Connie Hedegaard, az éghajlat-politikáért felelős biztos szerint: A gazdaság egyre szélesebb körű élénkülése ellenére 2011-ben több mint 2%-kal csökkent az ETS kapcsán nyilvántartott kibocsátás mértéke.Ebből a jó eredményből látszik, hogy az ETS költséghatékonyan tudja csökkenteni a kibocsátást.Érthető tehát, hogy az ETS Európában miért is maradt a dekarbonizációs növekedés motorja.A fel nem használt kibocsátási egységek tartalékkészlete azonban továbbra is egyre nő.Erre való tekintettel a Bizottság, ahogyan azt a múlt hónapban bejelentette, most felülvizsgálja az árverések harmadik szakaszának időbeli alakulását, hogy az árverésre bocsátott kibocsátási egységek száma még az első években csökkenjen."
A kibocsátás 2011. évi adatai
Az EU kibocsátáskereskedelmi rendszerének hatálya alá több mint 12 000 erőmű és gyártóüzem tartozik a 27 uniós tagállamban, Norvégiában és Liechtensteinben. Ettől az évtőlkezdve a hatály már az említett országok repülőterein fel- és leszálló légi járművekre is kiterjed. Az európai gazdaság bővülése ellenére a létesítmények hitelesített üvegházhatásúgáz-kibocsátása1 a tavalyi évben 1889 milliárd tonna szén-dioxid-egyenértékre csökkent, és így több mint 2%-kal a 2010-es szint alatt maradt.
A létesítmények nagyfokú szabálykövetése
A vállalatok ismét nagymértékben teljesítették az EU ETS szabályait. A rendszerben részt vevő létesítményeknek kevesebb mint 1%-a nem tudta átadni a 2012. április 30-i határidőre a 2011. évi kibocsátását ellentételező egységeit. Ezek általában kisebb létesítmények, amelyek együttesen az EU ETS hatálya alá tartozó kibocsátások alig 1%-át adják. A létesítmények 2%-a nem tudott az említett határidőre benyújtani hitelesített kibocsátási adatokat 2011-re vonatkozóan.
A légijármű-üzemeltetők második éve számolnak be rendkívül szabályszerűen a kibocsátásokról
2010-hez hasonlóan 2011-ben is határidőre benyújtotta jelentését az összes olyan kereskedelmi légitársaság, amely jelentős számban működtet az EU területéről induló vagy oda érkező járatokat, noha ebben az évben e kibocsátásokat nem kellett még kibocsátási egységekkel ellentételezni és ezzel konkrét jogszabályi kötelezettségnek eleget tenni. A légitársaságok több mint 1200 jelentést juttattak el a tagállami hatóságokhoz 2011. évi kibocsátásaik vonatkozásában. Egyes Kínában és Indiában bejegyzett légitársaságok rendszeresen elmulasztják jelenteni az uniós repülőtereken fel- és leszálló légi járművek 2011. évi kibocsátásával kapcsolatos adatokat. Konkrétan 10 kereskedelmi légitársaságról van szó, amelyek a kibocsátási jelentések kevesebb mint 1%-át, a kibocsátásnak pedig alig 3%-át adják2.
Tavaly rekordmennyiségű nemzetközi kibocsátáscsökkentési egységet használtak fel, így mintegy 450 millió egységgel nőtt a fel nem használt kibocsátási egységek tartalékkészlete. Ez azt jelenti, hogy 900 millióval több kibocsátási egység került forgalomba, mint amennyit a 2008-2011-es időszakban jogszabályi megfelelés érdekében átadtak.
2008 óta a létesítmények kibocsátásaik egy részét a Kiotói Jegyzőkönyv rugalmas mechanizmusai nyomán rendelkezésre álló nemzetközi kibocsátáscsökkentési egységek átadásával is ellentételezhetik. A 2008-2011 közötti időszakban az összes átadott egység 5,8 %-a volt igazolt kibocsátáscsökkentési egység3 (CER). Az EU ETS összességében 456 millió CER felhasználását eredményezte: ebből 267 millió Kínából, 79 millió pedig Indiából származott (a teljes felhasználás 59%, illetve 17%-a). A többi CER 13%-a Dél-Koreából, 6%-a Brazíliából származott, a fennmaradó 6%-on pedig további 20 ország osztozott.
2008 óta az EU ETS keretében összesen 100 millió ERU felhasználására került sor: az összes átadott egységnek 1,2%-a volt ilyen kibocsátáscsökkentési egység (ERU)4. CER és ERU egységek átadásával 2008 óta a 2008-2012 közötti kereskedési időszakra engedélyezett mintegy 1,4 milliárd kibocsátási egység durván 39%-a esetében éltek.