1962-1967: gépészmérnöki diploma, Budapesti Műszaki Egyetem (BME)
1971: a PhD fokozat megszerzése
1978: a kandidátusi cím megszerzése
1991: a műszaki tudományok doktora
Munkahely
1967-1991: BME Vegyipari Gépek és Mezőgazdaság Iparok Tanszék: egyetemi tanársegéd, 1971-től egyetemi adjunktus, 1978-tól egyetemi docens
1991-: BME Vegyipari és Élelmiszer-ipari Gépek Tanszék, egyetemi tanár
1988-2008: BME Gépészeti Eljárástechnika Tanszék, tanszékvezető
1992-2001: BME Gépészmérnöki Kar, dékánhelyettes, 1994-től dékán
2000-2004: BME, oktatási rektorhelyettes
2004-2008. : BME, rektor
2008. május 5.- kutatás-fejlesztésért felelős tárca nélküli miniszter
Megbízatások
1994-1998: a Tiszai Vegyi Kombinát Rt. igazgatóságának elnöke, 1996-tól elnökhelyettese
2002-2008. május 31.: a Paksi Atomerőmű Zrt. igazgatóságának elnöke
2006-2008. május 31.: a Magyar Rektori Konferencia elnöke
Kitüntetések és díjak
Eötvös Loránd-díj (1996), Segner János András-díj (1986), Szikla Géza-díj (1992), Ipolyi Arnold-díj, Kiváló Feltaláló kitüntető jelvény arany fokozata (1986, 1991), Szabó Imre-díj, Pro Facultate kitüntetés (2002), Professor Honoris Causae cím (2001), Pro Universitate et Scientia kitüntetés (2002), Magyar Köztársasági Érdemrend Középkeresztje kitüntetés (2005), Nemzetközi Socrates Díj (2006), Széchenyi-díj (2007)
Valóban nem csökkennek, hanem nőnek a 2009-es költségvetésben a kutatás-fejlesztési források. Pozitívum, hogy tavaly, a büdzsé tárgyalásakor egyszer sem vetődött fel az innovációra adható állami pénzek megkurtítása, de az annál többször megfogalmazódott, hogy a gazdaság versenyképességének javítása nem nélkülözheti a bővülő kutatás-fejlesztést.
- Mindez pénzben kifejezve?
- A költségvetésben szereplő 170 milliárd forint mellett még a vállalatok forrásaival is számolni lehet, azaz nem állnak meg kutatás-fejlesztési programok, nem, vagy nagyon kis mértékben szűnnek meg kutató-fejlesztő állások, s a K+F-ben érdekelt kisebb vállalatok is átvészelhetik a válság hónapjait. Bízom benne, másfél-két év múlva, amikor vélhetően már kilábal az ország a pénzügyi-gazdasági krachból, nem a nulláról kell kezdenünk a kutató-fejlesztő tevékenységeket. Ellenkezőleg, a gazdaság talpra állását segíthetik az előrehaladott állapotban lévő innovációk.
- A versenyszféra vállalatai 2008-ben még tudtak a kutatás-fejlesztés javára "adózni". Az idén mi várható?
- A 2008-as befizetésekből az idén 120 milliárd forint használható fel. Arra nem lehet számítani, hogy 2009-ben több pénz folyik be a kutatás-fejlesztés "számlájára", de arra igen, hogy a vállalati hozzájárulások nem csökkennek, s végső soron a költségvetési forrásokkal együtt mintegy 290 milliárd forinttal lehet kalkulálni: 30-40 milliárd forinttal több pénzzel, mint 2008-ban.
- Hogyan költődik el ez az összeg?
- Változik a felhasználás "irányvonala". Az a célunk, hogy koncentrálódjanak az erőforrásaink, a humán erőforrásaink is. Nagy projekteket hirdetett, illetve hirdet meg a tudománypolitika, e projekteket olyan konzorciálisan működő szerveződések kaphatják meg, amelyek az alapkutatástól kezdve az alkalmazott kutatáson, innovációs folyamaton keresztül a spin-off vállalkozásokig menedzselik a műszaki szellemi termékeket, alkotásokat. Úgy, hogy a gazdaság szinte "azonnali" eredményeket könyvelhessen el. A technológiai jellegű - a Nemzeti Kutatási és Technológiai Hivatalon keresztül elérhető - pályázatunk például eleve úgy számol, hogy az egyes témákra nagyvállalatok, beszállítói szerepet betöltő kis- és középvállalatok, továbbá egyetemek, akadémiai intézetek állnak össze. A közös munkába bekapcsolódott kkv-k pedig remélhetőleg talpon tudnak maradni a mai, válsággal sújtott időkben is. A meghirdetett projektek megvalósítását elnyerő konzorciumokban úgy is szerephez juthatnak cégek, hogy a közös kutatás-fejlesztést segítik elő a bevitt munkájukkal, kockázatvállalásukkal, önrészükkel. Nem előzmény nélküli ez a pályáztatás, hiszen már 2008 őszén kipróbáltuk a finanszírozási modellt: 26 milliárd forintnyi összegért versenyeztek a kutató-fejlesztő-gyártó vállalkozások, 9 milliárd forintnyi önrészt pedig maguk adtak hozzá. Ennek a forrásnak csaknem 60 százalékát kis- és középvállalatok kapták, egyebek között úgy, hogy a pályázatokon nyertes programokban szerephez jutó nagyvállalatoknak váltak szállítóivá, gyártótársaivá.
- Az erőforrások koncentrálása "nevesíthető" is?
Az Új Magyarország fejlesztési tervből összesen 100,15 milliárd forint áll rendelkezésre K+F-tevékenységgel összefüggő pályázatok támogatására. Az alapkutatásokat a büdzsé az Országos Tudományos Kutatási Alapprogramokon, az OTKA-n keresztül támogatja, 2009-ben 5,2 milliárd forinttal, a Társadalmi Megújulás Operatív Program egyik konstrukciója 10 milliárd forintot jelent az alapkutatás intézményeinek, s az Innovációs Alap is kínál 2 milliárd forint keretösszeget pályázatokra.
- A projektek nem számítanak az első stációnak, előttük vannak az alap- és alkalmazott kutatások, főleg az előbbiekre a növekvő állami források ellenére is mostoha sors vár?
- Még a legnagyobb "állami" témáink sem vegytisztán alkalmazott kutatások. Hiszen a konzorciumokban szereplő egyetemek, akadémiai intézetek elvégzik, elvégezték a problémamegoldás "alapkutatását". A követő stáció valóban a kis- és középvállalkozások fejlesztőinek, valamint az egyetemeknek a közös munkája, az innováció végigvitele - a termék, a szolgáltatás megvalósítása - pedig kifejezetten a vállalatok territóriuma. De mindez nem jelenti azt, hogy a tudománypolitika - a büdzsé - ne támogatná az alapkutatásokat, noha a feltételeket az Akadémián keresztül teremti meg. A tavalyi költségvetési összeggel azonos pénz áll a tudományos műhelyek rendelkezésére, továbbá az a kétmilliárd forint, amelyet a kutatás-fejlesztési büdzséből adtunk át.
- A tudásközpontok egyetemi szerveződések, melyekből profitorientált vállalatok megszületését várja a kormányzat - meddig is?
- Az egyetemek százszázalékos támogatást kérve-kapva pályázhattak tudásközpontokra. Az elmúlt három évben tizenkilenc kezdeményezésre mondott igent az állam, zöld utat adva mintegy 20 milliárd forintnak. Végső soron az várható el ezektől az új tudományos "műhelyektől", hogy jussanak annyi tudás birtokába, amennyivel már akár vállalattá - például spin-off céggé - is válhatnak, s megállnak a lábukon, akár profitorientált társaságokként is.
Az elmúlt két-három év ehhez még nem volt elegendő, a kutatás-fejlesztésért felelős kormányzatnak azonban terve átvilágítani a tizenkilenc tudásközpont-kezdeményezést, azt keresve, hol állnak már valóban közel a vállalt cél teljesítéséhez, a kutató-fejlesztő-szolgáltató-tudásárusító cég elindításához. Ahol nem pusztán költeni sikerült a közforrásokat, hanem jutnak is egyről a kettőre, ott lesz értelme a további támogatásoknak is.
- A műegyetemi kutatóknak több, más egyetemek tanszékeinek, tudósainak jóval kevesebb a "piaci" gyakorlata, s ha laboratóriumaikban meg is születnek áruvá, termékké, jövedelemforrássá tehető produktumok - például új anyagok, vegyületek, molekulák, eljárások -, még mindig kevéssé látják a piacot, az odavezető utat, a finanszírozókat s a vállalkozásokat, amelyek terméket, szolgáltatást létrehozva meg tudnak jelenni ott. Hogyan tudja az állam egymáshoz terelni a "feleket"?
- Egy egyetem akkor egyetem, ha kutatást végez. Egy részük kifejezetten alapkutatásokat mondhat magáénak, egy másik részük, szerves kapcsolatokat működtetve a vállalati szférával, alkalmazott kutatásokban érdekelt, sőt még meg is él belőle. A Műegyetem például költségvetésének több mint a felét saját maga a "piacról" termeli meg. Ezzel együtt sem tagadom, hogy valódi és elég nagy szakadék tátong az egyetemi környezetben megszülető eredmények és a termékké formálódás folyamata között, de ma már vannak, s még inkább lehetnek vállalkozások, amelyek a laboratóriumokból képesek kihozni, piacra juttatni a tudományos alkotásokat. A felsőoktatási törvény már engedi, módot ad arra, hogy maguk az egyetemek hozzanak létre vállalatokat, amelyek vállalkozni képesek a szellemi értékek "piacosítására".
- Az üzleti szféra az országban széltében-hosszában megszenvedi a gazdasági válságot, miközben a tudomány vállalatai a papírforma szerint nem annyira a mának, mint a holnapnak fejlesztenek és termelnek. A krach azonban ma szedi az áldozatait...
- A mostani helyzetben éppen erősíteni, támogatni kell a kutatás-fejlesztést, innovációt s vállalatait, mert ennek a területnek a produktumai képesek kihúzni a bajból a gazdaságot. S hogy ez mennyire nem frázispufogtatás, nemcsak az bizonyítja, hogy több K+F-pénz szerepel a költségvetésben, hanem az is, hogy meghirdette a kormányzat a kis- és középvállalatoknál esetleg elbocsátásra kerülő kutató-fejlesztők védelmének programját. Azt, hogy ideiglenesen "beszívjuk" őket az egyetemi-akadémiai kutatóhálózatba, hogy idehaza átvészelhessék a válságot értékes munkát végezve, rendes bérrel a zsebükben.
Az Innopolisz gyűjtőcímmel illetett program keretei között valósul meg egyebek között az Orvosi Biotechnológiai Innovációs Központ projekt, melyben egyetemi és magánkórházak, vállalkozások - klaszterbe tömörült 38 tag - tevékenykedik azzal a céllal, hogy integrált K+F és hasznosítási infrastruktúra jöjjön létre a fővárosban egyrészt a daganatos és gyulladásos betegségek személyre szabott kezelése, másrészt a regeneratív célú őssejtalkalmazások érdekében. A 45 tagú Mobilitás és Multimédia Klaszternek az a célja, hogy a magyarországi mobil és multimédiás technológiák terén az elaprózódott kutató- és fejlesztőkapacitások összefogásával olyan szinergiákat érjen el, amelyek révén erősíteni tudja a magyar gazdaság nemzetközi versenyképességét. E cél megvalósítása érdekében a klaszter összehozza egymással a szektorban működő meghatározó ipari szereplőket, kis- és középvállalkozásokat, egyetemeket, kutatóközpontokat és az állami szféra érintett szereplőit.
A Szent István Egyetem vezetésével dolgozzák ki azt a vízprojektet, amelyben együttműködik az Organika Környezettechnológiák Zrt., a Fővárosi Csatornázási Művek, a Vituki, a Fővárosi Önkormányzat, az ELTE és a Fővárosi Vízművek. A terv az, hogy úgynevezett élőgépes technológián alapuló szennyvíztisztító és vízvisszaforgató rendszert fejlesszenek ki, illetve az élőgépes technológia továbbfejlesztésére sor kerüljön.