Laza regulák

Fékeket akarnak beépíteni a bankok működésébe a világ vezető hatalmai. A politikailag is érzékeny témát ki-ki a maga szája íze szerint kezeli, legalábbis ezt mutatja a G20-ak pittsburghi összejövetele vagy előtte a pénzügyminiszterek londoni eszmecseréje, illetve az államfők találkozója. A viták középpontjában a globális pénzügyi rendszer átalakítása állt. Az amerikai elnök elégedett, az unió vezető államai gyengének ítélik az elfogadott korlátokat.

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

A globális pénzügyi világban a banki felügyeleti rendszerek sem maradhatnak kizárólag nemzeti hatáskörben, derült ki a tavaly ősszel kirobbant válság után. A legnagyobb fejlődő országok, a legfejlettebbek és az unió tagállamai is abban váltak érdekeltté, hogy olyan reformokat hajtsanak végre, amelyek a pénzintézetek átlátható, stabil és kiegyensúlyozott működését nemzetközi szinten biztosítják. Bár a tavaszi londoni és az őszi pittsburghi G20-as találkozó után sem egységes az álláspont, úgy tűnik, a G20 megfelelő testület lehet arra, hogy elvégezze a világgazdaság generáljavítását, ahogyan azt 65 évvel ezelőtt Bretton Woodsban is megtették a világ vezető hatalmai. Akkor a háromhetes tanácskozáson létrejött a Világbank és a Nemzetközi Valutaalap (IMF), most pedig két nap alatt - bár a válság kitörése óta ez volt a harmadik G20-találkozó - a világgazdasági kibocsátás 85 százalékát adó, a Föld népességének kétharmadát reprezentáló országok képviselőinek sikerült reformjellegű előrelépéseket elérniük. Igaz, nem minden napirendi pontban és nem egyforma szigorral: a klímavitában nem jutottak dűlőre, a pénzügyi szektor szabályozásának szigorításában és a nemzetközi intézményrendszer átalakításában azonban vannak eredmények.

A szigor eltérő mértékei

Szélesebb világ
A válság arra is jó volt, hogy a világ vezető hatalmai ráébredjenek: a legfejlettebb ipari országokat és Oroszországot tömörítő G8 már túl kis csoport ahhoz, hogy egyedül döntsön világgazdasági kérdésekben. A pittsburghi csúcstalálkozó egyik eredménye, hogy az 1999-es ázsiai válságot követően felállított, ám eddig csupán miniszteri szinten ülésező G20 csoport a jövőben folyamatosan koordinálja a globális gazdasági együttműködést, ahogyan azt mostanáig a G8-ak tették. Igaz, a BBC gazdasági rovatvezetője, Stephanie Flanders úgy tudja, a változást 2011 előtt nem jelentik be hivatalosan, és jövő júniusban Kanada elnökletével egész biztosan megtartják a G8-as csúcstalálkozót. Szintén a változást mutatja az a döntés, hogy a súlyukhoz képest eddig kisebb befolyással rendelkező országok öt százalékkal nagyobb szavazati jogot kapnak a Nemzetközi Valutaalapban (IMF) a többségi szavazati joggal rendelkező fejlett államok kárára. Eddig például Kínának 3,7 százalékos szavazati joga volt, míg mondjuk Franciaországnak 4,9 százalék, ugyanakkor az ázsiai ország gazdasága 50 százalékkal meghaladja Franciaországét. A Nobel-díjas közgazdász, Amartya Sen szerint azonban a párbeszédnek is bővülnie kell ahhoz, hogy a döntés lehetősége ne csupán formális felajánlás legyen.

A válságot kirobbantó amerikai eseményeket követően kizárólag súlyos állami tőkeinjekciókkal lehetett életet lehelni a világ bankrendszerébe. A most elfogadott fékek feladata lenne, hogy megóvják a világot a hasonló helyzetektől, vagy legalább időben megkondítsák a vészharangokat, hogy még a lufi kipukkadása előtt be lehessen avatkozni. Az újdonságokat 2012 végéig szakaszosan kell bevezetniük az országoknak. A jövőben például a húszak területén is kötelező lesz az unió tagországaiban már évek óta működő Bázel II szabályozás, amely egyebek között előírja, hogy a bank saját tőkéjének a teljes hitelállomány minimum 8 százalékát kell elérnie. A szektor legnagyobb szereplőit, bankokat, brókercégeket rendszeresen átvilágítják, terhelési próbának, úgynevezett stressztesztnek vetik majd alá.

A legnagyobb figyelem a csúcsvezetői javadalmazások korlátozására vonatkozó javaslatokra irányult, miután sokak szerint éppen a hibás jutalmazási rendszerek ösztönözték a felelőtlen kockázatvállalást, amely végül az összeomláshoz vezetett. A politikailag érzékeny kérdésben Pittsburgh csak részsikereket hozott.

Miközben Franciaország határozott és szigorú javaslattal érkezett - lényege egy egységes, a G20-ak számára kötelezően előírt bónuszplafon bevezetése lett volna -, Amerika és Anglia ezt elvetette. Nicolas Sarkozy felvetésére Barack Obama azt válaszolta: nem látja be, miért kéne államilag szabályozni a bankárfizetéseket, hiszen a szilícium-völgyi vállalkozók és a sztársportolók javadalmazása sem jogszabályfüggő. Japán és Kína sem mutatott hajlandóságot arra, hogy a náluk jelenleg érvényben lévő bónuszrendszeren változtasson. A krízis alapvetően a másodlagos jelzálogpiac válságából indult, ezért a bankárfizetések is csupán Amerikában és Európában okoznak gondot, vélik a gyorsan fejlődő országok. Ugyanakkor Brazília elnöke, Lula da Silva - bár márciusban még azt mondta, hogy „a krízis a fehér bőrű, kék szemű bankárok műve" - úgy nyilatkozott, hogy nagy örömmel szavaz olyan jogszabályokra, amelyek a jövőben megakadályozzák a pénzügyi problémák globális szétterjedését.

Franciaország, Németország és Hollandia a végül elfogadottnál jóval szigorúbb korlátozást ösztönzött, amelyet otthon többé-kevésbé meg is valósítottak már. Németországban január elsejétől mód van arra, hogy a kifizetett juttatásokat a bank visszahívja, ha később bebizonyosodik, hogy a vállalt kockázat túl magas volt. Franciaországban augusztusban fogadták el azokat a szabályokat, amelyek a garantált bónuszt egy évre korlátozzák, és az összeg felét csak később fizetik, azt is úgy, hogy a harmadát banki részvényben kapják meg a munkatársak. Ezenkívül felkérték Michel Camdessus-t, az IMF korábbi elnökét a banki kompenzációk állandó monitoringjára. Hollandiában egy 2010. január 1-jétől hatályos rendelettel maximálták a bankárok éves fizetésében az adható jutalom, valamint a végkielégítés mértékét.

Mindenesetre az alapvető sarokpontokban a csúcstalálkozó országai egyetértettek, fogalmazott Timothy Geithner, az Egyesült Államok pénzügyminisztere, de minden államnak magának kell a saját standardjait kidolgoznia 2009 végéig úgy, hogy veszteség esetén senki ne kaphasson csillagászati prémiumot, és a jutalmak ne ösztönözzenek túlzott kockázatvállalásra.

Az egyes országok gyakorlatát a G20-ak jegybanki és szabályozóhatósági szakembereiből álló Pénzügyi Stabilitási Testület (Financial Stability Board) felülvizsgálhatja.

Ki a vétkes?

Vélemények a pittsburghi találkozó után
● „Pittsburgh tanulsága, hogy a régi világ még mindig nem képes arra, hogy valóban megvalósítsa mindazt, amit lenyűgöző retorikájában megfogalmaz.” ● „Azon fáradoznak, hogy szépségtapaszokkal korrigálják a kudarcot vallott banki szabályrendszereket ahelyett, hogy alapvető és radikális változásokról döntenének.”
● „Amerika, eleddig úgy tűnt, inkább félretolná a politikailag veszélyes javaslatot a bónuszügyben.” Forrás: BBC News

A német pénzügyminiszter Peer Steinbrueck a pittsburghi csúcstalálkozót megelőzően a Stern Magazinnak adott interjújában Nagy-Britanniát és Amerikát okolta azért, hogy Németország és Franciaország javaslatait lesöpörték. „Tisztán látszik, hogy a londoni lobbi foggal-körömmel védi a szigetország pénzügyiközpont-szerepét" - vélte a politikus, aki némi éllel úgy fogalmazott, hogy „Németország és Anglia politikusai nem egy cipőben járnak, amikor például a spekulatív befektetési alapok központi ellenőrzéséről kell dönteniük: míg a szigetország pénzügyi szektora 15 százalékkal részesedik a bruttó nemzeti össztermékből, addig Németországban mindössze a GDP 6 százalékát adják a bankok". Az angol pénzügyminiszter válaszában a BBC-nek kifejtette, Nagy-Britannia semmilyen szabályozási javaslatot nem blokkolt, és a pénzügyi szektora mindössze 8 százalékot tesz hozzá az ország GDP-jéhez.

Ennek ellenére tény, hogy tavasszal a londoni találkozón, ahol a jelenlévők egyetértettek abban, hogy a kevésbé szabályozott alapokra jobban kell figyelni a jövőben, az EU erre kidolgozott törvénytervezetét Nagy-Britannia vétózta meg. A szigetország politikusai úgy látták, hogy a javaslat bizonyos pontjai túlmutatnak azon a mértéken, amely a szektor biztonságos működéséhez elégséges. Szerintük egy ilyen jogszabály esetleg azt eredményezné, hogy számos befektetési alapot kivezetnek a londoni piacról.

Annak ellenére, hogy sokan gyengének tartják az elért eredményeket, Obama a pittsburghi találkozót követő nyilatkozatában azt hangsúlyozta, hogy erős pénzügyi szabályokat fogadtak el, amelyek nem engedik meg, hogy néhányan felelőtlenül újból kockára tehessék a nemzetközi pénzügyi rendszer működését. Amerika elnöke szerint a vezető nemzeteknek mostantól módjukban áll értékelni egymás gazdaságpolitikáját.

Szaporodó európai felügyeleti szervek
A pittsburghi találkozót megelőzően Európa is összeült, és szeptember 23-án a bizottság fontos jogszabálytervezeteket tartalmazó csomagot fogadott el, amelynek lényege, hogy az európai pénzügyi ágazat felügyelete a fokozott együttműködésen alapuljon. A javaslat szerint új testületet állítanának fel, az Európai Rendszerkockázati Tanácsot (ESRB), melynek feladata az lenne, hogy időről időre feltárja a pénzügyi rendszer egészét fenyegető kockázatokat, és mindenekelőtt gyors cselekvést igénylő korai figyelmeztetéseket küldjön. Az egyedi pénzügyi intézmények felügyeletét a nemzeti felügyeletek hálózatából álló Pénzügyi Felügyeletek Európai Rendszerére (ESFS) bíznák. Szó van a banki, biztosítási és foglalkoztatói nyugdíjágazatban három új európai felügyeleti hatóság felállításáról is. Ezek az eddig is létező, de csupán tanácsadási jogkörrel rendelkező pénzpiaci szolgáltatásokkal foglalkozó bizottságokat váltanák fel. Az új hatóságok technikai standardokat is kidolgozhatnak, szakértői értékeléseket készítenek, az európai értékpapír-piaci felügyeleti hatóság pedig közvetlenül is ellenőrizheti a hitelminősítő intézeteket. Rendkívüli helyzetben – például bankbukás esetén – a szervezet feladata, hogy koordinálja a válaszlépéseket.
Az új szervezetek 2010-től akár már működhetnének is, ha az Európai Tanács és a Parlament rövid időn belül elfogadja a csomagot, ám ehhez a tagállamoknak is el kellene fogadniuk a tervezetet. Kérdés, hogy a 27-ek mindegyike hajlandó lesz-e legalább részben feladni nemzeti szuverenitását ebben a kérdésben. Korábban valószínűleg sokan nemmel válaszoltak volna erre, most azonban a válságot még ki sem hevert országok ellenállása talán kisebb lesz. Az aggályok közül néhány már ismert: London például egyáltalán nem látná szívesen, ha az új testület adott esetben azt is megszabná, hogy egy országnak mennyit kell bankmentésre fordítania. Az eurozónán kívüli államok sem örülnének, ha az Európai Központi Bank nagyobb szerepet kapna, és esetlegesen beleszólása lenne a nemzeti valutával rendelkező országok fiskális politikájába.

Véleményvezér

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.
Ömlik az uniós pénz Lengyelországba

Ömlik az uniós pénz Lengyelországba 

Húznak el tőlünk a lengyelek, de nagyon.
Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten

Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten 

Van-e még lejjebb, vagy már a gödör fenekén vagyunk?
Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt

Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt  

A miniszterelnök magára hagyta a magyar idős embereket.
Szégyen: már afrikai országok is megelőznek minket egy rangsorban

Szégyen: már afrikai országok is megelőznek minket egy rangsorban 

Megjelent a World Justice Project 2024-es jogállamiság rangsora.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo