A jövő cégének három pillére

Vannak cégek, amelyek már nemcsak arra törekszenek, hogy a legjobbak legyenek a világon, hanem hogy a legjobbak legyenek a világnak. A profittal egyformán fontosnak tartják a közösség és a környezet érdekeit is. Amerika egyes államaiban külön jogi keret is segíti az úgynevezett benefit corporation-öket.

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

A nagy nemzetközi vállalatok profitjai ma ugyanúgy az eget súrolják, mint 2008 előtt, a gazdasági válság mégis sokakat rádöbbentett, hogy valami nem stimmel azzal, ahogyan az üzlet alapjaiban véve működik. Egyre többen – különösen a sokat emlegetett Y generáció tagjai – olyan cégeknél szeretnének dolgozni, amelyek a profit hajszolásán túl valamit tesznek a világ jobbításáért is. Olyan állásokat keresnek, amelyek révén a társadalom hasznos tagjainak érezhetik magukat, nem kizárólag jó pénzkeresőknek. Alapvető változás, hogy mára az üzleti világ egy része nem egyszerűen ellensúlyozni kívánja valamilyen módon azt a kárt, amit a környezetnek és a benne élőknek okoz, hanem meg akarja előzni ezeket a károkat. Vagyis a profit mellett a környezet és a közösség érdekeit is figyelembe véve kíván üzletelni.

Kép:FreeDigitalPhotos.net

Hármas egység

Mára számos olyan cég működik világszerte, amely a társadalmi vállalkozásokhoz hasonlóan az úgynevezett „hármas optimalizálás” elvét követi, vagyis döntéseiben egyforma fontossággal veszi figyelembe a profittermelő képességet, a társadalmi, valamint a környezeti hatást. Míg azonban a „triple bottom line” szerint működő társadalmi vállalkozások a nyereséget nem a részvényeseik között osztják szét, hanem felhasználják a társadalmi céljaik előmozdítása érdekében, a piaci cégek bizony nyereséget termelnek, csak más kritériumok betartása mellett. A szigorú kritériumoknak megfelelően működő, de profitorientált cégek azok, amelyek megfelelnek a b-corporation (benefit corporation) meghatározásnak.

Adok-kapok

Az elnevezés Amerikából származik, és konkrétan egy nonprofit szervezet által kiadott minősítést, illetve a hozzá kapcsolódó (egyelőre) nem hivatalos vállalkozási formát takar. A B Corp címke egy a B Lab által kiadott bizonyítvány, hasonló a kereskedelemben használatos fair trade vagy a zöld épületek által elnyerhető LEED minősítéshez. Azok a vállalatok kaphatják meg, amelyek bizonyítottan sokat tesznek közvetlen és tágabb környezetük, a székhelyük tágabb közössége érdekében, de vizsgálják azt is, hogy bánnak az alkalmazottaikkal, és helyi pénzintézetben van-e a bankszámlájuk. A lényeg azonban nem a külső ellenőrző szervezet által kiadott minősítés, hanem azon a gondolkodásmódbeli váltás, amely egyesek szerint az eddigi legnagyobb a kapitalizmus evolúciójában.

Jó példák

Patagonia: „Készítsd el a legjobb terméket, ne okozz felesleges kárt, és használd az üzletet arra, hogy inspiráld és segítsd a környezeti válság megoldását” – ez a túrafelszereléseket gyártó cég mottója. Hitvallásuk szerint tudják, hogy a cég működése – a boltok kivilágításától a gyártásig – környezetszennyezést okoz melléktermékként, és minden erejükkel azon vannak, hogy ezt csökkentsék. Például azzal, hogy kizárólag újrahasznosított és bioalapanyagokat használnak. A cég 75 éves vezetője, Yvon Chouinard 2012-ben kérte a cégforma módosítását.

Plum Organics: egészséges bébiételeket gyártó vállalat, amely egyébként az Egyesült Államokon belül adóparadicsomként ismert Delaware-ben székel. Külön érdekesség, hogy a Plum az első olyan B.Corp, amely egy nagyobb cég ernyőjén belül működik, ugyanis tavaly – a minősítés megszerzésével egy időben – felvásárolta a Campbell’s Soup óriásvállalat.

Rally Software: díjnyertes szoftverfejlesztő cég, felhő alapú technológiákkal dolgozik. 2013-ban a B.Corp-ok között a legjobbnak választották a munkavállalókra gyakorolt pozitív hatás szempontjából.

Warby Parker: a cég vintage hangulatú férfi és női szemüvegkereteket készít és ad el online. „Ideje magasabbra tenni a lécet” – vallják, és minden eladott szemüveg után felajánlanak egyet a rászorulóknak.

Az USA húsz tagállamában már vannak helyi jogszabályok, amelyek a benefit corporation formát (nem feltétlenül a B Corp minősítéssel rendelkező cégeket) önálló vállalkozási formaként ismerik el, és tizennyolc állam készül hasonló szabályok elfogadására. Ennek van egy fontos jogi következménye: az amerikai magánvállalkozások fő célja, hogy profitot termeljenek, és ha a cégvezetők nem erre törekednek, a részvényesek beperelhetik őket „fiduciary duty” (cégvezetői kötelességek) megsértése címén. A benefit corporationek vezetőinek hivatalosan is mások a szempontjai és a kötelezettségei, ami védettséggel jár az ilyen részvényesi keresetek ellen. Ez azt jelenti, hogy immár a jog is hivatalosan elismer olyan profitorientált szervezeteket, amelyek működésének központi eleme a küldetéstudat.

Nem közvetlen előny

Közvetlen nyereséget egyáltalán nem jelent ez a működési mód, sőt, bizonyos költségei is vannak – például minden alkalmazottnak évi húsz fizetett munkaórát kell biztosítani, amikor társadalmi szervezeteknek önkénteskednek –, de hosszabb távon a lélek megnyugtatása mellett a felelős fogyasztói rétegek bővülése miatt üzletileg is megtérül majd. És ebben a körben a hosszú távú gondolkodás alapvető. 2014 márciusában a B Corp közösség 987 tagot számlál 32 országból, 60 iparágból. Magyar cég egyelőre sajnos nincs közöttük. A közösség tagjai egymást is segítik, illetve a „cégér” sok esetben hozzájárul megfelelő, hasonlóan gondolkodó üzleti partnert vagy épp elkötelezett befektetőt találni. Különösen, hogy az átlátható működés és az elszámoltathatóság a tőkepiac számára mindig is vonzó tulajdonság volt.

Számos iparág igazán nagy cégei is képesek a benefit corporation-elveknek megfelelően működni. A legnehezebb kérdés talán az, hogy hol is kezdjük. Ehhez számtalan esettanulmány, jó gyakorlat áll rendelkezésre, és már egy ingyenes minősítő eszköz, a B Impact Assessment (BIA) is, amely segítségével bárki bemérheti saját cégét.

Kriston László–Timár Gigi

A Piac&Profit májusi számától kezdve sorozatban mutatunk be hazai vállalkozókat, akik a fenti hármas érdek mentén működtetik vállalkozásukat.

Véleményvezér

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába 

Bevásárlóturizmusra spekulál egy román vállalkozó.
Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat 

Nincs következménye az uniós pénzek széthordásának.
Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni

Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni 

Nyolc éve nem veszik észre az egészségbiztosítónál az inflációt.
Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból

Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból 

Becsapott a villám a Fideszbe.
A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest

A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest 

Szomorú statisztika a mobilpiacon.
Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra

Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra 

Meglepetésre ébredt egyik reggel a polgármester.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo