Szabad energiák

Nemcsak az energiával, hanem annak költségeivel is lehet ma már takarékoskodni. A kkv-knak egyre több a lehetőségük arra, hogy éljenek az áram- és a gázpiacot szabályozó törvényekkel, és megkeressék a kedvezőbb feltételeket kínáló szolgáltatót. Mindkét szektorban akadnak társaságok, amelyek elébe mennek a szabadpiacra igyekvő vállalkozásoknak.

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

Ahogyan igaz az, hogy a stílus maga az ember, ugyanúgy igaz lehet az energiapiacon, hogy a stílus maga a szolgáltató. A hasonlat kicsit önkényes, de az nem, hogy az idén már ügyfeleket „toborzó" MVM-leányvállalatot számos üzleti fogyasztó azért kereste meg, mert addigi szolgáltatójának stílusa hagyott kívánnivalót maga után. De talán ennél is fontosabb, hogy az energia is mindinkább szabadon vásárolható termékké válik annak ellenére is, hogy a vezetékek, hálózatok változatlanok akkor is, ha a fogyasztók más vállalkozáshoz szerződve vételezik az áramot, a földgázt. A fokozatosan liberalizálódó piacon kezdetben csak a nagyobb mennyiségeket felhasználók dönthettek szabadon arról, melyik szolgáltatótól szerzik be az energiát, idővel azonban mind nagyobb kör kapott jogot a váltásra. A kialakulóban lévő verseny áram- és áram-, gáz- és gáz-, maholnap pedig áram- és gázszolgáltató között egyformán szólhat az ellátás minőségéről és az árról is.

Lanyha verseny

Egyelőre azonban viszonylag kevés vevő hall meg viszonylag kevés információt. Erre egy elemzésből következtetett az új piac új szereplője, az MVM Partner Energiakereskedelmi Zrt. A Magyar Villamos Művek leányvállalata másfél évvel ezelőtt - ekkor döntöttek arról, hogy belépnek a kis üzleti fogyasztók piacára - a vezetékes közműszolgáltatókat érintő kereskedőváltási hajlandóságot vizsgálta meg. Kiderült, hogy ez igen alacsony, legyen szó gázról, villanyról, vízről, vonalas telefonról. Sőt, a fogyasztók nagy többsége nem nagyon tesz különbséget a rendszerhasználati és az energiadíj között sem. S mivel a vezetékszolgáltatási monopólium ténykérdés, az ezzel foglalkozó közműcégek - rendszerint maguk is kereskedők - komoly helyzeti előnyben vannak, nem kell megküzdeniük a fogyasztók kegyeiért.

Börzehiány
Dr. Ugron Gáspár Gábor: Az energiatőzsde kultikus fogalommá nőtte ki magát Magyarországon, mondván, likvid piaci árjegyzés alakulhat majd ki itt. Legközelebb hozzánk Németországban működik valóban likvid, árjegyző hatással bíró börze. Magyarországon, ami létezik, az a cseh bankok tulajdonában lévő prágai energiatőzsde fióktőzsdéje, s Csehországban történik a klíringelszámolás. Az MVM Partner, bár figyeli e folyamatokat, egyelőre a Powerforum kereskedelmi platformját használja a hosszú és rövid távú ügyletek megkötésére.
Szilágyi Zsombor: A földgázpiacon is folynak tőzsdei jellegű műveletek Magyarországon, de tényleges börze nincs. Napi, hetes és hónapos ügyletek egyaránt vannak, de ezek értéke, volumene meg sem közelíti egy tőzsde szokásos fogalmát. A gázpiac mai szabályozottsága mellett egy magyarországi földgáztőzsdét nem tudna megtölteni. Európa majd minden országát érintő földgázkereskedés kilenc nagy energiatőzsdén folyik, hozzánk legközelebb a bécsi található. A kelet-európai országok egyikében sincs azon a szinten a piac, hogy önállóan el lehetne tartani egy gáztőzsdét. Hogy együtt képesek lennének rá, az valószínű.

A kis- és közepes vállalatok 2008 januárja óta választhatnak maguknak szállítót az árammal foglalkozó kereskedők közül. Egyelőre négy-öt értékesítő társaság képes megbízhatóan kiszolgálni az ügyfeleket. Dr. Ugron Gáspár Gábor, az MVM Partner operatív igazgatója nem vitatja, hogy ma még a verseny viszonylag kevés paramétere érvényesül. Az áram a vezetékben ugyanaz, függetlenül attól, hogy melyik cégtől vásárol a fogyasztó. A számlázás rendjében, a fizetés gyakorlatában, a számla átláthatóságában, az ügyintézés minőségében és stílusában s persze a manapság egyre fontosabb feltételben, az árban lehetnek különbségek. Az árversenyt kommentálva azonban az operatív igazgató kénytelen leszögezni azt is, hogy számottevő előnyt egyik szolgáltató sem tud ajánlani, hiszen azonos piaci árral van dolguk az áramkereskedőknek: ugyanazokhoz a forrásokhoz férnek hozzá. Ezért aztán még az üzleti élet szereplői is összemossák az áramszolgáltatókat, s csak a legutóbbi időben tapasztalni, hogy a kisüzemi fogyasztók figyelnek oda a különbségekre.

Érzékeny kkv-k

Dr. Ugron Gáspár Gábor látni véli, hogy a kkv-knál emocionális döntések születnek, nem kérnek a sokszor kellemetlen kiszolgálási stílusból, rossz modorból, bántja őket a személytelenség, a gyakori félreszámlázás. Pedig a szolgáltatók alkalmazta rendszerhasználati díjakban ott vannak a hálózat működtetésének és a kiszolgáló személyzetnek a költségei, ezért az érdemi ügyintézést nem lehet telefonautomatával kiváltani.

A számlavitáknak lehetnek olyan előzményei, amelyeknél az ügyfelek hibáznak, például nem fizetik ki a fogyasztást, késnek, rossz adósokká válnak. Léteznek ugyan olyan adatbázisok üzleti kockázatkezelési szolgáltató cégeknél, amelyek például mérlegbeszámolók alapján csoportosítják, minősítik a cégeket. Az MVM Partner ilyen információkra támaszkodik, bár tudja, a rosszhiszemű cégeket, de a rövid idő alatt csődbe jutó vállalkozásokat sem nagyon lehet „papíron" tetten érni. A három multinacionális hátterű áramértékesítő társaság mellé - melyek a 90-es évek közepén léptek be a magyar piacra azzal a sokáig jogos érzettel, hogy a fogyasztókkal együtt vették meg a szolgáltatási hálózatot - sorakozik fel a leányvállalat, s mivel az MVM Csoport eddig nem állt közvetlen kapcsolatban a kisfogyasztókból álló üzleti körrel, nincs elég információja a fogyasztói szokásokról, fizetési morálról.

Ezért a piacépítést is úgy értelmezi, hogy leginkább alternatívát akar jelenteni az igényes ügyfelek számára: „beéri" öt-tíz év alatt néhány tízezer partnerrel. A január óta „építkező" cég ügyfeleinek száma szeptember végén megközelítette a 600-at, s remélik, az esztendő fordulóján 1000-1500-nál fognak tartani. S miután a legjobb vevőnek számító kkv-k sem egyformák, a szolgáltató számára az a fontos, hogy „be tudja lőni", mely vállalkozás mennyire megbízható, milyenek a fogyasztási szokásai, hány műszakban működik, így lehet jól „beárazni" a felhasználót, s például az árakban is jobb pozíciókat kínálni neki.

Van, akinek kötelező

Árverés
Az MVM Trade Villamosenergia Kereskedelmi Zrt. nagy érdeklődés mellett 2009. szeptember 23-án megtartotta a 2010. évre vonatkozó második áramárverését. A társaság annak érdekében, hogy a hektikus áringadozások okozta kereskedői és fogyasztói kockázatot csökkentse, a jogszabályokban és a Magyar Energia Hivatal határozatában előírt értékesítési kötelezettségét 2010. évre vonatkozóan – idén először – három, különböző időpontban megtartandó aukcióval teljesíti. A szeptember 23-án megrendezett árverés eredménye igazolta a döntés helyességét. Az első, július 8-ai áramárverésen 17 licitáló részvétele mellett több mint 2 terrawattóra villamos energiát értékesítettek. Ekkor a zsinórtermék ára, ami egyben a piaci viszonyokat is jellemzi, 15,2 forint/kilowattóra volt. A második, 2009. szeptember 23-ai aukción 27 villamosenergia-nagykereskedő és 2 nagyfogyasztó vett részt, az árverés közel 3 terrawattóra villamos energia értékesítésével zárult. A zsinórtermék záró ára – 13,82 forint/kilowattóra – elmaradt a júliusi árverésen elérttől. A két aukción együttesen a hazai végfogyasztók által 2010-ben várhatóan átvett villamos energia több mint 14 százaléka talált gazdára. A következő árverés november első felében lesz, ezen már csak kisebb mennyiségek piacra vitele várható.

A villamos áraménál valamivel később „nyitották ki" a földgáz piacát, s ugyancsak lépésről lépésre tágították a kört, mígnem most már a kis cégeknek is jogukban áll megválasztani a szállítójukat. Ezt a pillanatot várta a gázkereskedelem viszonylag újnak számító szereplője, az EMFESZ Magyar Földgáz- és Energiakereskedelmi Szolgáltató Kft. A társaság iparági kapcsolatok igazgatója, dr. Szilágyi Zsombor a szabadpiacon értékesítéssel foglalkozó kereskedelmi engedélyes társaságok számát harminc fölöttire becsüli, a fogyasztókét pedig 50 ezerre.

A gazdasági válság kellős közepén évi 11-12 milliárd köbméter földgázt vásárolnak meg a fogyasztók, kevesebbet, mint a megelőző „békeévekben". A 3,5 millió földgázfogyasztó közül 200 ezer a nem lakossági vásárló, közülük az óránkénti 20 köbméter alatt fogyasztók csoportja a legnépesebb. A 20 és 100 köbméterrel besoroltak a következő, jogilag is megkülönböztetett kör, az ennél többet felhasználóké a harmadik nagy csoport.

A 2008. évi XL. törvény rendeli el, hogyan kell az alkuerővel rendelkező fogyasztóknak kilépniük a szabadpiacra. A jövő év közepére az egyetemes szolgáltatásban csak a 20 köbméter alatti fogyasztók és persze a háztartások maradhatnak, de ők is kiléphetnek a szabadpiacra, s bizonyosan meg is keresik őket a földgázkereskedők - mondja az iparági kapcsolatok igazgatója. Az első, törvényi erővel a szolgáltatók elé „terelt" csoport már megérkezett, hiszen 2009. július elseje óta az óránkénti 100 köbméternél többet fogyasztók már csak a szabadpiacon vásárolhatnak, a következőknek legkésőbb 2010 közepéig kell partnert találniuk, 20 és 100 köbméter között 18 ezer gázvásárló cég, intézmény fogyaszt.

Egyre nagyobb szerephez jutnak a saját elhatározásból piacra lépő felhasználók. Szilágyi Zsombor szerint nem ritka, hogy a kereskedők információkkal ösztönzik, segítik a szabad beszerzés mellett voksolókat, más vállalkozások pedig saját szakállukra indulnak el, és igyekeznek jobb feltételeket kínáló kereskedőkre akadni. A kilépést eldöntők szinte kivétel nélkül költségeket akarnak megtakarítani. A többség pontosan tudja persze, hogy a legfőbb ártényező a földgáz ellenértéke, pénzt megfogni tehát a szolgáltatás más elemein lehet csak. Akkor például, ha a fogyasztó a vállalt, megtervezett, a szolgáltatóval egyeztetett tól-ig határon belül tudja tartani a gázigényét.

Mix és helyettesítés

Az áram és a földgáz piacának szabályozásában számos a hasonlóság, de van, amikor az egyik energiahordozó, van, amikor a másik kínál több előnyt a vevőnek, s van, amikor a szolgáltató - például az E.ON - mindkét terméket kínálni tudja, lehetővé téve az okos energiamixet, optimális energiacsomagot.

Ez azonban inkább a jövő, az elmúlt hónapokban, talán a válság hatására, inkább visszafelé „menekültek" az energia felhasználói. Szilágyi Zsombor figyelmeztetőnek tartotta, hogy 2008 decemberétől meglódult a földgázt helyettesítő energiahordozók iránti kereslet: a kereskedelemből elfogyott az összes olajradiátor, hiány lett olajkályhából, szén- és fatüzelésre való vaskályhából. A budapesti szmogriadóra januárban okot adó levegőszennyezésnek is az volt az egyik oka, hogy a kertvárosokban elszaporodott a széntüzelés.

Technikai problémák, egy-két napos zavarok lehetnek bármikor, de azt - fogalmazott a Piac & Profitnak az igazgató - ki lehet zárni, hogy a szerződésben lekötött orosz földgáz a következő télen ne jöjjön be az országba.

Szabadpiaci tapasztalatok
Szabadpiaci ajánlatokat jelenleg csak üzleti fogyasztóknak ad a Fővárosi Gázművek Zrt. Tájékoztatásuk szerint a fővárosi cégek folyamatosan keresik a társaságot a szabadpiaci ellátás miatt, és Budapesten kívülről is nő az érdeklődés, ami valószínűleg a Főgáz országosan is jelentős szabadpiaci súlyának köszönhető. A tarifákat, tarifacsomagokat az elmúlt évek szabadpiacon szerzett tapasztalatait felhasználva alakították ki arra törekedve, hogy az eltérő fogyasztási struktúrájú és teherviselő képességű üzleti ügyfelek igényeit egyaránt ki tudják elégíteni. A szerződési feltételek – beleértve a fizetési feltételeket és a fizetés pénznemét is – rugalmas kereteket biztosítanak mindkét fél számára előnyös konstrukció kialakítására.
A társaság az értékesített gázmennyiség felét már a szabadpiacon adja el. Az ügyfél-fluktuáció a prognosztizált szinten van – mint a főváros korábbi monopolhelyzetű szolgáltatójától természetesen váltak le ügyfelek –, a kieső fogyasztást más területekről pótolni tudják. A cég egyébként a weblapján tájékoztatást ad arról, hogy július elsejétől a közüzemi rendszert felváltotta az egyetemes szolgáltatás, és érveket is fölsorakoztat, hogy miért lehet érdemes az egyetemes szolgáltatónál maradni. Eszerint leginkább azért, mert az ár hatóságilag ellenőrzött, a szerződés határozatlan időre szól, a szolgáltatás színvonalát a hatóságok folyamatosan ellenőrzik, s a gázszolgáltatás biztonságos. A váltani nem kívánók automatikusan szerződéses viszonyban maradnak a társasággal. Az új fogyasztóként jelentkező vállalkozások, jogi személyek számára viszont fontos információ lehet, hogy milyen dokumentumok szükségesek a szerződéskötéshez: aláírási címpéldány, cégbíróságon bejegyzett társaságok esetében 30 napnál nem régebbi cégkivonat, bírósági nyilvántartásba vétellel létrejövő jogi személy (például egyesület, alapítvány) esetében a nyilvántartásba vételről rendelkező jogerős végzés, egyéni vállalkozás esetében pedig vállalkozói igazolvány.

Véleményvezér

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.
Ömlik az uniós pénz Lengyelországba

Ömlik az uniós pénz Lengyelországba 

Húznak el tőlünk a lengyelek, de nagyon.
Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten

Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten 

Van-e még lejjebb, vagy már a gödör fenekén vagyunk?
Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt

Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt  

A miniszterelnök magára hagyta a magyar idős embereket.
Szégyen: már afrikai országok is megelőznek minket egy rangsorban

Szégyen: már afrikai országok is megelőznek minket egy rangsorban 

Megjelent a World Justice Project 2024-es jogállamiság rangsora.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo