Nagyok oroszföldön

Mára már szinte teljesen elmúlt a kilencvenes évek orosz-magyar üzleti életét oly annyira terhelő feszültség. Alkalmi üzletek helyett hosszú távra, tartós kapcsolatokra vállalkoznak a felek.

Szinte eseményszámba menő üzleti győzelem volt 2006 végén, hogy a Mol Magyar Olaj- és Gázipari Nyrt. elnyerte a tavalyi második olajmező-kutatási és -kitermelési jogát Oroszországban. A megállapodás szerint több mint 60 millió hordónyi olaj felszínre hozatala már biztosra vehető.

Siker itt és ott

A másik hazai tőzsdei elitcég, a Richter Gedeon Nyrt. oroszországi szerepvállalása annyiban mindenképpen hasonlít a Moléra, hogy a gyógyszergyár is - leányvállalata révén - hosszú távú kapcsolatokat alakított ki. Tény, hogy a 2005-re elkönyvelt 64,6 millió dolláros árbevételt máig nem sikerült meghaladni, igaz, e jókora szám tartalmazott egy egyszeri rendhagyó üzletet is. Fél évvel később azonban kedvezőtlen hírt kapott a Richter Moszkvából: az Oroszországi Egészségügyi és Szociális Fejlődés Ellenőrzésével Foglalkozó Föderális Szolgálat honlapján megjelent ugyanis a november elsejétől hatályos DLO-listáról - "közgyógy" programról - szóló rendelet. A módosítás hatása az éves szinten 40 millió dollár árbevételből 25 millió dollár kiesést jelent - számolták ki a Richternél, de az év végére már ismét kedvező piaci változásokkal kalkulálhatott a társaság. A FÁK-országokban - elsősorban Oroszországban - ugyanis szépen bővülhetett a forgalmuk, a 35 százalékos növekmény éppen a közgyógyellátási szisztéma átalakítása miatti piacvesztés ellenére jött létre. E forgalmi adatot jó előjelnek tekinthetik 2007-re.

Komolyan javítja hazai pozícióit az orosz piacon évről évre elért erősödése révén a Rába cégcsoport is. A társaság Futómű Kft.-jének a FÁK-piacokról származó árbevétele 2004-ben 8,7 millió dollárt tett ki, a következő évben pedig elérte a 13 milliót. A múlt év elején - miközben áttértek az euró alapú elszámolásra - 15 milliós orosz piaccal számolt a győri vállalat az akkor már élő szerződések alapján.

Új alapokon

Mindez csak azért nem lett igaz, mert 2006-ban "menet közben" újabb üzleti kapcsolatok születtek Oroszországban. Így például az év végéig egymillió euró értékű szállításról írtak alá megállapodást. Az újabb futóművek, illetve főhajtóművek "fogyasztója" a GAZ Csoporthoz tartozó Pavlovói Autóbuszgyár volt. A RusPromAvto üzleti portfóliójának átrendezését követően létrehozott GAZ Csoportnak tavaly júniustól kezdte meg a Rába a szállítását. A főhajtóműveket a szintén a GAZ csoporthoz tartozó Kanasi Futóműgyár (KAAZ) építi be a futóműveibe, amiket aztán olyan midibuszokhoz használnak fel, amelyeknek alváza kialakításában néhány éve a Rába szintén szerepet vállalt. A Rába Futómű Kft. és a KAMAZ között aláírt szerződés értelmében folytatódtak a korábban megkezdett futóműszállítások a városi autóbuszalvázakhoz is.

A másik hazai járműgyártó nagyvállalat az elmúlt egy év alatt hozzáláthatott hajdani oroszországi pozícióinak újraépítéséhez. Az persze igaz, hogy a KGST-időkben létezett évi sokezres szállításra, de még csak a kilencvenes évek üzleti lehetőségeire sincs esélye az ismét Széles Gábor kezében lévő Ikarusnak, de arra már igen, hogy új alapokon nyugvó kapcsolatokat építsenek ki. Azaz: technológiai transzferre kerül sor mind a távol-keleti új partneréhez - aki a gyártást 2007-re ígérte a kínai Qingdaóban -, mind pedig a moszkvai Tusinóba, oda, ahol egykoron az Ikarus-buszok szerelése s főleg felújítása folyt.

Tudomány és üzlet

Az Oroszországi Föderáció Szövetségi Tudományos Innovációs Ügynökség nemrégiben hajlandóságot mutatott arra, hogy tudományos kutatási eredményeket speciális módon "vásároljon". Úgy, hogy Magyarországon - egészen pontosan Miskolcon - segít létrehozni kutatóintézetet különleges oroszországi technológiai eszközök átadásával. Ez meg is történt, s most már "pályára állt" a közös érdekeltségű nanotechnológiai fejlesztések intézménye Miskolcon. A közös munka gyümölcsét Moszkva is élvezi, talán már a legközelebbi időkben is. A két fél hosszú távú tudományos kapcsolatának az értelme az, hogy idővel új tulajdonságokkal rendelkező anyagok jönnek létre a fejlesztések eredményeként.

A Moszkvától 200 kilométernyire lévő Rjazany megyében veti meg a lábát a magyar élelmiszeripar azzal, hogy egy ottani cukorgyári beruházásba kezdett. Az "előzményt" is egy tavaly megkötött szerződés szabályozza, a gyártásnak az előfeltétele maga a cukorrépa termesztése: ennek érdekében Bolyról visznek majd know-how-t szakemberek Oroszországba. Az önellátásba befektető Rjazany megyei agrárvállalkozó földjein és üzemeiben, valamint a közös új szántókon és gyárakban 200 millió dolláros invesztíció vette kezdetét, melyet közösen folytatnak is, mivel az Euroinvest nevű cég - a cukoripari projektről is ő állapodott meg - késznek mutatkozik egy legalább egymilliárd eurós újabb agrárbefektetésre. A magyar befektetőtársaság egyébiránt Demján Sándor üzleti érdekeltsége.

A múlt év második felében azonban az is kiderült, hogy egy másik hazai nagyvállalkozó szintén oroszországi agrárberuházóvá lépett elő, amennyiben az északi sarkkör közelében több tízezer állat befogadására alkalmas disznóhizlaldát épít, s persze húsfeldolgozó projektjét indította el. Ennek az üzletembernek, Csányi Sándornak a főállása, azaz az OTP Bank is felfedezni igyekezett az orosz piacot, a múlt évben ugyanis versenyre kelt egy moszkvai hitelintézet megvásárlási jogáért.

Záhonyi újjászületés
A nagy reményekkel és sok nemzetközi befektetővel szerveződő vállalkozás, a 80 négyzetkilométeres záhonyi átrakó valódi nemzetközi vasúti "kikötővé" fejlesztése, az orosz és távol-keleti piac logisztikai szolgáltató csomópontjának kiépítése 1998 második felében leállt, mivel Oroszország önerőből csak nagyon hosszú idő alatt képes talpra állni - nyilatkozta még az ezredforduló előtt a CEIC Holding elnökeként Demján Sándor. Akkor e szavakkal mintegy elbúcsúztatta a záhonyi nagyberuházást. Úgy vélte, nyolc-tíz évre akkor is szüksége van az orosz gazdaságnak a betegségből való kigyógyuláshoz, ha segít neki a nemzetközi pénzvilág. Demján időjóslata is beigazolódott, lényegében most, 2007-ben vehet ismét lendületet a záhonyi projekt.

A kormányzati szintű koordinációra Kálnoki Kis Sándort kérte fel a kormányfő, a szakember februárban kapja meg kinevezését, ám már javában dolgozik a Záhony jövőjét megalapozó kormányzati előterjesztéseken. A Piac és Profitot pedig arról informálta, hogy az orosz elnök szorgalmazásának megfelelően a most is meglévő gazdasági-közlekedési folyosót kívánják kiszélesíteni s a jóval nagyobb áruforgalom lebonyolítására alkalmassá tenni a Balkán és Dél-Európa, de Ausztria és Németország felé is. Mindez egybeesik a magyar gazdaságpolitika törekvésével, az orosz - és a kínai - piac jobb elérhetőségével, illetve azzal is, hogy most már Záhony ne csak a széles nyomtávú vagonok átrakásának legyen az állomása, hanem a raktározásnak, a csomagolásnak, a feldolgozásnak, az elosztásnak is. Vagyis termelőberuházások letelepülésének a feltételeit kell megteremteni Záhonyban, mintegy kihasználva a ma is meglévő logisztikai kapacitást. A most születő speciális komplex gazdaságfejlesztési program - legalább tíz tárca, illetve az Új Magyarország fejlesztési terv öt-hat operatív programja érintett benne - egyrészt a térség fogadókészségének ipari, logisztikai parkok segítségével való növelését tartalmazza, másrészt annak a termelőtevékenységnek a bővítését, amely miatt érdemes lesz Záhonyban megállítani, majd hozzáadott értéket igénylő beavatkozások után innen célba juttatni a távol-keleti és oroszországi termékeket.

A térségfejlesztési megvalósíthatósági tanulmányt a gazdasági tárca a kormány igényének megfelelően elkészíttette, Kálnoki Kis Sándor pedig ezt az anyagot kiegészítve, beleépítve a program finanszírozási kérdéseit is, mint kormány-előterjesztést készíti elő a kabinetnek. A miniszterelnöki megbízott szerint hasznosítandók mindazon záhonyi kezdeményezések, amelyeket egykoron Demján Sándor és cége, illetve akkoriban az ügylet mögé állt Tom Lantos amerikai képviselő segítségével elindítottak. A térség fogadókészségének növelését persze elsősorban közpénzből, uniós forrásokból lehet megvalósítani, míg az üzleti hátterű befektetések, termelő- és logisztikai beruházások lehetnek olyanok, amilyenek megfelelői a kilencvenes években megálmodott vállalkozásoknak, befektetői szándékoknak.

Véleményvezér

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek 

A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.
Semmi nem fog Magyar Péteren

Semmi nem fog Magyar Péteren 

Ezúttal komoly kihívóra lelt Orbán Viktor.
Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania 

Hol van már Magyarország egykori olcsósága.
A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban 

A luxizás magyar császára nagyot villantott.
Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda

Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda 

A MÁV biztosítja a késést, a sző valódi és átvitt értelmében egyaránt.
Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo