Még nincs baj

Jóllehet a régió többi országához képest a hazai IT-szektor teljesítménye továbbra is harmadik helyen áll, Magyarország relatív pozíciója romlott az utóbbi két évben. Ha az informatikai piac a következő években sem produkál dinamikus növekedést, félő, hogy a ma még meglévő régiós előnyünk eltűnik. A hazai informatikai piac átfogó felmérése immár harmadszor készült el, és idén először az Informatikai Vállalkozások Szövetsége megbízásából az IDC által végzett kutatás kiterjedt a távközlési szolgáltatások piacára is.

Az utóbbi években az informatikai és a távközlési piac éves növekedési üteme folyamatosan csökkent. 2007-ben a két szegmens együttesen 1,476 milliárd forintot ért el; ezen belül az informatikai piac visszafogott ütemben 4,4 százalékkal bővült, a távközlési piac viszont csekély mértékben - 2 százalékkal - visszaesett a tavalyi évhez képest. Az informatikai export azonban dinamikusan, 8,4 százalékkal fejlődött. Egyre többen keresik tehát a növekedési lehetőségeket külföldön, amiben a különböző kereskedelemfejlesztési intézményeknek, például az ITD Hungary Zrt.-nek, is komoly szerepe van.

A kisebbek nem költenek informatikára

Klotz Tamás, az Informatikai Vállalkozások Szövetsége (IVSZ) főtitkára szerint a körülményekhez képest ez nem feltétlenül rossz eredmény.

- Az informatikai ágazat a hazai GDP három-négy, a telekommunikációs ipar a GDP hat-hét százalékát adja. A két piac együttesen közel tíz százalékkal részesedik a bruttó hazai termékből, amely az ország egyik meghatározó iparágává teszi a szektort. Figyelembe véve a magyar gazdaság 2007-es állapotát, ez a teljesítmény inkább közepes. Néhány kisebb, nagyon aktuális innovatív iparágtól, mint például a biotechnológia, eltekintve Magyarországon kevés olyan szegmens van, amely 2007-ben a 4,4 százalékos piaci fejlődését meghaladó eredményt tudott kimutatni. A számok azonban azt is jelzik, hogy még mindig jelentős tartalékok rejlenek az informatikában. Ez pedig elsősorban azért fontos, mert az IT leghangsúlyosabb feladata a gazdaság segítése: a piac kiaknázása vonzza a különböző területek hatékonyságának növekedését, hozzájárul a fenntartható fejlődés megteremtéséhez. Nemzetgazdasági szempontból ezért lenne fontos, hogy bővüljön a piac.

Úgy tűnik, az üzleti felhasználók között elsősorban a hazai kis- és középvállalatoknál tapasztalható még mindig lemaradás az IT hasznának felismerését illetően. Ezek a cégek többnyire hat-tíz évvel ezelőtti technológiákat alkalmaznak, nem fektetnek kellő súlyt az innovatív biztonsági megoldásokra, nem költenek a komplexebb - például a dokumentumkezelő - szoftverek beszerzésére, és alig használják a magasabb szintű informatikai szolgáltatásokat.

A kisebb vállalatok alacsonyabb aktivitását a felmérés adatai is tükrözik: az 500 alkalmazott feletti cégektől származott az informatikai költések kétötöde, a közepes 100-499 foglalkoztatottal rendelkezők a piac közel 26 százalékát, a kisebbek (10-99 fő) alig több mint 17 százalékát, míg a legkisebbek (0-9 fő) és a háztartások csupán 14 százalékát adták a piacnak. Bár a vállalatméret természetszerűleg determinálja a költések volumenét, ekkora különbségeket mégsem látnak indokoltnak a szakemberek.

- Ebben a szegmensben még komoly növekedési tartalékok rejlenek - hangsúlyozza az IVSZ főtitkára.

A megállapítással egyetért Komáromi Zoltán, az IDC Magyarország ügyvezetője is, bár ő árnyaltabban fogalmaz. Szerinte a nyugat-európai országokban tapasztalt kkv-aktivitásra nem lehet számítani Magyarországon a szektor eleve gyengébb jelenléte miatt.

Szolgáltatásoké a jövő

A 2007-es adatokat feldolgozó felmérés alapján pozitív elmozdulás figyelhető meg a költések szerkezeti megoszlását illetően, hiszen előtérbe kerültek a szolgáltatások mind a távközlési, mind az informatikai piacon.

2007-ben a végfelhasználók csupán 318,6 milliárd forintot költöttek hardvermegoldásokra, ami 1,6 százalékos növekedést jelent, szemben a 2006-ra jellemző 6,2 százalékos bővüléssel. A szoftvermegoldások szegmense 7,3 százalékos értékbeli növekedéssel a konszolidált piac 39,1 százalékát adta, míg a diszkrét informatikai szolgáltatások - idetartozik az informatikai outsourcing és a tanácsadás - részesedése elérte a 6,9 százalékot. A három részpiac közül ez utóbbi fejlődött a legdinamikusabban, 10,8 százalékkal.

- Ezek a számok biztatóbbak a korábbiaknál, de a gépvásárlások még mindig több mint 40 százalékkal részesednek a végfelhasználók informatikai költéseiből, és ez nem ideális. A kiadások egészséges megoszlása - ahogyan ez a fejlett országok költési szerkezetében is tükröződik - az lenne, ha a hardver- és szoftverbeszerzések 20-25, míg a szolgáltatások legalább 50 százalékkal szerepelnének a költségvetésben - hangsúlyozza Klotz Tamás, és hozzáteszi: - Az informatika eszköz, amelynek használatával javul a működés hatékonysága. Ehhez kellenek a szoftverek és szolgáltatások, amúgy pedig csupán "vasakról" beszélünk.

Csökkent a kormányzati költések volumene

A tanulmányban meghatározott tizenegy vertikális piaci szegmens közül a távközlési, IT- és médiaiparág vállalatai költötték a legtöbbet - 4,4 százalékkal többet, mint 2006-ban, összesen 116,7 milliárd forintot - külső informatikai beszállítókra 2007-ben. Második helyen áll 114,9 milliárdos kiadással (9,4 százalékos növekedéssel) a pénzügyi szektor, amely 2006-hoz hasonlóan most is a legdinamikusabban növekvő vertikális piac. A harmadik legjelentősebb IT-vásárló pedig a feldolgozóipar volt.

Ugyanakkor a három költségvetési szektor - központi kormányzat, önkormányzatok, egészségügy és oktatás - költései csupán marginálisan növekedtek, és így 19,3 százalékkal járultak hozzá az informatikai kiadásokhoz. A tanulmány készítői szerint főképpen a központi kormányzat költései estek vissza, és ezt elsősorban az EU-s pályázatokból finanszírozott egészségügyi és önkormányzati informatikai projektek ellensúlyozták.

- A kormányzati szféra gyengébb teljesítménye összefügg a rendelkezésre álló pénzeszközök mennyiségével és a keretek felhasználásának menedzselésével. Az első nemzeti fejlesztési terv programjai már kifutottak, miközben a második sorozat projektjei még nem indultak el. 2007-ben csupán néhány IT-fejlesztési tendert írtak ki, de konkrét megvalósítás nem indult, és az informatikai költések visszafogását eredményezte a költségvetési hiány lefaragásának kényszere is. A közvetlen okok mellett stratégiai hiányosságok is szűkítik a kormányzati piacot. A döntéshozatali mechanizmus széttagolt, a különböző tárcákhoz tartozó informatikai prioritások összehangolása pedig a mai napig nem történt meg, így a nemzeti informatikai stratégiák végrehajtása sem zökkenőmentes - vélekedik az IDC országigazgatója.

Átlagossá váltunk

Jóllehet a régió többi országához képest a hazai IT-szektor teljesítménye - a piacok méretét és az egy főre eső költés GDP-hez viszonyított arányát tekintve - továbbra is harmadik helyen áll, Magyarország relatív pozíciója romlott az utóbbi két évben. Az informatikai piac fejlettsége szempontjából lemaradtunk a vezető pozícióban lévő cseh piactól, és fennáll a veszélye, hogy a régió más országai is leköröznek bennünket néhány éven belül.

Ennek ellenére a szakértők egybehangzóan úgy látják, az IT-szektor 2007-es teljesítménye nemzetközi összehasonlításban sem rossz, csupán "átlagos". Ahhoz azonban, hogy a korábbi évekre jellemző versenyelőnyünket visszaszerezzük, változtatásokra van szükség.

- A 2007-es növekedés megegyezik az EU15-ök átlagával, ugyanakkor a magyarországi informatikai penetráció és a felhasználás szintjéhez viszonyítva elvárható lenne, hogy a hazai piac a fejlett országokénál dinamikusabban bővüljön. A korábbi években ez igaz volt, ma azonban a kelet-közép-európai államokhoz képest is gyengébben teljesít Magyarország. Ha a tendencia nem változik, csökkenhet a versenyképességünk - mondja Komáromi Zoltán a nemzetközi adatok ismeretében, és hozzáteszi: - Az "átlagos' szintről még könnyen visszakapaszkodhatunk a korábbi éllovas pozícióba.

A régión belül 2007-ben a román és a bolgár informatikai szektor fejlődése volt kiugró: 26,1, valamint 23,8 százalékkal bővült, igaz, ez a két állam nagyon alacsony bázisról indult. Csehországban is csökkent a növekedés üteme, de az ottani informatikai piac volumene a másfélszerese a hazainak. A kisebb populációval rendelkező és közel ugyanolyan bázisról induló Szlovákiában viszont még ma is lendületesen bővül ez az iparág.

Lehetséges kiutak

A fejlettebb nyugat-európai országokkal összehasonlítva, a GDP-hez viszonyított magyar informatikai költések megelőzik Portugáliát és Görögországot, Spanyolországgal pedig egy szinten vannak, miközben Angliában és Svédországban többet fordítanak erre a területre. Komáromi Zoltán szerint az adatok azt mutatják, hogy a hazai GDP növekedése nélkül nem várható jelentősebb piacbővülés.

- A gazdaság általános teljesítményét tükrözi a hazai informatikai piac mérete, azaz a vállalatok árbevételükhöz képest hozzávetőleg ugyanannyit fordítanak IT-kiadásokra, mint tőlünk nyugatabbra. Ahhoz, hogy a néhány évvel ezelőtti nyolc-tíz százalékos piacbővülés újból realitássá váljon, a gazdaság általános teljesítményének kell javulnia.

Az IVSZ főtitkára szerint elsősorban gazdaságélénkítő programokkal, a bürokrácia és a korrupció csökkentésével, valamint a szereplők innovatív gondolkodásmódjának élénkítésével lehetne hozzájárulni a hazai piac fellendítéséhez.

Míg az első két tényező kormányzati feladat, az innováció serkentése elsősorban a piac résztvevőin múlik. Klotz Tamás szerint az ország versenyképessége szempontjából lényeges lenne, hogy az IT-szakemberek felismerjék: ugyanazt olcsóbban gyártani csupán pillanatnyi versenyelőnyt jelent, igazi előrelépést pedig kizárólag az új termékek alkotása hozhat Magyarország számára. A szakember úgy véli, az innovatív szemléletmód önmagában is gazdaságélénkítő hatású.

- Ha mindezek a feltételek megvalósulnának, a hazai informatikai szektor akár 9-11 százalékos növekedésre is képes lehet az elkövetkező egy-három év során, hiszen még a nálunk fejlettebb nyugat-európai államokban sem ritka az évi hatszázalékos bővülés. Ha viszont a körülmények változatlanok maradnak, a ma még közepesnek mondható eredmény rövid időn belül tovább romlik, veszélyeztetve az ország versenyképességét, és ez előbb-utóbb leszakadáshoz vezethet.

Nehéz 2009
A pénzügyi válságból következő reálgazdasági lassulás komolyan érinti az informatikai piacot is, hiszen a két legnagyobb hazai informatikai megrendelő - az államigazgatás és a pénzügyi szféra - a válság által közvetlenül sújtott szegmens Magyarországon. Éppen ezért szakértők 2009-re az informatikai piac stagnálását - rossz esetben akár csökkenését - prognosztizálják. Komáromi Zoltán, az IDC Magyarország ügyvezetője szerint most is látszik, hogy a reálgazdaság nehéz helyzete miatt számos IT-beruházást elhalasztanak, a negatív hatás már idén, az utolsó negyedév eredményein is érződni fog. A gazdaság lassulása a gyártóágazatokra is kihat. A szakember úgy véli, hogy bizonyos szegmensek - autógyártás, elektronikai ipar, high-tech iparágak - erőteljes recesszióra számíthatnak, míg más területeken - például a vegyiparban, élelmiszeriparban, gyógyszerágazatban és a kőolajüzletágban - kevésbé lehet majd érezni a növekedés lassulását. Az informatikai beruházások növekedésére azonban egyik szegmensben sem lehet számítani. Az IDC várakozásai szerint az informatikai piacot meghatározó négy nagy szegmens közül 2009-ben kizárólag a telekommunikációs iparág esetén lehet növekvő informatikai beruházásokkal számolni, hangsúlyozza az országigazgató, aki szerint önmagában a jövő évre jósolt stagnálás nem jelent versenyhátrányt, hiszen a világ többi országában is hasonló problémákkal küzdenek. Az viszont már komoly gondot okozhat, ha a kilábalás Magyarországon elhúzódik, míg mások nálunk gyorsabban tudják újból dinamizálni piacaikat.

Hardvermegoldások piaca
2007-ben is a személyi számítógépek és vékonykliensek képezték a konszolidált piac legnagyobb technológiai szegmensét 14 százalékos részesedéssel. Ezt követte 9,5 százalékos hányaddal a 2006-hoz képest 5,9 százalékkal magasabb árbevételt produkáló vállalati hálózati eszközök részpiaca, majd a szervermegoldások stagnáló részpiaca 7,2 százalékos részesedéssel. A növekedés ütemének szempontjából a vállalati hálózati eszközök és az egyéb hardverek technológiai szegmense emelkedik ki. Ezzel szemben három megoldási részpiac - a külső tárolórendszerek, a perifériák és a távközlési szolgáltatói hálózatok eszközei - 3,5-7,1 százalék között mozgó visszaesést produkált. A kliens- vagy deszktopoldali infrastruktúra-eszközök (PC-k, munkaállomások, perifériák) kisebb arányban, 42,9 százalékkal (2006-ban még 43,3 százalékkal) részesedtek a hardverberuházásokból. A cégek az IT-kiadások 17,7 (egy évvel korábban 18,8) százalékát szánták adatközpont- vagy szerveroldali infrastruktúrára (ez magában foglalja a szervereket és külső tárolórendszereket is). A vállalati és távközlési hálózati eszközök és IT-biztonsági célhardverek a költések 29,1 százalékát tették ki, szemben a 2006-os 28,2 százalékkal. Az egyéb kategóriába sorolt kiadások részaránya 9,7 százalékról 10,3 százalékra nőtt.

Véleményvezér

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek 

A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.
Semmi nem fog Magyar Péteren

Semmi nem fog Magyar Péteren 

Ezúttal komoly kihívóra lelt Orbán Viktor.
Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania 

Hol van már Magyarország egykori olcsósága.
A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban 

A luxizás magyar császára nagyot villantott.
Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda

Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda 

A MÁV biztosítja a késést, a sző valódi és átvitt értelmében egyaránt.
Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo