Zöldre festve

Egyre népszerűbb a környezettudatos magatartás a vállalatok körében. Sokszor azonban egyszerűbb zöldre festeni egy vállalatot, azaz mindenféle marketingtrükkel elhitetni a fogyasztókkal, hogy odafigyel a környezetére, mint valóban megfelelni az elvárásoknak. A szabványok, kötelezettségek, szokások betartása már járható út. De mélyen átitatott, elkötelezett környezettudatossággal még kevesek rendelkeznek. Habár számuk fokozatosan növekszik.

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

A környezettudatosság mellett szóló, a vállalatok számára egyértelmű érv: az eredmények, a megtakarítások, a költségek oldaláról nézve is nagyon megéri ilyen magatartást tanúsítani. A működés ez esetben ugyan figyelmesebb hozzáállást és pluszenergiát igényel, mégis érdemes belevágni, hiszen számos előnnyel és megtakarítással jár. Ezek közül csak néhány: ha egy vállalat környezettudatosan tervezi meg működését, akkor feltárhatja a költségmegtakarítási lehetőségeket, csökkentheti a kockázatokat, felelős termékeket állíthat elő, pozitív lesz az imázsa, és a fejlett, környezetbarát termékkel, hozzáállással piacvezetővé válhat.

KIR-rel kezdhető

A vállalati környezettudatosság egyik lépcsőfoka, ha környezetirányítási rendszert vezetnek be. Ennek a rendszernek az a célja, hogy a tevékenység, a kibocsátott termékek és szolgáltatások minél kevésbé terheljék a munkahelyi, települési, természeti környezetet.

EMAS-információk és ISO 14001
Az Európai Unió 1993 júliusában bocsátotta ki az Eco-Management and Audit Scheme rendeletet, röviden az EMAS-t. Ez hiteles külső kommunikációs lehetőséget biztosít mindazon szervezetek számára, amelyek önkéntes alapon részt kívánnak venni környezeti teljesítményük folyamatos javításában. A rendelet - hasonlóan az ISO 14001-es szabványhoz - módszert kínál a szervezetek számára környezeti teljesítményük fejlesztéséhez, publikálásához és ezen keresztül a környezettudatos vállalati működés megvalósításához. Az ISO 14001 (Környezetközpontú irányítási rendszerek, követelmények és alkalmazási irányelvek) nemzetközi szabványként 1996 végén jelent meg. A Magyar Szabványügyi Testület (MSZT) Műszaki Bizottságot hozott létre magyar szabványként való adaptálására. Ennek munkabizottsága 1997 februárjában befejezte a munkát. A magyar szabványok 1997 májusában jelentek meg.
A környezettudatos irányítási rendszert (KIR) és annak gyakorlatait különféle nemzetközi szabványok, úgymint az ISO 14001 és az EMAS alapján lehet bevezetni. Ezek a szükséges vállalati tevékenységek, intézkedések rendkívül széles skáláját fogják át a hulladékgazdálkodástól és a szennyvízkibocsátástól a légszennyezésig és az energia felhasználásáig. Környezettudatos gyakorlat tehát a tisztább termelés, a hulladékminimalizálás, a dolgozók és a vezetők ösztönzése, a képzés; az ökomarketing, az ökocímkézés; a környezeti kommunikáció - például környezeti jelentések készítése -, a környezetbarát termék fejlesztése, a környezeti teljesítményértékelés, az ökokontrolling. A rendszer bevezetésével együtt követelmény a folyamatos ellenőrzés és fejlesztés is.

A környezetvédelmi irányelveket és célokat pedig érdemes nyilvánosságra hozni. A KIR-szabványok bevezetése - és később tanúsítása - egyfajta védelmet nyújt a vállalatok és a vezetők számára, így kockázat elleni biztosításnak is tekinthető. A rendszer alkalmazása megteremti a felelősségi körök tisztázását és a megfelelő ügyrend kialakítását.

Nem minden zöld

 A Követ (Környezettudatos Vállalatirányítási Egyesület) munkatársai már több ízben megpróbálkoztak a vállalatok környezettudatosságának statisztikai felmérésével, de a kvantitatív kutatások nem igazán hozták meg a hozzájuk fűzött reményeket. A vállalatok ugyanis ilyen esetben rendszerint az ideálisnak tűnő válaszokat adják, vagyis szépítenek a valóságon, tehát az eredmények nem igazán megbízhatóak. Többek között ezért is döntött úgy a Követ, hogy inkább esettanulmányokat készít. Így született meg "Az ablakon bedobott pénz" című, 50 esettanulmányt tartalmazó kötetsorozat.

Tóth Gergely, a Követ főtitkára úgy látja, a vállalatok környezettudatosságában meghatározó az, hogy a kötelezően foglalkoztatott környezeti szakemberének, az ügy felelősének mekkora formális és informális ereje van, és megtalálja-e azt az ösvényt, amire képes rávezetni a menedzsmentet, hogy a cég a struktúrájában, stratégiájában válhasson környezettudatosabbá, miközben ez pénzmegtakarítással és imázserősítéssel is jár. Ma nagyjából a vállalatoknál dolgozó környezeti szakemberek öt százaléka sikeres e tekintetben.

#page#

A társadalmilag felelős vállalatok környezettudatossága azonban Tóth Gergely szerint valójában nem is azon múlik, hogy milyen környezeti intézkedéseket hajtanak végre, hanem azon, "képes-e a vállalat felismerni, hogy a társadalmi felelősségvállalás valódi lényege az, hogy egy optimális méret után nem akar tovább növekedni, nem célja újabb fogyasztókat, piacokat szerezni, meghódítani. Azonban a legtöbb nagyvállalat stratégiája a további növekedésről szól. Paradigmaváltásra lenne szükség, azaz a mennyiségi szemléletről a minőségi szemléletre kellene váltani, ez jelentené a társadalmi felelősségvállalás és környezettudatosság lényegének igazi megértését és egy jobb jövőt."

Egy ilyen radikális szemléletváltás bekövetkeztéhez a fogyasztói társadalom szokásainak alapvető változására is szükség volna.

A jók jutalma
A Deloitte 2001-ben alapította a Zöld Béka díjat, amelyet a legjobb éves környezeti vagy fenntarthatósági jelentéseket készítő kelet-közép-európai vállalatok között oszt ki. A díjjal az a célja, hogy a régió vállalatait felkészítse az Európai Unió környezeti vagy fenntarthatósági pályázatain való részvételre. A pályázatokat évről évre független, szakmai zsűri bírálja el. A 2006-os év Közép-európai Környezeti Jelentés Díjának első helyezettje az Audi Hungaria Motor Kft., a második a Tiszai Vegyi Kombinát (TVK) Nyrt. Az első helyezett Audi pályázatában kiemelten értékelte a zsűri, hogy nemcsak a gyártási folyamat, hanem a termékei környezeti hatásaival is foglalkozik. A második helyezett TVK esetében pedig azt, hogy egyértelműen mutatja a cég elkötelezettségét a környezetvédelem iránt, hogy számára ez stratégiai kérdés, hosszú távú terveik vannak e területen. A zsűri mindkét pályázatnál kiemelte, hogy a jelentés közérthetően mutatja be a különböző technológiákat, folyamatokat valamint hogy nem felületes, hanem érthető, igényes, és részletes. 2005-től már olyan fenntarthatósági jelentéssel is pályázhattak a vállalatok, amelyek az EU legújabb (Global Reporting Initiative - GRI) irányelveit követve készültek.

Környezeti jelentők

 Egyre gyakrabban találkozunk a vállalatok környezeti jelentésével. Ez a vállalat tevékenységének környezeti hatásairól, kitűzött céljairól, intézkedéseiről, a bejövő panaszokról szóló, számszerűen feldolgozott éves beszámoló. Több esetben azok a cégek adnak ki környezeti jelentést, amelyek nagy szennyező hírében vagy a lakossági és hatósági támadások középpontjában állnak. Számos vállalat a jelentéssel még csak a versenyben kíván előnyhöz jutni, jó hírnevét akarja növelni. Akadnak azonban tiszteletreméltó kivételek is. De a divatossá vált szokás gondolkodásmód-változást is generálhat.

A jelentés különféle csoportoknak készülhet, amelyekkel folyamatos párbeszédet folytatnak a cégek, úgymint az alkalmazottaknak, a fogyasztóknak és az ügyfeleknek, a szállítóknak, a versenytársaknak, a tulajdonosoknak, a bankoknak, a biztosítótársaságoknak, a lakosságnak és az önkormányzatoknak, a környezetvédelmi és fogyasztói szervezeteknek, hatóságoknak, a sajtónak, az iskoláknak és egyetemeknek. Az előbbiek közül az adott vállalat kiválasztja a saját szempontjából lényeges csoportokat. Így például egy vegyi üzemnél a baleseti kockázatok miatt fontos célcsoport a közeli lakosság és a biztosítók, míg egy textilgyárnál inkább a kereskedelemre és a fogyasztókra célszerű összpontosítani.

A környezeti jelentésekben a vállalatok általában általános információkat adnak magukról, ismertetik a környezeti politikájukat és irányelveiket, beszámolnak a környezetvédelmi szervezeti felépítésükről, bemutatják, értékelik a cég környezeti hatásait, a telephelyhez és termeléshez kapcsolódó környezeti kérdéseket tárgyalják, ezenkívül leírják a termékek vagy szolgáltatások környezeti szempontjait. A környezettudatos cégeknek vannak környezeti programjaik és céljaik, és megvizsgálják a környezetvédelmi intézkedések nyereségükre gyakorolt hatását.

A környezetre tekintettel élés mára már nagyon sok, tiszteletre méltó, követendő példát generált. A példa ragadós. Remélhetően gyorsabb lesz a vállalatok tudatosodása, a profitérdekeiken túlmutató szemléletváltozása, mint a klímaváltozás negatív hatásainak felerősödése. Mert a divaton túl ez most a tét.

Sánta Edina-Sőregi Viktória

Véleményvezér

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.
Ömlik az uniós pénz Lengyelországba

Ömlik az uniós pénz Lengyelországba 

Húznak el tőlünk a lengyelek, de nagyon.
Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten

Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten 

Van-e még lejjebb, vagy már a gödör fenekén vagyunk?
Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt

Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt  

A miniszterelnök magára hagyta a magyar idős embereket.
Szégyen: már afrikai országok is megelőznek minket egy rangsorban

Szégyen: már afrikai országok is megelőznek minket egy rangsorban 

Megjelent a World Justice Project 2024-es jogállamiság rangsora.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo