A BMW, Daimler, Philips Electronics, Nestlé, BNY Mellon (pénzügyi szektor), Cisco Systems and Gas Natural SDG (gázszolgáltató) állnak a CDP klímaváltozással kapcsolatos adatszolgáltatási listájának élén, mind 100 közzétételi ponttal és „A” teljesítménnyel. A top 12 cég listáját még a Honda, Nissan, Volkswagen, Hewlett-Packard és a Samsung egészíti ki a CDP Global 500 Climate Change Report 2013 szerint.
A világ 500 legnagyobb vállalata közül 97– köztük az Apple, a Facebook és az Amazon – visszautasította az információszolgáltatást. Azoknak a cégeknek, amelyek nem válaszoltak a CDP kérdőívére, több mint egyharmada amerikai. A következő nagy csoport, amely nem kívánta közzétenni adatait, 17 Kínában és Hongkongban működő vállalatból áll. Európai cégeket csupán néhányat találunk (például a Hermes International és a Prada).
A jelentés szerint az 500 legnagyobb jegyzett vállalat 10%-a felelős a csoport összes kibocsátásának – 3,6 milliárd tonna CO2 – közel háromnegyedéért. Ennek az 50 cégnek a kibocsátása 1,65%-kal nőtt az elmúlt 4 év során, 2,54 milliárd tonnára. Az 50 vállalatból 16 – Walmart, Apache, Chevron, ConocoPhillips, Devon Energy, Exxon Mobil, Occidental Petroleum, FedEx, Air Products & Chemicals, Dow Chemical E.I du Pont de Nemours, Praxair, AT&T, American Electric Power, Duke Energy és Exelon – amerikai cég.
A jelentést a CDP (korábban Carbon Disclosure Project) és a PricewaterhouseCoopers készítették, 722 intézményi befektető megbízásából, akik 87 trillió dollárnyi befektetett tőkét képviselnek. Az elemzés alapját azok a klímával kapcsolatos és energiaadatok képezik, amelyet a CDP gyűjtött be az FTSE Global 500 Equite Indexén szereplő 389 vállalattól.
A jelentés szerint a vállalatok csak kevés fejlődést mutatnak az értékláncuk ÜHG-kibocsátásának menedzselésében, amellett, hogy a pénzügyi vállalatok csupán 6%-a tesz jelentést a befektetéseivel kapcsolatos kibocsátásokról. Ezeknek az adatoknak a hiánya pedig oda vezethet, hogy a vállalatok alulbecsülik a saját karbon lábnyomuk méretét.
A tanulmány szerint azok a vállalatok, amelyek elkötelezettek a környezeti hatásuk csökkentése iránt, jobb pénzügyi és környezeti teljesítményt mutatnak. A CDP módszertana alapján azonosított vállalatok elemzése, amelyek a klímavédelem terén vezető szerepet töltenek be – köztük a BMW, a Nestlé és a Cisco Systems –, azt mutatja, hogy e cégek részvényei jobban teljesítenek a piacon (lásd Figure 9 és Figure 10). Azok a vállalatok pedig, amelyek pénzügyi motivációt kínálnak a munkavállalóiknak az energiafogyasztás és a kibocsátáscsökkentés területén, 18%-kal sikeresebbek a ÜHG-kibocsátáscsökkentési törekvéseikben.
Két vezető index is megjelent a jelentésben. A Klíma Teljesítmény Vezető Index (Climate Performance Leadership Index, CPLI) azokat a vállalatokat jelöli, amelyek komoly stratégiával rendelkeznek a klímavédelem és a kibocsátások csökkentése területén. A Klíma Közzétételi Vezetői Index (Climate Disclosure Leadership Index, CDLI) pedig a klímaváltozás szempontjáról leginkább transzparens vállalatokat jelöli. Ez az index azokat a vállalatokat listázza, amelyek az összes cég közül a felső 10%-ban vannak az általuk szolgáltatott adatok minőségét illetően. A minimum pontszám, amellyel a CDLI-be kerülhet egy vállalat, az utóbbi években folyamatosan nőtt, és jelenleg 97%-on áll. A befektetők mindét indexet használják a klímával kapcsolatos kockázatok és lehetőségek felmérésére a befektetői döntéseikhez.
Az összefoglalót készítette:
Varga Judit Denkstatt Hungary Kft. Az eredeti cikk az alábbi linken olvasható: Environmental Leader