A nagy nemzetközi vállalatok profitjai ma ugyanúgy az eget súrolják, mint 2008 előtt, a gazdasági válság mégis sokakat rádöbbentett, hogy valami nem stimmel azzal, ahogyan az üzlet alapjaiban véve működik. Egyre többen – különösen a sokat emlegetett Y generáció tagjai – olyan cégeknél szeretnének dolgozni, amelyek a profit hajszolásán túl valamit tesznek a világ jobbításáért is. Olyan állásokat keresnek, amelyek révén a társadalom hasznos tagjainak érezhetik magukat, nem kizárólag jó pénzkeresőknek. Alapvető változás, hogy mára az üzleti világ egy része nem egyszerűen ellensúlyozni kívánja valamilyen módon azt a kárt, amit a környezetnek és a benne élőknek okoz, hanem meg akarja előzni ezeket a károkat. Vagyis a profit mellett a környezet és a közösség érdekeit is figyelembe véve kíván üzletelni.
Hármas egység
Mára számos olyan cég működik világszerte, amely a társadalmi vállalkozásokhoz hasonlóan az úgynevezett „hármas optimalizálás” elvét követi, vagyis döntéseiben egyforma fontossággal veszi figyelembe a profittermelő képességet, a társadalmi, valamint a környezeti hatást. Míg azonban a „triple bottom line” szerint működő társadalmi vállalkozások a nyereséget nem a részvényeseik között osztják szét, hanem felhasználják a társadalmi céljaik előmozdítása érdekében, a piaci cégek bizony nyereséget termelnek, csak más kritériumok betartása mellett. A szigorú kritériumoknak megfelelően működő, de profitorientált cégek azok, amelyek megfelelnek a b-corporation (benefit corporation) meghatározásnak.
Adok-kapok
Az elnevezés Amerikából származik, és konkrétan egy nonprofit szervezet által kiadott minősítést, illetve a hozzá kapcsolódó (egyelőre) nem hivatalos vállalkozási formát takar. A B Corp címke egy a B Lab által kiadott bizonyítvány, hasonló a kereskedelemben használatos fair trade vagy a zöld épületek által elnyerhető LEED minősítéshez. Azok a vállalatok kaphatják meg, amelyek bizonyítottan sokat tesznek közvetlen és tágabb környezetük, a székhelyük tágabb közössége érdekében, de vizsgálják azt is, hogy bánnak az alkalmazottaikkal, és helyi pénzintézetben van-e a bankszámlájuk. A lényeg azonban nem a külső ellenőrző szervezet által kiadott minősítés, hanem azon a gondolkodásmódbeli váltás, amely egyesek szerint az eddigi legnagyobb a kapitalizmus evolúciójában.
Patagonia: „Készítsd el a legjobb terméket, ne okozz felesleges kárt, és használd az üzletet arra, hogy inspiráld és segítsd a környezeti válság megoldását” – ez a túrafelszereléseket gyártó cég mottója. Hitvallásuk szerint tudják, hogy a cég működése – a boltok kivilágításától a gyártásig – környezetszennyezést okoz melléktermékként, és minden erejükkel azon vannak, hogy ezt csökkentsék. Például azzal, hogy kizárólag újrahasznosított és bioalapanyagokat használnak. A cég 75 éves vezetője, Yvon Chouinard 2012-ben kérte a cégforma módosítását.
Plum Organics: egészséges bébiételeket gyártó vállalat, amely egyébként az Egyesült Államokon belül adóparadicsomként ismert Delaware-ben székel. Külön érdekesség, hogy a Plum az első olyan B.Corp, amely egy nagyobb cég ernyőjén belül működik, ugyanis tavaly – a minősítés megszerzésével egy időben – felvásárolta a Campbell’s Soup óriásvállalat.
Rally Software: díjnyertes szoftverfejlesztő cég, felhő alapú technológiákkal dolgozik. 2013-ban a B.Corp-ok között a legjobbnak választották a munkavállalókra gyakorolt pozitív hatás szempontjából.
Warby Parker: a cég vintage hangulatú férfi és női szemüvegkereteket készít és ad el online. „Ideje magasabbra tenni a lécet” – vallják, és minden eladott szemüveg után felajánlanak egyet a rászorulóknak.
Nem közvetlen előny
Közvetlen nyereséget egyáltalán nem jelent ez a működési mód, sőt, bizonyos költségei is vannak – például minden alkalmazottnak évi húsz fizetett munkaórát kell biztosítani, amikor társadalmi szervezeteknek önkénteskednek –, de hosszabb távon a lélek megnyugtatása mellett a felelős fogyasztói rétegek bővülése miatt üzletileg is megtérül majd. És ebben a körben a hosszú távú gondolkodás alapvető. 2014 márciusában a B Corp közösség 987 tagot számlál 32 országból, 60 iparágból. Magyar cég egyelőre sajnos nincs közöttük. A közösség tagjai egymást is segítik, illetve a „cégér” sok esetben hozzájárul megfelelő, hasonlóan gondolkodó üzleti partnert vagy épp elkötelezett befektetőt találni. Különösen, hogy az átlátható működés és az elszámoltathatóság a tőkepiac számára mindig is vonzó tulajdonság volt.
Számos iparág igazán nagy cégei is képesek a benefit corporation-elveknek megfelelően működni. A legnehezebb kérdés talán az, hogy hol is kezdjük. Ehhez számtalan esettanulmány, jó gyakorlat áll rendelkezésre, és már egy ingyenes minősítő eszköz, a B Impact Assessment (BIA) is, amely segítségével bárki bemérheti saját cégét.
Kriston László–Timár Gigi
A Piac&Profit májusi számától kezdve sorozatban mutatunk be hazai vállalkozókat, akik a fenti hármas érdek mentén működtetik vállalkozásukat.