Bankok és ügyfelek

Lassanként megszűnik a devizahitelezés a háztartási jelzáloghitelezésben, ám a vállalati szektorban ez nincs így. A bankok viszont jóval óvatosabbak, mint korábban, és ugyanezt várják a cégektől is. Ugyanakkor ma ismét előfordulhat, hogy egy héten akár három különböző bank képviselője is felkeresi a vállalkozást, ahogyan a régi szép időkben. Az ösztönzők azonban újak. Az olcsó hitelek és a rövid átfutási idő helyett inkább a komplex szolgáltatáscsomag került előtérbe. A kis- és középvállalatok prioritása is megváltozott: a kiszámítható működés és az árazás határozza meg a bankválasztást.

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

DEVIZAHITEL-TÖRTÉNET

Pillanatnyi előnyből hosszan tartó hátrány

A hazai bankrendszer által nyújtott euró, dollár és svájci frank alapú hitelek értéke 2003 elején alig haladta meg az 1200 milliárd forintot, de két évvel később az összeg már a duplájára nőtt, derül ki a Raiffeisen Bank összesítéséből. A vállalati szektor devizakitettsége 2007 végére a teljes vállalati belföldi hitelállomány 50 százalékára duzzadt, 2008-ban pedig csúcsot döntött, köszönhetően a forint kedvező árfolyamának és alacsony volatilitásának, valamint a devizahitelek kínálta akár 30 százalékos (2007 nyarán az euró 9 százalékos kamatával szemben a forint 12,8 százalékon állt) kamatelőnynek: az összesen 4000 milliárd forintos hitelállománynak akkor több mint 60 százaléka devizában keletkezett. A kkv-k számára folyósított 900 milliárd forintos finanszírozás 55 százaléka volt deviza alapú.

A sokk 2008 második felében, a válsággal jött, amikor az euró elérte a 310 forintos árfolyamot. Ez a 2008 elején 250 forint körüli euróárfolyamhoz képest 20 százalék körüli veszteséget jelentett hónapról hónapra, miközben a krízis hatására a lecsökkent piacok az árbevételt szűkítették, becslések szerint ugyancsak 20-30 százalékkal.

Az árfolyam 2009 második felére ugyan 280 forint lett, de az érzékeny nemzetközi gazdasági környezetben a volatilitás változatlan maradt, a bevételek növekedése pedig azóta is várat magára. Nem véletlen a Magyar Nemzeti Bank idén júliusban végzett kutatásának negatív képe: 2010 második negyedében a fizetési késedelembe esők aránya a nagyvállalatoknál 3-ról 6 százalékra, míg a kkv-szegmensben 9-ről 18 százalékra ugrott. A negatív hullám legsúlyosabban a kisebb, pénzügyi tartalékokkal nem rendelkező cégeket érintette, azaz a Raiffeisen becslése szerint a kkv-k közel 90 százalékát. Őket ugyanis az olcsóbb és könnyebb pénzszerzés motiválta, amikor devizahitelt vettek fel, és nem természetes árfolyamkitettségük fedezése.

DEVIZAHITELEZÉS

Billeg a mérleg

A válság rámutatott, hogy az adott pillanatban előnyösnek látszó hitel hirtelen átokká is válhat. Ennek ellenére, kis- és középvállalatok finanszírozásában továbbra is fontos szerepük lehet a forinthiteleknél még mindig kedvezőbb kamatozású kölcsönöknek, de már szó sincs a válság előtti éveket jellemző hiteldömpingről. A kkv-k körülbelül tíz százaléka exportál, számukra lehet megoldás az árbevételük arányában felvett devizahitel. Ez azonban nem csodaszer, sietnek hangsúlyozni a bankok. A vállalkozás természetes forint-, illetve devizakitettségétől függ, hogy a finanszírozás csökkenti a vállalat árfolyamkockázatát, és javítja a jövedelmezőségét, vagy éppen ellenkezőleg, likviditási veszélybe sodorja azt.

- A devizahitel létjogosultsága a kkv-körben megkérdőjelezhetetlen, de csak annak a hetven-nyolcvanezer vállalkozásnak lehet alternatíva, amelyek devizabevétellel rendelkeznek. Az exportpiacok tükrében pedig elsősorban az euró alapú finanszírozás jöhet szóba - hangsúlyozza Dercsényi György, a Raiffeisen Bank kisvállalati üzletágának vezetője.

A kkv-kör 90 százalékának bevétele és kiadása viszont forintban keletkezik, akárcsak a lakosságé, nekik a bankok inkább a forinthiteleket javasolják. A kamatelőnyre spekulálás ideje is lejárt, hiszen a forint- és a devizahitel közötti kamatkülönbség - az MNB adatai alapján - ma a 200 bázispontot sem éri el, amiért egyetlen vállalkozásnak sem érdemes az elmúlt hónapokban tapasztalt extrém volatilitás kockázatát vállalnia. A kkv-k jelentős része viszont a már felvett devizahitel megnövekedett terheivel küzd. A nemfizetők köre szektorszinten elérte a 10 százalékot.

A pénzintézetek közös felelősséget emlegetnek, és azt állítják, hogy kizárólag a megegyezésre képtelen cégeknél hajtják be a követelést, az együttműködőkön próbálnak segíteni. Jobb ma egy lassabban fizető adós, mint holnap egy csődbe ment ügyfél. Új ügyfelet szerezni ugyanis nehezebb és drágább is. A hitelezett kkv-k több mint felénél a kölcsönt átstrukturálták, ami nem feltétlenül forrásszűkítést jelent. A beruházási hitelek esetében a futamidő kitolása lehet segítség, a folyószámlahiteleknél viszont inkább a nagyobb részletekben való gyorsabb visszafizetést ösztönzik, miután kiderült, hogy a likviditás javítására szolgáló egyéves hitelt a cégek gyakran beruházási célokra használták. Ebben az esetben megoldás lehet a plusz készfizető kezes bevonása, de ahol lehetett, a bankok a folyószámlahitelt beruházási hitellé alakították, hogy csökkentsék kockázatukat.

A cégek között akadt olyan is - szemben a lakossági devizahitelesekkel -, amely inkább a veszteség realizálása mellett döntött, és fennálló tartozását forintra váltotta. Van, amelyik önkéntesen vállalta az esetenként magasabb havi törlesztést, míg másoknak a bank „javasolta" ezt, például a folyószámlahitel prolongálásáért cserébe.

A most hitelfelvételen gondolkodó cégeknek érdemes úgynevezett all in számítással kérni a bankoktól árajánlatot. Ez a lakossági hitelek teljes hiteldíjmutatójához hasonlóan a hitel éves teljes költségét mutatja. A jó pénzügyi helyzetűek versenyeztethetik az ajánlattevőket, a gyengélkedők viszont jobbára csak eddigi bankjuktól várhatnak mentőövet, és azt is csak akkor, ha hajlandóságot mutatnak a bank kockázatának csökkentésére.

Arra pedig a jövőben minden cég számíthat, hogy akár deviza-, akár forinthitelt igényel, a pénzintézet az eddigieknél erőteljesebben fogja vizsgálni a folyósított összeg felhasználását. A bankok sokkal óvatosabbak lettek, és ezt várják ügyfeleiktől is: megfontoltabb döntést és gondosabb pénzügyi tervezést. Cserébe pedig ők sem fogják veszélyes ügyletekbe hajszolni a minél olcsóbb forrásra áhítozókat.

Frankot euróra?

A frankhitelesek helyzetén már az is javít, ha euróra váltják tartozásukat. A uniós valutában nyilvántartott hitel ugyanis alacsonyabb kockázatot jelent a kisebb árfolyam-ingadozás miatt. Míg az elmúlt két évben a forint-frank árfolyamok közti eltérés elérte az 50 százalékot, az euró-forint ingadozás csak 35 százalék volt. Ráadásul a két deviza közti kamatkülönbség mára fél százalék körüli szintre mérséklődött.

LAKOSSÁGI TENDENCIÁK

Nincs még megoldás

A gazdasági válság talán múlóban van, a hatásai viszont nem. A forint továbbra is gyenge, az árfolyam inog, a devizahitelek megemelt kamatterhe pedig nem állt vissza a válságot megelőző szintre, bár a nemzetközi pénzpiacokon kétségtelenül csökkent a pénz ára. Indokként a bankok Magyarország magas kockázati felárára hivatkoznak. A Magyar Nemzeti Bank (MNB) 2010 júliusában végzett kutatása szerint a második negyedévben a fizetési késedelembe esők aránya a háztartási szegmensben az első negyedévi 20-ról 25 százalékra nőtt. Ezen a helyzeten, úgy tűnik, a kölcsönök átütemezése sem segített, különösen, hogy az átütemezéskor nyújtott, alacsony törlesztésű időszakok mostanában járnak le, miközben az ügyfelek jövedelmi helyzete továbbra sem javult. Az átstrukturálások sikerességét a makrogazdasági környezet érzékelhető javulása, a munkahelyek számának és a háztartási jövedelmeknek a növekedése erősíthetné. A hitelek forintra váltásával viszont a háztartások azonnal realizálnák a veszteségüket. Ráadásul a mai árfolyamon konvertált tartozás könnyen lehet, hogy meghaladná a felvett összeget, hiszen a 2004-2008 között eladósodott családok mostanáig jórészt a kamatokat törlesztették és csupán kisebb mértékben a tőkét.

A nehéz helyzetbe jutott háztartások megsegítésére, úgy tűnik, nincs egységes megoldás. A Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletének (PSZÁF) közelmúltban közzétett javaslata, miszerint a hitelintézeteknek MNB- vagy saját középárfolyamon kellene elszámolniuk havonta a törlesztőrészleteket, nem aratott osztatlan sikert. A felügyelet azzal érvelt, hogy a bankok a hitelek folyósításánál alkalmazott vételi és a törlesztésnél figyelembe vett eladási árfolyamok révén - ennek különbsége bankonként eltérő, 0,5 százaléktól akár 5 százalékig is terjedhet - olyan árfolyamnyereségre tesznek szert, amely mögött nincs tényleges költség és kockázat. Ugyanakkor egy ilyen rendeletre - különösen a bankadót követően - a bankok esetleg a díjak és a kamatok emelésével reagálnának. A magatartási kódex amúgy lehetőséget ad arra, hogy a kieső bevételt így pótolják, miután a kamaton kívüli, a hitelhez kapcsolódó egyéb jutalékok, költségek és díjak évente legfeljebb az éves átlagos infláció mértékével emelhetők. A bankok viszont a hitelszerződésben akár az eladási és a vételi árfolyamtól eltérő árat is kiköthettek a törlesztőrészletek megállapításának alapjául. Ezt a PSZÁF eddig nem vizsgálta. Néhány bank viszont a központi javaslatoktól függetlenül is igyekszik könnyíteni a szerződésszerűen fizető svájcifrank-hitelesek helyzetén, akciós jelleggel.

A jegybanki középárfolyamon számolja a havi törlesztőrészletet szabályosan fizető svájcifrank-hiteles ügyfeleinek az MKB. Az árfolyamengedmény legfeljebb ez év végéig tart, illetve mindaddig érvényes, amíg a svájci frank legalább öt egymást követő munkanapon keresztül nem lesz olcsóbb 175 forintnál.

A magánszemélyekre vonatkozó deviza-középárfolyamot alkalmazza az UniCredit 2010. július 15-étől legalább október 31-éig, ami a jelenlegi árfolyamszintek mellett svájci frankonként akár 5-6 forint megtakarítást jelent az ügyfeleknek. A bank a tavasz folyamán amúgy csökkentette a svájci frank alapú jelzáloghitelei kamatát.

Fix árfolyam mellett voksolt az FHB Jelzálogbank és az FHB Kereskedelmi Bank: július 6-ától várhatóan 3 hónapig maximum 205 forintos kedvezményes törlesztési árfolyamon számolja el a svájci frank alapú jelzáloghitelek esedékes törlesztőrészletét, ha az MNB középárfolyam-jegyzése a svájci frank esetében a megelőző 30 nap átlagában nem haladja meg a 215 forintot.

A kamatterhek csökkentése mellett tette le a voksát a svájcifrank- és a jenhitelek esetében az OTP Bank. A tavaszi 0,15-3 százalékpontos csökkentés után júniustól a svájci frank alapú hiteleknél újabb 0,75 százalékponttal, a japán jen esetében pedig 0,50 százalékponttal lett kisebb a kamat. Egy 10 millió forint összegű 20 éves futamidejű svájci frank alapú lakáshitellel rendelkező háztartás számára ez a lépés havonta 5 ezer forint megtakarítást eredményezhet.

ÜGYFÉLSZERZÉS

Személyesen, de nem személyre szabva

A válság lélektani hatásán túllendülve feléledtek a bankok, és újraindult a küzdelem a kis- és középvállalatokért, de csak a válságtűrő cégekért. Ebben a szegmensben erős versenyre kényszerülhetnek a bankok, ha új ügyfeleket szeretnének. A kkv-k számára a bank is egyfajta „közműszolgáltató": amíg töretlen a szolgáltatás minősége, édes mindegy, hogy melyikkel áll kapcsolatban, hiszen az ár már beépült a költségvetésébe. Ám előtérbe kerülhet a váltás, ha romlik a szolgáltatás minősége, vagy a vállalkozás nehéz helyzetbe kerül. Ennek ellenére ma nehezebben mozdulnak a cégek, a válság hatására erősödött a biztonság iránti vágy. Kevés egy jó betéti konstrukció, de még a kedvezményes, extraszolgáltatásokkal dúsított számlacsomag sem feltétlenül ok a váltásra. A bankok elsősorban a régi ügyfelek megtartására és az újonnan alakuló vállalkozások megszerzésére koncentrálnak. Céljuk, hogy minél hosszabb időre magukhoz kössék ügyfeleiket.

A válság utáni verseny alapjaiban más, mint korábban. A legtöbb bank, okulva az elmúlt évek tapasztalataiból, a fenntarthatóság útjára igyekszik terelni az ügyfél és a pénzintézet kapcsolatát. Míg korábban a kkv-kör igényeire reagálva leginkább abban versenyeztek egymással, hogy melyikük tud minél rövidebb idő alatt hitelt nyújtani, akár minimális információ mellett, ma a személyes ügyfélkezelést, az átlátható árazást és a komplex szolgáltatáscsomagokat - például hitel és biztosítás vagy mint a számlavezetés részeként nyújtott pluszszolgáltatást - hangsúlyozzák, és általában ily módon kínálják termékeiket a mikro-, kis- és középvállalati szegmens számára. Így különböző árazási kedvezményeket is tudnak adni, az ügyfeleknek nem szükséges a banki hirdetményeket böngészni, miközben a pénzintézet hatékonyan működhet. A bank marketingjének, illetve a fiókokban ülő alkalmazottak tájékozottságának ennek ellenére nagy szerepe van a versenyben.

A korábban csak nagyvállalatoknak kínált megoldások is megjelentek a kisebbeknek szánt ajánlatokban, bár kevésbé személyre szabott módon. A Sopron Bank kisebb ügyfelei például a pénzforgalom kifogástalan bonyolítása érdekében elérik a korábban csak nagy pénzforgalommal rendelkező ügyfelek által használt szolgáltatásokat, és mód van egyedi árfolyamok kialakítására is. Az OTP Bank a fiókon kívüli, kapcsolattartókon át történő mobil kiszolgálás lehetőségét terjesztette ki a kisebb éves árbevételű cégek számára is, míg sok bank a kisebb cégek mellé ugyancsak dedikált ügyfélkapcsolati munkatársat rendel.

Ahhoz azonban, hogy a bankok hatékonyan működjenek, és közben a szegmens igényéhez mérten a szolgáltatások árát is alacsonyan tartsák, a komplex csomagok mellett előre csomagolt termékeket, illetve bankon belüli rövid feldolgozási folyamatokat is ki kell dolgozniuk. Ezzel magyarázzák, hogy a kkv-k számára kevés a személyre szabott termék, ami nem feltétlenül hátrány, hiszen a standardizált megoldások időt és pénzt spórolnak a vállalkozónak, és pótolják az esetlegesen hiányzó szaktudását.

Kockázatvállalók

Azt gondolnánk, hogy a kockázati csatát lezárta a válság, banki szakemberek szerint azonban ez nem feltétlenül igaz. Azok a bankok ugyanis, amelyek korábban kiszorultak erről a piacról, könnyen lehet, hogy most a kisebb cégek között próbálnak ügyfelet találni a lakosságiak helyett. Kérdés, a vállalkozások tanultak-e az elmúlt két évből, és tudnak-e mérlegelni a pillanatnyi előnyök és az esetleges kockázatok útvesztőjében. Mindenesetre az átlátható árazás érdekében egyre több bank igazítja a hitelek kamatát a BUBOR-hoz. Ez az irány már a lakossági termékeknél is megjelent.

Ajánlatok kicsiknek

● Az induló, illetve az alacsony havi forgalmú vállalkozások részére a Sopron Bank a cég életpályájához igazított költségstruktúrát kínál. Az elején az ügyfél egy alacsonyabb fix díjat fizet a számlavezetésért, a forgalom növekedésekor pedig közösen a cég méretéhez igazítva optimálizálják a kondíciókat.
● Mikrovállalati hitellimitmenedzsment-rendszert indított el a CIB Bank, amelyben a megfelelő ideje számlát vezető ügyfeleinek automatikusan felkínálnak éven belüli futamidejű folyószámla-hitelkeretet és/vagy hitelkártyát.
● Válogatás Számlacsomagot vezetett be az Erste bank. Az ügyfelek forintszámlájuk mellé a kedvezmények két csoportjából szabadon választhatnak egyet-egyet, így maguk állíthatják össze a vállalkozásuk igényeire szabott számlacsomagot. Ráadásul a számlacsomaghoz tartozó kedvezmények összetétele bármikor - akár minden hónapban - megváltoztatható.
● A hagyományos, papír alapú, postán kiküldött bankszámla-kivonat helyett hitelesített elektronikus kivonat szolgáltatást vezetett be az OTP Bank a kis és a nagyobb forgalmú mikrovállalkozások számára. Ezzel jelentősen csökkennek az adminisztrációs terhei és a költségei a vállalkozásnak..

ÜGYFÉLSZEMPONTOK

Bankok mondják

„Miközben a termékstruktúrában nincs komoly változás, erősödik a banki tanácsadás szerepe. Partnerként próbálunk közelíteni az ügyfélhez. Emellett persze a gazdasági helyzetnek megfelelően bizonyos területeken, mint például a treasury, bővülnek a kisebb cégeknek kínált szolgáltatások is" - mondja az Erste Bank kisvállalati értékesítési igazgatója, Vitéz Krisztián, aki szerint a cégek elsősorban továbbra is a klasszikus banki szolgáltatásokat keresik, minden egyéb csak „pluszkedveskedés" lehet. Berki Mihály, a Sopron Bank vezérigazgató-helyettese is úgy látja, elismertebb egy kevesebb, de profibb szolgáltatást nyújtó bank, mint az, amelyik mindenhez ért egy kicsit. Szerinte a kkv-k nem hisznek az egymást túllicitáló hirdetéseknek. „A pénzintézetnek a banki szolgáltatások terén kell mentornak lennie. Az a feladata, hogy jártas legyen a pénz kezelésében, és egy adott pénzügyi kérdésre a legjobb választ adja. Egy nagyvállalatnál erre van apparátus, de egy pénzügyektől távoli vállalkozó eleinte kénytelen a bankjára támaszkodni" - hangsúlyozza a szakember, aki szintén nem érzi, hogy erős lenne az igény egyéb szolgáltatások nyújtására. A piac ugyanis telített azokban az ágazatokban is, ahol ezzel felkészült szakértők foglalkoznak.

A „szakmaiság" hangsúlyozása mellett azonban szinte valamennyi, kisebb vállalkozásra fókuszáló pénzintézet kínál mézesmadzagot. A Budapest Bank például honlapkészítést és egy évig ingyenes üzemeltetést, a CIB Bank pedig szeptember közepétől számlaíró programot ad új kisvállalkozó ügyfelei számára, bár az utóbbi szakértője így vélekedik: „Nem tapasztaljuk, hogy az ügyfelek az extraszolgáltatások miatt választanának banki partnert. Ezeket érezhetően az éles piaci verseny hívja életre." Abban is valamennyi kisvállalatot célzó bank egyetért, hogy a céget és a tulajdonosait magánszemélyekként is egyforma körültekintéssel kell kiszolgálni a lehető legtöbb területen. „Van biztosításunk például, amely a családfenntartó, illetve a családi költségvetéshez jelentősen hozzájáruló családtagok nevére köthető, akik így vállalkozásuk és családjuk anyagi biztonságáról extra, akár százmilliós biztosítási összegekkel tudnak gondoskodni. A vállalkozás elszámolhatja költségként a biztosítás díját, így szinte pluszráfordítás nélkül lehet a cég és a család anyagi biztonságát szavatolni" - mondja a CIB munkatársa.

Szintén pénzügyibutik-szerepét igyekszik erősíteni az OTP Bank azáltal, hogy házon belül biztosítási és lízingkonstrukciókat is kínál. Kálmán László, a bank mikro- és kisvállalati divíziójának igazgatója úgy látja, hogy napjainkban felértékelődnek a pénzügyi és menedzsment ismeretek, nélkülük ugyanis a legkiválóbb terméket előállító vállalkozás sem lehet tartósan sikeres. „Ezeknek az ismereteknek az átadásában a bankoknak is szerepük van. Akár tudatában vannak ennek, akár nem. Sok kis cég számára továbbra is elsősorban a tőkehiány jelenti a legnagyobb akadályt, a megoldás egyedüli eszközeként pedig a banki hitelt látják. Ráadásul az is bebizonyosodott, hogy a cégek jelentős része nem tudja, melyik hiteltípust hogyan kell felhasználni. Ma már a bankok egyik feladata, hogy a hitelcélokat, a futamidőket és a törlesztés ütemezését összhangba hozzák, és ráirányítsák a pénzügyi tervezés fontosságára a cégek figyelmét." 

A pénzintézetek igyekeznek együttműködni a pályázatkészítőkkel, a támogatott konstrukciókat biztosító állami tulajdonú pénzintézetekkel, valamint az egyetemekkel annak érdekében, hogy a kisvállalati szegmens igényeit minél tökéletesebben és biztonságosabban tudják kiszolgálni. Egyfajta egyablakos pénzügyi és üzletfejlesztési központként próbálnak beépülni a kkv-k életébe. „Az egypontos ügyfélkapcsolat most főleg a hiteles ügyfeleknél bizonyította létjogosultságát" - állítja az Erste szakértője.

Ügyfélpreferenciák

Az elmúlt két év történései az ügyfelek preferenciáján is változtattak. A korábbi felmérések szerint a kkv-k számára a szolgáltatás minősége - és ezen elsősorban a gyors hitelügyintézést értették - volt a bankválasztás legfontosabb kritériuma, s az ár csak a negyedik-ötödik helyen állt, most ez utóbbi nagyobb hangsúlyt kapott, de még mindig csak a személyes kapcsolat és a kiszámítható működés után következik.

Véleményvezér

Magyartól rettegnek az oroszok

Magyartól rettegnek az oroszok 

A magyar név megint szép lesz, legalábbis Ukrajnában már az.
Bajban van a pápai kórház

Bajban van a pápai kórház 

A pápai egészségügyi ellátás megbillent.
Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje

Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje 

Van itt pénz emberek, nem mindenkinek ugyan, de akinek jut, az nem panaszkodhat.
Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is

Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is 

Fájdalmas, hogy még Bulgária is előbb vezeti be az eurót, mint Magyarország.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo