Járműipari akcióterv kidolgozását több tényező is indokolta és indokolja. Az ágazat emelkedése mind Ázsiában, mind Kelet-Közép-Európában kiemelkedő volt az elmúlt két évtizedben, s az ázsiai gyártás több olyan problémára is rávilágított - például logisztikai nehézségek, szellemi tulajdonjogok védelme, a technológialopás kockázata -, amelyek miatt a szektor kelet-közép-európai növekedése még inkább előtérbe kerülhet. Az akcióterv-készítésnek külön aktualitást adtak a válság járműiparra gyakorolt hatásai.
Mélyreható struktúraváltás
A hazai beszállítók 2008 első felében felgyorsították a fejlesztéseket, a legyártott darabszámok növekedtek, s így a szektor túllépett a strukturálisan fenntartható piacméreten. Ezt most, a válságtól sújtva kell korrigálnia, ami további gondot jelent számára. A fenntartható piac mérete jelenleg meghatározhatatlan, de az látszik, hogy a piacok még 2010-ben sem érik el a korábbi szintet, s a hitelbőség sem tér vissza. Az autógyárak és beszállítóik mélyreható struktúraváltás elé néznek.
A járműiparnak nemcsak a pénzügyi válság által leginkább sújtott területként, hanem a magyar nemzetgazdaság jövője hordozójaként is prioritást kell élveznie, ezért irányozta elő a Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztérium (NFGM) az ágazat szerkezeti átalakításának elősegítését a szektorra vonatkozó tőkevonzó és -megtartó program útjára indításával.
A kormány 2009. június elején fogadta el a hazai közútijármű-gyártás rövid és hosszú távú intézkedéseit rögzítő, 2009-2011-re szóló Közúti Járműipari Akciótervet, amelyet - a szakmai szerveket tömörítő Autóipari Versenyképességi Munkacsoport javaslatait is figyelembe véve - az NFGM és a Tárki Társadalomkutatási Zrt., valamint a Kopint-Tárki Konjunktúrakutató Intézet közösen készített szakmai tanulmánya nyomán a tárca dolgozott ki.
Az akcióterv
Az akcióterv központi célja, hogy 2009 és 2011 között Magyarországon - intenzív külföldi működőtőke-befektetés és növekvő hazai beszállítói tevékenység mellett - a versenytársnak tekinthető közép-európai országokat jellemző dinamizmusnál kedvezőbben alakuljon a járműipari kibocsátás és hozzáadott érték, a minőségi K+F tevékenység, valamint a foglalkoztatás.
Az akcióterv szabályozási, közpolitikai és fejlesztéspolitikai eszközökkel kívánja rövid távon válságkezelő, hosszú távon pedig versenyképesség-javító intézkedésekkel - a lehető legkevesebb ráfordítással a lehető legmagasabb hatásfokot elérve - biztosítani a szektor fenntartható gazdasági növekedését és a beruházásösztönzési rendszer eredményességét. Az akcióterv végrehajtása nem igényel pluszforrásokat, a jelenlegiek átcsoportosítása is elegendő a struktúrajavító intézkedések bevezetéséhez.
Az általános akciók a foglalkoztatottságot és az engedélyezési eljárásokat helyezik a középpontba, az ágazatspecifikus akciók esetében a hangsúly a kutatás-fejlesztésen, a szakemberképzésen, beruházás-ösztönzésen, valamint az ehhez kapcsolódó infrastruktúra-fejlesztésen van.
Az akcióterv végrehajtásának részletei az ágazat meghatározó szereplőivel, valamint a társadalmi partnerekkel történő további egyeztetések során alakulnak majd ki.
A MEGJELENÉST A NEMZETI FEJLESZTÉSI ÉS GAZDASÁGI MINISZTÉRIUM TÁMOGATTA.