Az új szabályozás megalkotására azután került sor, hogy tavaly egy holland bejegyzésű hajó által Elefántcsontparton elhelyezett hulladék 16 ember halálát és több ezer megbetegedést okozott.
Az új szabályozás kötelezi a nemzeti hatóságokat, hogy helyszíni ellenőrzéseket tartsanak és feljogosítja őket a szállítókonténerek felnyitására is. Az EU-n belül szállított hulladékokra is új szabályok vonatkoznak, azok kísérőokmányai ezentúl részletes információkat tartalmaznak a szállítmányról.
A Greenpeace környezetvédelmi kampánycsoportjának toxikus anyag szakértője, Martin Hojsik szerint még korai megmondani, hogy a hulladék exportőrök képesek lesznek-e kiskaput találni az új szabályozás mellett.
Az aktivista szerint lehetséges, hogy az új ellenőrzési rendszer lehetővé teszi, hogy a hatóságok ezzel a módszerrel kiszűrjék, és illegális hulladéknak minősítsék például a régi számítógép szállítmányokat, melyeket "használt áruként" Kínába, Indiába vagy Nigériába szállítanak, hogy ott aztán újrahasznosítsák őket. "Nem akarom előre megítélni, először szeretném látni működés közben." - mondta Hojsik.
A Bázeli Egyezmény értelmében eddig is tilos volt veszélyes hulladékot exportálni az Európai Unióból a nem OECD tagországokba, az új szabályok pedig a nem veszélyes hulladékok az EU-n, illetve EFTA országokon kívüli exportját is megtiltják.
(És reméljük "sima" szemetet Magyraországra sem exportál senki. -szerk)