Szabad piac

A 2007. júliusi teljes piacnyitásra készülnek az energiaszolgáltatók. Elsősorban azzal, hogy igyekeznek felmérni a kis- és középvállalkozások igényeit, és ennek alapján szolgáltatáscsomagokat alakítanak ki a számukra. Az azonban még a mai napig nem egyértelmű - mondják az érintettek -, hogy a majdani új helyzetben kinek, milyen alapvetői jogai és kötelességei lesznek. A piacnyitást kötelezővé tevő európai uniós direktíva célja a nemzeti szintű monopolhelyzetek megszüntetése, amitől az energiaárak csökkentését várják. Hogy ez valóban bekövetkezik-e, azt többen kétségbe vonják.

A villamosenergia-piac részleges, néhány kiemelt nagyfogyasztót érintő megnyitása Magyarországon 2003. január elsején megtörtént. Majd egy évet kellett várni, hogy az arra feljogosítottak vásároljanak is a szabadpiacon. Közülük azonban többen - mivel a törvény ezt lehetővé tette a számukra - rövid próba után visszatértek a közüzemi szolgáltatóhoz. S bár az energiaszolgáltatók bíznak abban, hogy a liberalizáció kiteljesedésével előbb-utóbb az árak mellett a kereskedők által kínált szolgáltatások minősége és megbízhatósága is döntési szempont lesz, jelenleg ez még nincs így.

Elmarasztalt uniós tagországok

Az ugyanis, hogy a feljogosított nagyfogyasztók a szükséges villamos energiát kitől veszik meg, ma szinte kizárólag az áron múlik. Ennek alakulása viszont egyelőre rendkívül bonyolult, hiszen egymás mellett létezik a hatósági ár - ami a közüzemi szolgáltatókra vonatkozik -, és a szabadpiaci ár. Ami önmagában még nem lenne probléma, ha a kereskedők tényleg versenyeznének egymással. Csakhogy a valóságban a hatósági, közüzemi árak hatnak a piaci szereplőkre, és nem fordítva. Mégpedig az érvényben lévő törvények azon pontjai miatt, amelyekkel a jogalkotók a fogyasztókat akarták megvédeni a piac kiszámíthatatlanságától. Ám egyelőre inkább attól védték meg őket, hogy a verseny hatására az árak valóban csökkenjenek. (Erről bővebben lásd a Piac és Profit 2006. januári számát!)

Nem csak Magyarországon jelent problémát az Európai Unió energiapiaci szabályozásának a betartása. Az Európai Bizottság az idén tavasszal 17 tagállamnak - köztük Ausztriának, Németországnak, Franciaországnak és Svédországnak - küldött hivatalos levelet amiatt, hogy az uniós energiadirektívák nemzeti jogi alkalmazását elmulasztották. A rákövetkező hónapok vitái az EU és a tagállamok között pedig arról szóltak, hogy kinek mit kell még a nemzeti jogalkotásban megtennie 2007. július 1-jéig.

Ez nagyon fontos dátum az uniós - és így a magyar - energetikai szolgáltatók számára, mert ekkortól minden fogyasztó számára biztosítani kell az egységes áram- és földgázpiachoz való hozzáférést. Vagyis jövőre már nemcsak az arra feljogosított nagyfogyasztók, hanem mindenki - beleértve a lakosságot is - a szabadpiacon vásárolhat áramot és földgázt. A hatósági árak tehát megszűnnek, a közüzemi szolgáltatók pedig átalakulnak úgynevezett egyetemes szolgáltatókká, amelyeknek továbbra is lesz ellátási kötelezettségük - ebben különböznek majd a többi piaci szereplőtől -, de a mai helyzettel szemben nem a hatóság, hanem ők maguk határozhatják majd meg a fogyasztói árakat.

Az új modell
A Magyar Energia Hivatal dolgozta ki az európai uniós előírásokkal harmonizáló és a jelenlegi magyar villamosenergia-rendszer működési hibáit kiküszöbölő új működési modellt. Javaslatukról tavaly széles körű szakmai egyeztetés indult. A modellt véleményezte többek között a Magyar Villamos Művek, a Démász, az AES Tisza Erőmű, az E.ON Hungária és a Mátrai Erőmű. Jelenleg a hivatal honlapján a módosított, mintegy negyvenoldalas dokumentum olvasható Javaslat a magyar villamosenergia-piac piaci kapcsolatrendszerének módosítására a fogyasztókért folyó verseny hatékonyságának a növelése céljából... címmel.

A modell lényege, hogy a jelenlegi közüzemi szolgáltatási rendszer megszűnik. Egyetemes szolgáltatókat (ESZ) választanak ki nyílt pályázat útján, amelyek a háztartási fogyasztóknak és a kisvállalkozásoknak szolgáltatnak majd. Az ESZ országos hatáskörrel rendelkezik majd, és 2007. július 1-jéig hatósági áron nyújt egyetemes villamosenergia-szolgáltatást. A sikeres pályázat eredményeképpen a hivatal által kiadott működési engedélyek hatálybalépéséig a jelenlegi hat közüzemi szolgáltató köteles egyetemes szolgáltatást nyújtani, 2007. július 1-jéig kizárólagos jelleggel, az után pedig a szabadpiacon történő villamosenergia-vásárlás alternatívájaként.
Ha a fogyasztó ellátása valamelyik ESZ által nem biztosítható (például csődbe megy), úgynevezett végső menedékes szolgáltatót (VMSZ) jelölnek ki a kiskereskedelmi tevékenységet is folytató kereskedők közül.

Az új modellben mindenki a szabad piacon szerezheti be a villamos energiát, kivéve a háztartási fogyasztókat, akik számára ez a lehetőség csak 2007. július 1-je után nyílik meg. Két piac áll majd rendelkezésre a villamos energia és -kapacitás értékesítésére. Egy szervezett piacot (SZP) hoz létre az állami tulajdonú piacüzemeltető (az SZPÜ a Mavir leányvállalata), ahol csak óránkénti következő napos kereskedés történik. És rendelkezésre áll a kétoldalú szerződések "piaca", egyrészt a szabad kapacitású erőművek és a feljogosított fogyasztók/kereskedőik közötti ügyleteken keresztül, másrészt a feljogosított kereskedő "előírt" aukcióin felszabaduló erőművi kapacitások megvásárlása révén.

#page#

Három ellentmondó feltétel

Az energiapiaci liberalizáció igen bonyolult szabályozási problémát jelent, hiszen három, egymásnak részben ellentmondó feltételnek kell teljesülnie: valós esélyt adni a szolgáltató szabad megválasztására; lehetővé tenni az új piaci szereplők diszkriminációmentes belépését, és megoldani a fogyasztók védelmét, vagyis az elektromos áramhoz, illetve a földgázhoz való jogot.

Az Európai Bizottság eddigi ellenőrzései szerint nemcsak Magyarországon, hanem a tagországok többségében sem megfelelő az árszabályozás, mert akadályozza az új piaci szereplők megjelenését, illetve nem átláthatók a különböző díjszabások. Továbbá a legtöbb országban nem sikerült még megoldani, hogy az új piaci szereplők azonos feltételekkel férjenek hozzá a meglévő közüzemi infrastruktúrához, hálózatokhoz, márpedig e nélkül nincs versenysemlegesség. Az EU ellenőrei szerint gyakori, hogy hiányos az értékesített energia eredetének a megjelölése.

Mindezek ellenére a teljes piacnyitás kötelező dátuma marad 2007. július elseje, halasztásról, úgy tűnik, bármilyen gyakorlati gondok adódjanak is, szó sem lehet. Az Európai Bizottság által szintén idén tavasszal elfogadott, a fenntartható fejlődést, a versenyképességet és a biztonságot jelentő hat kiemelt cél egyike ugyanis az egységes energiapiac létrehozása. Az EU azt is leszögezte, hogy a kitűzött célok csak a szabadpiacon valósulhatnak meg, miután megszűnik az energetikai cégek nemzeti szintű monopolhelyzete. Amitől az energiaárak csökkentését várják. Hogy ez valóban bekövetkezik-e, azt többen vonják kétségbe.

Bizottság keresi a megoldást
A vezetékes energiaellátás (villamos energia, földgáz, távhő) költség- és árviszonyainak áttekintésére energiaügyi szakmai vizsgálóbizottságot hozott létre szeptember közepén a kormány.
A nyolctagú bizottság további feladata, hogy elemezze az árszabályozást, Magyarország energiafüggőségét és az ellátás biztonságát, valamint az európai uniós gyakorlatot a tényleges verseny és a fogyasztóvédelem szempontjából.
A bizottságnak be kell mutatnia a vezetékes energiaellátás területén az indokolatlanul nagy költségelemeket, és meg kell keresnie a befolyásolási lehetőségeket az anomáliák megszüntetésére.
A Vezetékes Energiaellátási Tevékenységet Vizsgáló Szakértői Bizottságtól kritikai áttekintést vár a kormány a vezetékes energiaellátás helyzetéről.
Jövőre budapesti energiatőzsde?

A 2007. júliusi teljes piacnyitásra készülnek a hazai energiaszolgáltatók is. Elsősorban azzal, hogy igyekeznek felmérni leendő ügyfeleik, a kis- és középvállalkozások igényeit, és ennek alapján komplex műszaki és szakmai tanácsot is magukban foglaló szolgáltatáscsomagokat alakítanak ki a számukra. A felkészülés másik része, hogy felülvizsgálják a saját beszerzéseiket, és igyekeznek minél több helyről és minél jobb áron megvásárolni a továbbértékesített energiát. Az sajnos még a mai napig nem egyértelmű - mondják -, hogy a majdani új helyzetben kinek, milyen alapvetői jogai és kötelességei lesznek. Hiszen a szabadpiacon értelemszerűen megjelennek majd a kifejezetten spekulatív kereskedelmi ügyletek, és egy sor szociális és ellátási kérdés merül fel a gyakorlatban.

Apropó: spekulatív ügyeletek! A régi EU-tagországok közül is csak ott működik részben vagy teljesen önálló energiatőzsde, ahol ehhez elegendő a piaci szereplők és a kereskedelmi ügyeletek száma, illetve megvan hozzá a fogyasztók felkészültsége.

A liberalizált piac működésének azonban mindenképpen jót tenne, ha Magyarországon is létrejönne a saját energiatőzsde. Az aktuális híradások szerint jövőre hozzák létre. Korábban szó volt ugyan egy kelet-közép-európai tőzsdefúzióról, de mivel a lengyel fél halogatja a döntést, ez, úgy tűnik, egyelőre lekerült a napirendről. (A tervek szerint a budapesti tőzsdén először - hamarosan - a szén-dioxid-kvóták kereskedelme indulna meg. Az emissziókereskedelem annak nyomán alakult ki, hogy az Európai Unió az egyes államokon belül - direktívák alapján - alacsony kibocsátási küszöbértékeket határozott meg az energetikai és nagy ipari létesítmények számára, amelyek azonban a tényleges szén-dioxid-kibocsátás függvényében ezt a kvótát egymás között adják-veszik.)

S ha majd a tőzsdének sikerül megállapodnia a Magyar Villamos Művekkel és a rendszerirányító Mavirral, jövő év elején indulhat az azonnali villamosenergia-kereskedés és később a határidős és az opciós ügyletek. Az olajszekció megnyitása a New York-i tőzsdével való megállapodás függvénye. A földgáz önálló tőzsdei kereskedelmi ágként csak több ország által közösen képzelhető el. Felmerült például egy magyar-szlovák-osztrák-cseh földgáztőzsde lehetősége.

Véleményvezér

Mészáros Lőrinc és neje hatalmas luxusba fojtotta a magyar fanyalgók miatt érzett bánatát

Mészáros Lőrinc és neje hatalmas luxusba fojtotta a magyar fanyalgók miatt érzett bánatát 

Hadházy Ákos független országgyűlési képviselő ismét utolérte a Mészáros házaspárt.
Újabb eseményt szervez Karácsony Gergely

Újabb eseményt szervez Karácsony Gergely 

Nem nyugszik a főpolgármester.
Nincs neurológiai betegsége Orbán Viktornak

Nincs neurológiai betegsége Orbán Viktornak 

Nyelvi botlás lehetett csak.
Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek 

A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.
Semmi nem fog Magyar Péteren

Semmi nem fog Magyar Péteren 

Ezúttal komoly kihívóra lelt Orbán Viktor.
Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania 

Hol van már Magyarország egykori olcsósága.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo