Alábecsülik karbon lábnyomuk méretét a cégek

Az 500 legnagyobb vállalat 10%-a felelős a csoport összes kibocsátásának - 3,6 milliárd tonna CO2 – közel háromnegyedéért. Ezt mutatják a számok, pedig sokan még adatot sem voltak hajlandóak adni. A tanulmány szerint ugyanakkor jobban teljesítenek a piacon azok a cégek, amelyek a klímavédelemterén vezető szerepet töltenek be .

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

A BMW, Daimler, Philips Electronics, Nestlé, BNY Mellon (pénzügyi szektor), Cisco Systems and Gas Natural SDG (gázszolgáltató) állnak a CDP klímaváltozással kapcsolatos adatszolgáltatási listájának élén, mind 100 közzétételi ponttal és „A” teljesítménnyel. A top 12 cég listáját még a Honda, Nissan, Volkswagen, Hewlett-Packard és a Samsung egészíti ki a CDP Global 500 Climate Change Report 2013 szerint.

A világ 500 legnagyobb vállalata közül 97– köztük az Apple, a Facebook és az Amazon – visszautasította az információszolgáltatást. Azoknak a cégeknek, amelyek nem válaszoltak a CDP kérdőívére, több mint egyharmada amerikai. A következő nagy csoport, amely nem kívánta közzétenni adatait, 17 Kínában és Hongkongban működő vállalatból áll. Európai cégeket csupán néhányat találunk (például a Hermes International és a Prada).

A jelentés szerint az 500 legnagyobb jegyzett vállalat 10%-a felelős a csoport összes kibocsátásának – 3,6 milliárd tonna CO2 – közel háromnegyedéért. Ennek az 50 cégnek a kibocsátása 1,65%-kal nőtt az elmúlt 4 év során, 2,54 milliárd tonnára. Az 50 vállalatból 16 – Walmart, Apache, Chevron, ConocoPhillips, Devon Energy, Exxon Mobil, Occidental Petroleum, FedEx, Air Products & Chemicals, Dow Chemical E.I du Pont de Nemours, Praxair, AT&T, American Electric Power, Duke Energy és Exelon – amerikai cég.

A válság, amin nem segíthet mentőcsomag
A klímaváltozás nem jön, nem közeledik, hanem már itt van. A megváltozott környezeti körülményekhez való adaptáció azonban költséges. Nem mindegy, mennyit fordítunk a zöld gazdaságra, és hogy mennyi üvegházgázt bocsátunk ki, ezek függvényében dől el, milyen lesz az évszázad klímája. Az előrejelzések emelkedő ÜHG-emissziót vesznek alapul, de a jövő még mindig formálható.
Ha nincs adat, jobbnak hiszik a valóságosnál

A jelentést a CDP (korábban Carbon Disclosure Project) és a PricewaterhouseCoopers készítették, 722 intézményi befektető megbízásából, akik 87 trillió dollárnyi befektetett tőkét képviselnek. Az elemzés alapját azok a klímával kapcsolatos és energiaadatok képezik, amelyet a CDP gyűjtött be az FTSE Global 500 Equite Indexén szereplő 389 vállalattól.

A jelentés szerint a vállalatok csak kevés fejlődést mutatnak az értékláncuk ÜHG-kibocsátásának menedzselésében, amellett, hogy a pénzügyi vállalatok csupán 6%-a tesz jelentést a befektetéseivel kapcsolatos kibocsátásokról. Ezeknek az adatoknak a hiánya pedig oda vezethet, hogy a vállalatok alulbecsülik a saját karbon lábnyomuk méretét.

A tanulmány szerint azok a vállalatok, amelyek elkötelezettek a környezeti hatásuk csökkentése iránt, jobb pénzügyi és környezeti teljesítményt mutatnak. A CDP módszertana alapján azonosított vállalatok elemzése, amelyek a klímavédelem terén vezető szerepet töltenek be – köztük a BMW, a Nestlé és a Cisco Systems –, azt mutatja, hogy e cégek részvényei jobban teljesítenek a piacon (lásd Figure 9 és Figure 10). Azok a vállalatok pedig, amelyek pénzügyi motivációt kínálnak a munkavállalóiknak az energiafogyasztás és a kibocsátáscsökkentés területén, 18%-kal sikeresebbek a ÜHG-kibocsátáscsökkentési törekvéseikben.

Két vezető index is megjelent a jelentésben. A Klíma Teljesítmény Vezető Index (Climate Performance Leadership Index, CPLI) azokat a vállalatokat jelöli, amelyek komoly stratégiával rendelkeznek a klímavédelem és a kibocsátások csökkentése területén. A Klíma Közzétételi Vezetői Index (Climate Disclosure Leadership Index, CDLI) pedig a klímaváltozás szempontjáról leginkább transzparens vállalatokat jelöli. Ez az index azokat a vállalatokat listázza, amelyek az összes cég közül a felső 10%-ban vannak az általuk szolgáltatott adatok minőségét illetően. A minimum pontszám, amellyel a CDLI-be kerülhet egy vállalat, az utóbbi években folyamatosan nőtt, és jelenleg 97%-on áll. A befektetők mindét indexet használják a klímával kapcsolatos kockázatok és lehetőségek felmérésére a befektetői döntéseikhez.

Az összefoglalót készítette:

Varga Judit Denkstatt Hungary Kft. Az eredeti cikk az alábbi linken olvasható: Environmental Leader

Véleményvezér

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába 

Bevásárlóturizmusra spekulál egy román vállalkozó.
Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat 

Nincs következménye az uniós pénzek széthordásának.
Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni

Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni 

Nyolc éve nem veszik észre az egészségbiztosítónál az inflációt.
Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból

Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból 

Becsapott a villám a Fideszbe.
A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest

A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest 

Szomorú statisztika a mobilpiacon.
Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra

Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra 

Meglepetésre ébredt egyik reggel a polgármester.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo