Tiszta vizet!

Két és fél millió magyar ivóvize közegészségügyi szempontból nem hagy kívánnivalót maga után, ám egy-egy minőségi paramétert tekintve nem felel meg az EU-s elvárásoknak. Közel egymillióan vannak, akik pedig bár megtehetnék, nem kötik be a csatornahálózatba ingatlanjukat. Az idei év célja, hogy Magyarország megismerje az Európai Unió által előírt, a "természeteshez közeli" vízminőség eléréséhez szükséges feladatokat. Az Új Magyarország fejlesztési terv is kiemelten kezeli a környezetvédelmet, ám vizeink minőségének javítása elsősorban környezettudatos állampolgárok és vállalkozások tevékenységén múlik.

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

A 2006 decemberében indult vízkampány célja, hogy megismertesse az EU Víz Keretirányelvében meghatározott feladatokat, amelyek teljesítésével 2015-ig jelentősen kell(ene), hogy javuljon a felszíni és felszín alatti vizek minősége. Ennek érdekében természetesen nem kizárólag Magyarország kormánya, lakói vagy vállalatai tehetnek lépéseket, hanem a környező államok vízfelhasználói is. Az évek óta habzó Rába és az elmúlt években Románia felől érkező szennyeződés példája mutatja, hazánk egyedül nem képes komoly eredményeket elérni a víz védelmében.

Bár Magyarországon gyakorlatilag minden település rendelkezik vezetékes vízellátással, még mindig két és fél millióan élnek olyan területen, ahol az ivóvíz nem mindenben felel meg az uniós normáknak: a szolgáltatott ivóvíz 42 százalékának minősége egy-két - egészségre ártalmatlan, csupán esztétikai kifogást okozó, illetve a víz ízét befolyásoló - úgynevezett indikátor paraméter tekintetében elmarad mind az uniós, mind a magyar jogszabályok előírásaitól. Az egészséget közvetlenül befolyásoló anyagok (az arzén, a nitrit, a bór, a fluorid vagy az ammónium) a lakosság mintegy negyedét érintik hátrányosan. Különösen a Dél-Alföldön, az Észak-Alföldön, Észak-Magyarországon és a Dél-Dunántúlon van szükség az ivóvíz minőségének javítására. A fejlesztések határideje 2009.

A Víz Keretirányelve

Az érdekelt hatóságok, felhasználók, civil szervezetek, szakmai-tudományos szervezetek közreműködésével kidolgozott és 2000-ben elfogadott EU Víz Keretirányelv szerint meg kell akadályozni a vizek állapotának romlását, illetve 15 éven belül el kell érni "jó állapotukat ". Ez a természeteshez közeli állapotot és minőséget jelent. "A keretirányelv vízgyűjtő gazdálkodási terv kidolgozását írja elő 2009-ig, Magyarországnak - a többi érdekelt országgal együtt - a Duna vízgyűjtő tervét kell elkészítenie, majd az abban meghatározott feladatokat 2015-ig teljesítenie" - számol be a kormányzat előtt álló feladatokról dr. Gayer József, a Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium szakmai tanácsadója.

A vízminőség javítása nem olcsó: az unió előírásai szerint a víz árában 100 százalékban meg kell jelennie a fejlesztések és a minőségjavítás költségeinek. A Víz Keretirányelv végrehajtásának helyzetéről készült minisztériumi dokumentum szerint a jelenleg futó országos, vízellátással és csatornázással kapcsolatos programok fejlesztési költségei lényegesen emelni fogják a szolgáltatások árait: a mai díjakhoz képest az ivóvízdíj 15-70 százalékos, a szennyvízdíj 15-100 százalékos emelése várható.

2015-ig pozitív forgatókönyvvel számol a magyar vízügyi kormányzat. Nyolc év múlva a lakossági, közműves vízellátás várhatóan közel 100 százalékos lesz, az ellátott területen minden lakásban lesz vezetékes ivóvíz. A fejenkénti vízfogyasztásnál a valószínűbb változat is 13 százalékos, míg a második változat 24 százalékos növekedéssel kalkulál. Az ipar területén a valószínű forgatókönyv szerint a fajlagos - 1000 forint bruttó kibocsátásra jutó - vízfogyasztás 30 százalékos csökkenése várható, ami a gazdasági növekedés trendjét is figyelembe véve csupán a vízigények enyhe, 3 százalékos emelkedését vetíti előre. A második, pesszimistább változat is kalkulál némi fajlagos csökkenéssel (10 százalék), azonban a várható termelésnövekedés miatt ez még így is 33 százalékos többlet vízigényt prognosztizál 2015-re.

A felszín felett és alatt

Magyarország felszíni vizeinek 96 százaléka az ország határain kívülről érkezik, így - ahogyan sajnálatos módon az elmúlt években nemegyszer láthattuk - a vízkészlet mennyisége és minősége döntő mértékben függ a környező országokban végrehajtott beavatkozásoktól. Élővizeink szennyezettségéhez azonban jelentős mértékben hozzájárulnak a hazai ipari, mezőgazdasági és háztartási szennyező források is.

Az Önkormányzati Vízügyi Kézikönyv a felszín alatti vízkészlet védelmét hasonlóképpen stratégiai feladatnak tartja, mivel az ivóvízellátás több mint 90 százaléka a felszín alatti vízkészletre támaszkodik. Ezek minőségét leginkább a mezőgazdasági (növényvédő szerek, trágyázás), valamint a kommunális eredetű szennyező források veszélyeztetik. A csatornázatlan lakóterületeken az egyedi szennyvízelhelyezés nem megfelelő módja jelentős terhelést okozhat a felszín alatti vizekben. Összhangban a Víz Keretirányelvvel, az elkövetkező évek fontos feladata a magyar települések csatornázási, szennyvíztisztítási fejlesztéseinek folytatása, a szennyezések megállítása és megelőzése.

#page#

Csatornagondok

Az EU másik, szennyvízkezelési irányelve 2000 lakos felett kötelező feladatként írja elő a tagállamoknak a szennyvíz gyűjtését és tisztítását. Legkésőbb 2010 végéig minden 15 ezer főnél nagyobb agglomerációt el kell látni szennyvízelvezető hálózattal és legalább biológiai szennyvíztisztító teleppel, legkésőbb 2015. december 31-éig pedig minden 2 ezer és 15 ezer lakosságú közötti agglomerációban meg kell oldani a szennyvízelvezetést és a legalább biológiai szennyvíztisztítást.

Szemléletes adat a magyar viszonyokra és az egyéni felelősség mértékére, hogy a lakosság 8-9 százaléka olyan településen él, ahol ugyan van csatorna, otthona mégsem kapcsolódik a hálózathoz. Feltételezhetően ezeknek a háztartásoknak jelentős része nem azért nem csatlakozik, mert nincs rá anyagi fedezete. Szankció van ugyan a mulasztásra, ám Gayer József szerint - az évenként növekvő - talajterhelési díj mértéke nem elegendő ahhoz, hogy jobb belátásra bírja a nem csatornázott ingatlanok tulajdonosait. A szakember azonban optimista, hiszen szerinte előbb-utóbb olyan magas lesz a "büntetés" mértéke, hogy nem éri meg nem elodázni a rákötést.

Mit tehet a vállalat?

ISO 14001 és EMAS Egyszerűen
Az első EMAS Egyszerűen programot 2005 februárjában indította a Környezettudatos Vállalatirányítási Egyesület (KÖVET) azzal a céllal, hogy a hazai kisvállalati körben az Európai Unió környezeti vezetési rendszerről szóló rendeletét, a Környezeti Vezetési és Hitelesítési Rendszert (EMAS) népszerűsítse, arról kellő mértékű információt nyújtson, továbbá hogy kiépüljön és működjön egy egyszerűsített környezetközpontú rendszer. Ez idő-, munka- és nem utolsósorban költségtakarékos megoldás a környezetileg felelősen gondolkodó vállalkozások számára.
A programban részt vevő szervezetek szakemberei négy, havonta megrendezendő csoportos képzésen vesznek részt, amelyek az EMAS bevezetésének négy fő lépését - tervezés, bevezetés, ellenőrzés és javítás - dolgozzák fel. A képzések között lévő időszak alkalmas arra, hogy az elsajátított ismereteket a szervezetek a gyakorlatban alkalmazzák, vagyis kiépítsék a rendszert, elkezdjék működtetni, ellenőrizzék azt, majd javítsák a felmerülő hibákat. A rendszer bevezetést a KÖVET szakértői a szervezet telephelyén is segítik: többször meglátogatják a cégeket, és az ökotérképezés módszerével felmérik a környezeti problémáikat és a környezeti teljesítményük változását. Folyamatosan lehetőséget adnak a konzultációra is.
A program kezdetétől számított mintegy fél év múltán kerül sor a rendszer működését ellenőrző belső auditra, ezután a vállalat készen áll a külső hitelesítő auditra. A módszer fontos jellemzője, hogy mindeközben a vállalat megtanulja önállóan, külső tanácsadó nélkül is fenntartani a rendszerét.

 Az általánosan elfogadott fontos uniós elv, hogy a "szennyező fizet", megoldást jelenthet a kármentesítésre, a szankció kivetésének és behajtásának gyakorlata mégsem jelent száz százalékban megnyugtató megoldást. Ahogyan a környezet terhelésének más módjai (hulladékkezelés, levegőszennyezés stb.) esetében, a vízminőség védelmének is karakteresebb szemponttá kell válnia az egyén és a vállalkozások mindennapjaiban.

A környezet védelmét szem előtt tartó vállalatok bevezethetik az EMAS-t (Eco-Management and Audit Scheme - Környezeti Vezetési és Hitelesítési Rendszert). Ez esetben a követelmények teljesítését és megtartását semleges akkreditáló szervezet bizonyítja. Az ISO 14001-hez hasonló, bár annál kicsit "szigorúbb" rendszer alapelve, hogy a szennyezés és környezetkárosítás megelőzése és csökkentése a természeti erőforrások - a víz - visszaforgatásával és a hatékonyság növelésével valósítható meg. A szervezet így nemcsak környezeti, de gazdasági teljesítményét is képes javítani, azaz a megtakarítások révén növelheti eredményességét, hatékonyságát.

Ezek az előnyök nem csupán a termelő szférában jelentkezhetnek, hanem a szolgáltató vállalatoknál és állami-önkormányzati intézményeknél is. Kapusy Pál, a Környezettudatos Vállalatirányítási Egyesület (KÖVET) ügyvezető igazgatója az uniós szabályokat kiváró, majd kényszerből végrehajtó magatartás helyett a proaktív szemléletet javasolja a magyar vállalkozásoknak. E rendszerek bevezetése ugyanis - azonkívül, hogy javítja a cég imázsát - konkrét, kézzelfogható, anyagi eredményekkel is járhat. A KÖVET "Ablakon bedobott pénz" nevű programja öt év alatt 48 szervezet 211 beruházását vagy beruházást nem igénylő fejlesztését gyűjtötte össze, amelyek összesen 11,3 milliárd forint megtakarítást hoztak a megvalósítók számára. Kapusy Pál szerint egy-egy szinte kézenfekvőnek tűnő, jó ötlettel vagy a cég működési folyamatainak átszervezéssel is lehet a vízfogyasztáson és így a környezetterhelésen spórolni. Egy vegyi gyár vezetése például a termékeit termékcsaládok szerint csoportosította, s így a termékcsaládon belüli termékek egymás utáni gyártásával lecsökkent a készülékmosások száma. A vízfogyasztás pedig évenként közel 1000 köbméter (egymillió liter) vízzel csökkent, valamint éves szinten egymillió forintot takarítottak meg.

Véleményvezér

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.
Ömlik az uniós pénz Lengyelországba

Ömlik az uniós pénz Lengyelországba 

Húznak el tőlünk a lengyelek, de nagyon.
Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten

Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten 

Van-e még lejjebb, vagy már a gödör fenekén vagyunk?
Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt

Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt  

A miniszterelnök magára hagyta a magyar idős embereket.
Szégyen: már afrikai országok is megelőznek minket egy rangsorban

Szégyen: már afrikai országok is megelőznek minket egy rangsorban 

Megjelent a World Justice Project 2024-es jogállamiság rangsora.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo