Támogatás kis cégek jó ötleteinek
A Michelin az egész világhálózatát érintő programként hozta létre a Michelin Development gazdaságfejlesztési programot, amely a társaság telephelyeinek közelében működő kisvállalkozások megalakulását és termelésük bővítését segíti. A francia abroncsgyártó nem öncélúan nyújtja a jellemzően kamattámogatásból és bizonyos mértékig a banki hitelhez kapcsolódó készfizető kezességből álló támogatást, hiszen - a karitatív elemeket sem nélkülöző program keretében - a résztvevőknek nem kell feltétlenül kötődniük az abroncsgyártáshoz. A Michelin Hungária a programhoz kapcsolódóan megalapította a Michelin Gazdaságfejlesztő Kht.-t, amely a leányvállalat üzemeinek, telephelyeinek 50 kilométeres körzetében működő, kis- és középvállalkozások munkahely-teremtését támogatja. A tavalyi indulás óta hat magyar társaság jutott garanciavállaláshoz, illetve kamattámogatáshoz.
- Az ötlet abból a felismerésből fakad - magyarázza Vass Nóra, a Michelin régióért felelős kommunikációs igazgatója -, hogy jó néhány, önmagában életképes program megvalósítását a tőkehiány akadályozza. A pénzintézetek ugyanis csak azoknak a vállalkozásoknak nyújtanak kölcsönt, amelyek megfelelő anyagi biztosítékkal rendelkeznek, a kockázatitőke-társaságok pedig kizárólag a nagy ívű és -méretű tervek mellett kötelezik el magukat. Ezért a Michelin olyan pénzalapot hozott létre, amelynek kamataiból kamattámogatást nyújt a hozzá forduló kisvállalkozások hiteleihez, másrészt (kezesként) biztosítékként szolgál az ígéretes ötleteket megvalósítani kívánó vállalkozások hitelfelvételéhez.
A budapesti és nyíregyházi üzemmel, tuzséri és váci érdekeltséggel is rendelkező Michelin kht.-ja az eddigi hat társasággal kötött szerződésben mintegy 70 millió forintnyi hitel kamatát támogatja és tízmilliós a garanciavállalása. A támogatásban részesülő cégek többsége Pest megyei, de a cég törekszik arra, hogy a kelet-magyarországi vállalkozások számára is növelje a támogatást.
- Az eddigi kedvezményekben részesülő vállalkozások tevékenysége nem kapcsolódik közvetlenül az abroncsgyártáshoz, az viszont a cég számára lényeges, hogy a beruházásokkal, illetve a marketingtevékenységgel összefüggő növekedéssel együtt mindegyikük vállalta a létszámbővítést, ami összességében mintegy ötven új munkahely megszületését teszi lehetővé - összegzi a fejlesztési támogatások eredményeit a kommunikációs igazgató.
A gyermekek biztonságáért
- A Michelin, mint évi közel 200 millió gumiabroncs gyártója kiemelt figyelmet fordít a közlekedés biztonságára, kiváltképp, ha gyermekeink épségéről van szó - vezeti be másik programjukat Vass Nóra. A Michelin BicikliSuli kerékpáros közlekedésbiztonsági program 2004 őszén indult útjára Pest megyében, majd a cég központjának is helyet adó Budapest VIII. kerületében. A Országos Rendőr-főkapitányság Országos Baleset-megelőzési Bizottsága (OBB) szakmai támogatásával működő BicikliSuli minden iskolában egy napot tölt el, amely alkalmával a kisiskolások játékosan lemérhetik kerékpáros tudásukat egy ügyességi pályán, illetve kitölthetnek egy KRESZ-totót is. Az elméleti kérdések megoldásában rendőrök is közreműködnek. A Michelin BicikliSuli programon keresztül a 2004-es indulás óta mintegy 7000 általános iskolásnak volt alkalma, hogy kipróbálja kerékpáros képességeit és fejlessze közlekedési ismereteit.
- A mindennapi tapasztalat sajnos azt mutatja, hogy a 9-12 éves korosztály nincs tisztában a közlekedési szabályokkal, így a Michelin által bevezetett programon rendkívül hasznos számukra - hívja fel a figyelmet a szomorú helyzetre a cég kommunikációs igazgatója.
A program jól illeszkedik a Michelin által világszerte településeknek ajándékozott táblák világába. Ma Magyarországon 4000, oktatási intézmények környékén elhelyezett, a gyalogos-átkelőhelyekre és így a gyermekek jelenlétére figyelmeztető "Vigyázz! Gyerekek!" táblák a cég felmérése szerint hatékony eszközei a biztonságos közlekedésnek. A Michelin által megkérdezett autósok túlnyomó többsége ismeri, és ami talán még fontosabb, felismeri ezek jelentőségét, és óvatosan vezet az iskolák, óvodák és játszóterek közelében.
- A tábla annyira népszerű, hogy polgármesteri hivatalok hívnak fel minket, kérve tőlünk táblákat településük gyalogátkelői környékére - számol be a sikerről Vass Nóra, aki szerint a program már Szlovákiában is működik: északi szomszédunk rendőrségével együttműködve 200 táblát helyeztek ki.
#page#
Gumitéglák iskolákba, óvodákba
A világban számos megoldás van az elhasznált gumiabroncsok hulladékként való hasznosítására az útépítéstől kezdve a sportpályák burkolatán át az elégetésig. A Michelin összekötötte környezete támogatását a termelése során keletkező hulladék felhasználásával: a gumihulladékot egy az ütéscsillapító gumiburkolatok gyártásával foglalkozó cégnek adja át. Az itt készülő, a gumihulladék feldolgozásából gyártott speciális gumitéglák megvásárlásával és elhelyezésével a Michelin, együttműködve az önkormányzattal, iskolások és óvodások biztonságos kikapcsolódását segíti. Az újrahasznosított gumiból készült felület sportpályára, udvarra, mászóka alá kerül, hogy csökkentse és kiküszöbölje a gyerekek esetleges sérüléseit. Az esés lehetséges magasságának megfelelően különböző vastagságú téglákat gyártanak.
- A cég 2006-tól összesen 670 négyzetméternyi gumitéglát helyezett ki, és további 200 négyzetmétert tervez elhelyezni ez év tavaszán a VIII. kerület iskoláiban és játszóterein - mondja Vass Nóra, aki szerint így a környezet tisztelete is megvalósul, a támogatással pedig hozzájárulnak a gyerekek mindennapi életének minőségi javításához is.
Mamaklub
Mára a céghez néhány éve került fiatal női munkatársak a gyermekvállalás küszöbére érkeztek, így a Michelinnek is fel kell készülnie a helyzet minél hatékonyabb kezelésére. A kommunikációs igazgató szerint a cél mindkét fél számára egyértelmű: nem szabad megengedniük, hogy a gyermekes kollégák visszatérését bármi megnehezítse. Ezért a gyesen lévő Michelin-dolgozók számára - a várandós és a gyesről a munkahelyükre visszatért anyákkal együtt - a cég évente négy alkalommal klubot szervez. Ez lehetőséget teremt a folyamatos kapcsolattartásra és információcserére, nemcsak a cég életéről, hanem a kismamák mindennapi életét befolyásoló témákban is.