Van néhány tévhit, ami nagyon erősen tartja magát ma Magyarországon a köztudatban: ilyen az, hogy a CSR csak a nagy cégek feladata, vagy hogy nem több mint PR vagy marketingeszköz, esetleg szponzoráció - mondja Beke Zsuzsanna, a Richter Gedeon kommunikációs vezetője, aki szerint a CSR-t ugyan fel lehet fogni rövid távon PR-eszköznek, ám ha a teljes CSR-eszköztárat nézzük, akkor nyilvánvaló, hogy kizárólag hosszú távú stratégát takar.
Törvények és megfelelés
- Az a kérdés is gyakran felmerül a gyógyszeriparban, hogy mi a CSR, és mi a törvényi megfelelés, hiszen ránk nagyon szigorú szabályozás vonatkozik - jellemzi Beke Zsuzsanna a gyógyszeripart.
A minőségbiztosítási normák, amelyeknek a Richternek is meg kell felelnie, amikor az európai vagy amerikai piacokra exportál, rendkívül szigorúak.
- Ha nem lennénk környezettudatosak, akkor nem tudnánk szállítani az uniós piacokra... Egyébként nehéz így meghatározni azt a határt, hogy mikor beszélünk törvényi megfelelésről és mikor társadalmi szerepvállalásról - gondolkodik el a kommunikációs vezető, aki szerint ma már befektetői elvárás, hogy egy cégnek legyen társadalmi felelősségvállalásról alkotott stratégiája. - Egyedüliként a magyar piacon a hazai gyógyszercégek közül a Richternek nincsenek stratégiai befektetői, így mi határozzuk meg a stratégiánkat. A pénzügyi befektetőink viszont a hozamban érdekeltek, akik nem örülnek annak, ha túl sokat költünk támogatásokra, és el kell magyaráznunk, hogy mi áll a döntésünk hátterében.
Vagyis kell, hogy legyen indok a támogatásra, ami nem okoz gondot a menedzsmentnek, hiszen például az oktatás támogatását az indokolja, hogy aggódunk a szakembereink utánpótlása miatt. Az egészségügyi támogatás pedig azért helyénvaló, mert nagyon nehéz azt mondani a reménytelenül alulfinanszírozott magyar egészségügyben, hogy nem adunk pénzt például egy infrastrukturális fejlesztésre. Ekkor persze megbélyegeznek, hogy korrumpáljuk a kórházat: hálátlan szerepkör ez, a saját bőrünkön ezt nap mint nap tapasztaljuk - festi le a magyar közhangulatot Beke Zsuzsanna.
Befektetők és kampányok
A befektetői elvárásokat nehéz összhangba hozni a társadalmi felelősségvállalással, bár reménykeltő, hogy ma már egyre több olyan befektetési alap van, amely az "etikátlan iparágakat" mellőzi. Vagy vannak olyan CSR-alapok, bár a mi régiónkban egyelőre még kevesen, amelyek kifejezetten az etikusan viselkedő cégekbe fektetnek. Jellemzően egy a Deloitte által készített jelentés szerint ma Magyarországon a befektetők szemében a társadalmi felelősségvállalás a prioritási lista végén van. A vásárlói döntések esetében sem szempont, hogy a kiválasztott termék előállítója vajon etikusan működik-e. Inkább abban az esetben befolyásoló tényező a társadalmi felelősség, ha egy cég kirívóan etikátlanul működik. - A gyógyszeripar a CSR élharcosai közé tartozik, hiszen ez hatékony eszköz számára annak a negatív megítélésnek az ellensúlyozására, ami sok okból körülveszi - magyarázza Beke Zsuzsanna.
Társadalmi felelősségvállalás a gyógyszergyáraknak az orvosképzésben betöltött szerepe is, bár sajnos úgy tűnik, hogy ma ezt éppen az egészségügyi reform veszélyezteti.
- A vádak, miszerint mi korrumpáljuk az orvosokat, szerintem végletesen hibásak: a gyógyszergyárak pont egy olyan területen, az orvos-továbbképzésben játszanak nem elhanyagolható szerepet, ami állami feladat lenne. Ugyanez igaz az egészségügyi felvilágosításra, hiszen a cégek a prevenciós kampányokat támogatják. Ezek pedig nem a forgalom növelésére irányulnak: például az abortuszellenes kampányaink következtében egy doboz gyógyszerrel sem adtunk el többet - szögezi le a Richter kormányzati kapcsolatokért felelős vezetője.
Egy egészségesebb országért
Az egészséges társadalom minden érintett érdeke, így a gyógyszergyáraké is. Magyarországon az erre való nevelés nem igazán megoldott, ez kormányzati feladat lenne. Nyugat-Európában óriási kampányok irányulnak erre: Franciaországban nagyon sikeresek voltak a generikus gyógyszerek - az originális gyógyszer szabadalmi oltalmának lejárta után gyártott, az eredetivel azonos hatóanyagú készítmények - használatának fokozását szolgáló lakossági kampányok.
- Hihetetlen pénzeket költöttek arra, hogy elmagyarázzák a franciáknak, mi a generikus gyógyszer, hogy helyén tudják kezelni ezt a fogalmat. A ma folyó magyar egészségügyi reform kommunikációja viszont egy teljesen felkészületlen és információhiányos lakosságot próbál meggyőzni. Egy friss kutatás szerint Magyarországon mindössze a betegek harminc százaléka élt a generikus gyógyszerre való átállás lehetőségével, ami jól példázza a tájékoztatás hiányosságát - ecseteli a magyar információs hiányt Beke Zsuzsanna.
A Richter ezek miatt is az oktatást és egészségügyet állítja támogatási politikájában a középpontba nemcsak Magyarországon, hanem a régió többi országában is.
- Általában a magyar gyakorlatot honosítjuk meg a többi országban, ahol jelen vagyunk, de sok esetben a külföldi Richter cégek ötletes és kreatív kezdeményezéseit adaptáljuk a hazai gyakorlatban. A támogatás legnagyobbrészt a Richter szerepvállalásával működő harmincegy alapítványon keresztül folyik, de létrehoztak olyan díjakat is, amelyek a társadalmi szerepvállalásunk kifejezésére szolgálnak.
A Richter kommunikációs vezetője büszke a Rácz tanár Úr Díjra, amely az Ericssonnal és a Graphisofttal együtt alapított életműdíj olyan pedagógusoknak, akik sokat tettek a természettudományok és a matematika népszerűsítéséért és oktatásáért.
- Nagy probléma ma, hogy a mai oktatásban egyre kevesebb figyelem jut ezekre a tantárgyakra. Öröm látni, hogy még a kis falvakban is vannak olyan tanárok, akik mindent megtesznek a kémia, a fizika vagy a biológia megszerettetéséért. Ugyanezen okok miatt támogatjuk a magyar kémiaoktatást a közép- és felsőfokú intézményekben is, hiszen a cég és a magyar gyógyszerkutatás jövője a ma még iskolába járó, utánpótlást jelentő diákokon múlik - vetíti előre a Richter szerepvállalásának hosszú távú céljait Beke Zsuzsanna.
Kórházak és dolgozók
Az egészségügyben a Richter által felvállalt CSR részét képezi a kórházak infrastruktúrájának fejlesztése, a műszeradományok és épületrekonstrukciók támogatása, az egészségügyi felvilágosítás, a betegalapítványok és betegszervezetek támogatása, az orvosképzések vagy akár a hulladékgyógyszer begyűjtése. Az elmúlt időszakban pedig a gyógyszeripar 40 milliárdos befizetési kötelezettsége is a társadalmi szerepvállalás része lett, hiszen nincs még egy olyan iparág, amely ennyivel járul hozzá a költségvetés státusának javulásához. Beke Zsuzsanna szerint ez az elvonás ráadásul a saját, CSR-ra költhető forrásaik komoly szűkítését vonja maga után. Egy cég társadalmi felelősségvállalása azonban nem hagyhatja figyelmen kívül a szervezet belső életét sem: a Richter mindig különösen odafigyelt dolgozóira, és így van ez ma is.
A fizetéseken felül a cég munkatársai részesülnek nem anyagi jellegű juttatásokban, és a gyógyszergyártó - felelőssége tudatában - szociális hálót tart fenn számukra. A gondoskodás sokat segít a kollégák életkörülményein és karrierpályájukon. Látszik is az elkötelezettség: ritka az elvándorlás, sokan vannak, akik 20-25, sőt 50 éve dolgoznak Magyarország legnagyobb gyógyszergyártójánál...