A vállalatok működési hatékonyságát általában mérőszámokkal jellemezzük, tehát pontosan lehet követni az eredményeket. Vannak azonban olyan területek, amelyek nem gyakorolnak közvetlen hatást a vállalat számaira, mégis hosszú távú előnyökkel járnak.
Kellenek a címkék
Ilyen terület a környezettudatosság, amely nagyon fontos, és egyre fontosabb szerepet tölt be számos távközlési cég életében.
- Az lenne az ideális, ha minden cég felismerné, és a működésébe építené a környezet iránti felelős gondolkodást - fogalmaz Anders Jensen, a Pannon vezérigazgatója.
- A telekommunikációs és ezen belül különösen a mobilkommunikációs szektor legfontosabb felelőssége a hálózatok működtetését minél energiatakarékosabbá tenni, valamint az, hogy az ügyfeleken, illetve a beszállítókon keresztül formálják a környezeti tudatosságot. Ha csak saját termékeik, szolgáltatásaik kapcsán hívják fel a figyelmet az energiával való takarékoskodásra, már azzal is nagy eredményt lehet elérni - hangsúlyozza Petrik Ida, a KÖVET Egyesület a Fenntartható Gazdálkodásért ügyvezetőigazgató-helyettese, aki szerint komoly felelősség például, hogy az új termékekben, szolgáltatásokban mennyire jelennek meg a fenntarthatóság szempontjai. Nagyon fontos szempont lenne például a mobilkommunikációs eszközök terén a minél hosszabb használhatóság, ez a szemlélet azonban jelenleg nem valósul meg a szektorban.
A független angol kutatócég, a Verdantix májusban publikált tanulmánya is a fenntartható szolgáltatásportfólió fontosságára hívja fel a figyelmet. A szerzők úgy vélik, napjainkban éppen a fenntarthatóság irányába tett lépések jelentik a legtöbb hozzáadott értéket a telekommunikációs vállalatok által kínált szolgáltatásokban. Olyannyira, hogy a 2009 és 2011 közötti időszakra nézve az iparág vevői elsősorban azt várják az operátoroktól, hogy a meglévő szolgáltatásaikat is egészítsék ki fenntarthatósági címkékkel. Ilyen például, hogy a videokonferenciák révén megspórolt repülőutak hogyan hatnak a károsanyag-kibocsátásra.
Kevés a zöldszolgáltatás-portfólió
A Verdantix úgy véli, hogy az európai telekommunikációs szolgáltatók tévedtek, amikor kijelölték a fenntarthatósági törekvéseik irányát, hiszen az imént említett innovatív szolgáltatások helyett mindeddig nagyobb hangsúlyt helyeztek a cég belső működésének fenntarthatóvá tételére. A kilenc vezető európai telekommunikációs vállalat vizsgálatán alapuló kutatás eredményeire hivatkozva az angol kutatócég úgy látja, ez utóbbi területen komoly sikereket értek el az operátorok, ám a fenntartható telekommunikációs szolgáltatásújdonságokban nem történt komoly előrelépés.
- Az AT&T, a BT, a Deutsche Telekom, az Orange, a Telecom Italia, a Telefónica, a TeliaSonera, a Verizon és a Vodafone belső fenntarthatósági programjait és az általuk kínált zöldmegoldásokat hasonlítottuk össze ötvenhárom kritérium részletes elemzésével, és egyedül az Orange bizonyult olyan cégnek, amely mély és széles körű innovatív fenntarthatósági vállalásokat tett az ügyfeleinek. A BT és a Deutsche Telekom látványos fenntarthatósági programjai viszont - mint például az energiahatékonyság, a járműpark üzemanyag-fogyasztásának visszaszorítása és a széncsökkentés - csak a belső cégműködésre vonatkoznak. Összességében kevés bizonyosságát láttuk annak, hogy az európai telekommunikációs cégek hatékonyan hozzájárulnának ahhoz, hogy ügyfeleiket is hozzásegítsék azok fenntarthatósági céljainak eléréséhez - hangsúlyozta a telekommunikációs iparág veteránjaként emlegetett David Metcalfe, a Verdantix igazgatója.
Ezek szerint tehát a világ nem csupán a belső működésükre vonatkozóan vár impozáns zöldcélokat a távközlési piac szereplőitől, hanem a szolgáltatásportfóliójuk kialakításában is, hiszen ily módon ezek a társaságok katalizálni tudják a globális fenntarthatósági célok teljesülését.
Az ügyfélnek más a legfontosabb
- Az ügyfeleket elsősorban az olyan telekommunikációs megoldások érdeklik, amelyek hozzásegítik őket, hogy csökkentsék energiaköltéseiket vagy amelyek hozzájárulhatnak a vállalatuk károsanyag-kibocsátásának csökkentéséhez. A szolgáltató megválasztásakor sokkal kisebb súllyal esik latba a telekommunikációs cégek saját szén-dioxid-kibocsátáscsökkentési terve, a CSR-beszámolók mélysége, a szponzorációs megjelenések vagy a kis fogyasztású gépjárműparkra való áttérés ténye. A fogyasztó annál a cégnél költ, amely számára a leginkább költséghatékony, innovatív megoldást kínálja, nem annál, amelyik a legjobb polgárként jelenik meg a vállalati társadalomban - állítja David Metcalfe.
Az innovatív megoldásoknak azonban nem csupán környezeti hozamuk lehet, hanem a cégek költségvetésére is jótékonyan hatnak. Ez pedig a mai válságidőszakban különösen jelentős tényező lehet.
- 2008-ban a technológiáinknak köszönhetően világszerte csökkent az energiafogyasztás és az ebből eredő szén-dioxid-kibocsátás, ami bizonyítja azt a szilárd meggyőződésünket, hogy a távközlés egyszerre lehet a globális éghajlatváltozás megoldását célzó egyenlet létfontosságú eleme és a széntakarékos társadalmak kialakulását előmozdító kritikusan fontos tényező - nyilatkozta Carl-Henric Svanberg, az Ericsson elnök-vezérigazgatója a cég májusban kiadott Vállalati Felelősségvállalási és Fenntarthatósági Jelentése kapcsán.
A globális IT, távközlési és technológiai felhasználói piacok vezető információszolgáltató, tanácsadó és rendezvényszervező cége, az IDC szerint éppen a globális gazdasági válság vezethet oda, hogy a kelet-közép-európai távközlési vállalatok átértékelik üzleti terveiket.
Nem csak zöld, költséghatékony is
- A gazdasági hullámvölgy fel fogja gyorsítani az adatátviteli szolgáltatások iránti igény növekedését, mivel az utazással és szórakozással kapcsolatos költések csökkentésével párhuzamosan a hálózatokon megnövekszik a video- és IP alapú hangforgalom - hangsúlyozta Andy Hicks, az IDC CEMA szenior távközlési elemzője, aki úgy véli, ez oda vezet, hogy a szolgáltatók meggyorsítják a hálózati fejlesztéseket, hiszen a visszaesés lehetőség a működési költségeket csökkentő új eszközök értékesítésére. - A csoportmunka-megoldások, a telepresence és minden olyan eszköz, amely növeli a termelékenységet, és leváltja az olyan költséges szolgáltatásokat, mint az üzleti utak, élénkülő kereslettel számolhatnak, amennyiben meggyőző megtérülést mutatnak - vélekedik a szakértő.
Az IDC közép- és kelet-európai top 10 távközlési előrejelzés, 2009 című elemzésében megfogalmazott feltételezéseket támasztja alá a Verdantix tanulmánya is, amely rámutat arra, hogy a megkérdezettek körében két zöldszolgáltatás volt a legnépszerűbb: az adatközpont és a videokonferencia-megoldások, amelyek - azon túl, hogy hozzájárulnak a vállalatok károsanyag-kibocsátásának csökkentéséhez - jótékonyan hatnak a kiadásokra is. Hiszen a kettő szorosan összefügg.
A Pannon vezérigazgatója szerint is kiemelt fontosságú a környezetbarát termékek és szolgáltatások terjedése.
- A magyarok körében már terjed a környezettudatos magatartás, és az emberek egyre jobban odafigyelnek a környezetbarát termékekre és szolgáltatásokra. Ez mindenképpen jó jel, és társaságunk példát kíván mutatni környezetvédelmi gyakorlatával minden működésében érintett félnek, beleértve az ügyfeleket, az üzleti partnereket, a beszállítókat is - magyarázza Anders Jensen, aki szerint valóban jelentős megtakarításokat lehet elérni a környezettudatossággal, ám nem minden beruházás térül meg azonnal.
A felelősség sokféle
Az ügyfélorientált szemléletmód gyakorlati megvalósításaként a magyarországi mobilszolgáltatók között először a Pannon indította el például azt az akciót, amelynek keretében azok, akik használt mobiljukat leadták, öt-, illetve tízezer forinttal olcsóbban jutottak új készülékhez. A 2007 tavaszán megvalósult program során begyűjtött kidobásra ítélt készülékek két, az elektronikus hulladékot szakszerűen újrahasznosító céghez kerültek ahelyett, hogy a környezetet károsították volna. 2007-ben a cég összesen 32 ezer 100 kilogramm használt telefont gyűjtött, 14 százalékkal többet, mint az azt megelőző évben.
A mobilszolgáltató a beruházásai megtervezésekor évek óta igyekszik a hatékonyabb, környezetileg előnyösebb megoldást választani. A most elkészült Pannon Ház is ezt példázza, és az üzletfeleknek kínált megoldáscsomagok kialakításában is fontos szempont a szolgáltatások által elérhető hatékonyságnövekedés mind a kiadási oldalon, mind pedig a fenntartható működés tekintetében.
- Távközlési cég lévén a Pannon olyan szolgáltatásokkal próbál piacra lépni, amelyek a zavartalan és megfizethető árú kapcsolattartás támogatásával megkönnyítik az emberek életét, és hozzájárulnak a fenntartható világ kialakításához. De mint Magyarország egyik legnagyobb vállalatának a felelősségünk sokféle területre kiterjed. Fontos, hogy egy cégnél a környezetvédelmi törekvések se elszigetelten, hanem átfogó stratégiába foglalva, pontos célokat kitűzve és azokat szem előtt tartva valósuljanak meg. Így lehet hosszú távon is eredményeket elérni ezen a területen - vallja Anders Jensen.
A környezetvédelmi beruházások sok esetben azonban drágák, így a cégeknek muszáj fontossági sorrendet felállítaniuk. Amely vállalat pedig elhanyagolja a környezetvédelmet, ellenérzést válthat ki a közvéleményben.