Versenyképes közigazgatás

Miként befolyásolja az e-közigazgatás fejlesztése a gazdasági versenyképességet? Mit vár a társadalom, az üzleti szféra a közigazgatástól? Milyen kihívásokkal, problémákkal szembesül a közigazgatás, ha meg akar felelni e várakozásoknak? Egyáltalán, megtérülnek-e az e-közigazgatási beruházások?

Az Európai Bizottság i2010: európai információs társadalom a növekedésért és a foglalkoztatásért címet viselő legújabb stratégiája - az eEurope 2005-höz képest - újra megerősíti, hogy a befogadó információs társadalom kiépítésében központi szerep jut az információs és kommunikációs technológiai (IKT) eszközök alkalmazásának és kiterjedt használatának a közszolgáltatásokban, a kis- és középvállalkozásokban és a háztartásokban is.

Gazdaságélénkítő szerep

Az információs és kommunikációs technológiák jelentősen fellendíthetik a gazdaságot és a foglalkoztatást. Az Európai Unióban például a GDP növekedésének a negyede, míg a termelékenység növekedésének a 40 százaléka az IKT-eszközök alkalmazásának tulajdonítható. A közigazgatás három lehetséges területen is hozzájárulhat ez utóbbi hatás erősítéséhez: az IKT eszközökbe való befektetéssel, a termelés ösztönzésével, valamint magával a használatukkal.

Az Európai Unió Statisztikai Hivatala, az Eurostat kiadványa, a Statistics in Focus (9/2005) szerint 2003-ra az előző évhez képest közel 9 százalékkal növekedett azoknak az aránya, akik ellátogattak valamely kormányzati oldalra. Bizonyos országokban - ilyen Ausztria és Írország - az egy évvel korábban mért arány megduplázódott. Az üzleti szféra képviselőitől még kedvezőbb válaszok érkeztek e tekintetben: a régebbi tagországok vállalkozásainak 44 százaléka került kapcsolatba valamely közszférához tartozó weboldallal.

Szja, áfa és a többiek
A 48 ezer fős mintán végzett idei EU-felmérés szerint az szja-bevallásban az uniós polgárok átlagosan 5-10 százaléka részesíti előnyben az elektronikus utat a hagyományossal szemben - a régi tagországok átlaga 30-35 százalék -, és az átlagfelhasználók fejenként 71 percet (ez összesen 7 millió óra!) spóroltak ezzel. A vállalkozások forgalmiadó-bevallásánál az ügyletek száma az egy évvel korábbi 440 ezerről 3 millióra emelkedett, és tranzakciónként 38 percet, ezzel összesen több mint 29 millió eurót takarítottak meg. Az üzleti vállalkozások bejegyzésének 40 százaléka bonyolódik elektronikus úton, a megtakarítás összege eléri a 2,2 millió eurót.
Az új, on-line elérhetővé tett tartalmak és szolgáltatások az elkövetkező években megháromszorozódnak, így az Európai Unió GDP-jének már ma is a 8 százalékát kitevő ágazat további bővülése várható, amihez viszont elengedhetetlen a nemzeti kormányok, politikai szereplők aktivitása. Ennek értelmében az i2010 átfogó politikai program - a tagországok számára javasolt - 3. célkitűzése a befogadó, minőségi szolgáltatásokat nyújtó információs társadalom megteremtésével foglalkozik az életminőség javítása érdekében. A célkitűzés közszolgáltatásokat érintő fókuszában az átláthatóbb, hozzáférhetőbb és költséghatékonyabb IKT alapú közszolgáltatások állnak.

Az e-közigazgatás által a kormányzatok egyre inkább a versenyképességet befolyásolni képes szereplőkké válnak. De versenyképessé kell válnia magának a közigazgatásnak is - és hatékonyabb működéssel a gazdaság és a társadalom versenyképességét is szolgálnia kell -, de ez nem feltétlenül jelent kisebb létszámú apparátust vagy tökéletes közszolgáltatást, sokkal inkább rugalmas, a változásokra gyorsan reagálni és a felhasználók igényeit kielégíteni képes közigazgatást.

Megtakarítás mindkét oldalon

A versenyképesség-orientált e-közigazgatásnak két, egymást kiegészítő stratégiai célt kell maga elé tűznie: a hatékonyság növelését a közigazgatás minden szintjén - kombinálva az IKT-eszközök alkalmazása miatt szükségessé váló szervezeti változásokkal és az új képességek, készségek megszerzésével - és az adminisztráció költségeinek csökkentését. A szolgáltatóoldali folyamatok ésszerűsítése olyannyira lényegi eleme az e-közigazgatás kialakításának, hogy a fejlesztésekre fordított beruházások megtérülése elsősorban attól függ, miként képesek a közigazgatásban dolgozók elfogadni, alkalmazni az új munkafolyamatokat, miként lehet kulturális ellenállásukat csökkenteni.

Európában a közigazgatás működtetése a GDP 15-20 százalékát "éli fel", egy elektronizált közigazgatás viszont a költségek több mint 5 százalékát is megtakaríthatja, így az e-szolgáltatások elterjedtsége valóban fontos kérdés.

Az olasz példa
Olaszország az adóhatóság intézményrendszerének modernizációjával kiváló eredményeket ért el a megtakarítások terén és hatékonyság növelésében. A korábban óriási szervezet 1700 irodában intézte a különböző adóügyeket, és több mint 44 millió papírlapot kellett évente megmozgatnia. A 2003-ban kialakított "fisco telematico" rendszernek köszönhetően most 90 millió eurót takarít meg évente, míg a több mint 2 millió adófizető polgár átlagban évi 100 eurót, mert nem kell könyvelőt foglalkoztatnia a bevalláshoz. Az adórendszer elektronizációja során 2001-ben az alkalmazottak képzésére 5 millió eurót költöttek, míg a munkatársak mentorálására 6-ot. A munkatársak száma négy év alatt 40 ezerről 34 ezerre csökkent, miközben az adóalanyok - például a vállalkozások - száma jelentős mértékben nőtt.
Az Eurostat 2005. márciusi felmérése szerint a régi tagországokban a közigazgatási szolgáltatások 90 százaléka jelen van on-line, s a közszolgáltatások 48 százaléka teljes mértékben interaktív módon érhető el. Megállapítható az is, hogy az új tagállamok kétéves lemaradással küzdenek a régebbiekkel szemben. Magyarországon például a 20 alapvető e-közszolgáltatás on-line elérhetősége 2004-ben 15 százalék volt, szemben a 41 százalékos uniós átlaggal.

Az EU idén igen nagy elemszámú felmérést készített: 48 ezer magánszemélyt és üzleti felhasználót kérdeztek meg, hat szolgáltatást vizsgáltak - személyi jövedelemadó-bevallás, vállalkozások áfabevallása, új üzleti vállalkozás bejegyzése, közbeszerzés, könyvtári kölcsönzések, felsőoktatási intézményekbe való jelentkezés -, és fő kérdésként szerepelt, hogy a felhasználók mennyire elégedettek ezekkel, illetve milyen arányban váltanak a hagyományosról az elektronikus ügyintézésre.

A kutatás szerint a megtakarítások számottevők - több tízmillió eurós nagyságrendről van szó -, az állampolgárok és az üzleti szereplők 83 százaléka számára pedig legfontosabb a gyorsaság, 65 százalékuk pedig a minőségi, rugalmas szolgáltatást említette. A megkérdezettek 62 százaléka teljesen elégedett volt a szolgáltatásokkal, 28 százalékuk közepesnek, míg 10 százalékuk gyengének ítélte azokat.

Véleményvezér

Mészáros Lőrinc és neje hatalmas luxusba fojtotta a magyar fanyalgók miatt érzett bánatát

Mészáros Lőrinc és neje hatalmas luxusba fojtotta a magyar fanyalgók miatt érzett bánatát 

Hadházy Ákos független országgyűlési képviselő ismét utolérte a Mészáros házaspárt.
Újabb eseményt szervez Karácsony Gergely

Újabb eseményt szervez Karácsony Gergely 

Nem nyugszik a főpolgármester.
Nincs neurológiai betegsége Orbán Viktornak

Nincs neurológiai betegsége Orbán Viktornak 

Nyelvi botlás lehetett csak.
Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek 

A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.
Semmi nem fog Magyar Péteren

Semmi nem fog Magyar Péteren 

Ezúttal komoly kihívóra lelt Orbán Viktor.
Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania 

Hol van már Magyarország egykori olcsósága.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo