-, tízéves távlatokban gondolkodjanak? Márpedig sok program csak évek múlva hoz majd gyümölcsöt.
Megfizeti ma a piac a termékek, szolgáltatások árában a cégek erőfeszítéseit?
Hogyan mérjük az eredményeket?
– Az elmúlt tíz évben nem sikerült jó mutatót találni, bár a lábnyomunk mérhető, és a GDP is. De minél inkább egy számban akarunk valamit kifejezni, a részletek annál inkább elsikkadnak. De muszáj ezt mérni? Ennél fontosabb, hogy a cégek maguk határozzanak meg számukra és a közösség számára fontos mutatókat, és ezeket kövessék figyelemmel, értékeljék az eredményeket. Amúgy egy jó stratégiai mutatószám-rendszer (balanced scorecard) szerintem a fenntarthatósági célkitűzések mérésére is alkalmas.
Van ideális állapot?
– Oda kellene eljutnunk, hogy a vállalatok szintjén jellemző felelősségvállalás megjelenik az egyének szintjén is, hiszen a vállalat felelősségvállalása is az egyéni felelősségre épül. A McDonald’s mindig fog hamburgert árulni, de közli a kínált menük tápanyagtartalmát, kalóriaértékeit, valamint bővíti más típusú termékekkel a kínálatát. A palettából azonban a vevő választ. Ideális állapot lehet, ha az emberek megtanulnak gondolkodni, és az is ideális, ha a cégek nem divatból foglalkoznak a kérdéssel, hanem megtalálják a számukra gazdaságilag hasznos programokat. Ahogyan kézzelfoghatóvá vált a pazarlás negatív hatása, felerősödött a fenntarthatóság kérdése. Ideális állapot, ha még nincs késő.