Mobil párbeszéd

Az e-kormányzati fejlesztések ellenére mind a mai napig jelentős időbe telik a hivatali ügyintézés, az információszerzés például az önkormányzatoknál, okmányirodákban. Van, aki a munkaidejéből csíp le, más a szabadsága terhére áll sorban. Ez csökkenti a magyar gazdaság termelőképességét, az állampolgárokban pedig negatív képet fest a közigazgatásról és szerveiről. A mindenki zsebében ott lapuló mobiltelefon választ adhat mindkét kihívásra.

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

A világ néhány országában komoly közigazgatási szerep hárul a mobiltelefonokra. Máltán évek óta az m-közigazgatási fejlesztéseket átfogó portál és tudásbázis működik, Dél-Afrikában a mobillehetőségek kihasználása beépült a nemzeti és az intézményi informatikai stratégiákba, az Egyesült Királyságban pedig az m-kormányzat ügyét közigazgatási szinten szervezik. Észtország második legnagyobb városában mobilon érkeznek a helyhatósági értesítések, így koordinálják az oktatási ügyeket, a tömegközlekedést és sok részben az egészségügyi szolgáltatásokat is. Norvégia a világon elsőként vezette be a mobiladózást, Franciaországban pedig az álláskeresések hatékonyságnövelésében, a fogyasztóvédelemben, a területi és helyi információáramlásban van szerepük a mobilmegoldásoknak. Mexikóváros mobilon nyújtott komplex helyhatósági szolgáltatásokkal teszi kényelmesebbé lakosai számára az ügyintézést, míg a cunami veszélyeztette területeken a mobil alapú katasztrófavédelem nyert teret. Magyarországon is régóta téma a közigazgatás szervezetrendszerének modernizálása, a minél magasabb színvonalon szolgáltató önkormányzatiság megvalósítása. A mobil kommunikáció alkalmazásához évek óta adott a technológia.

Internet nincs, mobiltelefon van

SMS az olasz belügyminisztériumtól
Idén nyáron indította el az olasz belügy-minisztérium az ingyenes SMS szolgáltatást, amellyel az állampolgárok rendszeresen SMS-ben értesülhetnek a minisztérium legfrissebb híreiről, a számukra releváns tudnivalókról, emlékeztetőt kaphatnak az őket érintő közelgő határidőkről, és a különböző eseményekre szóló meghívó is így jut el hozzájuk.
Az SMS kommunikáció számos előnye közül az egyik, hogy kényelmesen és legfeljebb 160 karakterben lehet ebben a formában üzenni, ráadásul a limitált karakterszám nem teszi lehetővé, hogy a hivatal bonyolult körmondatokban fogalmazzon. Az állampolgárok tehát az őket érintő eseményeket könnyen érthető, lényegre törő szövegekből tudják meg egy olyan eszközön keresztül, amely szinte mindig kéznél van. Akit az adott kérdés mélyebben érdekel, az üzenetekhez kapcsolt linkre kattintva jut pluszinformációhoz.

Az elektronikus közigazgatás alapvető célja, hogy javítsa a szolgáltatás hatékonyságát, csökkentse az ügyintézés bürokratikus mivoltát, segítse az állampolgárok információhoz jutását. A hazai helyhatóságoknál viszont az e-ügyintézés a teljes ügyintézés kevesebb, mint hat százaléka, olvasható a Corvinus Alapítvány a Közszektor Modernizációjáért és a Pannon tavaly végzett közös kutatása alapján készült tanulmányban.

- A széles társadalmi rétegre vetített digitális írástudók alacsony részarányára vezethető vissza az e-ügyintézés lassú térnyerése, de a háztartások EU-s átlaghoz viszonyított szerény mértékű internetellátottságának s a vezeték nélküli hálózatok elérésére alkalmas eszközök árának is szerepe van az információs társadalom robbanásszerű fejlődésének a késlekedésében. A mobil eszközök penetrációja már 2007-ben meghaladta a száz százalékot, ráadásul egyre inkább terjed a nem hangalapú szolgáltatások köre - mondja dr. Bordás Mária főiskolai tanár, a Corvinus Egyetem és a Pannon együttműködésében készült tanulmány szerzője.

Az SMS kiváló lehetőség közterület-foglalásra, adók befizetésére vagy emelt díjas formában parkolási díj fizetésére. A hivatali ügyintézést is gyorsítja, ha a fogadóórákra SMS-ben lehet jelentkezni vagy szöveges üzenettel sorszámot igényelni az okmányirodába, más hivatalokba, akár az egészségügyi intézményekbe.

A fontos helyi hírekről, nyilvános bejelentésekről is tájékoztathatja az önkormányzat a lakosságot ily módon, és technológiailag annak sincs akadálya, hogy az állampolgárok kérvényeiket a mobiltelefonjukon írt szűkszavú üzenetben nyújtsák be. Szakértők szerint az SMS fontos előnye, hogy mivel a személyes szférából terjed át a közszférába, közvetlenebb kapcsolatot teremt választópolgár és képviselő között. A készülékekből fakadó beazonosíthatóság pedig két irányban is folyamatos és demokratikus ellenőrzést tesz lehetővé.

Önkormányzati hírek SMS-ben

A mobil adatkommunikációra épülő szolgáltatások - autópályadíj-fizetés, parkolás, színházjegyvásárlás wapon - Magyarországon is egyre népszerűbbek, a társadalmi mobilitás céljaira azonban kevesen használják a technológiát. Holott a szolgáltatói oldal kész a megoldással.

A Mobil Önkormányzat elnevezésű modellt a Pannon a Corvinus Egyetemmel együttműködve, szakmai felmérések alapján alakította ki. Filozófiája és stratégiája az Európai Unió i2010 stratégia közszolgáltatásokra vonatkozó ajánlásához igazodik. Elsődlegesen az önkormányzati közigazgatási rendszerhez kapcsolódik: az ügyfél - állampolgár, vállalkozás, befektető, civil szervezet, szociális intézmények - számára fontos önkormányzati és települési információ keletkezéséről, annak fizikai és időbeli eléréséről tájékoztat.

- Figyelemfelhívó, úgynevezett notifikációs szolgáltatás. Jellegénél fogva rövid, tömör, friss információt közöl, és lehetőséget ad az adott információval kapcsolatos felhasználói vélemény, jelzés visszacsatolására - ismerteti a Pannon megoldását Bordás Mária, és hozzáteszi: a web alapú felületekkel rendelkező szolgáltatás integrálható az önkormányzat intranet- és internetkörnyezetébe anélkül, hogy az aktuális struktúrában jelentős változtatásra lenne szükség.

Igény lenne, de...

Definíció
A mobil közigazgatás (m-government , m-kormányzat) alatt olyan ügyintézést értünk, ahol a munkalépések egy, több vagy összes eleme valamilyen nem fix, nem helyhez kötött adatátviteli (többnyire rádiószolgáltatáson alapuló) technikát vesz igénybe. Tágabb megközelítésben m-kormányzat alatt értjük a mobil közszolgáltatások üzemeltetését, valamint az ezeket megelőző és követő stratégiaalkotást, technológiai, szervezeti, szervezési kutatást, fejlesztést és az ehhez kapcsolódó jogi szabályozást, politikai, társadalmi aktivitást, intézményrendszert, mobilozási szokásokat és – kis merészséggel – mobilkultúrát.
Forrás: Sükösd Miklós – Budai Balázs Benjámin: M-kormányzat – m-demokrácia

A négy éve kidolgozott szolgáltatási keretrendszer segítségével az önkormányzatok a jelenlegi lehetőségeknél nagyságrendileg hatékonyabban tudnák megoldani a tömegtájékoztatást, valamint az állampolgárok, vállalkozások, hivatalnokok felől érkező visszajelzések, válaszok begyűjtését.

- A kormányzati, önkormányzati közszolgáltatások igénybevételét nem feltétlenül csak aktív formában lehet az állampolgárok és csoportjaik számára biztosítani, hanem megszemélyesítve, proaktívan elő is kell segíteni. Az általunk végzett vizsgálat rámutatott arra, hogy igény van a jelenlegi kommunikációs lehetőségeken túl egy olyan eszközre, amely gyorsan, költséghatékonyan, nagy tömegek számára rövid, tömör formában ellenőrzött és szűrhető módon képes üzenni - hangsúlyozza Bordás Mária.

Az m-kormányzati megoldások mégis lassan terjednek Magyarországon. Csupán egy-egy településen, körjegyzőségben bevezetett, kísérleti jellegű projektekről lehet beszámolni, amelyek sikeressége esetleges. Dr. Budai Balázs, a Corvinus Egyetem adjunktusa szerint az ismeretek és az átfogó fejlesztési szemlélet hiánya akadályozza a szolgáltatás széles körűvé válását.

- A hazai önkormányzatok 26 százalékának mai napig nincs weboldala. A tisztségviselők pedig félnek a sokak számára futurisztikusnak tűnő m-lehetőségektől. Úgy vélik, az elmaradott, költségvetési gondokkal küszködő településen nincs szükség csúcstechnológiai megoldásokra. Holott a szolgáltatás jelentősen javíthatja az önkormányzat megítélését, költséghatékony, és ha kellő szakértelemmel végzik, a bevezetése technológiailag és terjedésileg is szinte „önjáró". M-kormányzati projekt többé-kevésbé ott indul, ahol az kerül pozícióba, aki korábban az egyetem Közigazgatás-szervezési és Urbanisztikai Tanszékén „megfertőződött" a témával.

A szakember úgy látja, a folyamat felgyorsítása érdekében Magyarországnak Máltáról kellene példát vennie.

- Málta sok országnál később fogott hozzá az ilyen irányú fejlesztésekhez, ma mégis ezt az országot emlegeti a világ a legjobb megoldások sorában elsőként. Annyi történt, hogy a dél-európai szigetország néhány évvel ezelőtt létrehozott egy kormánybiztosi pozíciót, és egy viszonylag szűk apparátus alá delegálta az m-government fejlesztési ügyeit - hangsúlyozza Budai Balázs.

Hazai szárnypróbálgatások azért vannak. A Belezna-Nemespátró Községek Körjegyzősége, Alsóörs, Várpalota, Hajdúszoboszló, Tokaj, Dunaharaszti, a József városi vagy a XVI. kerületi önkormányzat próbálja kiaknázni a mobiltelefóniában rejlő lehetőségeket. Budaörsön például az ügyfelek 2005 óta egy programozott SMS-központon keresztül intézhetik gyorsabban, rugalmasabban az anyakönyvi kivonatokkal, lakcímbejelentéssel, vállalkozói igazolvánnyal kapcsolatos ügyeiket. A város azért döntött az okmányirodai ügyintézés modernizálása mellett, mert az unió által előírt tizenkét kötelezően fejlesztendő helyi igazgatási ügytípus közül hét ebbe a körbe sorolható.

Legsokoldalúbb jelenleg a békéscsabai önkormányzati mobilalkalmazás, mely során a 06 20 40 30 000 számra küldött SMS-re válaszul egy push wap felületen az ügyfelek ügyintézési információkhoz juthatnak, ügyeket indíthatnak, okmányirodai időpontot foglalhatnak és e-mail címükre kérhetnek formanyomtatványokat.

Egy modell
A Pannon szolgáltatás keretében IKT-architektúraalkalmazás végzi a megfelelő azonosítást, megteremti az egységes formátumú üzenetkezelést. Ezzel párhuzamosan az üzeneteket mobil alapú kapcsolatra helyezi, szükség szerint szolgáltatásokhoz kapcsolódó fizetési folyamatokat kezel. Ugyanakkor, az önkormányzati folyamatokból, adatforrásokból információkat gyűjt, ezeket továbbítja, közvetíti a felhasználók felé. Ellentétes irányban feldolgozza a kapott interakciókat, és továbbítja azokat az adatgazda önkormányzat adattárházába. A szolgáltatási modellben az önkormányzat és „ügyfelei” mind részei egy mobilszolgáltatási közösségnek, ahol az információ alapja az egységes formátumban megalkotott üzenetréteg, kiterjesztve mobilkommunikációs közegben mozgó szöveges információval (SMS), illetve az ezekre adott interakciókkal. Az üzenetet feladók és felhasználók azonosítását, az üzenetek címzését a Mobil Önkormányzat végzi, és a rendszer közvetíti az így előálló egységes formátumú üzeneteket is.
A Mobil Önkormányzat technológiailag képes lenne az unió benchmarkként lefektetett fejlettségi skálája szerint a harmadik szintet meghaladó szolgáltatás nyújtására, de jelenleg erre nincs lehetőség. – Ez a szint feltételezi a visszirányú, közhiteles lakossági aktivitást, aminek jelenleg valamilyen autentikációs mozzanat a feltétele. Elektronikus vagy mobilelektronikus aláírással működne, ami Magyarországon nincs – mondja dr. Budai Balázs, a Corvinus Egyetem adjunktusa. – Jelenleg tehát az első-második szintnek van relevanciája a kérdésben: a hivatal tájékoztat magától vagy kérésre, az ügyfél pedig kérdez, vagy ügyet indít. A párbeszéd legfeljebb az ügyek előkészítéséig terjed, érdemi ügyintézés mobilon jelenleg elvétve fordul(hat) elő. Ez azonban nem jelenti azt, hogy az első két szint nem fontos, hiszen a hivatali interakciók nagy része információkérésre és -adásra irányul. Azaz az ügyek száma ebben a vonatkozásban nagyon magas – teszi hozzá Budai Balázs.

Véleményvezér

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.
Ömlik az uniós pénz Lengyelországba

Ömlik az uniós pénz Lengyelországba 

Húznak el tőlünk a lengyelek, de nagyon.
Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten

Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten 

Van-e még lejjebb, vagy már a gödör fenekén vagyunk?
Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt

Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt  

A miniszterelnök magára hagyta a magyar idős embereket.
Szégyen: már afrikai országok is megelőznek minket egy rangsorban

Szégyen: már afrikai országok is megelőznek minket egy rangsorban 

Megjelent a World Justice Project 2024-es jogállamiság rangsora.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo