Magyarországon félreértés uralkodik vállalati körökben

„Magyarországon az a félreértés uralkodik vállalati körökben, hogy a pénzosztogatás egyenlő a felelősségteljes társadalmi szerepvállalással" - vélte Szeles Péter, a Magyar PR Szövetség elnöke a vállalatok társadalmi felelősségvállalásáról (CSR, corporate social responsiblity) szóló panel során. Demcsák Mária, a Piac és Profit főszerkesztője, a panelbeszélgetés vezetője rámutatott, hogy a kis- és középvállalkozások is egyre inkább ráállnak a társadalmi felelősségvállalásra.

Dr. Szeles Péter, a Magyar PR Szövetség elnöke nemzetközi felmérésekkel érzékeltette a CSR-tendenciákat: első helyen áll a közösséghez fűződő felelősség, másodikként szerepel az alkalmazottak, majd a környezet figyelembe vétele, ezt követi a minőség iránti elkötelezettség és csak utolsóként szerepel a jótékony célú adakozás a vállalatok prioritásainál.  Ezek közül is a cégek saját munkavállalóihoz fűződő kapcsolata értékelődött fel az elmúlt néhány évben. „Magyarországon azonban az a félreértés uralkodik vállalati körökben, hogy a pénzosztogatás egyenlő a felelősségteljes társadalmi szerepvállalással", véli Szeles.

Szeles Péter előadása:

Dr. Radácsi László, a Braun & Partners Network szakmai igazgatója miután felrótta a PR-szakmának, hogy időnként „elfelejtkeznek a tényekről", meglepő kijelentéssel állt elő: „Hazánkban nem mutatható ki közvetlen összefüggés egy vállalat CSR-kiadásai és az eredményessége között". Azzal azonban mindegyik felszólaló egyetértett, hogy egy vállalat jó híre, vagyis reputációja a legfontosabb céges vagyontárgy napjainkban, főleg a nagyvállalatoknál. Lakatos Zsófia, a Hill and Knowlton ügyvezető igazgatója ezzel kapcsolatban a Nike példáját említette, amely máig nem heverte ki a presztízs-vesztést, amelyet az okozott, hogy kiderült, a harmadik világban gyerekmunkásokat foglalkoztat. Sokan azóta a konkurens termékeket vásárolják, „holott nem tudhatjuk, hogy a többi világmárka nem folytat-e hasonló gyakorlatot."

Demcsák Mária főszerkesztő, a panelbeszélgetés vezetője rámutatott, hogy a kis- és középvállalkozások is egyre inkább ráállnak a társadalmi felelősségvállalásra. A Piac és Profit Etikai Díjára évről-évre több ilyen cég pályázik és nyeri meg az elismerést. „Nem azért teszik, hogy az imázsukat védjék, hanem mert ösztönösen érzik, hogy a „felelős profit", a versenytársakkal, a természettel, a társadalommal harmóniában végzett üzleti tevékenység nekik is jó."

Takács János, az Electrolux közép-kelet-európai vezérigazgatója felhívta rá a figyelmet, hogy egy vállalat által okozott környezeti károk enyhítése vagy orvoslása nem azonos a társadalmi felelősségvállalással. Lakatos Zsófia egy házhoz hasonlította a CSR-t, amelynek falai mögött bújik meg a cégek etikus működési gyakorlata, amelybe beletartozik a szelektív gyűjtés éppúgy, mint a bérek időben történő fizetése. A házból a csinos piros tető látható leginkább, a CSR-ben ide sorolhatók a nyilvános rendezvények, faültetések, és egyéb látványos akciók, amelyek nagyobb nyilvánosságot kapnak. De az igazán komoly társadalmi szerepvállalás az első jelenségcsoporton dől el, mégha az nem is hírértékű a média számára.

Új értékrendet körvonalazott Dr. Tóth Gergely, a KÖVET Egyesület a Fenntartható Gazdálkodásért vezetője, amely szervezet az interneten ingyenesen is hozzáférhető kiadványt publikált „A valóban felelős vállalat" címmel. Tóth szerint a gazdasági növekedés helyett békés együttműködés, versenykényszer helyett nyugalom, hatékonyság helyett hatásosság, haszon helyett pedig a boldogság fogalmával kell behelyettesíteni a jelenlegi üzleti logikát, és arra is felhívta a figyelmet, a felelős vállalat nem hajtja túl alkalmazottait, s a teljesítménykényszer nem viszi be azok magánéletébe, ami a válság idején túlságosan is jellemző.

Tóth Gergely előadása:

Lakatos Zsófia úgy véli, a gazdasági válság egy ideig biztosan háttérbe fogja helyezni a vállalatok környezettudatos felelősségvállalását, mert a pénzügyi szempontok kerülnek előtérbe, vagyis a cégek fennállása és profitabilitása a tét, a második szempont pedig a társadalmi kihatások lesznek, vagyis hány dolgozótól kell megválnia a cégnek. Radácsi bízik benne, hogy „a csökkenő erőforrások átgondoltságra kényszerítik a vállalatokat" CSR-stratégiájuk kialakításában.

Ez egyben gyorstalpaló kurzusnak is beillhet, melynek révén a hazai magántársaságok talán hamarabb kinövik a CSR terén látott gyerekbetegségeket - mert, ahogy Hackl Mónika, a TESCO Global Áruházak Zrt. kommunikációs vezetője mondta, „lehet képmutató és idealista válaszokat adni arra, mi a CSR, de a hosszú távon gondolkodás mindenképpen a kulcsa, hiszen egy vállalat éveken, sőt évtizedeken át kíván az adott (nemzet)gazdaság vezető szereplője lenni", és ez környezete érdekeinek figyelembe vétele nélkül nem lehetséges. Ugyanakkor azt is be kell látni, a CSR a piacgazdaság mechanizmusain alapul, nem önkéntes alapon megy, hanem üzleti érdek motiválja, tehát profittermelő tényező. Az irányadó paradigma újabban a „ triple bottom line" elve szerint méri egy vállalat eredményességét: people (emberek), planet (Földünk) és profit egységeként, ez utóbbit gyakran performance-nak (teljesítmény) finomítják a menedzsment-guruk.

Hackl Mónika a Tesco CSR programjait szemléltetve elmondta, hogy a cég az élen jár a hátrányos helyzetű fiatalok támogatásában, egy másik programjukban pedig igyekeznek minél inkább bekapcsolódni a helyi közösségek társadalmi felelősségvállalást érintő kezdeményezéseibe. A cég környezet iránti felelősségét mutatja az a program, mely során a korábbi ingyenesről öt forintra emelték a műanyag zacskók árát, arra buzdítván a vásárlókat, hogy lehetőleg minél kevesebb műanyag szatyrot használjanak. Az akció sikeres volt, így az ebből befolyt összeget, havi 15 millió forintot adományként jutatják el a felelősen gondolkodó szervezeteknek.

A multik elleni sms-beszólásokra reagálva tehát az a tanulság fogalmazódott meg, hogy nem lehet mindent a vállalatokon számon kérni. A hibák rendszerszintűek, és minden cég a létező paramétereken belül próbálja a lehető legtöbbet megtenni a közérdekért. Az SMS-ekre reagálva, Takács János hozzáfűzte, hogy a vállalatok hibáztatása a morális válság jele.


Demcsák Mária, Szeles Péter, Tóth Gergely, Hackl Mónika, Lakatos Zsófia, Radácsi László, Takács János

Véleményvezér

Elképesztő nagyságú adófizetői pénzt kapott Áder János alapítványa

Elképesztő nagyságú adófizetői pénzt kapott Áder János alapítványa 

A Fidesz politikusai nem tudják ott hagyni az állami zsíros bödönt.
Mészáros Lőrinc és neje hatalmas luxusba fojtotta a magyar fanyalgók miatt érzett bánatát

Mészáros Lőrinc és neje hatalmas luxusba fojtotta a magyar fanyalgók miatt érzett bánatát 

Hadházy Ákos független országgyűlési képviselő ismét utolérte a Mészáros házaspárt.
Újabb eseményt szervez Karácsony Gergely

Újabb eseményt szervez Karácsony Gergely 

Nem nyugszik a főpolgármester.
Nincs neurológiai betegsége Orbán Viktornak

Nincs neurológiai betegsége Orbán Viktornak 

Nyelvi botlás lehetett csak.
Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek 

A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo