Tavaly még a hetvenszázalékos dolgozói elégedettség is elég volt az előkelő helyezéshez, idén már kilencven százalék kellett hozzá. Az országos átlag negyvenöt százalék körüli - magyarázza Markovich Béla, a Mapei Kft. ügyvezető igazgatója.
Az elkötelezettség ilyen magas aránya visszaigazolja a vezetők hozzáállását is: a legfontosabb érték az ember. Az "ember mint érték" mutató a felmérésben 89 százalékos értéket kapott, a dolgozók 82 százaléka pedig úgy érezte, hogy a felső vezetés őket tartja a legértékesebb erőforrásnak.
- Nagyon fontos, hogy a munkatársak mind szellemileg, mind fizikailag jól érezzék magukat, és elengedhetetlen az is, hogy a tudást is megszerezzék - mondja az ügyvezető, aki szerint az a gyakorlat, amely szerint az új munkatársat nem egyből a mélyvízbe dobják, hanem hagynak elegendő időt a betanulásra - céges oktató és hasonló munkakörben dolgozó mentor segítségével -, meghozza sikerét.
A folyamatos értékelés, a cég minden szintjén alkalmazott objektív mérés minden hónapban segíti a cégvezetést abban, hogy megtalálják a működés hiányosságait és a hibák kijavításának lehetőségeit.
- Ha a dolgozó értéket állít elő, és ő is értékesnek tartja a munkáját, akkor elértük célunkat - mondja az ügyvezető, aki szerint ez a legerősebb motiváció.
Fontos szempont a Mapeinél, hogy az évről évre növekvő létszám mellett is családias maradjon a hangulat.
- A munkatársak mellett családtagjaikat, sőt a partnereket és az ő hozzátartozóikat is családtagként kezeljük - avat be Markovich Béla.
Az Hewitt által mért elégedettség is azt mutatja, hogy a Mapei munkatársai fontosnak és értékesnek érzik magukat. Ez a csapatmunka - és ebben még lát javítanivalót az ügyvezető - elengedhetetlen a cég további sikeréihez.
- Ha sikerül jobban felülemelkedni az egyéni érdekeken, és egymás segítése áll a középpontban, akkor nagyot léphetünk előre - bizakodik Markovich Béla.
A viszonylag jó eredménynek számító 5 százalékos fluktuáció (ez az adat Mapeinél 5 embert jelent) az ügyvezetőben mély nyomokat hagyott.
- Ha egy jó munkatárs elhagy minket, akkor egy vezetőnek kötelessége végiggondolni az okokat - mondja.
A munkavállalók motivációs listájának élén nem a pénz és a különböző juttatások végeztek meglepő módon, derült ki egy a Mapeinél végzett kutatásból. Az eredmények azt mutatták, hogy a jó teljesítések észrevétele, dicsérete, elismerése motiválja leginkább az embereket.
- Nem divat, hogy a jó teljesítményt megdicsérjék - osztja meg tapasztalatait Markovich Béla.
A második legfontosabb a problémamegoldásba való bevonás.
- Nálunk nem a vezető oldja meg a munkatársak problémáit, a feladatokkal kapcsolatos nehézségeket, hanem segíti a munkatársat a megoldások megtalálásában, megoldatja vele a problémákat. A vezető legnagyobb hibája, ha elveszi a sikert a munkatársaitól azzal, hogy helyette old meg mindent. Nem igaz, hogy a vezető tudja megoldani legjobban a problémákat - érvel a Mapei ügyvezetője.
A harmadik legfontosabb tényező a munkatársak problémái iránti érzékenység lett, amelyet, ha más szempontból is, de a Hewitt felmérése is alátámaszt: a megkérdezettek 87 százaléka szerint az üzleti döntésekkor sem feledkeznek meg a dolgozókról.
- A kollégák közötti súrlódások, illetve munkahelyi problémák nem lehetnek hatással a munkatársak motivációjára vagy hangulatára. Nincs ez másként a fiatal kolléganőknél sem: a szülési szabadság után mindenki folytatja munkáját. A Mapei szerencsére töretlenül fejlődik, így a helyettesítésre felvett munkaerő a régi-új kolléga mellett is tovább tud dolgozni - mondja Markovich Béla, aki szerint a dolgozói elégedettség és a következő generáció iránt érzett felelősség sem állhat távol a cég vezetésétől.
A motivációs rendszerben is az értékek előállítása és a csapatmunka szempontjai érvényesülnek: a Mapeinél a dolgozó alapbérét a cég és saját eredményei által befolyásolt prémium egészíti ki.