Azok a vállalatok, amelyek az elmúlt három évben a korábbinál többet jótékonykodtak, a bevételeiket is növelni tudták – áll a CECP „Giving in Numbers – 2015 Edition” című jelentésében. A társadalmi felelősségvállalás iránt elkötelezett cégvezetőket tömörítő szervezet leszögezi, hogy az adományozás csak egy a sok faktor közül, amely egy vállalat teljesítményét meghatározza. Ugyanakkor ez is fontos tényező: a Nielsen felmérése szerint például a fogyasztók 55 százalékkal többet vásárolnak olyan cégek termékeiből, amelyekről köztudott, hogy jótékonykodnak. A társadalmi szerepvállalásban kiemelkedő cégek iránt a dolgozóik is lojálisabbak, ami tovább növeli versenyképességüket.
Az adományozási hajlam Európában és Észak-Amerikában decemberben tetőzik: az év végi összesítések mellett az ünnepek hangulata is támogatja a jótékonykodást, így egyes felmérések szerint az összes felajánlás 30 százaléka erre a hónapra esik. 2015-ben december 1-re esett a Giving Tuesday, vagyis az adományozás napja is, amelyet a karácsonyi vásárlási láz kezdetét jelző Black Friday utáni kedden tartanak. Tavaly csak ezen a napon mintegy 46 millió dollárt ajánlottak fel több mint 20 ezer szervezetnek világszerte.
Idén várhatóan minden rekordot megdönt a jótékonykodás: lemondani készül ugyanis újonnan létrehozott jótékonysági szervezetének javára Facebook-részvényeinek 99 százalékáról a közösségi oldalt alapító Mark Zuckerberg és felesége, Priscilla Chan. Szándékukat kedden egy, az újszülött lányukhoz írt levélben jelentették be. A jótékonysági célra felajánlott részvények, amelyekről tulajdonosaik az életük folyamán le fognak mondani, jelenleg mintegy 45 milliárd dollárt (13 ezer milliárd forintot) érnek. A Chan Zuckerberg Kezdeményezés elnevezésű szervezet egyebek között az egészségügy, a személyre szabott oktatás, az internet-hozzáférés és a közösségépítés problémáival, az emberben rejlő képességek és az egyenlőség ügyének előmozdításával foglalkozik.
Repiajándék helyett jótékonykodás?
Magyarországon a KSH adatai szerint a nonprofit szervezetek bevételei a 2012-es csúcs után 2013-ban valamelyest mérséklődtek. Míg az állami támogatások összege csökkent, a magán (lakossági és vállalati) felajánlások nagysága kis mértékben növekedett. A Magyar Hospice Alapítvány adatai szerint 2013-ról 2014-re több mint 20 százalékkal nőtt a cégektől érkező támogatás nagysága.
A Magyar Hospice Alapítvány orvosigazgatója, Dr. Muszbek Katalin hozzátette: már hazánkban is kezd terjedni az a gyakorlat, hogy a vállalatok a partnereknek szánt céges ajándékok értékét jótékony célra ajánlják fel. „A logózott bögrék és borospalackok helyett ezek a vállalatok valami értékesebbet: a jótékonykodás örömét adják üzletfeleiknek” – magyarázta Dr. Muszbek Katalin. A szakember hozzátette, hogy az év végén sok vállalat segít pénz helyett termékek vagy szolgáltatások felajánlásával is.
A fogyasztói igények kielégítése mellett munkát és öngondoskodást teremt egy hátrányos helyzetű kistérségben, sőt még a közlekedés biztonságát is növeli a Re-Cikli kerékpárjavító műhelye.
A fogyatékkal élők társadalmi integrációjával foglalkozik Szabó Zoltán József és Szabó Alexa, az Értéksziget webáruház alapítói. Tudják, miről beszélnek, maguk is érintettek. Vállalkozásuk nemcsak a családnak nyújt megélhetést, másoknak is segít.
Szó sem volt cégalapításról, egyszerűen lelkesedésből állt össze néhány barátnő nyolc évvel ezelőtt, hogy tegyen valamit a fenntarthatóbb világért. Mára a Cellux Csoport a szegmens egyik legismertebb márkája, és még koránt sincsenek a határaiknál.