Többet, egy kézből

Az infokommunikációs szektor képviselői - legyenek hálózati eszközök gyártói, távközlési cégek vagy szoftvergyártók - mind-mind felismerték az egységes vállalati kommunikáció és ügyvitel megoldásaiban rejlő üzleti lehetőségeket. A korábban csak a multinacionális vagy nemzeti nagyvállalatoknak kínált csomagok pedig mára - hála az eszközök és a távközlési szolgáltatások egyre alacsonyabb árának - minden cégtípus számára elérhetővé váltak, különösen, hogy a munkahelyi kommunikáció is alaposan megváltozott az elmúlt néhány évben.

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

Az infokommunikációs megoldások korábban szegmentált kínálata mára a legtöbb szolgáltatónál - legyen az távközlési cég vagy vállalatirányítási szoftvert fejlesztő vállalat - csomagban megkapható: a kommunikáció esetében a hang- és adatforgalom, kiegészülve az internetszolgáltatással - és vele az összes biztonsági, távszolgáltatási és egyéb elemekkel - egy kézből elérhető, és hála a piacon folyó egészséges versenynek meg a technológiai fejlődésnek, egyre olcsóbb a kisebb előfizetők számára.

Hálózati együttműködés
Az amerikai Cisco termékportfóliójában egyesítette a hang-, web- és videoalapú kommunikációt, illetve mobil eszközök használatát és biztonsági funkciókat magában foglaló Cisco Unified Communications megoldást, a Cisco TelePresence virtuális tárgyalót és a WebEx Connect nevű web 2.0-ás alkalmazásplatformot. Ezek mindegyike közös alapként kezeli a hálózatot, így a felhasználók bárhonnan csatlakozhatnak, tetszés szerint kommunikálhatnak, és együttműködhetnek egymással. Az egységes platformot nem mellékesen úgy alakították ki, hogy együttműködjön az üzleti alkalmazásokkal, így az ügyfélkapcsolat-kezeléshez (CRM) és a vállalatirányításhoz (ERP) használt rendszerekkel, a meglévő informatikai infrastruktúrával és más webes szolgáltatásokkal is. Segítségével a fejlesztők új és testreszabott alkalmazásokat, valamint hálózatalapú szolgáltatásokat hozhatnak létre, hiszen a nyílt architektúrának köszönhetően a rendszer együttműködési lehetőségeket kínál egy sor eszközzel, mint például a Windows és Mac OS rendszerű számítógépekkel, valamint a Symbian, BlackBerry és Windows Mobile operációs rendszerű mobiltelefonokkal.
Hasonló a helyzet a vállalati rendszerek piacán is: a korábban csak nagyvállalatoknál használt megoldásokat "kis méretre" szabva a kkv-szektor képviselőinek is kínálják. A keresleti oldalon is változott a helyzet: a kisebb cégek pénzügyesei és döntéshozói is felismerték, hogy a cég növekedéséhez elengedhetetlen, hogy a korábban használt irodai szoftverek - vagy akár a papír alapú számolás - helyett integrált megoldással működjenek.

Mobilok és IT-csomagok

- A mobil adatforgalom folyamatosan növekszik, ami a közeljövőben sem változik. A növekedés üteme kétszerese a fixvonalas adatforgaloménak, jelentős részben a kkv-szektor és az egyéni előfizetők tevékenységének köszönhetően. Ezt a folyamatot nagymértékben támogatja mind a technológiai fejlődés, mind az eszközök és szolgáltatások árának folyamatos csökkenése - vélekedik a jelenlegi tendenciákról Király István, a Magyar Telekom marketingigazgatója.

A másik jelentős tendencia Király szerint a szolgáltatók kínálatának a változása: a magyar kis- és középvállalati szektor tőkeszegénységét figyelembe véve komplex - hardvert, szoftvert és infrastruktúrát magában foglaló -, átalánydíjas szerződéssel igénybe vehető csomagokat ajánlanak a cégeknek. A hálózatok, szerverek és azok elhelyezése is bérleti konstrukcióban áll már a vevők rendelkezésére, magyarázza a marketingigazgató a gyorsan elavulttá váló eszközök frissítésének és a beszerzési költségek időbeli széthúzásának a megoldását.

A kisebb cégek részéről nagy az igény arra, hogy az alapvető szoftveres alkalmazásokat központi helyen futtatva akár alkalomszerűen is igénybe tudják venni. Ráadásul az informatika fejlődésével a szerverek és a rajtuk futó alkalmazások is egyre bonyolultabbá és összetettebbé váltak, így már nem képzelhető el az, amit néhány éve nevetve meséltek az informatikusok, hogy "egy cég adatvesztés után egyetemistákkal papírról építette újra az adatbázisát". Király szerint ma egyre több üzleti folyamat válik informatikafüggővé: a legtöbb cég már nem nélkülözheti a folyamatos felügyeletet, a hamar elavulttá váló eszközök cseréjét vagy bővítését. A cégméret növekedését szem előtt tartó rugalmas bérleti konstrukció viszont lehetővé teszi, hogy a vállalkozások a számukra éppen megfelelő infrastruktúrát és alkalmazásokat használják anélkül, hogy beszerzésre költenének.

Árérzékeny kicsik

A piackutatások és belső felmérések is azt mutatják, hogy ma már a cégek az infrastruktúra részeként tekintenek az e-mail-alkalmazásokra, a tárhelyre, a dokumentumkezelésre vagy éppen a telefon/videokonferencia-szolgáltatásokra. Ezeket a megoldásokat egyelőre sokkal könnyebben "testre lehet szabni", mint a vállalatirányítási vagy a könyvelési/beszerzési/logisztikai megoldásokat. A kifejezetten árérzékeny magyarországi vállalkozásoknál a Magyar Telekom meglátása szerint éppen ezek egyszerűsítése az akadálya a nagymértékű elterjedésnek, mert a hosszú konzultációs időszakra és a rendszerek bevezetésének finanszírozására egyelőre kevés kis cég hajlandó.

A meglehetősen heterogén kkv-szektorban a méret nagymértékben meghatározza a keresletet: a menedzselt IT-szolgáltatások esetében a kis cégek a végpontokig rendelik meg a távközlési megoldásokat, a belső hálózatuk felügyeletét és kiépítését már inkább saját magukra vagy kisebb vállalkozásokra bízzák. A szolgáltatások és eszközök beszerzésénél is tetten érhető a méretből adódó különbség: a kisebbek igyekeznek "mindent egy helyről" megrendelni, míg a nagyobb cégeknél van kapacitás az ajánlatok mélyebb elemzésére, vélekedik a marketingigazgató.

Széttagoltság helyett egység
A kis- és középvállalatok a nagyokhoz hasonlóan professzionális módon működhetnek az SAP Business One megoldáscsomagja segítségével: a vezetők és a dolgozók is hatékonyan elérhetik és felhasználhatják a számukra szükséges információkat, és így megalapozottabb döntéseket hozhatnak. Az egységes rendszer az üzleti működés valamennyi lényeges folyamatát lefedi az ügyviteltől (számvitel, pénzügyi műveletek, értékesítés, beszerzés) az ügyfélkapcsolat-kezelésen (partner- és szervizkezelés) át a készletezésig, illetve a gyártásig (raktárgazdálkodás, gyártás, jelentéskészítés, kimutatások). A megoldás lényege, hogy a korábban szigetszerűen használt alkalmazásokat egységes rendszerbe szervezi, így az összefüggő információkat egységesen kezeli - a szigetszerűen működő alkalmazásokban ezzel szemben például a könyvelőprogram nem feltétlenül tudja az adóbevallást elkészíteni -, vagy nagymértékben megkönnyíti a komplex jelentések elkészítését a több üzleti területről (értékesítés, beszerzés, könyvelés) egyébként nehezen összeegyeztethető információk alapján.
- Ötéves távlatban jelentős változások lesznek a piacon. A ma még nagyszámú, az informatikával csak felnőttkorában találkozó munkavállaló után belép a munkaerőpiacra az a korosztály, amelynek tagjai már gyerekkorukban megismerkedtek a számítástechnika adta lehetőségekkel: például közösségi portálokon ismerkednek, és munkahelyükön is elvárják a feladatuknak megfelelő informatikai támogatottságot - érvel Király István, aki szerint a digitális tudás elterjedésével a gazdaság minden szereplőjében jelentős változások történnek, ez alól senki nem lesz képes magát kivonni.

- Az üzleti élet meglehetősen gyorsan változik. Míg korábban a mobiltelefon volt nélkülözhetetlen az üzleti életben, mára ezt a vezető szerepet a laptop vette át - ért egyet Király Istvánnal Balázs Csaba, az SAP üzletfejlesztési tanácsadója. - Ez itt a céges laptop, amiről mindent el lehet érni a belső hálózattól az ERP-rendszerig, manapság ezt hallja egy új kolléga az első munkanapján - illusztrálja a változást Balázs.

Általános és testreszabott megoldások

A szoftvereket professzionális módon beszerző cégek első csoportjába tartoznak ma már azok a kis, legfeljebb 100 millió forintos árbevételű vállalkozások is, amelyek igen érzékenyek az árra. Ők nagyjából éves forgalmuk egy százalékát "merik" szoftverekre költeni, vagyis nagyjából egymillió forintot, rendszerint a tulajdonos döntése alapján, hiszen ő az "informatikai beszerzésért felelős munkatárs" is - jellemzi a helyzetet az SAP munkatársa. Ezek a cégek üzleti logikájuk alapján olyan szoftvereket használnának, amelyek egyszerűek, általános szolgáltatásokat nyújtanak - számlázás, könyvelés, HR, raktárnyilvántartás és a többi -, és lehetőség szerint a későbbiekben, a cég méretének és tevékenységének fejlődésével bonyolultabb műveletekre is alkalmasak lehetnek. Az ilyen megoldások általában egynapos bevezetési időszak alatt megtanulhatók, így jelentős megtakarítás érhető el a konzultációs díjakban.

A nagyobb, 100 millió és 2 milliárd forintos árbevételű középvállalatoknál is jellemző, hogy könyvből tanulják a rendszer használatát, és bár náluk a bevezetési időszak akár 10-15 napos is lehet, a telepítés után nem igénylik a bevezetést. Jellemző erre a cégméretre, hogy inkább a működését idomítja a szoftver(ek)hez, és nem pedig fordítva.

Nyugat-Európában és Amerikában ugyan egyre gyakoribb, hogy sok mobilis munkavállalóval több telephelyen - akár több államban vagy országban - működő középcégek szívesen alkalmaznak védett helyen működő, testre szabható rendszereket, de Magyarországon még nagyfokú idegenkedés tapasztalható a cégadatok idegen helyen való tárolásától. Az ilyen, úgynevezett "hostolt" - távolról elérhető - megoldások azonban Balázs Csaba szerint itthon is egyre népszerűbbek lesznek a jövőben.

A fejlődés nem áll meg a cégméret csökkenésével: a nagyvállalatokhoz hasonlóan a kisebb cégek is igénylik, hogy a rendszerük ne csak a könyvelésre legyen képes, hanem kezelje a rendeléseket, sőt nagy az érdeklődés a termelésirányító rendszerrel való összekapcsolás iránt is úgy, hogy az a költségek elemzésére is képes legyen.

- Manapság, amikor a piacon nagyszámú csomagküldő szolgálat vagy éppen étel-házhozszállítást végző vállalkozás tevékenykedik, nem nehéz elképzelni, mennyire összetett rendszerekre van szükség már egészen kis méretnél is - vázolja a fejlődés irányát az SAP tanácsadója. Ahogyan a visegrádi országokban nő az internetpenetráció, fejlődik az üzletmenet automatizáltsága és válnak egyre specializáltabbá a szolgáltatók, úgy térnek át a vállalkozások a korábban használt papírról vagy a mindenki által ismert Excelről az összetettebb, az üzletmenetet széleskörűen támogató alkalmazásokra.

Hang, adat és videó egyben
Mind a kommunikációs megoldások, mind az IT-biztonság esetében egyesítette ajánlatait a Magyar Telekom, így ezeken a területeken is egy cégtől, csomagban rendelhetjük meg a vállalkozás működéséhez elengedhetetlenül szükséges szolgáltatásokat. A Telekom - illetve a T-System üzletághoz tartozó KFKI Rendszerintegrációs Zrt. - a rendszerelemek, védelmi rendszerek, felhasználói jogosultságok kezelését, a kivitelezési és üzemeltetési szolgáltatásokat, az adatkezelés biztonságát, valamint az üzleti folyamatok védelmét és megfelelő szabályzatok elkészítését ajánlja egy csomagban ügyfeleinek. A távközlési cég kommunikációs megoldásként az otthoni felhasználásokban (triple-play megoldások) is gyorsan terjed, de a változás igénye az ügyfelek, partnerek és versenytársak elvárásai nyomán az irodai környezetben jelentkezik igazán hangsúlyosan, hiszen segítségével rendkívüli mértékben növelhető a szervezet működési hatékonysága. Az alkalmazások elősegítik a távoli munkavégzés-, az on-site és off-site mobilitás térnyerését. A KFKI célja a hang-, adat- és videokommunikációt egyaránt támogató konvergens kommunikációs rendszerek építése és műszaki támogatása, melyek a hagyományosnál egységesebb, egyszerűbb és jobban üzemeltethető megoldásokat jelentenek. A konvergens kommunikációs rendszerek további előnye, hogy szolgáltatásaikra építve a rajtuk futó, "magasabb szintű" alkalmazások üzemeltetése is egyszerűbbé válhat.

Véleményvezér

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.
Ömlik az uniós pénz Lengyelországba

Ömlik az uniós pénz Lengyelországba 

Húznak el tőlünk a lengyelek, de nagyon.
Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten

Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten 

Van-e még lejjebb, vagy már a gödör fenekén vagyunk?
Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt

Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt  

A miniszterelnök magára hagyta a magyar idős embereket.
Szégyen: már afrikai országok is megelőznek minket egy rangsorban

Szégyen: már afrikai országok is megelőznek minket egy rangsorban 

Megjelent a World Justice Project 2024-es jogállamiság rangsora.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo