Mérhető a fenntartható fejlődés?

Neves előadók részvételével nemzetközi konferenciát tartottak Budapesten, hogy áttekintsék a fenntartható fejlődés mérhetőségének lehetőségeit és kihívásait. Az Europrosperitas 2010 Alapítvány rendezvényén az előadások fő célja az volt, hogy gyakorlatias, hatékonyan alkalmazható ismereteket, "know-how"- t nyújtsanak nemzetgazdasági, települési és vállalati vezetőknek, akik a fenntartható fejlődés követelményeihez mérhető módon óhajtanak felzárkózni.

A rendezvényt, melynek a Budapesti Gazdasági Főiskola adott otthont, Dr. Katona Béla, az Országgyűlés és Nemzeti Fenntartható Tanács Elnöke nyitotta meg. A konferencia elnöke, Dr. Göllner András, a
montreáli Concordia Egyetem emeritus professzora beszédében úgy fogalmazott: "Elérkezett az ideje annak, hogy ne csak a szép ígéretekről, hanem a számonkérhetőségről beszéljünk, nem arról, hogy mit
jelent a fenntartható fejlődés, a vállalatok társadalmi szerepvállalása, hanem arról, hogyan mérjük a teljesítést".

Mit jelent a fenntartható vállalati működés?

Csakhogy a vállalati CSR jegyében végzett jótékonykodás nem öleli fel teljes egészében egy cég fenntartható működését. A világ legnagyobb cégeinek 55 százaléka egyáltalán nem integrálja az éves jelentéseibe a fenntarthatósági információkat, beleértve olyan témákat is, mint például a klímaváltozás, felelős vállalatvezetés (corporate governance) és a szállítói lánc (supply chain) menedzsment.

Az ENSZ 1983-ban létrejött Környezet és Fejlődés Világbizottsága nagyon röviden és tömören határozta meg a fenntartható fejlődés fogalmát: "A fenntartható fejlődés olyan fejlődés, amely kielégíti a jelen
szükségleteit, anélkül, hogy veszélyeztetné a jövő nemzedékek esélyét arra, hogy ők is kielégíthessék szükségleteiket". A fenntartható fejlődés három alappilléren nyugszik: a szociális, a gazdasági és a környezeti pilléreken és mindhármat együttesen, kölcsönhatásaik figyelembevételével kell mérlegelni kell a különböző fejlesztési stratégiák, programok kidolgozása során, illetve a konkrét intézkedésekben, cselekvésekben.

Van még mit behoznunk

Magyarországon a vállalatok társadalmi felelősségvállalása az elmúlt években gyors fejlődésnek indult, de a a vállalatok éves jelentéseiben a fenntarthatósággal kapcsolatos információk továbbra is elenyészőek, az adatok mélysége, minősége jelenleg nagymértékben különbözik egymástól, a jelentésekben közölt adatok és információk hitelességét, megbízhatóságát tanúsító külső független fél alkalmazása sem elterjedt gyakorlat.

A konferencia résztvevői megismerhették a Gazdasági és Szociális Tanács előterjesztését a magyar kormány számára. Több magán és állami nagyvállalat is megosztotta tapasztalatit az általuk alkalmazott mérési
rendszerekről. 

Véleményvezér

Nagyot fordultak Trump hívei Ukrajna ügyében

Nagyot fordultak Trump hívei Ukrajna ügyében 

Orbán Viktor ukránellenes politikája számára rossz hír érkezett.
Sereghajtó Magyarország a fiatal diplomások számában

Sereghajtó Magyarország a fiatal diplomások számában 

A kormány által meghirdetett munkaalapú gazdaság önmagában kevés a felzárkózáshoz.
Svédország gazdasági csodája

Svédország gazdasági csodája 

A svédek nem másokra mutogatnak, hanem csak egyszerűen jól teljesítenek.
A szlovák kormány meggondolta magát, mégis támogatják Ukrajnát katonai eszközökkel

A szlovák kormány meggondolta magát, mégis támogatják Ukrajnát katonai eszközökkel 

Magyarország egyre jobban elszigetelődik Ukrajna ellenes álláspontjával.
Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad

Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad 

Babis célja egypárti kormány létrehozása, amelyet más pártok kívülről támogatnának.
Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből

Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből 

Az adófizetők pénze könnyen vihető préda.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo