Pestre csábítják a világot?

Budapest nem egy utcával, hanem a gazdagság utcájával lett gazdagabb, minekutána a minőség maximalistájának számító ingatlanfejlesztő vállalkozó helyet, teret és magyarországi érvényesülést kínált a világ legismertebb ruházati brandjeinek.

Nem mindegy, honnan érkezik az ember. Az sem, hogy merre távozik. Ha a sors úgy hozza, hogy a budapesti Vörösmarty téren száll ki a kisföldalattiból, akkor egy vadonatúj üvegpalotát lát a nyugati oldalon, mellette a megszépült, igényesen felújított egykori belkereskedelmi minisztériumi épülettel. A tér átellenes oldalán a még üres, de teljesen helyrehozott Luxus Áruház is üzenet, a Vörösmarty tér élő, nyüzsgő, minden korábbinál gazdagabb és talán pompásabb belvárosi térré válik. Innen érkezni a magyar Regant Streetre nagyon is üdvös dolognak ígérkezik.

Tévedés ne essék, a kölcsönvett londoni név nem a Dunával párhuzamos Váci, hanem az arra merőleges Deák Ferenc utcát jelöli, azt a pár száz méternyi keskeny, díszburkolattal lefedett gyalogosközlekedő helyet, amely változatlanul emlékeztet a kiegyezés meghatározó politikusára, de a 21. században már magáénak mondhatja a Fashion Street elnevezést is, a mi gazdagságunk belvárosi jelképét.

Élhetővé tett sikátor?

A páratlan oldalon, a szállodák hátsó traktusaival átellenben működik a Fashion Street, a már beköltözött márkákkal. Jelen van már a Sisley, a United Colors of Benetton, a Tommy Hilfiger, a Mexx, a Hugo Boss, a Cream, a Lacoste, a Longbar, a S.Oliver, a Puma, a Lloyd, a Byblos, a Vapiano. az RB, a Rocco Barocco.

- Itt tetszik lakni? - szólítottunk meg a Le Meridien szálló "hátával" szemben egy tatarozási nyomokat még magán viselő kapun befelé tartó, bevásárlókocsit vonszoló hölgyet, akinek arcára azonmód kiült a garantált bizalmatlanság.

- Dehogy, ehhez a környékhez én öreg vagyok, most is csak meglátogatok valakit. - S mivel nemcsak bizalmatlannak látszott, hanem az is volt a megszólított asszony, nem kértük - őt nem -, hogy magyarázza meg különös válaszát, miért játszotta el, hogy nem haza igyekezett.

A másik nagy szálloda, a Kempinski hátsó traktusától húszméternyire, a Fashion Street szerves részét alkotó Vapianóban egy váratlan ízű, de szépen felszolgált, kávéra emlékeztető ital mellett az ott talán már törzsvendégének számító íróembertől, a környék lakójától azonban válaszhoz juthattunk. A néni helyett is elmagyarázta az életkor és az átalakult belvárosi utca különös összefüggésrendszerét:

- Azt mondhatta a hölgy, hogy ahol a gazdagok járnak-kelnek, vásárolnak, ott a régebbi időkből itt maradt, bérből, fizetésből, nyugdíjból élők - azaz ő és kortársai - még lakóként is nehezen boldogulnak.

Kisvártatva azt is bevallotta a Fashion Street részének számító olaszos, de mégsem olasz étterem vendége, hogy ő is, az ott rekedt idősebb lakók igen nagy része is igyekszik felvenni az új ritmust, egyáltalán nem reménytelenül. A pár éve még sötét sikátorra inkább emlékeztető Deák Ferenc utca ma fényárban úszik, biztonságot, nyugalmat kölcsönöz lakóknak, boltosoknak, járókelőknek. A néni pedig inkább úgy tesz, mint aki tart mindettől meg a kérdezősködő idegentől, amúgy nem lehet ellenére a minőség.

Brit minták

A ritmus azonban tényleg új s kellemes, felelőse pedig nevén nevezhető: körülbelül hét évvel ezelőtt született meg az utca "megvásárlásának", az üzletek világszínvonalúvá tételének a gondolata a Csipak Acquisitions Vagyonkezelő Zrt. elnök-vezérigazgatójának, Csipak Péternek a fejében.

Az üzletember az ezredfordulón kezdte el "összerakni" utcáját, a budapesti Regant Streetet, amelyet nem csupán a funkcióján keresztül "londoniasított", hanem a jogviszonyt is a brit minta szerint alakíttatta ki. A tulajdonos is és a minőségi normák kialakítója és számon kérője is a Csipak cég: a nemzetközi mezőny élenjáró márkáinak vállalatai, a Deák Ferenc utcában bérlők tehát egységes követelményrendszer szerint működtetik üzleteiket.

"Az első választás legyen!" - fogalmazták meg az egyik legfőbb, a vevőknek szóló üzenetet a Fashion Streetről annak megálmodói, kommunikátorai. Vajon így gondolkodik az az üzletember is, aki - saját bevallása szerint - alig egy perc alatt döntötte el: erre a lehetőségre, a Deák Ferenc utcai bérleményre van szüksége, ott teljesülhetnek szakmai céljai?

- A Deák Ferenc utca 15-öt, annak üzlethelyiségeit hiába árulták a különféle ügynökségek, senkinek, nekem sem kellett - emlékezik vissza a Hugo Boss, a Cream, a Roland márkák magyar képviselője, Berendi András. - Egyszer, a szellemtanyára emlékeztető belvárosi utcában sétálva bementem az épületbe, három perc múlva pedig már azt mondtam a feleségemnek: itt lesz az üzletünk.

A belső adottságokba szeretett bele a Hugo Boss üzletek magyarországi tulajdonosa, s 2003-ban az "álmok találkozójára" is sort kerítettek: az ingatlanok átépítője, a Fashion Street megtervezője és a különleges minőségű öltözékek budapesti reprezentánsa kiderítette, ugyanazt akarták addig egymástól függetlenül, akkortól kezdve pedig közösen.

- A minőség annyit tesz számomra - mondja a Csipak Acquisitions elnök-vezérigazgatója -, hogy kompromisszumok nélkül valósítom meg álmaimat, amelyek először a fejemben, később már papíron léteznek mint épületek, projektek, projektekről szóló kommunikációk, kereskedelmi szolgáltatások.

A főváros fővárosa

Csipak Péter vállalkozása beengedte - vagy inkább becsalogatta - a pesti Belvárosba a világot, a Reagen Streetet, a Champs Élysée-t, a Via Montenapoleonét. De ahhoz is mersz kellett, hogy az épületek minőségén túl a kereskedési normák minőségét is szabványosítsa és megkövetelje a tulajdonos cég azoktól, akik amúgy bizonyítottan tudnak kereskedni. A sokféle világmárka sokféle megjelenését pedig nagyon is el lehet képzelni karnyújtásnyira egymástól, s most már Budapesten is beigazolódhat, hogy a Benetton például igen jól képes majd megférni a Deák Ferenc utcában Toscani plakátkihívásaival a konzervatív öltözködésnek és divatnak helyet adó üzleti szomszédok mellett.

- Éppen úgy, mint Londonban, a világ legdrágább áruházaiban - oszlat el mindenféle kétséget Csipak Péter, hogy aztán azt is megjegyezhesse: így, a kereskedelem, a világmárkák legnagyobbjainak közös jelenlétével lehet elérni, hogy Budapest is a divat fővárosai közé legyen képes belépni.

Ezt az érvet - nem távolról követjük a párizsi, londoni, milánói divatot, hanem szerephez jutunk fővárosi rangban az alkotás folyamatában is - nem csupán meghallhatta, hanem el is hitte Andy Vajna, aki üzletet nyitott, és világmárkákat kínál a Fashion Streeten. Az Egyesült Államokban élő producer - akinek filmes magyar névjegyét a tavaly bemutatott Szabadság, szerelem című, 1956-hoz kötődő alkotása révén az egész ország ismeri - egy Byblos üzlettel, kétemeletnyi Deák Ferenc utcai kereskedéssel tovább stabilizálja magyarországi kötődését.

- A filmben is, az üzleti világban is az image érdekel igazán, az például, hogy a jövő milyen is lesz - magyarázta a Piac és Profitnak a szenvedélyei közötti szerves kapcsolatot Andy Vajna. - Budapest esetében pedig az külön is motivál, hogy egy olyan fővárosról van szó, ahol már megvannak a minőség iránti nagyon komoly igények.

  Hollywoodi habitussal

Tény, hogy november elején - egy félig nyilvános próbahét után - megnyílt a Deák Ferenc utcai első Byblos üzlet és a márka fiataloknak szánt kínálatát felsorakoztató Byblos Blu. A Vajna-féle belvárosi vállalkozás "történelmi" hátterét is az áru részének tekintik, mivel üzleti értéknek számít ma már, hogy a hetvenes években az akkor még fiatal Gianni Versace tehetsége repítette az élvonalba a Byblost, az ő nyomdokaiban lépdelt az a négy főből álló fiatal tervezőcsoport is, amelyet 2006 nyarától Manuel Facchini tervező vezet.

- Szinte el sem tudjuk képzelni, hogy a fashion mennyire befolyásolja a napi életünket. Az enyémet filmesként s most már üzletet nyitó vállalkozóként is egyaránt - fogalmazza meg ambícióit Andy Vajna, nem tagadva persze azt, hogy befektetésnek sem mellékes a budapesti, belvárosi vállalkozás. S mindez nem mond ellent annak, hogy a producer legalább hollywoodi habitusát is láttatni hivatott a kicsiny utca talán leginkább vibráló üzletében.

Kell is az a vibrálás, hiszen a Deák Ferenc utca pár lépésnyi csak, élményt, kellemes meghökkenést szerezni rövid távon kell ahhoz, hogy hosszú távon is megőrizze értékeit, saját jogú brandjét a Fashion Street. A rövid táv azonban tartogat másmilyen meglepetést is, kivált, ha nem a Vörösmarty tér felől érkezünk. A másik irányból közeledve ma még lehet, kicsit karcos az első benyomása az idegennek, a nem budapesti őslakosnak.

- Milyen már ez a Matrjoska baba, az biztos, hogy nem orosz?! - mutatta kacarászva párjának az oroszul beszélő dáma a váratlan látványt, majd, hál' istennek, bevetette magát a Deák Ferenc utcába, azon belül is a borokat kínáló boltba.

Amit érkezése pillanatában kipécézett az elegáns asszony, az egy méretes giccsparádé volt, nem akárhol, hanem a Fashion Streetet a Deák térnél merőlegesen lezáró sátorsoron. Ott, ahol a szétszedhető "orosz" babák mellett másmilyen népviseletbe öltöztetett bábukból éppen úgy nincs hiány, mint gagyi tányérokból, értéktelen turistaszuvenírekből: ezt is, azt is szinte súlyra lehet kapni. Nagyon nem mindegy hát a Belváros kellős közepén sem, hogy honnan is érkezik az ember.

Az meg végképp nem mindegy, hogy milyen benyomásokkal távozik.

Véleményvezér

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek 

A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.
Semmi nem fog Magyar Péteren

Semmi nem fog Magyar Péteren 

Ezúttal komoly kihívóra lelt Orbán Viktor.
Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania 

Hol van már Magyarország egykori olcsósága.
A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban 

A luxizás magyar császára nagyot villantott.
Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda

Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda 

A MÁV biztosítja a késést, a sző valódi és átvitt értelmében egyaránt.
Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo