Az infokommunikációs megoldások korábban szegmentált kínálata mára a legtöbb szolgáltatónál - legyen az távközlési cég vagy vállalatirányítási szoftvert fejlesztő vállalat - csomagban megkapható: a kommunikáció esetében a hang- és adatforgalom, kiegészülve az internetszolgáltatással - és vele az összes biztonsági, távszolgáltatási és egyéb elemekkel - egy kézből elérhető, és hála a piacon folyó egészséges versenynek meg a technológiai fejlődésnek, egyre olcsóbb a kisebb előfizetők számára.
Mobilok és IT-csomagok
- A mobil adatforgalom folyamatosan növekszik, ami a közeljövőben sem változik. A növekedés üteme kétszerese a fixvonalas adatforgaloménak, jelentős részben a kkv-szektor és az egyéni előfizetők tevékenységének köszönhetően. Ezt a folyamatot nagymértékben támogatja mind a technológiai fejlődés, mind az eszközök és szolgáltatások árának folyamatos csökkenése - vélekedik a jelenlegi tendenciákról Király István, a Magyar Telekom marketingigazgatója.
A másik jelentős tendencia Király szerint a szolgáltatók kínálatának a változása: a magyar kis- és középvállalati szektor tőkeszegénységét figyelembe véve komplex - hardvert, szoftvert és infrastruktúrát magában foglaló -, átalánydíjas szerződéssel igénybe vehető csomagokat ajánlanak a cégeknek. A hálózatok, szerverek és azok elhelyezése is bérleti konstrukcióban áll már a vevők rendelkezésére, magyarázza a marketingigazgató a gyorsan elavulttá váló eszközök frissítésének és a beszerzési költségek időbeli széthúzásának a megoldását.
A kisebb cégek részéről nagy az igény arra, hogy az alapvető szoftveres alkalmazásokat központi helyen futtatva akár alkalomszerűen is igénybe tudják venni. Ráadásul az informatika fejlődésével a szerverek és a rajtuk futó alkalmazások is egyre bonyolultabbá és összetettebbé váltak, így már nem képzelhető el az, amit néhány éve nevetve meséltek az informatikusok, hogy "egy cég adatvesztés után egyetemistákkal papírról építette újra az adatbázisát". Király szerint ma egyre több üzleti folyamat válik informatikafüggővé: a legtöbb cég már nem nélkülözheti a folyamatos felügyeletet, a hamar elavulttá váló eszközök cseréjét vagy bővítését. A cégméret növekedését szem előtt tartó rugalmas bérleti konstrukció viszont lehetővé teszi, hogy a vállalkozások a számukra éppen megfelelő infrastruktúrát és alkalmazásokat használják anélkül, hogy beszerzésre költenének.
Árérzékeny kicsik
A piackutatások és belső felmérések is azt mutatják, hogy ma már a cégek az infrastruktúra részeként tekintenek az e-mail-alkalmazásokra, a tárhelyre, a dokumentumkezelésre vagy éppen a telefon/videokonferencia-szolgáltatásokra. Ezeket a megoldásokat egyelőre sokkal könnyebben "testre lehet szabni", mint a vállalatirányítási vagy a könyvelési/beszerzési/logisztikai megoldásokat. A kifejezetten árérzékeny magyarországi vállalkozásoknál a Magyar Telekom meglátása szerint éppen ezek egyszerűsítése az akadálya a nagymértékű elterjedésnek, mert a hosszú konzultációs időszakra és a rendszerek bevezetésének finanszírozására egyelőre kevés kis cég hajlandó.
A meglehetősen heterogén kkv-szektorban a méret nagymértékben meghatározza a keresletet: a menedzselt IT-szolgáltatások esetében a kis cégek a végpontokig rendelik meg a távközlési megoldásokat, a belső hálózatuk felügyeletét és kiépítését már inkább saját magukra vagy kisebb vállalkozásokra bízzák. A szolgáltatások és eszközök beszerzésénél is tetten érhető a méretből adódó különbség: a kisebbek igyekeznek "mindent egy helyről" megrendelni, míg a nagyobb cégeknél van kapacitás az ajánlatok mélyebb elemzésére, vélekedik a marketingigazgató.
- Az üzleti élet meglehetősen gyorsan változik. Míg korábban a mobiltelefon volt nélkülözhetetlen az üzleti életben, mára ezt a vezető szerepet a laptop vette át - ért egyet Király Istvánnal Balázs Csaba, az SAP üzletfejlesztési tanácsadója. - Ez itt a céges laptop, amiről mindent el lehet érni a belső hálózattól az ERP-rendszerig, manapság ezt hallja egy új kolléga az első munkanapján - illusztrálja a változást Balázs.
Általános és testreszabott megoldások
A szoftvereket professzionális módon beszerző cégek első csoportjába tartoznak ma már azok a kis, legfeljebb 100 millió forintos árbevételű vállalkozások is, amelyek igen érzékenyek az árra. Ők nagyjából éves forgalmuk egy százalékát "merik" szoftverekre költeni, vagyis nagyjából egymillió forintot, rendszerint a tulajdonos döntése alapján, hiszen ő az "informatikai beszerzésért felelős munkatárs" is - jellemzi a helyzetet az SAP munkatársa. Ezek a cégek üzleti logikájuk alapján olyan szoftvereket használnának, amelyek egyszerűek, általános szolgáltatásokat nyújtanak - számlázás, könyvelés, HR, raktárnyilvántartás és a többi -, és lehetőség szerint a későbbiekben, a cég méretének és tevékenységének fejlődésével bonyolultabb műveletekre is alkalmasak lehetnek. Az ilyen megoldások általában egynapos bevezetési időszak alatt megtanulhatók, így jelentős megtakarítás érhető el a konzultációs díjakban.
A nagyobb, 100 millió és 2 milliárd forintos árbevételű középvállalatoknál is jellemző, hogy könyvből tanulják a rendszer használatát, és bár náluk a bevezetési időszak akár 10-15 napos is lehet, a telepítés után nem igénylik a bevezetést. Jellemző erre a cégméretre, hogy inkább a működését idomítja a szoftver(ek)hez, és nem pedig fordítva.
Nyugat-Európában és Amerikában ugyan egyre gyakoribb, hogy sok mobilis munkavállalóval több telephelyen - akár több államban vagy országban - működő középcégek szívesen alkalmaznak védett helyen működő, testre szabható rendszereket, de Magyarországon még nagyfokú idegenkedés tapasztalható a cégadatok idegen helyen való tárolásától. Az ilyen, úgynevezett "hostolt" - távolról elérhető - megoldások azonban Balázs Csaba szerint itthon is egyre népszerűbbek lesznek a jövőben.
A fejlődés nem áll meg a cégméret csökkenésével: a nagyvállalatokhoz hasonlóan a kisebb cégek is igénylik, hogy a rendszerük ne csak a könyvelésre legyen képes, hanem kezelje a rendeléseket, sőt nagy az érdeklődés a termelésirányító rendszerrel való összekapcsolás iránt is úgy, hogy az a költségek elemzésére is képes legyen.
- Manapság, amikor a piacon nagyszámú csomagküldő szolgálat vagy éppen étel-házhozszállítást végző vállalkozás tevékenykedik, nem nehéz elképzelni, mennyire összetett rendszerekre van szükség már egészen kis méretnél is - vázolja a fejlődés irányát az SAP tanácsadója. Ahogyan a visegrádi országokban nő az internetpenetráció, fejlődik az üzletmenet automatizáltsága és válnak egyre specializáltabbá a szolgáltatók, úgy térnek át a vállalkozások a korábban használt papírról vagy a mindenki által ismert Excelről az összetettebb, az üzletmenetet széleskörűen támogató alkalmazásokra.