Milliárdos webcímek

A domainnév meghatározza egy cég internetes jelenlétét. Márka és érték egyszerre. De hogy valóban az legyen, a cégek számos esetben akár dollármilliókat is hajlandók áldozni.

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

Az internetes jelenlét ma már létfontosságú a cégek, vállalkozások számára, és elképzelhetetlen, hogy e nélkül működjenek. Az on-line értékesítés, tanácsadás, ügyfélszolgálat hatékonyabbá, versenyképesebbé és vonzóbbá teszi a tevékenységüket. Éppen ezért fontos, hogy a domain, amely alatt a cég weboldala található, egybecsengjen a nevével vagy éppen az ismert márkájával.

Regisztrációtörténet

A domainnevek kereskedelme szinte egyidős a világhálóval. A .hu alatti úgynevezett liberalizált domainnév-regisztráció 2000. március 1-jén indult. Az igénylők ekkortól szerezhettek meg bármilyen választott - mások jogait nem azonban sértő, megbotránkoztatást, félelmet nem keltő - domainnevet. Az első időszakban komoly kereslet mutatkozott a domainnevek iránt, majd kisebb visszaesés mutatkozott, azóta azonban a piac egyenletesen növekszik - mondta el a Piac & Profit kérdésére válaszolva dr. Mayer Erika internetjogi szakértő, akkreditált mediátor, a Szerzői Jogi Szakértői Testület tagja.

Felfutásban a .eu
A .eu domainek regisztrációjára 2005-től kezdően volt lehetőség. Az elmúlt két év folyamán vállalkozások, nem kormányzati szervezetek és európai uniós magánszemélyek több mint 2,8 millió európai internetes identitást védettek le, aminek köszönhetően a .eu Európában a negyedik, világviszonylatban pedig a kilencedik legnépszerűbb felső szintű domain (TLD - top level domain) lett.

Az egyértelműen európai internetes identitás népszerűsítésével a .eu elősegíti, hogy az állampolgárok és a vállalkozások teljes mértékben élvezhessék az egységes piac és az abból fakadó lehetőségek minden előnyét - olvasható az Európai Bizottság sajtóközleményében. Bevezetésének második évfordulójára a .eu megszilárdította helyezését a világ tíz legelterjedtebb felső szintű domainje kategóriában, versenyre kelve az olyan régóta bevezetett TLD-kkel mint a .com, a .net vagy a .org.

A .eu domain bejegyzése az első évben tapasztalható kimagasló eredmény után is folyamatos növekedést mutat. Ráadásul a domainnevek 80 százaléka esetében a regisztrációt meghosszabbították a második évre, amivel a felhasználók bizalmat szavaztak a .eu-nak. A .eu országonkénti bejegyzésére vonatkozó számadatok alapján továbbra is Németország vezet 31,4 százalékkal, közvetlenül utána pedig a sorrend Hollandia (13,4), az Egyesült Királyság (13,3), Franciaország (7,3) és Olaszország (5,1).

A növekedést vizsgálva azonban egészen más kép rajzolódik ki. A 2007-ben tapasztalt 11 százalékos össznövekedés mellett a .eu domain lengyelországi bejegyzése 48,6 százalékkal nőtt, ezt követte Litvánia (48,4) és Finnország (39,9). Magyarországról a .eu domainek 0,84 százalékát regisztrálták. A .eu tényleges használata és láthatósága is egyre erőteljesebb, a bejegyzett nevek megközelítőleg 80 százaléka működő weboldalra és/vagy e-mail-szerverre mutat. Ezenkívül nemcsak nagy és jól ismert szervezetek, hanem kis- és középvállalkozások, nem kormányzati szervezetek és magánszemélyek is egyre aktívabban használják a megszerzett .eu domainneveket.
Magyarországon 2000 körül kezdett kibontakozni a - később értékesítésre szánt - domainnevek felvásárlása is, de akkor még kevesen foglalkoztak ezzel. A legnagyobb forgalom 2003-2004 környékén volt érzékelhető e téren. Akkoriban még jogilag kikerülhetők voltak a kiskapuk, így a felvásárolt, bejegyzett domaint nehezebben tudták megszerezni a "jogos" tulajdonosok, a márkanév, bejegyzett név viselői. Szintén ezekre az évekre volt jellemző, hogy egy-egy lejárt, de meg nem újított - nemritkán elfelejtett - domainnévre a lejárat napján 20-30 magánszemély is adott be regisztrációs kérést.

A magyar piacon néhány százra tehető az állandó vevők és eladók köre. Az alkalmi vevők azonban mindennaposak. Könnyen előfordulhat az is, hogy ha egy új cég későn kapcsol, és nem regisztrálja időben a nevét, akkor megteszi ezt előtte egy szemfüles internetező vagy akár a saját alkalmazottja, majd már egy jóval borsosabb áron felkínálja neki - summázta névtelenségbe burkolózó forrásunk.

Tetszetős számok

Jelenleg mintegy kétezer szerepel az eladási listán a több mint 375 ezer .hu alatt regisztrált domainnévből. Vásárláskor azt azonban nem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy a jól hangzóak és a piacon esetleg keresettek közül igen sok esetleg azonos egy már lajstromozott védjeggyel vagy cégnévvel, márpedig az ilyen domainnév használata mások jogait sértheti. A megvásárlásuk így azzal - az igen sokba kerülő - kockázattal járhat, hogy az alternatív vitarendező fórum vagy a bíróság utóbb még meg is tiltja a névhasználatot - foglalta össze a piac veszélyeit Mayer Erika.

Egyes domainnevek piaci értéke jelentős. Az április 18-án, San Franciscóban lezajlott domainipari konferencián mintegy 500 név került "kalapács" alá, ezek közül a legértékesebbnek vélt Holiday.com-ot például 6,5 millió dollárért kiáltották ki, de az Illusionist.com is mintegy 45 millió forintnak megfelelő dollár összegről indult. Ugyanakkor a SecretCode.com kikiáltási ára 0 dollár volt.

Áprilistól .asia
Most áprilisban indult el a .asia domainek regisztrációja. Az első öt nap során átlagosan tízezer új kérelmet adtak be. Ezt követően naponta 2-4 ezer regisztráció érkezik. A .asia domainnevek döntő többségét kínai, ausztrál, új-zélandi, indiai és koreai cégek, szervezetek és magánszemélyek igénylik, de az Egyesült Államok és Japán is megtalálható a legnagyobb regisztrátorországok élbolyában - olvasható a .asia domainek regisztrációjával foglalkozó DotAsia szervezet honlapján. A nagy érdeklődésre való tekintettel azokat a domainneveket, amelyekre többen is benyújtották igényüket, aukcióra bocsátják.
E tetszetős számok is mutatják egy-egy jól hangzó, potenciális üzleti lehetőséget magában rejtő domainnév értékét. Meggyőződésem azonban, hogy koránt sincs akkora üzlet a velük való kereskedelemben, mint azt olyan sokan remélték, amikor jól hangzó vagy annak hitt domainneveket gyűjtöttek össze nagy számban - mutatott rá az internetjogi szakértő.

Milliárdos ügyletek

Idén áprilisban szintén eladásra kínálták a Bond.com domaint. A Sedo domainnév-aukciósház azon nyomban egymillió dollárt ajánlott meg vételárként, ez azonban még nem végleges. A Sedo amerikai székhelyű, de németországi leánnyal is rendelkező vállalat, több mint 160 alkalmazottat foglalkoztat. Adatbázisában 11,5 millió domain szerepel, ezekből havonta 6 millió dolláros (962 millió forintos) forgalmat generál - olvasható a cég honlapján.

Míg korábban nagy üzlet volt egy cég orra elől elhalászni akár a saját nevére, márkájára utaló domainnevet, majd ezt később értékesíteni számára, napjainkra ez a trend már idejét múlta. Ehelyett az olyan cégek, mint például a Sedo felvásárolják az eladásra szánt domainneveket, majd a megfelelő pillanatban a potenciális vevőknek on-line aukció keretében felkínálják megvásárlásra. Ha az amerikai cégnek sikerült eladnia a Bond.comot, akkor az bekerülne a legdrágábban eladott tíz domain közé.

Az internet történetében a legdrágább ügylet a Sex.com domain értékesítése volt: 12 millió dollárt - közel kétmilliárd forintnak megfelelő összeget - fizettek ki érte. 2007 során a legdrágább domainnek a Porn.com bizonyult: 9,5 millió dollárért (1,5 milliárd forintért) cserélt gazdát. A Vodka.com 3 millió dollárért kelt el 2006-ban. Idén márciusban a Pizza.com is új gazdára lelt, amikor is egy amerikai férfi 2,6 millió dollárért, közel 417 millió forintnak megfelelő összegért eladta. Az 1994-ben, a világháló - vagyis a world wide web - kezdetekor regisztrált oldalt mindössze évi 20 dollárból tartotta fent Chris Clark, a 43 éves tulajdonos, aki egy internetes aukción egy a kilétét fel nem fedő vásárlónak adta el a domaint. Clark januárban döntött az eladás mellett, miután tudomására jutott, hogy a Vodka.com mennyiért kelt el. Az on-line aukció március 27-én kezdődött, az első ajánlat 100 dollár volt, azonban egy héttel később már 2,6 millió dolláron állt a mutató. A fellelkesült eladó elmondása szerint már nagyon bánja, hogy nem vásárolt több domaint a kilencvenes években.

Véleményvezér

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.
Ömlik az uniós pénz Lengyelországba

Ömlik az uniós pénz Lengyelországba 

Húznak el tőlünk a lengyelek, de nagyon.
Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten

Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten 

Van-e még lejjebb, vagy már a gödör fenekén vagyunk?
Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt

Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt  

A miniszterelnök magára hagyta a magyar idős embereket.
Szégyen: már afrikai országok is megelőznek minket egy rangsorban

Szégyen: már afrikai országok is megelőznek minket egy rangsorban 

Megjelent a World Justice Project 2024-es jogállamiság rangsora.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo