Etikus, így fenntartható

Új címkék jelennek meg az árukon, amelyek az adott termék vagy termény előállításának ökológiai és társadalmi hatását is jelzik. És azt is, hogy a változó, érettebbé váló fogyasztói szokások és tudatosabb preferenciák előhívják a tájékoztatás fejlődését, ráébresztve a gyártókat, hogy ezek a szempontok egyre inkább befolyásolják a választást.

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

TÁRSADALMI TŐKE

Fogyasztáson innen és túl

A „kritikus tömeg" képes befolyásolni a piaci trendeket, gyártási folyamatokat, sőt a termékfejlesztést is. Ahogy mind több egyén tudatában alakul ki a környezettudatos gondolkodás és globális társadalmi érzékenység, úgy válnak egyre divatosabbá és keresettebbé azok a termékek, melyek mindkét szempontból etikusak. Ma nem ritkaság, hogy a nagy világmárkák fenntarthatóvá teszik legsikeresebb termékeiket: a cserébe elnyert címkék segítenek növelni a társaság reputációját - társadalmi tőkéjét - és a termék piaci részesedését. Az újfajta megjelölések olyan szempontokat hoznak előtérbe, melyek az erkölcsi spektrum minden árnyalatát lefedik, az önérdektől motivált tudatos vásárlástól az önzetlenebb, altruista termékválasztásig: e címkék előtérbe helyezik saját jólétünket (biotermékek), közösségünkét (hungarikum, hazai gyártású termékek preferálása), az egész bolygó ökoszisztémájának egyensúlyát (food miles, zöld címke, újrahasznosítható alapanyagú áru), sőt az otthonunktól távoli társadalmak megélhetését is (fair trade).

„Menő" címkék

Food Miles: azt jelzi, hány kilométert tett meg az áru, míg a bolt polcára ért. A fogyasztó ennek ismeretében dönthet úgy, hogy a kevesebb CO2-kibocsátással járó helyi terméket választja-e.

Karbontartalom: a többi közt Svédországban is kezdeményezték, hogy a tetemes metánkibocsátással járó szarvasmarha-tenyésztés (néhány kilós) végtermékén tüntessék fel a súlyára jutó CO2-emisszió mértékét (tonnában), valamint sertésnél, csirkénél stb. is, hogy a fogyasztó ennek tudatában választhasson a húsfajták közül.

Recycle: újrahasznosított alapanyagokból készült, természetben lebomló termék.

Organikus élelmiszer: vegyszerektől és kémiai eljárásoktól mentes bioélelmiszer.

Legelői jószág: nem zsúfolt termekben, hanem szabad téren tenyésztett állat.

Fair Trade: a sok egészség- és természettudatos címke után egy társadalomtudatos felirat. Lényege, hogy az árut ne környezetpusztítás és kizsákmányoló munka révén állítsák elő, továbbá a nyomott piaci áron felül vegyék át az alapanyagként szolgáló termést a gazdáktól. A rövidtávú, vagyis azonnali életmentés és a középtávú fejlesztési programok mellett a hosszú távú, maradandó változást irányozza elő ez a címke, és egyben talán ez a leginkább altruista, hiszen az egyéni önzés és a szabadpiaci verseny logikája szerint nem állna érdekünkben többet fizetni a harmadik világbeli termelőknek.

Red Product: a jótékony célokat segítő „cause marketing" erejét kihasználva gyűjtötte össze a zenész Bono azokat a világmárkákat, amelyek egy-egy termékük bevételének bizonyos hányadát - a címkéért cserébe - szegény országok megsegítésére fordítják.

Rainforest Alliance: az esőerdőket védő nonprofit szervezet logója is rákerül egyes termékekre.

ETIKUS VÁSÁRLÁS

A bűvös 2 százalék

Öt gazdasági nagyhatalom - USA, Németország, Franciaország, Spanyolország és Anglia - fogyasztóira kiterjedő 2007-es GfK-vizsgálatból kiderült, hogy a megkérdezettek fele úgy véli, a vállalati etika romlott, ezért „etikus vásárlással" kell a cégeket serkenteni a helyes üzleti gyakorlatra - írta a Financial Times. A megkérdezettek hajlandók 5-10 százalékkal többet fizetni az etikus termékekért.

Egy olyan, nálunk vásárlói tudatosságban és életszínvonalban fejlettebb országban is, mint amilyen az Egyesült Királyság, az etikus szolgáltatások és árutermelés volumene - mely 1999 óta megháromszorozódot - 2008-ban 54,4 milliárd dollárt tett ki, ami az ország az évi GDP-jének 2 százaléka - állítja az éves összesítést végző The Co-Operative Bank. 2008 óta pedig a recesszió dacára is tovább nőtt a Fair Trade-termékek forgalma. A britek háztartásonként évente 86 ezer forintnak megfelelő összeget költenek zöld/fenntartható termékekre.

Az etikus termékek vásárlása nem teszi az embert etikussá - állítja egy 2009-es, inkább pszichológiai kutatás -, csak könnyít a lelkiismeretén, a megvásárlásuk után pedig nagyobb valószínűséggel fog ügyeskedni a hétköznapi életében, mint tette eddig!

Az etikus vásárlás gyakorlata

Vásárlás = nem pusztán önfenntartó, hanem morális cselekedet.
„Pozitív vásárlás" = etikus termékek preferálása.
„Negatív vásárlás" = embert és természetet kizsákmányoló vállalat egész termékskálájának bojkottja morális alapon.
Sokrétűbb címkézés = fokozott fogyasztóinformálás.
Önmérséklés = mértéktartó vásárlás és kibújás a divattrendek nyomása alól.

Az etikus termékek néhány ismertetőjele

● Fenntartható módon működő és termelő beszállítói kör.
● Gyerekmunkát és alacsony munkabért kizáró vállalati gyakorlat.
● Környezetkímélő vagy „karbonsemleges" gyártási technológiák használata.
● Helyben gyártott, organikus alapanyagú, energiatakarékos, nem génmódosított stb.

Morális bojkott

Az orángutánok élőhelyeit kiirtva, helyére olajpálma erdőt telepítve szállítottak pálmaolajat a Nestlé csokijaiba a svájci óriáscég távol-keleti alvállalkozói. A Kit Kat azonban már úgy kapta meg a Fair Trade címkét decemberben, hogy a Nestlé e gyakorlatnak 2015-ös beszüntetését vállalta! A Greenpeace beerősített: agitatív reklámfilmjének főszereplője orángutánujjat evett a „négyujjas" Kit Kat csokirúdja helyett, s vér folyt a szájából. Ez megtette hatását: vásárlók milliói kapták fel a fejüket. A cég szerzői jogokra hivatkozva akarta eltávolíttatni a filmet, ám végül a botrány akkorára dagadt, hogy beadta a derekát, és májusban végre új feltételeket szabott beszállítói számára: csakis fenntartható módon termelhetnek. A '90-es években ugyancsak fogyasztói tiltakozás miatt volt kénytelen a Nike elállni a kiskorúak foglalkoztatásától a harmadik világban.

Véleményvezér

Három és félszeres gázárral riogat a fideszes intézmény

Három és félszeres gázárral riogat a fideszes intézmény 

A Fidesz állandóan riogat, migránsokkal, háborúval, Sorossal, most meg a gázárral.
Főhet szegény Orbán Viktor feje

Főhet szegény Orbán Viktor feje 

Ez ám a meglepetés, mégiscsak Putyin a háborúpárti.
Hadházy Ákos szerint eltűnt 16 milliárd forint

Hadházy Ákos szerint eltűnt 16 milliárd forint 

Újabb botrány, lesz-e felelős?
Magyar Péter nyilvánosságra hozta a Fidesz „őszödi beszédét”

Magyar Péter nyilvánosságra hozta a Fidesz „őszödi beszédét” 

A Fidesz eddigi állításával ellentétben nem békepárti.
A magyar vállalkozók az ötödik legmagasabb árat fizetik Európában az áramért

A magyar vállalkozók az ötödik legmagasabb árat fizetik Európában az áramért 

Az európai átlagár felett kapják az áramot a magyar vállalkozók.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo