Újdonság a múltból

A megújuló energiaforrások legújabb "ősi" elemét, a hidrogént maholnap a leghétköznapibb célokra: gépkocsik meghajtására, falvak, lakónegyedek energiaellátására vehetjük igénybe úgy, hogy a környezetet is megkíméljük a káros anyagok kibocsátásától. Magyarországon több kísérlet is igazolja, hogy e téren nincs lemaradásunk.

Két új kezdeményezést is közzétett október 10-én az Európai Bizottság a környezetbarát hidrogénmeghajtású gépkocsik kifejlesztésének, illetve elterjedésének elősegítésére, mondta el a Piac és Profitnak dr. Gurmai Zita, az Európai Parlament (EP) képviselője. Hozzátette, hogy Brüsszel egyrészt útjára bocsátotta a hidrogén- és üzemanyagcellák közös kutatási kezdeményezést - azaz kutatási, technológiafejlesztési és demonstrációs projektet - a hidrogénmeghajtású autók kifejlesztésére. Másrészt azt javasolta, hogy a forgalomba állításra már megérett, hidrogénnel működő gépjárművek típus-jóváhagyási eljárását egyszerűsítsék le, hogy ezek minél előbb tömegesen is megjelenhessenek az utakon.

A képviselő mindezt arra a kérdésünkre válaszolta, amelyben az ő kezdeményezésével is tavasszal elindított uniós "hidrogénmozgalom" legújabb stációiról érdeklődtünk. Tény, nagyobb szerepet szán a hidrogénnek az alternatív energiaforrások körében az Európai Parlament. Gurmai Zita jelentette be, hogy az EP-ben az év derekán már 420-an írták alá azt a nyilatkozatot, amelyben állást foglalnak az új energiaforrás mellett, mondván, kínálatot kell biztosítani az európai állampolgároknak. Az új energia abban is előnyösen különbözik a többi megújuló energiahordozótól, hogy lehet tárolni, s ezzel több biztonságot is ad. Az Európai Unió a 2013-ig szóló hétéves költségvetéséből 2 milliárd eurót fordít a hidrogénüzemanyag-cellás kísérletek finanszírozására.

Szeles busz

Brüsszelben tehát pénzzel is voksoltak a már nem teljesen ismeretlen technológiai újdonság, a hidrogén hasznosítása műszaki megoldásainak az elterjesztése mellett. Arról nincs szó, hogy megelőzték volna korukat az uniós honatyák, hiszen a világ már "lépett". Dániában például nemrég már azt jelenthették be: hidrogénnel üzemeltetett lakónegyed építése kezdődik meg. A helybéliek a nap és a szél energiáját hidrogénelemekké alakítva termelik meg saját maguk és járműveik számára a szükséges energiát.

Időben korábbi a hír, miszerint egy párizsi szakkiállításon bemutatott, hidrogénnel hajtott kísérleti autónak a fogyasztását össze is merik mérni a hagyományos benzines kocsikéval. Az egy tankolással 250 kilométer megtevő jármű egy kiló hidrogént fogyasztott száz kilométeren városban, 70 dekát országúton.

E külföldi példák mellett már feltűntek a magyarországi kísérletetek is, s nálunk is kiléptek a laboratóriumokból az új eljárások megvalósítói. Sőt, mint a nemzetközi gyakorlatban, itthon is a közlekedés és a kommunális szolgáltatás az a két "terep", ahol a lakosság maholnap hasznát látja a fosszilis energiahordozók környezetbarát helyettesítőjének. A roppant "egyszerű" anyag kinyerésének (lásd keretes írásunkat) és "nagyipari" hasznosításának egyik fontos hazai állomásáról a Budapesti Műszaki Főiskolán tájékozódhattunk. Molnár László, a Quantum Energia Kft. vezetője - a tudomány napja alkalmából - ott mutatta be azt a rendszert, amely a szélenergia segítségével állít elő tömegközlekedésben használatos autóbuszok javára hidrogént.

Kikerült kvóták, kedvező költségek

Első "állomásként" - a kezdetekben - két településen, Törökszentmiklóson és Mezőtúron egy-egy másfél megawattos szélerőművet hozott létre az energiafejlesztő és beruházó cég. Azzal pedig, hogy hidrogént állítanak elő a szélturbinák segítségével, kikerülik a kvótákkal korlátozott hazai villamosenergia-rendszert, hiszen nem a hálózatba viszik be a produktumot.

A kft. energetikai projektjének a "terepe" - Molnár László elmondása szerint - elsősorban a városi közlekedés lesz, az autóbuszok "tankolnak" majd a szélenergia segítségével vízből előállított hidrogént. A Quantum Energia technológiai folyamatának megfelelően a Miskolcon közlekedő buszokba kerülő belsőégésű motorok hajtanak meg Siemens gyártotta generátorokat, illetve a villanymotorok adják át a meghajtást a kerekeknek.

Az alapautóbusz - számítások szerint - több pénzbe kerül, mint a gázolajjal, benzinnel hajtott, de versenyképesebbnek bizonyul a működési költségek tekintetében. A városi tömegközlekedést szolgáló jármű 30-40 kiló hidrogént visz magával. Vélhetően 1,5 euró körül lesz majd egy kiló hidrogén ára. E hajtóanyag égéshője 142 megajoule/kilogramm, összehasonlításképpen: a benziné 45,2, a gázolajé 44,7. Hasonlóan jobbak a fűtőérték-mérőszámai a hidrogénnek, s az égéstermék tekintetében is "verhetetlen", hiszen az "eredmény" nem más, mint vízgőz: a környezetet szén-dioxid tehát nem szennyezi.

Időnek utána kialakulhat a városi buszokat kiszolgáló infrastruktúrának megfelelő autók és más közlekedési eszközök kiszolgálása hidrogénnel, amelynek előállításához szélenergiát főleg ott használnak fel, ahol nincs hiány az intenzív légmozgásból. A vízbontók, hidrogéntartályok és a töltőállomások pedig praktikusan a külvárosokban lesznek majd.

Mavirka és stációi

Hasonlóan "jól áll" egy általánosabb - azaz a járművek üzemanyag-ellátásánál szélesebb - felhasználást kínáló projekt. Hidrogénfalunak hívják a fejlesztés tervezett második ütemének végeredményét, a rendszerbe bekapcsolt, energiát előállító és fogyasztó 33 kisbirtokot és közösségi létesítményt. Az első ütemet - a hidrogénfalu előfeltételét - már megvalósította a projekt gazdája, a Nagy-ferenczi Kft. A terv lényeges eleme, hogy saját koordinációs és felügyelő központtal rendelkező energiarendszer legyen, ahol a saját termelés és fogyasztás mértéke megegyezik. Ehhez "házilag" befolyásolják a terhelést, a termelést, sőt nagymértékben független belső tarifarendszert is alkalmaznak.

Dr. Nagy József, a kft. ügyvezetője kifejtette, hogy a több szintből álló programnak - amelyet "Magyar virtuális mikrohálózatok mérlegközi klaszterének", Mavirkának neveztek el - az első egysége kisméretű, megújuló energiaforrásokat hasznosító rendszerek létrehozását, együttműködését takarja. Ez már meg is valósult, a Bükkaranyos határában lévő farmon kisméretű, 10 kilowattos szélgenerátorból, 2 kilowattos BP Solar napelemből áll, kapcsolódik hozzájuk biomasszakazán, s tervezhetően termelő növényolajos blokkerőmű.

A Mavirka második szakaszában - amelyhez már elkészült egy újabb szélerőmű - valósul meg a 25 hektáros területre tervezett "hálózatfüggetlen" hidrogénfalu. Itt - egy amerikai fejlesztésű ajánlat szerint - 10 kilowattos generátor, 5 kilowattos napelem, továbbá elektrolizáló berendezés, hidrogéntartály, üzemanyagcella jelenti az "energiaháztartást". Egy-egy ilyen rendszer 20 millió forintért valósulhat meg. Ezek mellett felépítenek majd egy központi energiatermelő rendszert, s a keletkező hulladékhő felhasználásáról is gondoskodnak egy üvegházban.

A Magyar virtuális mikrohálózatok mérlegközi klaszterének harmadik stációját is kidolgozták már, amelyről - tudta meg Nagy Józseftől a Piac és Profit - a Bükk környékének 44 települése szeptemberben szavazott, s a térség lakói igennel jutalmazták a javukat szolgáló energetikai programot. A vidékfejlesztési közösség energiatermelő közösséggé akar válni, uniós támogatásokat is megpályáz, részben idehaza a LEADER programban, részben közvetlenül Brüsszelben. Kis és házi méretű megújuló energiaforrás-hasznosító berendezések elterjesztését s Miskolc Térségi Gazdasági és Jóléti Övezet létrejöttét kívánják külső lehetőségekkel is elősegíttetni.

Dicsőség a Bükk lábához

Voltaképpen kirajzolódik, hogy a megújuló energia eddigi lehetőségeire alapozó hidrogénfalu is szerves alkotóelemévé válik egy nagy közösségi rendszernek, s végső soron - Nagy József megfogalmazása szerint - a Mavirka megteremti a sejtszerűen összedolgozó hazai energianet műszaki, szervezeti alapjait, amely forradalmian új teret nyit a villamos irányítási rendszer számára "kellemetlen kicsik" összefogására az országos hálózat "rángatása" nélkül. Azaz a gyakori, nem teljesen alaptalan vád - a megújuló energiát termelő és a hálózatokba bekapcsolni akaró "áramgyárak" az energiarendszerek nem kívánt fejlesztését is maguk után vonják - ehelyütt nem áll meg.

A nemzetközi sajtó - idéztük cikkünk elején - nagy megelégedéssel számolt be a dániai hidrogén-lakónegyedről, amelynek építése az idén már el is kezdődött. A jelek szerint e dicsőséget mielőbb illik megosztani a Bükk lábánál lévő magyar településekkel, hiszen a Mavirka legfőképp a (megújuló) energia-önellátás feltételeinek az alapjait teremti meg. Sőt, eleve többről van szó, hiszen ugyancsak uniós háttérrel, négy ország egy-egy kistérségében - esetünkben éppen a borsodi falvakban - megkezdik a kis és házi méretű megújuló energiaforrásokat hasznosító berendezéseknek nemcsak a rendszerbe állítását, hanem az eszközök fejlesztésével szerzett tudás, információ terjesztését is.

Más szóval, a bükkaranyosi hidrogénfalu-modellre vevő Európa.

"Vegytan"
A tüzelőanyag-cellák, más néven üzemanyag-cellák hidrogénből és oxigénből elektrokémiai úton elektromos áramot állítanak elő. A hidrogén többféle forrásból nyerhető, mint például vízből, szénhidrogénből, alkoholból, szintézisgázból, biogázból. Az oxigén levegővel vagy tisztán kerülhet a cellába. A pozitív és negatív elektródokat elektrolit választja el egymástól. Az elektrolit feladata az ionok szállítása az elektródok között.
A hidrogént az anódra vezetik, és belőle egy katalizátor segítségével molekulaként két elektront választanak le. Ezek a cellához kapcsolt külső áramkörön (valamilyen fogyasztón) haladnak át. Eközben a cellában a protonok (hidrogénionok) az elektroliton keresztül a katódra jutnak, ahol a külső áramkörből érkező elektronok az oxigénnel oxigénionokat képeznek, és a protonokkal vízzé egyesülnek. A reakciók exotermek, ezért a vízgőz mellett hő is képződik.

Véleményvezér

Mészáros Lőrinc és neje hatalmas luxusba fojtotta a magyar fanyalgók miatt érzett bánatát

Mészáros Lőrinc és neje hatalmas luxusba fojtotta a magyar fanyalgók miatt érzett bánatát 

Hadházy Ákos független országgyűlési képviselő ismét utolérte a Mészáros házaspárt.
Újabb eseményt szervez Karácsony Gergely

Újabb eseményt szervez Karácsony Gergely 

Nem nyugszik a főpolgármester.
Nincs neurológiai betegsége Orbán Viktornak

Nincs neurológiai betegsége Orbán Viktornak 

Nyelvi botlás lehetett csak.
Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek 

A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.
Semmi nem fog Magyar Péteren

Semmi nem fog Magyar Péteren 

Ezúttal komoly kihívóra lelt Orbán Viktor.
Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania 

Hol van már Magyarország egykori olcsósága.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo