Több-biztosítós csörték

Azt, hogy az egészségügyi rendszert és vele magát a társadalombiztosítást is át kell alakítani, majd' két évtizede tudják nemcsak a hozzáértők, a politikusok is. Néhány lépés és visszalépés történt az ügyben 1990 óta, de reformra nem került sor. A 2006-os parlamenti választási kampányban is a hangsúlyos témák között szerepelt ez a terület, de a közszereplők nemigen vették a fáradságot ahhoz, hogy a nagyközönségnek érthetően elmondják, mit miért és hogyan szeretnének átalakítani. És különösen nem sok szó esett arról, hogy a reform újabb elodázása egészségügyileg és gazdaságilag egyaránt nehéz helyzetbe sodorhatja az országot.

Az egészségügyi reform egyik eleme, a több-biztosítós modell bevezetése hosszú hónapok óta tartó heves viták kiváltója. A kormányzó koalíció soraiban többször is huzavona alakult ki a kívánatos modellt illetően, június elején pedig már félreértésekre is okot adó nyilatkozatok láttak napvilágot. Számos közgazdász tanulmányai és vitairatai elméleti síkon modellezték a több-biztosítós rendszert, és több konferencia is foglalkozott a témával, a parlamenti pártok mindegyikének azonban saját, külön elképzelése van a több-biztosítós modell bevezetésével kapcsolatban.

A koalíción belül az SZDSZ a fogyasztók érdekeit erősen képviselő, ám mégis liberális megújításban gondolkodik, míg az MSZP enyhítené a szolgáltatási versenyt, mivel tart attól, hogy a piaci szereplők professzionális módon szűrnék ki a számukra "kellemetlen", sok pénzbe kerülő betegeket. Május elején Lovasberényben koalíciós egyeztetés után aztán döntés született, ám mindössze arról, hogy beengedik az üzleti biztosítókat a piacra. A szocialisták ellenérzései némileg enyhültek a liberálisok több-biztosítós modelljével szemben, ám még mindig komoly véleménykülönbségek vannak a szolgáltatási verseny eszköztárát illetően. A tervek szerint június végére jutnának el egy olyan javaslathoz, amely lehetővé teszi a szükséges jogalkotó munka megkezdését, többek között a törvényalkotást az egészségbiztosítókról.

Az SZDSZ már 2008. január 1-jétől bevezetné az új modellt. De melyiket?

Az ellenzék megosztott a kérdésben. A Fidesz és a KDNP egyöntetűen utasítja el az egészségügyi reform szinte minden lépését, s már korábban jelezték: ha ők kerülnek hatalomra, mindent visszaállítanak "eredeti" állapotába. Az MDF nem utasítja el a több biztosító lehetőségét, de nem profitorientált modellben gondolkodik.

Az SZDSZ vegyes modellje

Az egészségügyi tárca vezetőjét adó liberális párt által favorizált modell lényege: megmaradna a kötelező járulékfizetés, senki nem maradna biztosítás nélkül, és törvény kötelezné a társaságokat a szerződéskötésre. Az Országos Egészségbiztosítási Pénztár (OEP) két részre válna: az egyikből létrejönne az Egységes Nemzeti Kockázatközösség Alap (ENKA), amely a pénzeket kezelné, a járulékokat azonban továbbra is az APEH szedné be.

A biztosítók nem közvetlenül a biztosítottak befizetett járulékát, hanem az utánuk megállapított fejkvótát kapnák meg. A kockázati korrekció a biztosítottak csoportjának jogszabályban meghatározott jellemzői - nem, kor, egészségi állapot - alapján megállapított fejkvótarendszer szerint történne. Ezzel kiküszöbölhető a biztosítottak közötti szelekció, a "gazdag-szegény biztosítók" kialakulása.

A versenyt azonban számos állami szabályrendszer korlátozná: a szerződéskötési kötelezettség a biztosítók számára, az ellátási kötelezettség, a meghatározott elérési szabályok, a meghatározott biztosítási csomagok, amelyeket szűkíteni nem lehet, a profitmaximum és a működési költségek meghatározása, a tőkefedezet előírása és a biztosítók méretének meghatározása.

Mindennek úgy kellene megvalósulnia, hogy az adminisztrációs terhek nem nőhetnek, ezért az ENKA-hoz egységes adattartalmú jelentéseknek kellene érkezniük, a finanszírozási díjakat és a fejkvótát úgynevezett díjtételbizottság határozná meg.

Továbbra is állami kézben maradna a társadalombiztosítási azonosító jel (taj) kiadása, és évente egyszer lenne lehetőség a biztosítóváltásra.

Kétkedő MSZP

A szocialisták nem támogatják a versengő üzleti magánbiztosítók rendszerét, mert úgy vélik, a magántársaságok kifinomult technikával szelektálnak és alakítják ki saját klientúrájukat.

Az MSZP ezért olyan biztosítási rendszert képzel el, ahol az egészségbiztosítás megmarad az egy kockázatközösségen alapuló biztosítónál - amelynek szolgáltatásokat versenyeztető és szolgáltatásokat vásárló szervezetként kell működnie -, legfeljebb a kiegészítő biztosítások - ilyen például az ápolási, a baleset-, valamint a rokkantbiztosítás - versenyében tudnak engedni.

A szocialisták támogatják, hogy a szolidaritás, a nemzeti kockázatközösség és az alapellátás erősödjék, és folytatódjanak a nemzeti egészségügyi programok.

Úgy vélik, a kórházak és a járóbeteg-szakrendelők működési formáját érdemes költségvetési intézményből a vállalatszerű gazdálkodási formák irányába terelni, hogy társaságként működjenek. (Egy megjegyzés: az új társasági törvény bevezetett egy új társasági formát, a nonprofit gazdasági társaságot, amelynek a főtevékenysége nem profitorientált, csak kiegészítő jelleggel folytathat üzleti jellegű tevékenységet, és ezért a működés alatt nyereséget kivenni nem lehet belőle.)

 #page#

A Mikola-verzió

A Fidesz szakpolitikusa, az Orbán-kormány volt egészségügyi minisztere, Mikola István szerint nincsenek meg a feltételek ahhoz, hogy több biztosító legyen a rendszerben. "Egy olyan országban, ahol kétmillióan képtelenek az öngondoskodásra, és az emberek többsége bízik az állam támogatásában az egészségügy területén, nagy felelősséggel jár a jelenlegi rendszer megváltoztatása. A társadalombiztosítás nincs ma olyan helyzetben, hogy egy ilyen átalakítást fel lehessen vállalni, mert nem történt meg a tb konszolidációja" - summázta véleményét a politikus, aki szerint a kötelező egészségbiztosítást függetlenné kellene tenni a politikától, de a parlamenti irányítást meg kell tartani.

A Fidesz elképzelései szerint a kiegészítő biztosítások terén lehetne utat engedni a biztosítóknak. A kötelező ellátásokat és a finanszírozást a népegészségügyi adatokra alapozva kell reformálni, ami azt jelenti, hogy a térségi adatok - megbetegedés, halálozás, születéskor várható élettartam - alapján kellene az ellátásokat szervezni, a kapacitásokat kialakítani, és ehhez rendelni a finanszírozást.

És mit szólnak az emberek?
A lakosság 54 százaléka támogatná egy "vegyes" egészségbiztosítási rendszer kialakítását, amelyben megmarad az állami biztosító, de aki akar, magánbiztosítóval szerződhet - derül ki a Medián Közvélemény- és Piackutató Intézet április végén készített telefonos felméréséből. Ám az elmúlt két hónapban 31-ről 37 százalékra nőtt azoknak az aránya, akik megtartanák a jelenlegi egységes állami rendszert, főleg azért, mert a téma politikai felértékelődésével a Fidesz szavazói a korábbinál nagyobb arányban sorakoztak fel emellett az elképzelés mellett.
Mindkét politikai oldalon többségben vannak még a vegyes modell támogatói. A pártválasztás és a több-biztosítós modell megítélése közötti gyenge kapcsolat részben abból adódik, hogy a Fidesz-szavazók között szép számmal találhatók fiatalok, akik az átlagnál nagyobb arányban támogatják a biztosítási piac megnyitását. Persze azt, hogy ez pontosan mit is jelent, egyelőre viszonylag kevesen értik, csupán a megkérdezettek egyharmada gondolja úgy, hogy többé-kevésbé tisztában van a jelenlegi és a több-biztosítós rendszer közötti különbséggel. Viszont minél inkább érti valaki a kettő közötti különbséget, annál inkább támogatja az utóbbit.
A több-biztosítós rendszerről szóló vitákat feltehetően nagyobb figyelemmel követték azok, akik eleve rokonszenveznek a piaci szereplők bevonásával, másrészt viszont a részleteket egyáltalán nem ismerők valószínűleg inkább "mennek biztosra", és ezért támogatják többen a jelenlegi rendszer megtartását.
Annyi mindenesetre bizonyos, hogy az alacsony iskolai végzettségűek részben azért támogatják kevésbé a több-biztosítós modellre való áttérést, mert a túlnyomó többségük saját bevallása szerint nincs tisztában azzal, hogy az mit is jelent.

Az MDF-modell

Az MDF ötpontos javaslatában az egészségpénztár önállóvá tétele, az ápolás-, a baleset- és foglalkozás-egészségügyi biztosítás bevezetése, valamint a választott orvosok tarifarendszerrel honorálása szerepel.

Az OEP önállóvá tétele mellett jónak tartják a jogviszony ellenőrzésének megkezdését: ez az alapja annak, hogy világos legyen, ki jogosult az ellátásra, és ki nem. Ezenkívül úgy vélik, az ágazatban erősíteni kell a minőség-ellenőrzést. A létrehozandó munkahelyi baleset- és foglalkozás-egészségügyi biztosítást a munkaadók járulékából finanszíroznák, az önálló ápolásbiztosítás pedig a jelenleg fizetendő munkavállalói járulék egy százaléka lenne. Ez utóbbi - a párt elképzelései szerint - kezdetben a szolidaritáson alapulna, és fokozatosan válna a fiatalabb korosztálynál egyfajta öngondoskodássá. A választott orvos honorálását a hálapénz helyett belépő tarifarendszer oldaná meg, amelyre biztosítást lehetne kötni, és ez a párt szerint sokkal tisztességesebb lenne, mint a mai paraszolvencia zavaros, átláthatatlan rendszere.

A demokrata fórum is több biztosítóban gondolkodik, de nem profitorientált, versengő biztosítók rendszerében. Véleménye szerint a szolgáltatók versenye garantálhatja ugyan a minőségi ellátást az egészségügyben, de több összehasonlító tanulmány is rávilágított arra, hogy a versengő biztosítók színre lépésével sem tarthatók az egészségügyi kiadások, kérdéses az ellátáshoz való egyenlő hozzáférés, és nem garantált a magasabb színvonalú betegellátás. Az MDF fontosnak tartja, hogy a megelőzésre, az egészségvédelemre, a szűrővizsgálatokra az állampolgárok kiegészítő biztosítást köthessenek.

Megosztottság

Jelenleg mind a pártok, mind pedig a társadalom (erről lásd keretes írásunkat) megosztott a kérdésben. A mérleg nyelve azonban, úgy tűnik, a több biztosító felé billen.

Az egyértelmű, hogy a jelenlegi egészségügyi finanszírozás pazarló és ellenőrizhetetlen. Egy jól szabályozott modell azonban megmentheti a csődtől és az összeomlástól a pengeélen táncoló OEP-et. A bár a kormány június végére ígérte a jogalkotás alapját jelentő javaslatát, a minden téren észlelhető egyet nem értés miatt félő, hogy ez az időpont csúszik, és ezzel a rendszer bevezetése is. Ez pedig az adófizető polgárok további súlyos milliárdjaiba kerül.

Véleményvezér

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek 

A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.
Semmi nem fog Magyar Péteren

Semmi nem fog Magyar Péteren 

Ezúttal komoly kihívóra lelt Orbán Viktor.
Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania 

Hol van már Magyarország egykori olcsósága.
A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban 

A luxizás magyar császára nagyot villantott.
Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda

Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda 

A MÁV biztosítja a késést, a sző valódi és átvitt értelmében egyaránt.
Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo