Szuburbanizációnak nevezi a szakirodalom az belső városrészekből a zöldebb, külső területekre irányuló elvándorlást. Budapesten e folyamat elindítója az volt, hogy az ötvenes évek elején a városhoz kapcsolták az úgynevezett elővárosi gyűrűt. A tehetősebbek ekkortól főleg a budai zöldövezetben kerestek letelepedési lehetőséget, a kevésbé módosak a pesti oldal zöld területeit választották otthonuk színteréül. Ezekben az évtizedekben épültek ki a „Rákos” előnevű, valamint az újpesti, pesterzsébeti, csepeli kertvárosi városrészek – áll a Városkutatás Kft. két évvel ezelőtti, a főváros és agglomerációja kapcsolatáról, fejlődési lehetőségeiről szóló tanulmányában.
Bővülő körben
A kiáramlás azonban csak 10–12 éve kezdett tömegessé válni a mind nagyobb légszennyezés, a zaj, a rossz közbiztonság és nem utolsósorban a fővárosinál jóval alacsonyabb ingatlanárak miatt. Ekkor még a budai hegyvidék szomszédos települései – Budakeszi, Budaörs, Solymár – voltak a legfőbb célterületek, majd amikor itt elfogytak az építési területek, folyamatosan tágult a fővárosi agglomeráció. Ma már a korábbi 48 helyett 78 települést magában foglaló térségben Budajenő, Biatorbágy, Nagykovácsi, Telki mellett Érd, Etyek, Dunakeszi, Gyál, Vecsés, Göd, Szentendre Veresegyház és a pilisi területen fekvő községek is a keresett települések listájára kerültek.
A legintenzívebben fejlődő agglomerációs települések közül kiemelkedik Budaörs – amely ma már erőforrásokat is elszív a fővárostól –, Telki és Veresegyház. Néhányuk, idetartozik a legnagyobb, ötvenezres lélekszámú Érd is, azonban nem fejlődik megfelelő ütemben: ma is olyan, mint egy óriásfalu, így mára veszített vonzerejéből – állítja Kovács Róbert, a település-önkormányzati kutatásokkal foglalkozó Oso-Polar Kft. ügyvezetője. Szerinte az agglomerációba kiáramlás – amelynek eredményeként Budapest lakossága az elmúlt tíz évben 10 százalékkal csökkent – napjainkra ugyan lelassult, de ma is tart. S bár a főváros fejlesztési-rehabilitációs programok beindításával – mint például a ferenc-, a józsef-, az erzsébetvárosi és angyalföldi – próbálja újra lakhatóvá tenni a lerobbant belső kerületeket, ez egyelőre a nagyobb jövedelmű rétegek számára nem elég visszatartó erő a csendes, hangulatos, sok zölddel, nagy kerttel körülvett agglomerációs lakhatási lehetőséggel szemben.
Eltérő stratégiák
A budapesti agglomeráció települései az évek során különböző fejlesztési stratégiákat dolgoztak ki a fővárosból mind nagyobb számban kitelepülő családok fogadására. Vannak – például Csömör, Dunavarsány –, amelyek hosszú távú fejlesztési programjaikban a lakosságszám folyamatos növelését és azzal párhuzamosan a vállalkozásokat célozták meg, mások – mint például Telki – a kiköltözőket „kerttelepülésként”, a fővárosba bejáróként fogadja, s nem kíván jelentős számú új helyi munkahelyet teremteni; Veresegyház, Gyál, Érd, Szentendre és Dunaharaszti lassúbb, kiegyensúlyozottabb lakosságnövekedést szeretne elérni.
Arra is akad példa, hogy a helyi lakosság tiltakozással, akár – mint a múlt évben a piliscsabaiak – népszavazással is, próbál gátat szabni az újabb külterületi földeket belterületbe, lakóövezetbe vonó önkormányzati gyakorlatnak, a települést és a környezetet terhelő túlzott mértékű lakosságszám-növekedésnek.
A lakásépítő cégek, magánszemélyek által megcélzott települések ugyanis gyakran nem rendelkeznek megfelelő infrastruktúrával, és – a fejlesztések ellenére – a helyi egészségügyi, oktatási szolgáltatások színvonala sem elég korszerű. A burkolt út, a csatorna hiánya azonban gyakran nem jelent akadályt a kiköltözőknek, akik bíznak abban, hogy a népesség gyarapodásával a helyhatóság előbb-utóbb rákényszerül ezek kiépítésére. Ezt támasztja alá, hogy például Budaörsön, Solymáron, Szentendrén az építési területek fogyásával számos üdülőtelek, üdülőépület talált gazdára, amelyeket az új tulajdonosok lakóingatlanként használnak, várva a korábbi üdülő- vagy zártkerti területek átminősítésére.
Felzárkózó távoliak
Miközben az agglomerációs gyűrű folyamatosan tágul, és a települések lélekszámukat tekintve is évről évre „duzzadnak”, a fővárossal szembeni korábbi előnyök kezdenek fokozatosan eltűnni.
A megnövekedett gépjárműforgalom miatt mind gyakrabban zsúfoltak, néha eldugulnak a városba bevezető utak, a korábbinál jóval szennyezettebb a levegő, néhol érezhetően megemelkedett a hajdan csendes lakókörnyezet zajszintje, no és elindult az ingatlanárak rohamos emelkedése is. Ma már Budaörs, Budakeszi, Solymár, Szentendre telek- és házárai a budaiakhoz közelítenek: a panorámás építési parcellák négyszögöléért 60–100 ezer forintot is elkérnek tulajdonosaik, és az új építésű házak, társasházi lakások átlag-négyzetméterára is megközelíti, olykor jócskán meg is haladja a 300 ezer forintot. És kezdenek már felzárkózni mögéjük a fővárostól távolabb fekvő települések is.
Nyugati modellek, hazai próbálkozások
Az Egyesült Államokban a XX. század első felétől kezdett óriási méreteket ölteni a nagyvárosok szuburbanizációja, és tendenciájukban hasonló – nagyságrendjükben mérsékeltebb – folyamatok zajlottak le Nyugat-Európában is.
A szakemberek által leggyakrabban felhozott példa Los Angeles, ahol a polgárok elvándorlását a belső városmagból a környező kistelepülésekre az akkori kormányzati politika maga is támogatta azzal, hogy központi forrásokkal segítette ez utóbbiak elővárossá fejlődését: jelentős állami támogatásokat nyújtottak infrastruktúra-fejlesztéseikhez; kedvező jelzáloghitel-konstrukciókat dolgoztak ki, ösztönözve a kiköltözőket tágas, kertes házak építésére; óriási autópálya-beruházásokat valósítottak meg. Ugyanakkor hosszú évekig nem fejlesztették például a belső városrészek villamos közlekedési hálózatát.
Az amerikai modellnek – előnyei mellett – számos hátránya is van: az elővárosokban a korábbinál minőségibb életteret teremtettek maguknak a családok, de a különféle szolgáltatásokhoz már csak gépkocsival, gyakran nagy távolságokat megtéve juthatnak hozzá, ami több időt és több benzint is követel, mindeközben erősen szennyeződik a levegő; a hátrahagyott belváros pedig fokozatosan lepusztul, lakhatatlanná válik. A kitelepedési folyamat a tengerentúlon a 60-as évektől lelassult, ám a korábban csak a szűk elitnek lakóhelyet nyújtó elővárosokban él ma az össznépesség mintegy 45 százaléka.
Nyugat-Európában az irányított szuburbanizáció kedvezőbb modelljei valósultak meg. Berlin esetében például a városállam és Brandenburg (amelyhez a teljes környező terület tartozik) közös tervezési hatóságot állított fel a hosszú távú fejlesztési programok kidolgozására. Ennek vétójoga van egyebek mellett övezetmódosítási kérdésekben, és az agglomerációs települések számára regionális tervben határozzák meg a húsz éven belüli lakosságszám-bővítés megengedett legnagyobb mértékét. Bécs esetében – több mint tíz évvel ezelőtt – a város, Alsó-Ausztria és az agglomerációval szomszédos Burgenland részvételével hoztak létre közös tervezési hatóságot, amelynek feladatkörébe elsősorban a településpolitika, a környezetvédelem és a közlekedésfejlesztés tartozik.
Nálunk jelenleg a Központi Régió Fejlesztési Tanácsa próbálja koordinálni, illetve állami forrásokkal támogatni a fővárosi agglomeráció kistérségeinek a fejlesztési programjait. A települések külső zöldterületeinek a korlátlan belterületbe vonását pedig az agglomerációs területrendezési tervről szóló, parlamenti elfogadás előtt álló törvény hivatott valamelyest kordában tartani. A földművelésügyi tárcától kapott információk szerint a területfelhasználás és a köré kialakítandó műszaki infrastruktúra rendjéről szóló törvénytervezetet a tárca már az elmúlt évben szerette volna a honatyák elé vinni, de erre várhatóan csak a választások után, ez év őszén kerül sor. 2001 tavaszán – éppen a törvénykezés lassúsága miatt – fővárosi indítvány is született a túlzott agglomerációs beépítések ellen és a Budapest körüli zöld gyűrű megóvása érdekében, amelyet a parlament környezetvédelmi bizottsága is támogatott. A főváros környéki önkormányzatok élénk tiltakozását kiváltó moratóriumot – amely az említett törvény elfogadásáig lenne érvényben – még szintén nem fogadták el.
Tűnékeny előnyök
A belső városrészek fokozódó zsúfoltsága, zaja, légszennyezettsége, romló közbiztonsága és nem utolsósorban az agglomeráció olcsó, bőséges ingatlankínálata volt a legfőbb mozgatója a nyolcvanas évek közepén megindult kitelepedésnek Budapest belső részeiből. Napjainkra azonban az érintett települések némelyikében már kitehető a „megtelt” tábla, sőt jelentősen csökkent a zöldterületek aránya is, telítettek a városba vezető utak, az árak pedig a fővárosiakhoz közelítenek.
Elmossa az árrésstopot a recesszió?
Mekkora sebeket ejt rajtunk Donald Trump vámháborúja?
Online Klasszis Klub élőben Jaksity Györggyel!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves közgazdászt!
2025. április 22. 15:30
Véleményvezér

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak
Árkorlátozás ide, vagy oda, azok mennek felfelé.

2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia
Szépen gazdagodott a Matolcsy gyerek.

A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak
Orbán Viktort kifejezetten negatív színben tüntetik fel cseh plakátokon.

Szijjártó Péter nagyon megdicsérte magát az USA vámok felfüggesztése kapcsán, bár semmi köze nem volt hozzá
Szijjártó Péter rettenetesen büszke önmagára.

180 fokot fordult Orbán Viktor és Donald Trump barátja
A politikusok némelyike felülmúlja a szélkakasokat.