Peren kívül

A mediációt, a konfliktuskezelés egyik hatékony módszerét demokráciatechnikának is nevezik. A vitázó felek közötti egyezség ugyanis a saját, felismert érdekeik alapján jön létre. Ők hozzák a döntést, az nem kívülről érkezik, nem hatalmi, hanem demokratikus alapon születik.

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

Másképp, ugyanazt
A polgári perrendtartást módosító törvényjavaslatnak a peren kívüli egyezség megkísérlését kötelezően előíró passzusának indoklása némi nemzetközi kitekintést is ad. Szól többek között arról, hogy a német polgári eljárásjogi kódex 2001-es módosítása bevezette a kötelező egyezségi tárgyalást: minden ügyben még a tárgyalás előtt meg kell kísérelni a felek között egyezség létrehozását, kivéve, ha nincs rá ésszerű esély, vagy az egyezségkötés már korábban meghiúsult. Az egyezségi tárgyaláson a bíróság köteles az ügy jogi és ténybeli kérdéseit a felekkel megvitatni, szükség esetén a feleknek kérdést feltenni, s ha ők maguktól nem állapodnak meg, a bíróság egyezségi javaslatot készíthet, amelyről a felek döntenek. Csak ha így sem jön létre egyezség, akkor folytatódik "rendes" peres tárgyalásként az eljárás. A legtöbb országban, ahol léteznek közvetítői eljárást szabályozó törvények - 1995-ben Franciaországban, 1999-ben Angliában és Walesben, 2004-ben Olaszországban, Ausztriában és a Svájci Államszövetség Genfi Kantonjában született ilyen jogszabály -, a közvetítést jellemzően nem bíró végzi, a közvetítőnek nem is áll jogában érdemi és jogi tanácsokat adni a feleknek. A mediáció ezekben az országokban tipikusan lehetőség, jellemzően a peres eljárás elején vagy a per folyamatában a bíróság javasolja közvetítő igénybevételét, és pozitív válasz esetén erre az időre felfüggeszti a pert. A közvetítő segítségével megkötött egyezséget aztán - ha az a jogszabályoknak megfelel - a bíró jóváhagyja. Angliában és Walesben a feleknek a per megindítása előtt kötelezően meg kell fontolniuk - kisebb súlyú kereskedelmi ügyekben, jellemzően rendezetlen számlák miatti jogvitákban viszont nem megfontolás tárgya, hanem kötelező -, hogy közvetítői eljáráson vegyenek részt, de az eljárás során is a bíróság bármikor javasolhatja a mediációt.
Bár kisebb közösségekben még ma is él az a gyakorlat, hogy saját konfliktusaikat együtt megbeszélve közösen - nemritkán a közösség tekintélyes tagjának közreműködésével - oldják meg, a társadalmi fejlődés során különböző intézmények jöttek létre a keletkező konfliktusok kezelésére, feloldására, s ma már a hétköznapok megszokott gyakorlata, hogy a minket érintő verdiktek kívülről érkeznek: bíróság, gyámhatóság, önkormányzat vagy más, tőlünk elidegenedett szervezet dönt rólunk, akár a sorsunkat mélyen érintő, meghatározó ügyekben is.

Értelem és érzelem

A demokratikus, fejlett társadalmakban a közösségi konfliktuskezelés hagyományának felelevenítésével fejlődött ki a modern tudományos felismerésekre alapozott mediáció, amely kommunikációs technikák, eszközök, pszichológiai felismerések segítségével kísérli meg a problémák megoldását. E konfliktuskezelési technika lényege, hogy a vitázó felek - egy pártatlan mediátor közreműködésével, aki nem dönt, nem javasol, nem is talál ki megoldásokat, csak közvetít, és segít - közös érdekeik megtalálása révén mindenki számára elfogadható, kielégítő megoldást találjanak. A mediációt éppen ezért demokráciatechnikának is nevezik: a vitázó felek között a saját érdekeik alapján jön létre a megegyezés. Ők hozzák a döntést, az nem kívülről érkezik, tehát nem hatalmi, hanem demokratikus alapon születik.

- A fő motívum: az érdek, méghozzá a közös érdekek. És nem az érzelmek, amelyek minden konfliktusban súlyosan megjelennek, és amelyek gyakran a legfőbb gátjai a feloldásnak - mondja dr. Barinkai Zsuzsanna ügyvéd, gyakorló mediátor és oktató. - A mediációban a fő feladat az, hogy az érzelmeket lefejtsék, és a felszíni, mondhatni álérdekek alatt megtalálják a mélyen fekvő, rejtett, valódi érdekeket, mert ezek feltárása vezethet csak eredményhez.

Ezt támasztja alá a Német-Magyar Gazdasági Kamara gazdasági társaságoknak szóló ajánlata is, amely szerint a mediáció különösen azon viták megoldását szolgálja, ahol érzelmek és indulatok állnak egy gazdaságilag racionális megoldás útjában, sokféle érdek ütközik, és a megoldást a felek speciális igényeihez kell igazítani.

Az ügyvéd tapasztalatai szerint a mediáció hatékony eszköz, ám ha kötelezően rendelik el, a felek nem mindig érzik sajátjuknak, nem motiváltak, ez pedig csökkenti a sikeres megállapodás esélyeit. Igaz, a közhangulat sem igazán kedvez a konfliktusmegoldásnak, de a mediálás elterjedését az is gátolja, hogy nálunk nincs kultúrája a megegyezésnek. Nyugaton viszont van: a mediáció sikeres technikának bizonyult, a módszer bekerült a demokratikus államok eljárásaiba. Aztán megérkezett Magyarországra.

Mediáció Magyarországon

Nálunk először 1996-ban, a munkaügyi vitákban jelent meg a mediáció, majd '97-ben a gyermekvédelmi és gyámügyi eljárásokban is, aztán a fogyasztóvédelemben, 2000-től él az egészségügyi mediáció az intézmény és a beteg közötti vita rendezésére, két év múlva pedig a polgári jogi viták során is lehetséges technikává vált: a közvetítői tevékenységről szóló 2002. évi LV. törvény rögzíti, hogy a közvetítés sajátos permegelőző, konfliktuskezelő, vitarendező eljárás. Egy évre rá született meg az igazságügyi tárca rendelete a minisztérium által vezetett közvetítői névjegyzékről: Magyarországon olyan mediációs eljárást, amelyhez törvény szerinti joghatás fűződik - a külön jogszabályok által létrehozott fórumokon kívül -, az Igazságügyi Minisztérium által vezetett listába felvett mediátor folytathat.

2007 óta az öt év szabadságvesztésnél nem súlyosabban büntetendő bűncselekmények során is alkalmazható a közvetítői eljárás, ha az ügyész vagy a bíró elrendeli. Ez a lehetőség a szenvedő fél rehabilitációját is szolgálja: a konfliktus megoldása során a károkozó megérti, milyen bajt, kárt, fájdalmaz okozott a másiknak, aki így megbizonyosodhat arról, hogy a károkozó megbánta, amit tett, és a kárát helyreállítják; ily módon, a közvetítés révén, a kártérítési elem is bekerülhet a büntetőeljárásba.

Gyerekkorban kell kezdeni
Először is a felnőtteket kellene megtanítani a kommunikációra - állítja dr. Barinkai Zsuzsanna ügyvéd -, majd őket és a gyerekeket is arra, hogy a konfliktus nem rossz dolog, nem baj az, ha beszélnek a nehézségeikről, ha a gondok felszínre kerülnek, csak meg kell oldani őket. Szerencsére a gyerekek fogékonyak arra, hogy megtanulják közösen megoldani a konfliktusaikat, a kortárs mediátor - amikor egy gyerekközösségben gyermek tölti be a közvetítő szerepét - pedig különösen jó eredményeket képes elérni. Az Országos Mediációs Egyesület alelnöke, Fürjes Balázs tájékoztatása szerint az állam is felismerte a támogatás szükségességét e téren: idén nyáron az Oktatási Közvetítő Szolgálat egy ígéretes, hároméves programot kezdett el az oktatási tárca szakmai felügyelete alatt, amelynek célja mintegy 600 iskolában 120 ezer gyerek részére konfliktuskezelési oktatás bevezetése, valamint a mediáció kiépítése a diákok, szülők, tanárok és a külsős intézmények - mint például az önkormányzat - közötti viták feloldására.
2008-ban jogszabályban is megjelent a gazdasági konfliktusok peren kívüli megoldása: a parlament módosította a polgári perrendtartásról szóló 1952. évi III. törvényt, többek között a 121/A paragrafust is. Eszerint a jogi személy cégek egymás közötti jogvitáiban a keresetlevél benyújtása előtt a feleknek meg kell kísérelniük a jogvita peren kívüli elintézését.

A jogszabály nem írja elő a közvetítői eljárás igénybevételét, csak a kísérlet írásbeli dokumentálását: a pert indítónak a vitás kérdésben elfoglalt álláspontjait az ügyben érintett összes féllel írásban részletesen közölnie kell, nekik pedig a kézhezvételtől számított tizenöt nap alatt a teljes tényállásra kiterjedő részletes írásbeli választ kell adniuk.

Előnyök és előnyök

Könnyű belátni azonban, hogy a levelezésnél hatékonyabb lehet, ha mediátor segítségét is igénybe veszik. Ezt a vélekedést támasztja alá a viszonylag kurta paragrafus módosításának indoklása is, amely így szól: "Tapasztalati tény, hogy a vitarendezés, ezen belül a jogviták rendezésének leghatékonyabb módja az egyezség. Ebben az esetben ugyanis a felek maguk rendezik el egymással problémájukat, semmilyen formai kötöttség nem szabályozza magatartásukat, ráadásul az egyezségkötés költségei nyilvánvalóan eltörpülnek egy peres eljárás költségvonzataihoz képest, nem is beszélve az időtényezőről. Ezeken felül azonban a legfontosabb előny, hogy az egyezség után a felek jó viszonya sokkal valószínűbben állhat helyre, mint egy per lezárása után. Az ítélethirdetéssel együtt ugyanis az egyik fél (per)nyertes, a másik fél (per)vesztes lesz, és így pszichológiailag is eltérő pozícióba kerülnek, ez a különbségtétel pedig gátolhatja a későbbiekben a korrekt légkör kialakulását. Azaz az igazságszolgáltatás sok esetben még a helyes ítélettel is elidegeníti egymástól a feleket."

A közvetítői és a bíróság előtt folyó eljárás összevetésekor a mediáció javára szól, hogy nem nyilvános, bizalmas jellegű, hogy nem a múltat elemzi, hanem a jövőre koncentrál, nincs nyertese és vesztese, mindkét fél számára elfogadható megoldásra törekszik, ezáltal oldja a feszültséget, és nem utolsósorban jóval gyorsabb és olcsóbb. Gazdasági konfliktusok esetén pedig arra is esélyt adhat, hogy a bírósági eljárás során nagy valószínűséggel felbomló szerződéses és üzleti kapcsolatok a továbbiakban is fennmaradjanak, ráadásul a cég imázsát is megóvja, szemben egy nyilvános peres eljárással, ahol legtöbbször csak a problémák töredéke kerül felszínre, a felek motivációi háttérbe szorulnak, mert a bíróságnak nem a konfliktus megoldása a feladata, hanem a jogszabályoknak megfelelő döntés meghozatala.

Kkv-k jelentkezzenek!
Kutatások szerint a vezetők idejük 20-40 százalékát konfliktusok rendezésével töltik. Miután a viták az élet természetes velejárói, így költséget és időt takarít meg az, aki megtanulja hatékonyan kezelni a konfliktusokat, vagy szakértő segítségét veszi igénybe. Ebben segít a Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztérium (NFGM) Üzletre Hangolva programja, melynek célja a vállalkozói terhek csökkentése, a működési feltételek javítása, a szabályozási hiányosságokból és a jogérvényesítési elégtelenségekből eredő többletráfordítások, veszteségek csökkentése, a többi közt az alternatív vitarendezés elterjesztésével. A programban részt vesz az Országos Mediációs Egyesület, amely az első körben 10 olyan vitás esetet keres, ahol a felek nyitottak a tárgyalásos rendezésre. Segítségükre lesz ebben egy mediátor, akit a mediátorok szakmai szervezete jelöl ki az egyes esetek ismeretében. Az első ülést az NFGM finanszírozza, s az eddigi tapasztalatok azt mutatják, hogy már ezen is átütő sikereket lehet elérni. Jelentkezni lehet a [email protected] címen. Az első körös támogatáshoz az első tíz jelentkező jut hozzá.
Kicsiknek is ajánlott

Az Országos Mediációs Egyesület alelnöke, Fürjes Balázs szerint a kis- és középvállalkozásoknak (kkv) különösen nagy teher, ha gazdasági konfliktusba keverednek, hiszen nincs önálló jogi osztályuk, s ha a cég valamelyik vezetőjének állandóan bíróságra, hatóságokhoz kell járkálnia, az az üzleti tevékenységet komolyan akadályozhatja, még le is állíthatja. Ha pedig netán a kkv egy nagyvállalat beszállítója, és vele kerül vitába, megint csak a jövője kerülhet veszélybe.

- Mindezekre a problémákra, de akár a mostanában megint gyakori körbetartozások megoldására sem ad valódi megoldást a bírósági folyamat, és nem is csak az eljárás hosszúság és költségek miatt, hanem azért, mert a bíróságok gyakran formai indokok - elmulasztott határidők, pontatlan megfogalmazások - alapján döntenek, és nem a felek szándékát, cselekedeteit kutatják. A bírósági döntés nem reparál, nem állítja helyre visszamenőlegesen a bizalmat, a kapcsolatot - állítja Fürjes Balázs.

Az Országos Mediációs Egyesület alelnöke szerint jellemzően két pont van, ahol be lehet lépni a folyamatba. Az első: még mielőtt a saját ügyvédjükhöz fordulnának, a feleknek érdemesebb mediátort igénybe venniük.

- Sajnos, nem eléggé ismert ezt a megoldás - mondja Fürjes Balázs -, ráadásul a vállalatok sem ismerik el, hogy konfliktusban vannak, amikor az ügy már emocionális szintre jutott, megtorlást, elégtételt, bocsánatkérést akarnak. Kezdetben a perben álló felek mindegyike úgy gondolja, hogy neki van igaza, és nyerni fog. Ám amikor kézhez kapják a másik fél érvelését, kiderül, hogy annak is van némi igazsága. És ennél a pontnál van a második lehetőség, különösen, ha a két fél ügyvédje is javasolja a mediációt. Segíthet majd, ha a Nemzeti Gazdasági és Fejlesztési Minisztérium Üzletre hangolva programja is ajánlja majd a módszer elterjesztését, amire nagy az esély, jelenleg egy pilotprogram kereteiben vizsgálják a lehetőségeket. Az Igazságügyi Tanács Hivatala is támogatja a mediációt mint a bíróságokat tehermentesítő módszert.

Véleményvezér

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.
Ömlik az uniós pénz Lengyelországba

Ömlik az uniós pénz Lengyelországba 

Húznak el tőlünk a lengyelek, de nagyon.
Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten

Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten 

Van-e még lejjebb, vagy már a gödör fenekén vagyunk?
Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt

Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt  

A miniszterelnök magára hagyta a magyar idős embereket.
Szégyen: már afrikai országok is megelőznek minket egy rangsorban

Szégyen: már afrikai országok is megelőznek minket egy rangsorban 

Megjelent a World Justice Project 2024-es jogállamiság rangsora.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo