Felelősebb lesz az élelmiszeripar?

Az egészségesebb emberekért az élelmiszeripar nagyon sokat tehet saját eszközeivel. Az ÉFOSZ által elindított kezdeményezéshez csatlakozva az iparág vállalkozásai maguk dönthetnek úgy, hogy többet tesznek fogyasztóik egészségéért. Ez nem csak a nemzetgazdaságnak, de a versenyképességnek is jót tesz a szervezet szerint.

Kép:egyuttafogyasztokert.hu

Az Élelmiszer-feldolgozók Országos Szövetsége által nemrégiben útjára indított „Élelmiszeripar a fogyasztók egészségéért – tegyünk együtt érte!” nevű kezdeményezés lehetőséget ad a hazai élelmiszer-feldolgozók számára, hogy olyan önkéntes vállalásokhoz csatlakozzanak, amelyek a fogyasztók egészséges életmódjának és kiegyensúlyozott táplálkozásának előmozdítását szolgálják. A vállalások egyebek mellett az élelmiszerek só-, zsír, kalória-tartalmának csökkentését, a felelős reklámozási gyakorlat megvalósítását célozzák.

Az ÉFOSZ hisz abban, hogy a kiegyensúlyozott táplálkozás és az aktív életmód előmozdítása, valamint a népegészségügyi mutatók javítása kizárólag valamennyi érintett közreműködésével, társadalmi összefogással lehetséges. A folyamatos innováció és a példamutató gyakorlatok megosztása pedig nem csak a fogyasztók igényeinek kielégítése, de a magyarországi élelmiszeripar versenyképességének javulása szempontjából is fontos. Az önszabályozás eszközével élve ezért az ÉFOSZ vállalásokat fogalmazott meg, amelyek hozzájárulhatnak a magyar fogyasztók sokszínű és kiegyensúlyozott táplálkozásához, egészségi állapota javításához, ösztönözhetik őket az aktív életmód folytatására és egyúttal hozzájárulnak a népegészségügyi mutatók javulásához.

Ezért is örvendetes, hogy a kezdeményezés keretében vállalt célok megvalósítását a jövőben a Magyar Dietetikusok Országos Szövetsége és a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara is segíteni fogja, szakembereik közvetlenül részt vesznek a beadott vállalásokat értékelő bizottság munkájában. Az egészséges étrenddel a gyakorlatban foglalkozó dietetikusok támogatása megszilárdítja a kezdeményezés táplálkozástudományi alapjait. Az élelmiszeripari alapanyag-termelőket és feldolgozókat egyaránt tömörítő ágazati kamara részvétele pedig elsősorban abban segítheti a kezdeményezést, hogy annak híre eljusson az országban tevékenykedő valamennyi élelmiszer-előállítóhoz” – hangsúlyozta Éder Tamás az ÉFOSZ elnöke.

Adó helyett önszabályozás
A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara kiemelten fontosnak tartja, hogy az ÉFOSZ által meghirdetett célkitűzések megvalósuljanak, ezért arra ösztönzi tagjait, hogy vizsgálják meg, milyen formában tudnak csatlakozni a felhíváshoz.
A Kamara ugyanis vallja, hogy a magyar fogyasztók kiegyensúlyozott táplálkozása és egészségi állapotuk javítása nem az egyes ágazatoknak súlyos terhet jelentő Népegészségügyi Termékadó (NETA) révén, hanem sokkal inkább az élelmiszerágazat önszabályozásával és széleskörű társadalmi összefogással érhető el.
A kezdeményezés honlapján az érdeklődők részletesen tájékozódhatnak a felhívásról, a csatlakozás feltételeiről és módjáról, illetve a későbbiekben a megtett vállalásokról. Egyúttal mostantól megnyílt a kezdeményezés minden vállalat számára, amely csatlakozni szeretne a vállalásokhoz.

Az ÉFOSZ célja az, hogy hamarosan minél nagyobb számban csatlakozzanak a kezdeményezéshez azok a vállalkozások és szakmai szervezetek, amelyek egyetértenek a célokkal és saját rendelkezésre álló eszközeikkel és lehetőségeikkel tevékenyen szeretnének közreműködni a hazai népegészségügyi helyzet javításában.

Az eddigi önkéntes vállalások:

1. Hozzásegítjük fogyasztóinkat a nemzetközi táplálkozási ajánlások szerinti sóbevitel fokozatos eléréséhez.

2. Hozzásegítjük fogyasztóinkat az életkoruknak és fizikai aktivitásuknak megfelelő, optimális mennyiségű kalóriabevitelhez.

3. Hozzásegítjük fogyasztóinkat a nemzetközi táplálkozási ajánlások szerinti telített zsírbeviteli mérték eléréséhez.

4. Termékeink 80%-ában a zsírtartalom részlegesen hidrogénezett növényolajból származó transzzsírsav szintjét 2019. december 31-ig 1,5 % alá csökkentjük. (Más most is van rendelet a szint valamilyen csökkentésére.)

5. Előrecsomagolt termékeink 75 %-án (a kötelező tápértékjelölési előírásokon túlmenően) 2017. december 31-ig feltüntetjük az egy adagban található tápanyag és energia-tartalom mennyiségeket, valamint a referencia beviteli értékhez viszonyított százalékos értékeket.

6. Termékeinket felelős módon, az ún. EU Pledge rendelkezései szerint reklámozzuk.

7. Tévéreklámjainkban, termékeink címkéjén és egyéb a termékekhez köthető módon aktív életmódra felhívó üzenetet helyezünk el.

8. Támogatjuk és ösztönözzük az aktív életmód népszerűsítését szolgáló programokat és kezdeményezéseket.

A felsorolt önkéntes vállalások bármelyikéhez konkrét, nevesített és számon kérhető vállalással, illetve új vállalás megalkotásával is csatlakozhat minden magyarországi élelmiszer-feldolgozó vállalkozás, illetve szervezet. A csatlakozók kötelesek évente jelentést tenni a nyilvánosság felé az egyedi vállalásában foglaltak teljesítéséről.

Véleményvezér

Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad

Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad 

Babis célja egypárti kormány létrehozása, amelyet más pártok kívülről támogatnának.
Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből

Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből 

Az adófizetők pénze könnyen vihető préda.
Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása

Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása 

Az Orosz Birodalom helyreállítása sok ember álma Keleten.
Fellélegeztek Európában, buktak az oroszbarátok

Fellélegeztek Európában, buktak az oroszbarátok 

EU-párti győzelem a moldovai választásokon.
Török Gábor előkapott egy dokumentumot, amikor Orbán Viktor egy politikustársa nemi identitásán élcelődött

Török Gábor előkapott egy dokumentumot, amikor Orbán Viktor egy politikustársa nemi identitásán élcelődött 

Elfajzott-e a Fidesz, ez a kérdés uralja a közbeszédet.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo