Cégek lelkiismerete

Ma már egy cég üzleti sikere legalább annyira függ a közvetlen és tágabb környezetében vállalt szerepétől, mint a gazdasági tevékenységétől. És ahogyan globalizálódott az üzleti élet, a társadalmi felelősségvállalás sem csupán nemzeti kérdés: egy új uniós direktíva a 2005-ös üzleti évtől a közepes és nagyvállalatok számára is előírja, hogy pénzügyi jelentésükön túl a társadalmi felelősségvállalásukról is számoljanak be.

Mire készülhet a kormány?
Meg lehet még menteni az idei évet az ezer sebből vérző gazdaságban?

Online Klasszis Klub élőben Győrffy Dórával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a közgazdászt, egyetemi tanárt!

2025. július 16. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A vállalati társadalmi felelősség (corporate social responsibility) fogalma több mint tíz éve jelent meg, mégis a mai napig sokan sokféle értelemben használják. John Nichols magyarországi brit nagykövet úgy fogalmazott: ténylegesen akkor beszélhetünk felelősségvállalásról, ha az adott intézménynek olyan a küldetése, jövőképe, értékrendje, hogy az üzleti stratégia részeként nemcsak a munkahelyi légkört veszi figyelembe, hanem a közösségi szerepvállalást, a helyi gazdaság fejlesztését, valamint a piaci és környezeti hatásokat is. Ennek a megközelítésnek az üzleti stratégia és a menedzsmenteszközök szerves részévé kell válnia.

A fenntartható fejlődés alapja

A vállalat szoros szimbiózisban él környezetével; tevékenységével javíthatja a társadalom életminőségét, de akár árthat is. És ugyanez igaz visszafelé: a társadalom állapota hat az üzleti világ működésére. Tehát az egyik szféra jólléte függvénye a másikénak.

Azok a cégek, amelyek a társadalmi felelősségvállalás terén kimagaslóan teljesítenek, az üzleti eredményeikben is pozitív hatásról számolnak be: jobb lett a kapcsolatuk ügyfeleikkel, erősödött az üzleti pozíciójuk, sőt a helyi közösségnek elkötelezett irányelvek növelték az alkalmazottak lojalitását.

A társadalmi szerepvállalás egyre jobban befolyásolja a részvények értékét is, a nagyközönség ugyanis átlátható, etikus irányelveket vár, derül ki a Magyarországi Brit Nagykövetségnek a társadalmi felelősségvállalást Magyarországon népszerűsítő kampánya kapcsán 2004-ben közzétett kiadványából.

A kérdés előtérbe került az Európai Unió fórumain is. Túl az előző két elnökség idején tapasztalt erős politikai szándékon, az európai társadalom érzékenysége is kikényszeríti a vállalati felelősséget a társadalmi konfliktusok feloldása, a partneri viszony kialakításának érdekében. A fenntartható fejlődés alapja, hogy a társadalom iránti felelősség az egyes cégek működésének és az üzleti világ egészének is szerves részévé váljon - hangsúlyozza két, a témában véleményformáló angol civil szervezet vezetője, Ernst Ligteringen, a Global Reporting Initiative elnöke és Simon Zadek, az AccountAbility igazgatója A társadalmi felelősség előírásainak, standardjainak és formáinak jövője című tanulmányban.

#page#

Az Európai Unió célja, hogy a vállalati teljesítmények és a fenntartható fejlődés célkitűzése egymással párhuzamba kerüljön. Számos közösségi útmutatás - standardok, módszerek, ajánlások - segíti az európai vállalatokat, hogy könnyebben eligazodjanak a témában. Ám az unió álláspontja az, hogy a cégek maguk alakítják a társadalmi felelősségvállalás konkrét formáit, az önkéntes vállalásokról azonban, az unió új direktívája szerint, kötelesek beszámolni - hangsúlyozza Zsolnai László, a Corvinus Egyetem Gazdaságetikai Központjának igazgatója.

Társadalmi nyomás, üzleti elvárás

A Prodi-kormányzás a fő céljaként fogalmazta meg a lisszaboni stratégiában is hangsúlyos fenntartható fejlődés elősegítését és emellett az üzleti világ felelősségének kérdéseit. Az új direktíva pedig már törvényi szintre emelte a politikai szándékot: a közepes és nagyvállalatok az évente közzétett pénzügyi jelentések mellett kötelesek beszámolni a nem pénzügyi tevékenységeikről is.

- Ezeknek az éves jelentéseknek tartalmazniuk kell a cég működésének társadalmi és természeti környezettel kapcsolatos hatásait - foglalja össze a direktíva tartalmát Zsolnai László, és hozzáteszi: a közepes cégek számára könnyítés, hogy a pénzügyi jelentés részeként számolhatnak be társadalmi szerepvállalásukról, s nem feltétlenül kell minden évben elkészíteniük ezt a riportot.

E téren amúgy a társadalmi nyomás is egyre erősebb. A pénzügyi befektetők is egyre gyakrabban érdeklődnek a nem pénzügyi beszámolók iránt, sőt! Az unióban az egyik legdinamikusabban növekvő terület éppen a társadalmilag felelős pénzügyi befektetések szektora; az Enron- és más hasonló botrányok megtanították a befektetőknek, hogy a vállalat társadalmi felelőssége vagy felelőtlensége a pénzügyi teljesítményre is hat. A közpénzekkel kapcsolatos magánpiaci tevékenység is fontos szektor - különösen az angolszász országokban -, a nagy nyugdíjalapoktól például rendszeresen számon kérik, hová helyezik ki tőkéjüket. Olyan tenderkiírásra is van példa, ahol pályázati feltétel a társadalmi felelősségről szóló jelentés bemutatása.

Teljes cikk a Piac és Profit júniusi számában.

Véleményvezér

Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata

Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata 

Orbán Viktor egyre nagyobbakat lódít egyre kevesebb sikerrel.
Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen

Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen 

Az ügyészség döntött Orbán Viktor feljelentése ügyében.
Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta

Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta 

Az új pápa előbb fogadta az ukrán elnököt, mint Orbán Viktort.
Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz

Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz 

Milliárdosok aggódhatnak egy kormányváltás esetén.
A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben

A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben 

A budapesti főpolgármester megdicsőült Strasbourgban.
A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte

A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte 

Első helyen az ipari termelői árak drágulásában.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo