A világ néhány országában komoly közigazgatási szerep hárul a mobiltelefonokra. Máltán évek óta az m-közigazgatási fejlesztéseket átfogó portál és tudásbázis működik, Dél-Afrikában a mobillehetőségek kihasználása beépült a nemzeti és az intézményi informatikai stratégiákba, az Egyesült Királyságban pedig az m-kormányzat ügyét közigazgatási szinten szervezik. Észtország második legnagyobb városában mobilon érkeznek a helyhatósági értesítések, így koordinálják az oktatási ügyeket, a tömegközlekedést és sok részben az egészségügyi szolgáltatásokat is. Norvégia a világon elsőként vezette be a mobiladózást, Franciaországban pedig az álláskeresések hatékonyságnövelésében, a fogyasztóvédelemben, a területi és helyi információáramlásban van szerepük a mobilmegoldásoknak. Mexikóváros mobilon nyújtott komplex helyhatósági szolgáltatásokkal teszi kényelmesebbé lakosai számára az ügyintézést, míg a cunami veszélyeztette területeken a mobil alapú katasztrófavédelem nyert teret. Magyarországon is régóta téma a közigazgatás szervezetrendszerének modernizálása, a minél magasabb színvonalon szolgáltató önkormányzatiság megvalósítása. A mobil kommunikáció alkalmazásához évek óta adott a technológia.
Internet nincs, mobiltelefon van
Az elektronikus közigazgatás alapvető célja, hogy javítsa a szolgáltatás hatékonyságát, csökkentse az ügyintézés bürokratikus mivoltát, segítse az állampolgárok információhoz jutását. A hazai helyhatóságoknál viszont az e-ügyintézés a teljes ügyintézés kevesebb, mint hat százaléka, olvasható a Corvinus Alapítvány a Közszektor Modernizációjáért és a Pannon tavaly végzett közös kutatása alapján készült tanulmányban.
- A széles társadalmi rétegre vetített digitális írástudók alacsony részarányára vezethető vissza az e-ügyintézés lassú térnyerése, de a háztartások EU-s átlaghoz viszonyított szerény mértékű internetellátottságának s a vezeték nélküli hálózatok elérésére alkalmas eszközök árának is szerepe van az információs társadalom robbanásszerű fejlődésének a késlekedésében. A mobil eszközök penetrációja már 2007-ben meghaladta a száz százalékot, ráadásul egyre inkább terjed a nem hangalapú szolgáltatások köre - mondja dr. Bordás Mária főiskolai tanár, a Corvinus Egyetem és a Pannon együttműködésében készült tanulmány szerzője.
Az SMS kiváló lehetőség közterület-foglalásra, adók befizetésére vagy emelt díjas formában parkolási díj fizetésére. A hivatali ügyintézést is gyorsítja, ha a fogadóórákra SMS-ben lehet jelentkezni vagy szöveges üzenettel sorszámot igényelni az okmányirodába, más hivatalokba, akár az egészségügyi intézményekbe.
A fontos helyi hírekről, nyilvános bejelentésekről is tájékoztathatja az önkormányzat a lakosságot ily módon, és technológiailag annak sincs akadálya, hogy az állampolgárok kérvényeiket a mobiltelefonjukon írt szűkszavú üzenetben nyújtsák be. Szakértők szerint az SMS fontos előnye, hogy mivel a személyes szférából terjed át a közszférába, közvetlenebb kapcsolatot teremt választópolgár és képviselő között. A készülékekből fakadó beazonosíthatóság pedig két irányban is folyamatos és demokratikus ellenőrzést tesz lehetővé.
Önkormányzati hírek SMS-ben
A mobil adatkommunikációra épülő szolgáltatások - autópályadíj-fizetés, parkolás, színházjegyvásárlás wapon - Magyarországon is egyre népszerűbbek, a társadalmi mobilitás céljaira azonban kevesen használják a technológiát. Holott a szolgáltatói oldal kész a megoldással.
A Mobil Önkormányzat elnevezésű modellt a Pannon a Corvinus Egyetemmel együttműködve, szakmai felmérések alapján alakította ki. Filozófiája és stratégiája az Európai Unió i2010 stratégia közszolgáltatásokra vonatkozó ajánlásához igazodik. Elsődlegesen az önkormányzati közigazgatási rendszerhez kapcsolódik: az ügyfél - állampolgár, vállalkozás, befektető, civil szervezet, szociális intézmények - számára fontos önkormányzati és települési információ keletkezéséről, annak fizikai és időbeli eléréséről tájékoztat.
- Figyelemfelhívó, úgynevezett notifikációs szolgáltatás. Jellegénél fogva rövid, tömör, friss információt közöl, és lehetőséget ad az adott információval kapcsolatos felhasználói vélemény, jelzés visszacsatolására - ismerteti a Pannon megoldását Bordás Mária, és hozzáteszi: a web alapú felületekkel rendelkező szolgáltatás integrálható az önkormányzat intranet- és internetkörnyezetébe anélkül, hogy az aktuális struktúrában jelentős változtatásra lenne szükség.
Igény lenne, de...
A négy éve kidolgozott szolgáltatási keretrendszer segítségével az önkormányzatok a jelenlegi lehetőségeknél nagyságrendileg hatékonyabban tudnák megoldani a tömegtájékoztatást, valamint az állampolgárok, vállalkozások, hivatalnokok felől érkező visszajelzések, válaszok begyűjtését.
- A kormányzati, önkormányzati közszolgáltatások igénybevételét nem feltétlenül csak aktív formában lehet az állampolgárok és csoportjaik számára biztosítani, hanem megszemélyesítve, proaktívan elő is kell segíteni. Az általunk végzett vizsgálat rámutatott arra, hogy igény van a jelenlegi kommunikációs lehetőségeken túl egy olyan eszközre, amely gyorsan, költséghatékonyan, nagy tömegek számára rövid, tömör formában ellenőrzött és szűrhető módon képes üzenni - hangsúlyozza Bordás Mária.
Az m-kormányzati megoldások mégis lassan terjednek Magyarországon. Csupán egy-egy településen, körjegyzőségben bevezetett, kísérleti jellegű projektekről lehet beszámolni, amelyek sikeressége esetleges. Dr. Budai Balázs, a Corvinus Egyetem adjunktusa szerint az ismeretek és az átfogó fejlesztési szemlélet hiánya akadályozza a szolgáltatás széles körűvé válását.
- A hazai önkormányzatok 26 százalékának mai napig nincs weboldala. A tisztségviselők pedig félnek a sokak számára futurisztikusnak tűnő m-lehetőségektől. Úgy vélik, az elmaradott, költségvetési gondokkal küszködő településen nincs szükség csúcstechnológiai megoldásokra. Holott a szolgáltatás jelentősen javíthatja az önkormányzat megítélését, költséghatékony, és ha kellő szakértelemmel végzik, a bevezetése technológiailag és terjedésileg is szinte „önjáró". M-kormányzati projekt többé-kevésbé ott indul, ahol az kerül pozícióba, aki korábban az egyetem Közigazgatás-szervezési és Urbanisztikai Tanszékén „megfertőződött" a témával.
A szakember úgy látja, a folyamat felgyorsítása érdekében Magyarországnak Máltáról kellene példát vennie.
- Málta sok országnál később fogott hozzá az ilyen irányú fejlesztésekhez, ma mégis ezt az országot emlegeti a világ a legjobb megoldások sorában elsőként. Annyi történt, hogy a dél-európai szigetország néhány évvel ezelőtt létrehozott egy kormánybiztosi pozíciót, és egy viszonylag szűk apparátus alá delegálta az m-government fejlesztési ügyeit - hangsúlyozza Budai Balázs.
Hazai szárnypróbálgatások azért vannak. A Belezna-Nemespátró Községek Körjegyzősége, Alsóörs, Várpalota, Hajdúszoboszló, Tokaj, Dunaharaszti, a József városi vagy a XVI. kerületi önkormányzat próbálja kiaknázni a mobiltelefóniában rejlő lehetőségeket. Budaörsön például az ügyfelek 2005 óta egy programozott SMS-központon keresztül intézhetik gyorsabban, rugalmasabban az anyakönyvi kivonatokkal, lakcímbejelentéssel, vállalkozói igazolvánnyal kapcsolatos ügyeiket. A város azért döntött az okmányirodai ügyintézés modernizálása mellett, mert az unió által előírt tizenkét kötelezően fejlesztendő helyi igazgatási ügytípus közül hét ebbe a körbe sorolható.
Legsokoldalúbb jelenleg a békéscsabai önkormányzati mobilalkalmazás, mely során a 06 20 40 30 000 számra küldött SMS-re válaszul egy push wap felületen az ügyfelek ügyintézési információkhoz juthatnak, ügyeket indíthatnak, okmányirodai időpontot foglalhatnak és e-mail címükre kérhetnek formanyomtatványokat.