Sikertörténetekkel fűszerezve

Bár megszületésekor sokan kétkedéssel fogadták a kormányzat e-kormányzati célkitűzéseit, most mégis úgy tűnik, a dolgok jól alakulnak. Akik már használják az e-Magyarország portál, illetve az Ügyfélkapu szolgáltatásait, azok általában az "akárki csinálta, jól csinálta" véleményen vannak, akik pedig még nem vették igénybe ezeket, talán hamarosan találnak olyan funkciót, amiért ők is az elektronikus ügyintézés mellett döntenek. Az elmúlt év eseményeiről és a jövőben várható újdonságokról Simon Gézát, a közigazgatási informatikáért felelős kormánybiztost kérdeztük.

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

A Piac és Profit évről évre megrendezett E-Magyarország, e-kormányzat konferenciája kapcsán immár hatodik éve követi nyomon, hogyan fejlődik a hazai elektronikus közigazgatás. Az elmúlt időszak fejlesztései megteremtették az alapot ahhoz, hogy Magyarország egy minőségileg magasabb szintre lépjen az elektronikus közigazgatási szolgáltatások terén. A technikai infrastruktúrát jelentő Elektronikus Kormányzati Gerinchálózathoz (EKG) ma már több mint ezerkétszáz kormányzati intézmény csatlakozik, és folyamatosan nő azoknak az önkormányzatoknak a száma, amelyek felismerik a benne rejlő lehetőségeket. Tavaly Siófokon Simon Géza közigazgatási informatikáért felelős kormánybiztos mégis azt mondta előadásában: "rengeteg dolgunk van még".

- 2005-ben indult az Ügyfélkapu. 2006-ban már négyszáz különböző szolgáltatás volt elérhető, és az akkor egyéves Ügyfélkapunak háromszázhatvanezer regisztrált felhasználója több mint 11,5 millió szolgáltatást vett igénybe. Hol tartunk ma?

- A regisztrált felhasználók száma idén májusban elérte az ötszázezret, napjainkban pedig már közel ötszázötvenezren használják a szolgáltatást. Tavaly a tízezer legnagyobb adózó mellett ötvenezer vállalkozás számára volt kötelező az Ügyfélkapun keresztül adatot szolgáltatni, további tizenhétezer pedig önkéntesen csatlakozott. 2007. január elsejétől megvalósult valamennyi foglalkoztató elektronikus adózása, miközben bővült a virtuálisan intézhető ügyek száma is. Csatlakozott a VPOP az elektronikus jövedéki és energiaadó-bevallással, valamint az Országos Munkaügyi és Munkavédelmi Főfelügyelőség a foglalkoztatottak elektronikus bejelentésével. Ezen felül a nyugdíjbiztosítás területén is elindult az elektronikus adatszolgáltatás. A biztonság terén is előreléptünk: kialakítottuk a biztonságos elektronikus dokumentumtovábbító szolgáltatást, a BEDSZ-t, amelynek elsődleges feladata, hogy az ügyfél és a hivatal közötti dokumentumforgalmat a kormányzat felügyelete alatt álló, nagy biztonságot nyújtó zárt "postaládarendszeren" keresztül bonyolítsa le. Emellett az ügyfelek rendelkezésére áll egy elkülönített tárterület, amely a benyújtott és/vagy fogadott dokumentumaik biztonságos elhelyezését szolgálja.

- Mennyire nyitottak az állampolgárok az új típusú ügyintézésre?

- Nem állunk rosszul ezen a téren, hiszen azokat a kötelezettségeket is elektronikus úton teljesítik, amelyek nem kötelezőek. Közkedvelt szolgáltatás az e-nyugdíjügyintézés, a jogszabálykereső - amely a hatályos jogszabályokat naprakészen tartalmazza -, valamint az OEP szolgáltatása, amelyben lehetőségük van az állampolgároknak biztosítotti jogviszonyuk ellenőrzésére - azaz hogy a munkáltatójuk bejelentette-e őket -, nyomon követhetik egészségügyi "fogyasztásukat", és sokan kíváncsiak az egészségügyi ellátásaik költségére is. Tavaly tizenhétezer vállalkozás csatlakozott önkéntesen az elektronikus adózáshoz, és bár az idén még nem írja elő törvény a foglalkoztatottak elektronikus bejelentését, mégis szinte minden vállalkozás élt ezzel a lehetőséggel.

- Az Európai Bizottság meghatározta az elektronikus közszolgáltatások színvonalának mérésére alkalmazható skálát. Eszerint négy mosolygós fejecske jelzi a tranzakciószintű ügyintézés lehetőségét. Van-e már Magyarországon négy smile-os ügy?

- Az EU statisztikái szerint a vizsgált harminc ügycsoport fele éri el a negyedik szintet. Az okmányirodai területen: a személyiadat- és lakcímnyilvántartásban fennálló adatszolgáltatási tilalom visszavonása, az adatszolgáltatás letiltása a személyiadat- és lakcímnyilvántartásból, a hatósági bizonyítvány igénylése egyéni vállalkozói igazolványról, a lakcímigazolvány pótlása elvesztés, megsemmisülés esetén, a parkolási igazolvány és a vezetői engedély pótlása. Ezen kívül teljes körűen elektronizált például a felsőoktatási felvételi eljárás, a cégeljárás, az OEP és az APEH egyes szolgáltatásai, a védjegybejelentés, valamint a statisztikai adatszolgáltatás. Amúgy az unió az eddigi négy szint mellé idén bevezetett egy ötödiket is, ami azt jelenti, hogy a hatóság nem várja meg, hogy az ügyfél kezdeményezze az ügy indítását, hanem a rendelkezésére álló adatok alapján maga kezdeményezi azt.

- A Magyarorszag.hu portált közel egy éve jelentősen átalakították. Ez csupán arculati változást jelent, vagy a tartalom terén is találunk újdonságokat?

- A tavalyi arculati változás mellett komoly keret- és menedzsmentrendszerbeli, valamint strukturális "belső" változtatások történtek, amelyekkel lehetővé tettük, hogy a portál egy tervezett, többéves fejlődési pályára álljon. Az információ nyújtásáról a szolgáltatások fejlesztésére és azok elérhetővé tételére helyeződött a hangsúly, miközben a több tízezer oldal továbbra is sok aktuális információval szolgál, elolvashatók a sajtóközlemények, hirdetmények, az állami ünnepekre pedig aloldalakat készítünk. Idén elkészült a további fejlesztések menetrendje: éppen jóváhagyásra vár a kormányzati portál stratégiája, amely figyelembe veszi a magyar és az EU-s e-kormányzati ajánlásokat, direktívákat, valamint összhangban van az egyéb e-kormányzati fejlesztésekkel és uniós projektekkel is. Igyekszünk sokkal inkább ügyközpontúvá, az elektronikus egyablakos ügyintézés színterévé alakítani a portált, és lehetővé tenni, hogy a közigazgatási szakrendszerek standard eljárásban és interface-en keresztül tudjanak csatlakozni. Másrészt igyekszünk elérni azt, hogy a portál valóban betöltse a közigazgatás kapuja funkciót, azaz ez legyen az e-kormányzat origója. Ugyanilyen fontosnak tartom, hogy az oldal hasznos és népszerű közigazgatási szolgáltatásokkal bővüljön, ez azonban már összkormányzati feladat. A tartalmi fejlesztés is folyamatos, szeretnénk a következő években olyan szolgáltatásokkal, funkciókkal bővülni, mint az elektronikus fizetés, a jogszabálytervezetek megjelenítése vagy az összkormányzati kereső létrehozása, de az e-demokrácia felértékelésére is szükség van. Szerencsés lenne, ha például az állampolgárok on-line tudnának egyesületet alapítani, petíciót írni.

- Tavaly a siófoki E-Magyarország-konferencián azt ígérte, hogy a jövőben meggyőzik az önkormányzatokat, vezessenek be egységes szabványokat az általuk működtetett rendszerekbe. Sikerült? S mi a helyzet a minisztériumi alkalmazások egységesítése terén?

- Ma is érvényes megállapítás, hogy a hazai közigazgatási reform akkor érheti el célját, ha a központi, regionális, kistérségi és helyi e-közigazgatási fejlesztések közös alapokra épülnek, az alrendszerek interoperabilitását szem előtt tartó, ügyfélcentrikus fejlesztések valósulnak meg korszerű, rugalmas architektúra kialakításával, hatékony technológiai eszközökkel. Az e-közigazgatási rendszer megvalósítása csak a résztvevők szoros kooperációjával és koordinációjával lehet eredményes. A legfőbb problémát az okozza, hogy az egyes kormányzati informatikai projektek jellemzően csak a saját feladataikkal foglalkoznak, mintha nem egy összefüggő, komplex rendszer alrendszerei lennének. Ezért állt fel a Közigazgatási Informatikai Bizottság és azon belül - specifikusan az önkormányzati igényekre - az E-önkormányzati Albizottság, amely érdemi párbeszédet alakított ki a kormányzat és az önkormányzati érdekszövetségek között, és szakmai fórumot is állít e-önkormányzati kérdésekben. Az albizottság a jövőben közreműködik a helyi e-közigazgatási ajánlások kidolgozásában, részt vesz a szabványok és szabályozási elvek kialakításában. Az elmúlt időszakban lehetőség nyílt arra, hogy az Elektronikuskormányzat-központ, az EKK hatékonyan koordinálja a területi munkát támogató intézményrendszert, a regionális közigazgatási hivatalok informatikai főosztályainak szakmai munkáját. Ez utóbbiak folyamatos kapcsolatban állnak az EKK-val, véleményezik az e-közigazgatást érintő szakma-, támogatás- és fejlesztéspolitikai elképzeléseket, beszámolnak a kapcsolódó területi munka eredményeiről, módszertani és szakmai segítséget nyújtanak a dekoncentrált államigazgatási szervek és a települési önkormányzatok, kistérségi társulások számára. A központi e-közigazgatás hatékony koordinálásában is előretörés várható az Államreform Operatív Program, az ÁROP akciótervében már jóváhagyott E-közigazgatási keretrendszer projekt kapcsán. Az év végén tervezzük annak a projektnek az elindítását, amelyben létrehozzuk és működtetjük azt a szakmai kompetenciát és szervezeti egységet, amelyik képes az ÁROP deregulációs projektjével való szoros együttműködésre, a közigazgatási informatikai projektek szakmai koordinálására, az interoperabilitási szabványtár felállításának és karbantartásának irányítására, valamint a betartatást biztosító követelményrendszer és szabályozás kidolgozására és érvényesítésére.

- Várhatóan 2007 végéig fogadja el a kormány az e-Közigazgatás 2010 stratégiát. Milyen feladatokat fogalmaz meg a dokumentum?

- Az e-Kormányzat 2005 stratégia és programterv keretében az e-közigazgatás fejlesztése átgondolt, részletes elemzésen alapuló programterv mentén valósult meg már az elmúlt években is. A közeljövő feladata, hogy az elért eredményekre építve kiterjesszük az elektronikus ügyintézés lehetőségeit megteremtő munkát a közigazgatás egészére. Az e-Közigazgatás 2010 megfogalmazza a közösen megvalósítani kívánt e-közigazgatási jövőképet minden résztvevő számára, amely egységes keretet ad az elkövetkező évek fejlesztéseinek, és meghatározza a célok elérését befolyásoló legfontosabb stratégiai tényezőket. A stratégia négy területet emel ki. Először is, hogy a közszolgáltatások az állampolgárok, a vállalkozások és a velük közvetlen kapcsolatban dolgozó köztisztviselők érdekében alakuljanak, a közigazgatás szervezetei és a közszolgáltatások háttérrendszerei számára pedig integrált szolgáltatásokat vezessenek be a közigazgatás átlátható és hatékony működése érdekében. Szintén a 2010-ig megvalósítandó feladatok között szerepel a közszféra szakmai hozzáértésének növelése a vezetés és a megvalósítás szintjein, valamint a vállalkozások, az állampolgárok és kiemelten az információs társadalom szempontjából hátrányos helyzetűek e-közigazgatás alkalmazási képességének fejlesztése. A jövőkép és a jelenlegi helyzet közti rés áthidalása elsősorban három területen igényel átalakulást. Az IT fejlesztéseknek - a kormányzati intézményeket középpontba állító hagyományos ügyintézési filozófiával ellentétben - az állampolgárok és a vállalkozások köré kell épülniük. Másodsorban a közigazgatásnak a "shared services", az egymással megosztott/integrált szolgáltatási kultúra felé kell elmozdulnia. A hatékonyság érdekében szükséges a standardizálás, az egyszerűsítés és a funkcionális feladatok megosztása és integrációja. Harmadszor pedig szükséges a közigazgatási hozzáértés és tudás szélesítése és mélyítése, különösen az ügyfélorientált kultúra kiépítése, valamint az infokommunikációs technológia fejlesztések tervezéséhez és megvalósításához szükséges ismeretek és képességek terén.

- A hosszú távú tervek mellett mi az EKK következő lépése?

- Idén karácsonyra szeretnénk egy kis virtuális meglepetést átnyújtani a lakosság számára, de hogy pontosan mit, az hadd maradjon még a mi titkunk.

Véleményvezér

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.
Ömlik az uniós pénz Lengyelországba

Ömlik az uniós pénz Lengyelországba 

Húznak el tőlünk a lengyelek, de nagyon.
Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten

Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten 

Van-e még lejjebb, vagy már a gödör fenekén vagyunk?
Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt

Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt  

A miniszterelnök magára hagyta a magyar idős embereket.
Szégyen: már afrikai országok is megelőznek minket egy rangsorban

Szégyen: már afrikai országok is megelőznek minket egy rangsorban 

Megjelent a World Justice Project 2024-es jogállamiság rangsora.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo