A gyerekkori barátnőkből álló csapat elsősorban a gyerekeket akarta megszólítani, hogy rajtuk keresztül érjék el a szülőket is.
– 2006-ban a környezetvédelem, az újrahasznosítás még nem volt téma a közbeszédben, és egy baráti beszélgetésben arra jutottunk, hogy ennek a kommunikációjával foglalkozni igen hasznos lenne – meséli Pais Panni, a Cellux Csoport ügyvezetője.
Az első lökést egy gyerekprogram megtartásának lehetősége adta, innen pedig nem volt megállás. A Zöld Fiatalok Egyesület (ZöFi) felkérte őket, hogy csatlakozzanak Környezeti Nevelés programjukhoz. A profi, pályázati gyakorlattal rendelkező és a fenntarthatóság elméleti hátterével sokkal inkább képben lévő egyesülettel való közös munka felgyorsította a fejlődést. Az itt megszerzett tudás és tapasztalat hozta az ötletet, hogy jó lenne ezt egy tárlat formájában is bemutatni. A 2008 decemberében nyíló, eredetileg csak másfél hónaposra tervezett Tükörben a Világ kiállítás igazi sikersztori lett: az ÖkoPack Nonprofit Kft. támogatásának köszönhetően a tárlat azóta is járja az országot, eddig mintegy 40 ezer ember látta. A kiállítás hatalmas referenciamunkaként fordulópontot jelentett, hiszen nagyságrendekkel növelte meg a csoport ismertségét.
Egyszerűen csak változtass!
– A Cellux az elején csak lelkesen kapcsolódó emberek közössége volt hivatalos szervezeti keret nélkül, az viszont elég hamar látszott, hogy valamibe nagyon beletenyereltünk – mondja Panni.
– Ha a gyerekek meg tudnak csinálni valamit saját erőből, az erős élmény nekik. A célunk elsősorban tehát az, hogy felfedezzék: egyszerű alapanyagokból, egyszerű eszközökkel nagyon sok mindent meg lehet valósítani. A lényeg, hogy figyeld meg, mi vesz körül, ismerd fel a problémákat, és a rendelkezésedre álló, nem pénzfüggő eszközökkel oldd meg a dolgot, illetve egyszerűen csak változtass. A Cellux tehát nemcsak az újrahasznosításról szól, már komplexebb projektekben gondolkodunk.
Az elmúlt évek alatt jócskán túlnőttek az alaptémán, mára az élhető város, az egészséges élet és a kisebbségben élők segítése egyenrangúként zárkózott fel hozzá. Közben további tagok csatlakoztak, lett a csapatban szakács, kertész, irodalomtanár és dekoratőr. Hogy a baráti társaságból Panni lett az ügyvezető, annak, mint ő fogalmaz, organikus és demográfiai okai vannak. A csak fiatal nőkből álló társaság alapítói ugyanis egymás után szülési szabadságra mentek, ő viszont érezte a motivációt, hogy kezébe vegye a fejlesztést.
Felszámolni az őskáoszt
2010-ben kerültek be a NESsT társadalmi vállalkozásokat fejlesztő projektjébe, aminek eredményeként az addig organikusan szerveződő kezdeményezés három év alatt vállalkozás formáját öltötte. A program segítségével alakították ki az üzleti tervet, megtanulták a pénzügyi és marketingtervezés alapjait és az értékesítés szükségességét.
– Az indulás pillanatában eldöntöttük, hogy nem dolgozunk ingyen, ha önkéntesen vállalunk valamit, arról mi döntünk, és nem a megrendelő. Ez szükséges volt ahhoz, hogy tényleg százszázalékosan tudjuk csinálni a projekteket, és így tudott viszonylag gyorsan túlnőni a hétvégi hobbi kategórián a kezdeményezés. Ez volt az alapja, hogy fenntarthatóan működő vállalkozás épülhessen fel a környezeti nevelés témájára.
Az évek és a fejlődés oda vezetett, hogy kinőtték az egyébként nagyon sikeres skatulyát, hogy „ők azok, akik szemétből fabrikálnak gyerekekkel”. A Cellux Csoport afféle ernyőszervezetté vált, a közös hívószavak alá a tagok a legkülönfélébb projekteket hozták be.
Ma Cellux név alatt három letisztult tevékenységi kör működik, ami a szervezeti felépítést is meghatározza. A Közösségi Műhely programokat, alkotó foglalkozásokat, rendezvényeket – táborokat, művészeti foglalkozásokat – kínál gyerekeknek és felnőtteknek, továbbra is a személyes kapcsolatokra építve. A Design Stúdió komplex tervezői feladatokat lát el, ami jelenthet klasszikus tárgytervezést, grafikai- és illusztrációs megbízásokat, de akár kiállítástervezést is. A harmadik, legújabb irány az Elméleti Labor, amelynek keretein belül design-módszertani tréningeket és workshopokat szerveznek a nemzetközileg ismert Design Thinking módszertan alapján. Ez a tervezőfolyamatban használatos lépéseket ülteti át más, kreatív problémamegoldást igénylő feladatokba, így alkalmazható akár üzleti környezetben is.
A tisztább és átláthatóbb rendszer a belső elégedettséget is növelte, és könnyebbé teszi a pénzügyi tervezést, az értékesítést és a kommunikációt is. A hozzá kapcsolódó – éppen alakuló – új arculat segítségével a megrendelők is könnyebben eligazodnak.
– Az értékek ugyanazok, bármit is csinálunk, csak a megjelenési forma, az output különbözik. Az egyik esetben hat, a másikban harminchat évesekkel dolgozunk, egyszer kiskosztümben, máskor hason csúszva.
Lazán együtt
A cég működése továbbra is organikus, az új emberek mind személyes motivációból csatlakoztak, a tevékenységi kör pedig ennek megfelelően szélesedett. Éppen a sokszínűség miatt a működőképes megoldás a projektszemléletű munka. A párhuzamosan futó projekteken kisebb csoportok dolgoznak, a feladatokat és a kapacitásokat az ügyvezető koordinálja. Nem jellemző, hogy mind a tíz ember (a szakácstól a fotósig) egy asztalnál ül egyszerre.
Most nem tervezik, hogy a csapatot továbbnövelik, de a tagok kapacitásának nagyobb kihasználásával még jelentős üzleti fejlődés érhető el a következő években. Jelenleg évente körülbelül ötven rendezvényen jelennek meg programjaikkal, tíz tréninget és saját gyerektáborokat tartanak, és körülbelül öt tervezési projektet visznek végig – és ezzel még messze nincsenek kihasználva az elérhető kapacitások. Ugyanakkor a növekedési lehetőség nem végtelen, mert a Cellux védjegye a benne dolgozó emberek személyisége.
– A megrendelőink számára biztonságot jelent, hogy ha velünk szerződnek, akkor az ismert arcok valamelyike, vagy egy hozzánk megközelítésben, gondolkodásban nagyon hasonló ember fog érkezni hozzájuk.