Zöldre festve

Egyre népszerűbb a környezettudatos magatartás a vállalatok körében. Sokszor azonban egyszerűbb zöldre festeni egy vállalatot, azaz mindenféle marketingtrükkel elhitetni a fogyasztókkal, hogy odafigyel a környezetére, mint valóban megfelelni az elvárásoknak. A szabványok, kötelezettségek, szokások betartása már járható út. De mélyen átitatott, elkötelezett környezettudatossággal még kevesek rendelkeznek. Habár számuk fokozatosan növekszik.

A környezettudatosság mellett szóló, a vállalatok számára egyértelmű érv: az eredmények, a megtakarítások, a költségek oldaláról nézve is nagyon megéri ilyen magatartást tanúsítani. A működés ez esetben ugyan figyelmesebb hozzáállást és pluszenergiát igényel, mégis érdemes belevágni, hiszen számos előnnyel és megtakarítással jár. Ezek közül csak néhány: ha egy vállalat környezettudatosan tervezi meg működését, akkor feltárhatja a költségmegtakarítási lehetőségeket, csökkentheti a kockázatokat, felelős termékeket állíthat elő, pozitív lesz az imázsa, és a fejlett, környezetbarát termékkel, hozzáállással piacvezetővé válhat.

KIR-rel kezdhető

A vállalati környezettudatosság egyik lépcsőfoka, ha környezetirányítási rendszert vezetnek be. Ennek a rendszernek az a célja, hogy a tevékenység, a kibocsátott termékek és szolgáltatások minél kevésbé terheljék a munkahelyi, települési, természeti környezetet.

EMAS-információk és ISO 14001
Az Európai Unió 1993 júliusában bocsátotta ki az Eco-Management and Audit Scheme rendeletet, röviden az EMAS-t. Ez hiteles külső kommunikációs lehetőséget biztosít mindazon szervezetek számára, amelyek önkéntes alapon részt kívánnak venni környezeti teljesítményük folyamatos javításában. A rendelet - hasonlóan az ISO 14001-es szabványhoz - módszert kínál a szervezetek számára környezeti teljesítményük fejlesztéséhez, publikálásához és ezen keresztül a környezettudatos vállalati működés megvalósításához. Az ISO 14001 (Környezetközpontú irányítási rendszerek, követelmények és alkalmazási irányelvek) nemzetközi szabványként 1996 végén jelent meg. A Magyar Szabványügyi Testület (MSZT) Műszaki Bizottságot hozott létre magyar szabványként való adaptálására. Ennek munkabizottsága 1997 februárjában befejezte a munkát. A magyar szabványok 1997 májusában jelentek meg.
A környezettudatos irányítási rendszert (KIR) és annak gyakorlatait különféle nemzetközi szabványok, úgymint az ISO 14001 és az EMAS alapján lehet bevezetni. Ezek a szükséges vállalati tevékenységek, intézkedések rendkívül széles skáláját fogják át a hulladékgazdálkodástól és a szennyvízkibocsátástól a légszennyezésig és az energia felhasználásáig. Környezettudatos gyakorlat tehát a tisztább termelés, a hulladékminimalizálás, a dolgozók és a vezetők ösztönzése, a képzés; az ökomarketing, az ökocímkézés; a környezeti kommunikáció - például környezeti jelentések készítése -, a környezetbarát termék fejlesztése, a környezeti teljesítményértékelés, az ökokontrolling. A rendszer bevezetésével együtt követelmény a folyamatos ellenőrzés és fejlesztés is.

A környezetvédelmi irányelveket és célokat pedig érdemes nyilvánosságra hozni. A KIR-szabványok bevezetése - és később tanúsítása - egyfajta védelmet nyújt a vállalatok és a vezetők számára, így kockázat elleni biztosításnak is tekinthető. A rendszer alkalmazása megteremti a felelősségi körök tisztázását és a megfelelő ügyrend kialakítását.

Nem minden zöld

 A Követ (Környezettudatos Vállalatirányítási Egyesület) munkatársai már több ízben megpróbálkoztak a vállalatok környezettudatosságának statisztikai felmérésével, de a kvantitatív kutatások nem igazán hozták meg a hozzájuk fűzött reményeket. A vállalatok ugyanis ilyen esetben rendszerint az ideálisnak tűnő válaszokat adják, vagyis szépítenek a valóságon, tehát az eredmények nem igazán megbízhatóak. Többek között ezért is döntött úgy a Követ, hogy inkább esettanulmányokat készít. Így született meg "Az ablakon bedobott pénz" című, 50 esettanulmányt tartalmazó kötetsorozat.

Tóth Gergely, a Követ főtitkára úgy látja, a vállalatok környezettudatosságában meghatározó az, hogy a kötelezően foglalkoztatott környezeti szakemberének, az ügy felelősének mekkora formális és informális ereje van, és megtalálja-e azt az ösvényt, amire képes rávezetni a menedzsmentet, hogy a cég a struktúrájában, stratégiájában válhasson környezettudatosabbá, miközben ez pénzmegtakarítással és imázserősítéssel is jár. Ma nagyjából a vállalatoknál dolgozó környezeti szakemberek öt százaléka sikeres e tekintetben.

#page#

A társadalmilag felelős vállalatok környezettudatossága azonban Tóth Gergely szerint valójában nem is azon múlik, hogy milyen környezeti intézkedéseket hajtanak végre, hanem azon, "képes-e a vállalat felismerni, hogy a társadalmi felelősségvállalás valódi lényege az, hogy egy optimális méret után nem akar tovább növekedni, nem célja újabb fogyasztókat, piacokat szerezni, meghódítani. Azonban a legtöbb nagyvállalat stratégiája a további növekedésről szól. Paradigmaváltásra lenne szükség, azaz a mennyiségi szemléletről a minőségi szemléletre kellene váltani, ez jelentené a társadalmi felelősségvállalás és környezettudatosság lényegének igazi megértését és egy jobb jövőt."

Egy ilyen radikális szemléletváltás bekövetkeztéhez a fogyasztói társadalom szokásainak alapvető változására is szükség volna.

A jók jutalma
A Deloitte 2001-ben alapította a Zöld Béka díjat, amelyet a legjobb éves környezeti vagy fenntarthatósági jelentéseket készítő kelet-közép-európai vállalatok között oszt ki. A díjjal az a célja, hogy a régió vállalatait felkészítse az Európai Unió környezeti vagy fenntarthatósági pályázatain való részvételre. A pályázatokat évről évre független, szakmai zsűri bírálja el. A 2006-os év Közép-európai Környezeti Jelentés Díjának első helyezettje az Audi Hungaria Motor Kft., a második a Tiszai Vegyi Kombinát (TVK) Nyrt. Az első helyezett Audi pályázatában kiemelten értékelte a zsűri, hogy nemcsak a gyártási folyamat, hanem a termékei környezeti hatásaival is foglalkozik. A második helyezett TVK esetében pedig azt, hogy egyértelműen mutatja a cég elkötelezettségét a környezetvédelem iránt, hogy számára ez stratégiai kérdés, hosszú távú terveik vannak e területen. A zsűri mindkét pályázatnál kiemelte, hogy a jelentés közérthetően mutatja be a különböző technológiákat, folyamatokat valamint hogy nem felületes, hanem érthető, igényes, és részletes. 2005-től már olyan fenntarthatósági jelentéssel is pályázhattak a vállalatok, amelyek az EU legújabb (Global Reporting Initiative - GRI) irányelveit követve készültek.

Környezeti jelentők

 Egyre gyakrabban találkozunk a vállalatok környezeti jelentésével. Ez a vállalat tevékenységének környezeti hatásairól, kitűzött céljairól, intézkedéseiről, a bejövő panaszokról szóló, számszerűen feldolgozott éves beszámoló. Több esetben azok a cégek adnak ki környezeti jelentést, amelyek nagy szennyező hírében vagy a lakossági és hatósági támadások középpontjában állnak. Számos vállalat a jelentéssel még csak a versenyben kíván előnyhöz jutni, jó hírnevét akarja növelni. Akadnak azonban tiszteletreméltó kivételek is. De a divatossá vált szokás gondolkodásmód-változást is generálhat.

A jelentés különféle csoportoknak készülhet, amelyekkel folyamatos párbeszédet folytatnak a cégek, úgymint az alkalmazottaknak, a fogyasztóknak és az ügyfeleknek, a szállítóknak, a versenytársaknak, a tulajdonosoknak, a bankoknak, a biztosítótársaságoknak, a lakosságnak és az önkormányzatoknak, a környezetvédelmi és fogyasztói szervezeteknek, hatóságoknak, a sajtónak, az iskoláknak és egyetemeknek. Az előbbiek közül az adott vállalat kiválasztja a saját szempontjából lényeges csoportokat. Így például egy vegyi üzemnél a baleseti kockázatok miatt fontos célcsoport a közeli lakosság és a biztosítók, míg egy textilgyárnál inkább a kereskedelemre és a fogyasztókra célszerű összpontosítani.

A környezeti jelentésekben a vállalatok általában általános információkat adnak magukról, ismertetik a környezeti politikájukat és irányelveiket, beszámolnak a környezetvédelmi szervezeti felépítésükről, bemutatják, értékelik a cég környezeti hatásait, a telephelyhez és termeléshez kapcsolódó környezeti kérdéseket tárgyalják, ezenkívül leírják a termékek vagy szolgáltatások környezeti szempontjait. A környezettudatos cégeknek vannak környezeti programjaik és céljaik, és megvizsgálják a környezetvédelmi intézkedések nyereségükre gyakorolt hatását.

A környezetre tekintettel élés mára már nagyon sok, tiszteletre méltó, követendő példát generált. A példa ragadós. Remélhetően gyorsabb lesz a vállalatok tudatosodása, a profitérdekeiken túlmutató szemléletváltozása, mint a klímaváltozás negatív hatásainak felerősödése. Mert a divaton túl ez most a tét.

Sánta Edina-Sőregi Viktória

Véleményvezér

Mészáros Lőrinc és neje hatalmas luxusba fojtotta a magyar fanyalgók miatt érzett bánatát

Mészáros Lőrinc és neje hatalmas luxusba fojtotta a magyar fanyalgók miatt érzett bánatát 

Hadházy Ákos független országgyűlési képviselő ismét utolérte a Mészáros házaspárt.
Újabb eseményt szervez Karácsony Gergely

Újabb eseményt szervez Karácsony Gergely 

Nem nyugszik a főpolgármester.
Nincs neurológiai betegsége Orbán Viktornak

Nincs neurológiai betegsége Orbán Viktornak 

Nyelvi botlás lehetett csak.
Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek 

A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.
Semmi nem fog Magyar Péteren

Semmi nem fog Magyar Péteren 

Ezúttal komoly kihívóra lelt Orbán Viktor.
Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania 

Hol van már Magyarország egykori olcsósága.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo