0–2 éves korig általában a jegy 10 százalékát kell fizetni, ezt nevezik csecsemő (infant)-jegynek. A csecsemőnek nem jár külön hely, a szülei ölében utazik.
2–12 éves korig a gyermekkedvezmény különböző légitársaságoknál más és más mértékű, de általában 25 és 50 százalék közötti. A gyermekeknek természetesen már saját ülés is jár.
12–25 éves korig élhetnek az utasok a diákkedvezmény lehetőségével, de ez alól is vannak kivételek, és a kedvezmény nem feltétlenül az árban jelentkezik, hanem esetleg a rugalmasabb utazási feltételekben (például nyitva hagyható a visszautazás dátuma) is.
Nyugdíjasoknak szóló vagy csoportkedvezmény is létezik.
Életkortól függetlenül a légitársaságok meghirdethetnek egyéb akciókat is, például családoknak, együtt utazóknak, törzsvásárlóknak stb.
Befolyásolja a jegy árát a maximum stay: ez a jegy felhasználásának legkésőbbi időpontját jelenti (maximum 2 hét, 3 hét, 1 hónap, 3 hónap stb.).
A minimum staya célállomáson kötelezően eltöltendő éjszakát határozza meg; a kint eltöltendő szombat éjszaka (sunday rule, röviden SU) általában minden Európába induló olcsó jegy feltétele, a minimum 6 vagy 7 nap főleg a tengerentúli repülőjegyekre vonatkozik.
Az igénybe vett utasosztálytól is függ a jegyár. Közismert, hogy a repülőgépeken általában két, néha három osztály létezik – turista, komfort és esetleg első osztály (first class vagy business class) –, foglalási szempontból azonban minden osztály több újabb osztályra tagolódhat, amelyeket az utasok nem ismernek, mert az osztályokon belüli alosztályokon a kiszolgálás azonos színvonalú (például a Malév járataira M, B, K, G és L turistaosztályra szóló jegyet vásárolhatunk). A légitársaság határozza meg, hogy egy járaton melyik osztályra hány jegyet lehet eladni. Az újságokban meghirdetett árak gyakran a legolcsóbb foglalási osztályokra vonatkoznak, és természetesen előbb az olcsóbb osztályok telnek be. Ilyenkor az utas várólistára kerül, és reménykedhet, hogy esetleg kap helyet a gépen.
Az árak függnek a szezontól is. Azt is a légitársaság állapítja meg, hogy egy adott városban, országban mikor van fő-, illetve elő- és utószezon; főszezonban az árak magasabbak, mint az elő- és utószezonban.
Repülőtéri tervek
Pénzzel is hajlandó támogatni a gazdasági tárca a hazai kereskedelmi légi forgalom fejlesztését.A tervezett beruházások elsősorban a repülőtéri szolgáltatások színvonalának emelésére összpontosulnak: szilárd burkolatú kifutópálya megépítésére, kulturált utasforgalmi épületek, valamint közutak, vasúti kapcsolatok létesítésére. A repülőterek fejlesztésével párhuzamosan lehetőség nyílik logisztikai központok, ipari parkok kiépítésére is a környéken.
A légikikötő-fejlesztések két módon valósulhatnak meg.
Az Európai Unió gyakorlata szerint 200-300 kilométerenként, elsősorban régiók kiszolgálására repülőtér-hálózatot kell kiépíteni. A hálózat fejlesztéséhez, működtetéséhez központi forrásokra van szükség. Tagja Ferihegy, Sármellék, Debrecen (felújítása már a befejezéséhez közeledik).
A másik csoportba a szűkebb területeket, helyi érdekeket kiszolgáló légi kikötők tartoznak. Ezek fejlesztését és működtetését teljes egészében önkormányzati, kistérségi, vállalkozói forrásból kell megvalósítani. Mivel ezeknek a repülőtereknek az alaptevékenysége – legalábbis a többéves bevezetési időszakban – nem nyereséges, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium vállalta, hogy a fejlesztésükhöz szükséges lehetőségek felkutatásában segítséget nyújt. Az érintett települések: Győr-Pér (fejlesztésébe még az Audi is beszállt, lévén, hogy itt található az üzeme), Pécs-Pogány (kifutópályáját a közelmúltban lebetonozták), Nyíregyháza, Szeged, Békéscsaba, Budaörs (az első magyarországi reptér itt épült), Fertőszentmiklós (szintén most betonozta le egy osztrák vállalkozás), Miskolc, valamint Siófok-Kiliti. A Kecskeméthez közeli Jakabszállás nem nyilvános repülőtérének magánbefektetők által megvalósuló fejlesztéséhez a kormány előzetes hozzájárulását adta, így lehetővé vált az eddig elkészült beruházások használatbavétele és a fejlesztés folytatása. A börgöndi repülőtér 2001 novemberében került az önkormányzat tulajdonába. Jelenleg az Albatrosz Repülő Egyesület az üzembentartója, és elsősorban sport- és kiképzési célú repülések színhelye. Több befektető – legutóbb a Wiggins Ltd. – jelezte már érdeklődését a fejlesztésére.
Felújítják Ferihegy 1-es terminálját
Még az idén megkezdődhet a Ferihegyi repülőtér 1-es termináljának modernizációja, amit az utasforgalom növekedése és a modern biztonsági követelmények indokolnak. Az erősödő forgalom és a reptér hatékonyságjavító intézkedései tükröződnek a pénzügyi eredményekben: a Budapest Airport (BA) Rt. árbevétele 2003-ban 3,1 milliárd forinttal, nyeresége 1 milliárd forinttal nőtt, megteremtve a pénzügyi alapot a beruházások elindításához.
– Érzelmek kötődnek az 1-es terminálhoz, amelynek megőrzése, egyben megfiatalítása időszerűvé vált – mondta a Reptéri retro címmel június közepén tartott sajtótájékoztatón Hárskuti János, a Budapest Airport Rt. vezérigazgatója. A megőrzést az épület műemléki jellege indokolja.
A Ferihegy 1-es terminált 1941-ben kezdték építeni, de csak 1950-ben adták át. A maga idejében ez Európa egyik legmodernebb repülőterének számított.
A felújítás még az idén megkezdődhet. A Budapest Airport leghamarabb szeptemberben adja át a területet a majdani kivitelezőnek; kiválasztása az engedélyek és tervek birtokában, pályázat útján történhet.
– Célunk az, hogy a jövő nyári szezonra egy megújult, 2-2,5 millió utas forgalmát lebonyolítani képes Ferihegy 1 várja az utazókat – tette hozzá az előbbiekhez dr. Kepecs György, a BA Rt. elnöke.
A műemléki előírások figyelembevételével újjávarázsolt létesítményben egy 21. századi, korszerű és biztonságos terminál jön létre, amely megfelel a schengeni egyezmény követelményeinek is. Az átépítés után a teljes kapacitással működő terminál mintegy 1000 utast tud majd kezelni óránként. A rekonstrukcióval megújulnak az épület gépészeti és elektromos rendszerei, a közművezetékek, valamint a légkondicionálás is.
Az új terminálon a legkorszerűbb technológia szolgálja majd az utasok biztonságát és kényelmét. A repülőgépekre feladott csomagokat és kézi poggyászokat négylépcsős, röntgen- és hőfénykép-technológiás szűrőberendezés segítségével ellenőrzik.
Elmossa az árrésstopot a recesszió?
Mekkora sebeket ejt rajtunk Donald Trump vámháborúja?
Online Klasszis Klub élőben Jaksity Györggyel!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves közgazdászt!
2025. április 22. 15:30
Véleményvezér

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak
Árkorlátozás ide, vagy oda, azok mennek felfelé.

2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia
Szépen gazdagodott a Matolcsy gyerek.

A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak
Orbán Viktort kifejezetten negatív színben tüntetik fel cseh plakátokon.

Szijjártó Péter nagyon megdicsérte magát az USA vámok felfüggesztése kapcsán, bár semmi köze nem volt hozzá
Szijjártó Péter rettenetesen büszke önmagára.

180 fokot fordult Orbán Viktor és Donald Trump barátja
A politikusok némelyike felülmúlja a szélkakasokat.