A SIM-kártya-penetráció a fejlett világban majdnem elérte maximumát, arról azonban nincs szó, hogy a mobilszolgáltatók a jövőben ne adnának el újabb kártyákat. Igaz, a cél már nem az, hogy még több ember beszélgethessen bárhol és bármikor még többekkel, hanem az, hogy a gépek közötti kapcsolat legyen automatizált. Az M2M - machine to machine - technológia adott, a rendszer pedig széles körű terjedés előtt áll. A technológia előnyeiről Laczkó Tóth Gergelyt, a Pannon tervezési és elemzési igazgatóját kérdeztük.
■ Mit jelent az M2M elnevezés?
- Szó szerint a gépek közötti kommunikációt, valójában ennél összetettebb a jelentése. Nem véletlen, hogy az iparágon belül inkább „connected objects", azaz csatlakoztatott tárgyak néven emlegetik, hiszen nem csak gépek - két számítógép vagy egy mérőeszköz és szerver - kapcsolatáról van szó. Egy személyautó is kommunikálhat ily módon a diszpécserközponttal, a beteg karjára erősített vérnyomásmérő az orvossal, de ugyanez a technológia húzódik meg az intelligens, távolról vezérelhető otthon szolgáltatásai mögött is. A megoldás számtalan területen hasznosulhat, leegyszerűsítve úgy is fogalmazhatunk, hogy bármit, ami elektromos árammal működik, lehet távolról, akár a világ másik pontjáról vezérelni.
■ A mobilszolgáltatók a világon mindenhol aktív követei a mobilkommunikáción alapuló szolgáltatások terjedésének. Magyarországon az ELMŰ és az ÉMÁSZ 2002-ben például a nagyfogyasztóknál bevezette az elektronikus mérőleolvasást, de a lakossági ügyfeleknél azóta sem. A tömeges terjedés tehát egyelőre akadályokba ütközik. Hogyan lehet felgyorsítani?
- A távközlési cégeknek ez többletbevételi lehetőség, amely egy meglévő technológiára épül, de a szolgáltatást nem mi nyújtjuk. A felhasználás elterjedéséhez partnercégekre van szükség, amelyek a hálózati technológia mellé kifejlesztik a szolgáltatáshoz szükséges alkalmazásokat és berendezéseket. Ezek még jellemzően hiányoznak országon belül, illetve világszinten is. Svédországban néhány éve törvényben kötelezték a közműszolgáltatókat, hogy egy adott időpontig álljanak át a SIM kártyás technológián alapuló távoli mérőóra-leolvasásra. Ma már több százezer SIM kártya működik svédországi mérőórákban. Az EU most a közlekedésbiztonság fokozása érdekében próbálja kötelezővé tenni, hogy minden jármű képes legyen automatikus riasztásra baleset esetén. A hatósági szabályozás tehát az egyik módja annak, hogy a tömeges felhasználás gyorsabban terjedjen. A másik, ha egy országban a fenntartható szemléletmód és a környezettudatosság erősödik. Ez mindenképpen a távolról vezérelhető automatizált megoldások és a hatékony adatkommunikáció irányába tereli a fejlődést.
■ Mekkora piacot jelent az M2M kommunikáció elterjedése?
- Elméletileg óriásit, világszinten akár több milliárd SIM kártyát. Potenciálisan beláthatatlan sok végpont létezik, amely képes lehet mobiltechnológia segítségével üzenetet küldeni. Csak az Európai Unióban 336 millió mérőleolvasó van, éves szinten 219 millió utas vásárol közlekedési szolgáltatást, 31 millió tehergépjármű, 7 millió riasztóberendezés, 6 millió POS terminál és 3 millió parkolóóra és automata található. És akkor még nem is beszéltünk az intelligens otthonban rejlő lehetőségekről. Ez akár három-négy SIM kártyát is jelenthet családonként. A valós piacot viszont a felhasználói igény fogja meghatározni.
■ De mint minden szolgáltatásért, ezért is fizetni kell. Ki viseli a hálózati kommunikáció költségét, az ügyfél vagy az így magasabb minőségű szolgáltatást kínáló szolgáltató?
- A szolgáltatás típusától függően számos elszámolási modell létezik. Az M2M technológia tömegesen először valószínűleg két ágazatban fog elterjedni: egyrészt az uniós nyomás hatására a közlekedésbiztonság, valamint a közműszolgáltatások hatékonyságának növelése érdekében a mérőóra-leolvasás terén. Az autókba kerülő eszközök költsége bizonyára az eladási árban fog jelentkezni, és ez a bevétel valamilyen arányban megoszlik majd a mobilszolgáltató és a gépjárműgyártó között. Ezt az árat nagy valószínűséggel szabályozni fogja az unió, hiszen a biztonsághoz minden európai állampolgárnak egyenlő mértékben van joga. A mérőóra-leolvasás esetében az elektronikus számlával vonhatunk párhuzamot. A szolgáltatónak olcsóbb, hiszen kevesebb munkaerőt igényel, nincs nyomtatási és papírköltsége, és nem kell havonta sok millió levelet postára adnia. A fogyasztónak is előnyös, hiszen kényelmes, átlátható és időtakarékos. A lakossági közműdíjakba most is beépül a mérőóra leolvasása, az adatfeldolgozás és a számlaküldés ára. Intelligens fogyasztásmérés esetén ezek a költségek átstrukturálódnak, és nem humánerő-, hanem hálózatüzemeltetési költségről beszélünk, ami valószínűleg jelentősen kevesebb lesz, miközben a pontosabb elszámolás és az átláthatóbb ügyfélszolgálati folyamatok növelik a fogyasztók elégedettségét. Az elektronikus mérőleolvasás az energiahordozók hatékonyabb felhasználása és a pazarlás megszüntetése terén is komoly előrelépést hozhat.
■ Mekkora beruházást igényel a rendszer kiépítése?
- A szolgáltatásban nem az eszköz, a SIM kártya vagy a hálózat működtetése drága, hanem a hozzá kapcsolódó szolgáltatásokhoz szükséges infrastruktúra. Vagyis bárki számára elérhető, ha a telekommunikációs cégek és a partnereik között létrejön a megegyezés. Ez pedig elsősorban annak a függvénye, hogy hol tart a piac, azaz mekkora fogyasztói igény jelentkezik az innovatív megoldásokra. Ennek függvényében most úgy látom, hogy az egészségügy lehet a már említett két terület mellett a harmadik húzóágazat.