Pénzügyek a fotelból

Az elektronikus megoldások és az informatika napról napra hódítják meg a mindennapjainkat. Az e-mail elfogadott kommunikációs csatornává vált, november elsejétől az e-önkormányzatoknál intézhetjük ügyeinket, és nap mint nap hallani a médiában e-Magyarországról vagy éppen e-kereskedelemről. Létezik természetesen e-banking is, melyet egyre többen ismernek, a lakosság többségének bizalmát azonban nem sikerült eddig elnyernie.

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

Az elektronikus banki rendszerek kialakulása egyenes következménye volt a bankoknál végbemenő modernizálódási folyamatoknak. A számítógépek és -hálózatok elterjedésével együtt növekedett a lakosság igénye arra, hogy egyszerűen, otthonról intézhesse ügyes-bajos dolgait, többek közt pénzügyeit. Persze a pénzintézetek maguk is igyekeznek élen járni a legújabb informatikai fejlesztésekkel, hiszen a gyorsabb és színvonalasabb ügyfélkiszolgálás versenyelőnybe hozhatja őket a szektor többi tagjával szemben.

Az elsők

A telefonos ügyfélszolgálat után következtek az első home banking rendszerek. Ezek még nem használták az internetet, hanem külön modemes kapcsolat létesült a bank központi számítógépe és az ügyfélé között, egy telepített szoftver segítségével. A világháló és a mobiltelefonok fokozatos terjedése azonban hangsúlyeltolódást eredményezett ez utóbbiak irányába, már ami a felhasználói "felületet" illeti.

Magyarországon természetesen kissé másképp alakultak a dolgok, hisz a fejlett világ hetvenes-nyolcvanas években elért fejlesztései csak a rendszerváltás után kerülhettek be hozzánk. Ráadásul a klasszikus kereskedelmi banki hálózat is hiányzott, a néhány működő pénzintézet pedig sokkal inkább mennyiségi, mint minőségi kiszolgálásra törekedett. A kilencvenes években azonban a kereskedelmi bankok berobbanása és felfejlődése rohamléptekkel történt meg, így történhetett, hogy a banki evolúció átugrott néhány Nyugat-Európában és Észak-Amerikában már jól bevált fázist, például a csekkfüzetek használatát.

Mindenkinek jobb

Bár e-bankingnek a pénzügyek internetes ügyintézését nevezik a legtöbben, a kifejezés valójában gyűjtőfogalom, hiszen idetartozik az SMS-ben, WAP-on, sőt a telefonon létesített banki kapcsolat és elvégzett akció is.

Az e-banking előnyei nyilvánvalóak az ügyfél számára, hisz kényelmes, mobilitást ad, s a számlaegyenleg-lekérdezésen és átutalásokon túl a legtöbb banknál már a pénz lekötésére, hitelfelvételre, befektetések kezelésére, illetve egyes esetekben akár mobilkártya-feltöltésre is lehetőséget teremt. Ezen felül bármikor vissza lehet keresni számlatörténetben a ki- és beáramló pénzösszegeket anélkül, hogy hatalmas papírhalmokon kellene átrágnia magát az ügyfélnek, vagy épp egy bankfiókba kellene befáradni nyomtatás céljából.

Szinte csak személyesen
A GfK Hungária Piackutató Intézet felmérése szerint a magyarok többsége banki ügyeit személyesen intézi. Az általa megkérdezettek 84 százaléka maga tér be bankfiókjába, ha bármilyen banki ügyet kell intéznie, és 28 százalék használja saját bankjának automatáját. A telefont közel minden tizedik - elsősorban a fiatalabb korosztályból kikerülő - ügyfél részesíti előnyben ehhez. Más bank automatáját és az internetet csekély 5-5 százalékuk veszi igénybe.
A mobilbankolást azonban - a mobilkorszakban! - még ennél is kevesebben: a banki ügyfélkapcsolattal rendelkezőknek csupán a 2 százaléka. Az ügyfelek számlavezető bankjukba átlagosan 3-4 hetente térnek be. Az internetbank látogatása azonban ennél sokkal gyakoribb, egy ügyfél átlagosan havonta akár hat alkalommal is ellátogat bankja internetes honlapjára tranzakcióinak lebonyolítása érdekében.
A telefonos és internetes banki ügyintézést, azaz az angol szakkifejezéssel élve e-bankinget, az ügyfelek többsége a számlaegyenleg lekérdezésére (86 százalék), a lakosság több mint fele pedig átutalásainak és közüzemi számláinak intézésére használja.
A bankok oldaláról is hatalmas azonban a haszon. Ezekkel az alacsony költségű és elvileg korlátlanul hozzáférhető technológiákkal jóval alacsonyabb a fiókhálózat kiépítésének beruházás- és időigénye. Így a szolgáltatók megtakaríthatják a működési és fenntartási költségek jó részét, és ezért kedvezőbb kondíciókat kínálhatnak ügyfeleiknek.

Más kérdés, hogy az internet lassú terjedése és az ügyfelek bizalmatlansága okán a csak elektronikus formában működő bankokra még a fejlett országokban sem mutatkozott elegendő kereslet, sokkal inkább a már kiépített fiókhálózattal rendelkező pénzintézetek bővítették ki elektronikus szolgáltatásaikkal palettájukat.

Az International Data Group (IDG) adatai szerint csak 2004-ben 250 milliárd dollárt költöttek a bankok és egyéb pénzügyi szolgáltatók e-banking fejlesztésre, ami önmagában is jelzi, mennyire komolyan kell venni ezt az új üzletágat. Hazánkban a vezető kereskedelmi bankok mindegyike rendelkezik telefonos ügyfélszolgálattal, valamint internetes bankolási lehetőséggel, és többségüknél mobiltelefonon keresztül is intézhetők a pénzügyek.

A pénzintézetek egymás közötti fejlesztési versenyét az "Év internetes bankja" díj is inspirálhatja, amelyet az Index, a Nemzetközi Bankárképző Központ és a HP Magyarország hirdetett meg 2001-ben, fővédnökei pedig a Pénzügyminisztérium és az IHM lettek.

Visszafogott érdeklődés

Magyarországon a 15 év feletti lakosságból, azaz 8,5 millió főből mintegy 55 százalék hallott már legalább egy elektronikus banki formáról a Bellresearch legutóbbi ez irányú felmérése szerint. Azok körében, akik rendelkeznek folyószámlával, ez az arány 73 százalék, ám még így is bő egymillió számlatulajdonos van hazánkban, aki sosem értesült egyik e-banking formáról sem. E szolgáltatásokat mintegy hatszázezren használják, s jövőre ez a szám két-háromszázezer fővel is bővülhet.

Az elektronikus megoldásokat - nem meglepő módon - az újdonságokra legnyitottabb fiatal városi réteg használja legszívesebben: a Budapesten, illetve megyeszékhelyeken élők, valamint a 15-44 éves korosztály felülreprezentált erősen.

Meglepő az elektronikus formák iránt mutatott érdektelensége annak a 2,6 millió folyószámla-tulajdonosnak, aki hallottak ugyan már ezekről a lehetőségekről, ám mégsem kívánja használni őket. A válaszadók többsége úgy vélte, hogy neki nincs szüksége effajta szolgáltatásokra, ám sokan panaszkodtak a személytelenségre is, azaz igenis van szerepe a bankfiókoknak és a személyes kapcsolatoknak a pénzügyek intézésében. Félmilliót is meghaladja a kutatásban azoknak a száma, akik félnek az e-banking megoldásoktól, mert nem tartják elég biztonságosnak, illetve mert úgy vélik, képtelenek lennének alkalmazni őket.

Biztonságos?

Pedig a bankok mindent megtesznek azért, hogy minél biztonságosabb módon kezeljék az adatokat az ügyfél és a központi számítógép kötött, hisz ez természetesen mindkét fél érdeke. Mivel az internet nem éppen a biztonságos mivoltáról ismert, igyekeznek több oldalról is megvédeni az ügyfelet, illetve a bizalmas adatokat. A megoldást általában egy, az ügyfél oldalán feltelepítendő szoftver jelenti, mely generált titkos kód segítségével továbbítja az adatokat, s ezeket azután a bank számítógépe visszafejti. (A program részleteit természetesen hétpecsétes titokként kezelik a pénzintézetek és a szoftverfejlesztő cégek.) Ezen felül természetesen - akár több körben is - jelszóval kell megerősítenie az ügyfélnek a belépését, illetve akcióit, sőt az OTP a nagyobb biztonság kedvéért az ötvenezer forint feletti utalások esetén SMS-ben jelszót küld, s csak ezzel lehet véglegesíteni a tranzakciót. Ez a megoldás egyelőre nem váltotta ki a felhasználók egyöntetű elismerését, akik a megnövekedett biztonsággal szemben a nehézkes ügyintézésre panaszkodnak.

A mobiltelefonos vírusok szerencsére még nem elterjedtek - sőt néhányan a létüket is vitatják - éppen ezért a WAP-os, illetve SMS-es bankolásnál általában mindössze felhasználónév és jelszó védi az adatokat az illetéktelen tekintetektől. A telefonos ügyintézéskor pedig általában az egyéni kódot kell bepötyögni a tone üzemmódos telefon billentyűivel, s máris rendezhetők a pénzügyek.

Véleményvezér

Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten

Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten 

Van-e még lejjebb, vagy már a gödör fenekén vagyunk?
Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt

Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt  

A miniszterelnök magára hagyta a magyar idős embereket.
Szégyen: már afrikai országok is megelőznek minket egy rangsorban

Szégyen: már afrikai országok is megelőznek minket egy rangsorban 

Megjelent a World Justice Project 2024-es jogállamiság rangsora.
Magyar Péter szerint Szentkirályi Alexandra kaszinónak nézi a fővárost

Magyar Péter szerint Szentkirályi Alexandra kaszinónak nézi a fővárost 

Magyar Péter kibukott a DK és a Fidesz közös szavazatain.
Legyen 65 év helyett 60 a nyugdíjkorhatár

Legyen 65 év helyett 60 a nyugdíjkorhatár 

Az ember azt hinné, hogy az emberek a végtelenig vezethetők ígéretekkel.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo