Az Európai Bizottság i2010: európai információs társadalom a növekedésért és a foglalkoztatásért címet viselő legújabb stratégiája - az eEurope 2005-höz képest - újra megerősíti, hogy a befogadó információs társadalom kiépítésében központi szerep jut az információs és kommunikációs technológiai (IKT) eszközök alkalmazásának és kiterjedt használatának a közszolgáltatásokban, a kis- és középvállalkozásokban és a háztartásokban is.
Gazdaságélénkítő szerep
Az információs és kommunikációs technológiák jelentősen fellendíthetik a gazdaságot és a foglalkoztatást. Az Európai Unióban például a GDP növekedésének a negyede, míg a termelékenység növekedésének a 40 százaléka az IKT-eszközök alkalmazásának tulajdonítható. A közigazgatás három lehetséges területen is hozzájárulhat ez utóbbi hatás erősítéséhez: az IKT eszközökbe való befektetéssel, a termelés ösztönzésével, valamint magával a használatukkal.
Az Európai Unió Statisztikai Hivatala, az Eurostat kiadványa, a Statistics in Focus (9/2005) szerint 2003-ra az előző évhez képest közel 9 százalékkal növekedett azoknak az aránya, akik ellátogattak valamely kormányzati oldalra. Bizonyos országokban - ilyen Ausztria és Írország - az egy évvel korábban mért arány megduplázódott. Az üzleti szféra képviselőitől még kedvezőbb válaszok érkeztek e tekintetben: a régebbi tagországok vállalkozásainak 44 százaléka került kapcsolatba valamely közszférához tartozó weboldallal.
Az e-közigazgatás által a kormányzatok egyre inkább a versenyképességet befolyásolni képes szereplőkké válnak. De versenyképessé kell válnia magának a közigazgatásnak is - és hatékonyabb működéssel a gazdaság és a társadalom versenyképességét is szolgálnia kell -, de ez nem feltétlenül jelent kisebb létszámú apparátust vagy tökéletes közszolgáltatást, sokkal inkább rugalmas, a változásokra gyorsan reagálni és a felhasználók igényeit kielégíteni képes közigazgatást.
Megtakarítás mindkét oldalon
A versenyképesség-orientált e-közigazgatásnak két, egymást kiegészítő stratégiai célt kell maga elé tűznie: a hatékonyság növelését a közigazgatás minden szintjén - kombinálva az IKT-eszközök alkalmazása miatt szükségessé váló szervezeti változásokkal és az új képességek, készségek megszerzésével - és az adminisztráció költségeinek csökkentését. A szolgáltatóoldali folyamatok ésszerűsítése olyannyira lényegi eleme az e-közigazgatás kialakításának, hogy a fejlesztésekre fordított beruházások megtérülése elsősorban attól függ, miként képesek a közigazgatásban dolgozók elfogadni, alkalmazni az új munkafolyamatokat, miként lehet kulturális ellenállásukat csökkenteni.
Európában a közigazgatás működtetése a GDP 15-20 százalékát "éli fel", egy elektronizált közigazgatás viszont a költségek több mint 5 százalékát is megtakaríthatja, így az e-szolgáltatások elterjedtsége valóban fontos kérdés.
Az EU idén igen nagy elemszámú felmérést készített: 48 ezer magánszemélyt és üzleti felhasználót kérdeztek meg, hat szolgáltatást vizsgáltak - személyi jövedelemadó-bevallás, vállalkozások áfabevallása, új üzleti vállalkozás bejegyzése, közbeszerzés, könyvtári kölcsönzések, felsőoktatási intézményekbe való jelentkezés -, és fő kérdésként szerepelt, hogy a felhasználók mennyire elégedettek ezekkel, illetve milyen arányban váltanak a hagyományosról az elektronikus ügyintézésre.
A kutatás szerint a megtakarítások számottevők - több tízmillió eurós nagyságrendről van szó -, az állampolgárok és az üzleti szereplők 83 százaléka számára pedig legfontosabb a gyorsaság, 65 százalékuk pedig a minőségi, rugalmas szolgáltatást említette. A megkérdezettek 62 százaléka teljesen elégedett volt a szolgáltatásokkal, 28 százalékuk közepesnek, míg 10 százalékuk gyengének ítélte azokat.