Gépek egymás közt

A bangladesi farmer a mobiltelefonja segítségével kereskedik az értéktőzsdén, a kukásautó csak akkor érkezik, ha a kuka jelezte a központnak, hogy megtelt, a balesetet szenvedett gépjármű maga értesíti a mentőket, hogy utasai bajba kerültek, és az sem lehetetlen, hogy a bekapcsolva felejtett vasalót távolról „kihúzzák" a konnektorból. A különböző eszközökbe épített SIM kártya számos költségcsökkentő, biztonságot növelő és a hatékonyságot fokozó szolgáltatás előtt nyit utat.

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

 


Laczkó Tóth Gergely

A SIM-kártya-penetráció a fejlett világban majdnem elérte maximumát, arról azonban nincs szó, hogy a mobilszolgáltatók a jövőben ne adnának el újabb kártyákat. Igaz, a cél már nem az, hogy még több ember beszélgethessen bárhol és bármikor még többekkel, hanem az, hogy a gépek közötti kapcsolat legyen automatizált. Az M2M - machine to machine - technológia adott, a rendszer pedig széles körű terjedés előtt áll. A technológia előnyeiről Laczkó Tóth Gergelyt, a Pannon tervezési és elemzési igazgatóját kérdeztük.

Mit jelent az M2M elnevezés?

- Szó szerint a gépek közötti kommunikációt, valójában ennél összetettebb a jelentése. Nem véletlen, hogy az iparágon belül inkább „connected objects", azaz csatlakoztatott tárgyak néven emlegetik, hiszen nem csak gépek - két számítógép vagy egy mérőeszköz és szerver - kapcsolatáról van szó. Egy személyautó is kommunikálhat ily módon a diszpécserközponttal, a beteg karjára erősített vérnyomásmérő az orvossal, de ugyanez a technológia húzódik meg az intelligens, távolról vezérelhető otthon szolgáltatásai mögött is. A megoldás számtalan területen hasznosulhat, leegyszerűsítve úgy is fogalmazhatunk, hogy bármit, ami elektromos árammal működik, lehet távolról, akár a világ másik pontjáról vezérelni.

A mobilszolgáltatók a világon mindenhol aktív követei a mobilkommunikáción alapuló szolgáltatások terjedésének. Magyarországon az ELMŰ és az ÉMÁSZ 2002-ben például a nagyfogyasztóknál bevezette az elektronikus mérőleolvasást, de a lakossági ügyfeleknél azóta sem. A tömeges terjedés tehát egyelőre akadályokba ütközik. Hogyan lehet felgyorsítani?

- A távközlési cégeknek ez többletbevételi lehetőség, amely egy meglévő technológiára épül, de a szolgáltatást nem mi nyújtjuk. A felhasználás elterjedéséhez partnercégekre van szükség, amelyek a hálózati technológia mellé kifejlesztik a szolgáltatáshoz szükséges alkalmazásokat és berendezéseket. Ezek még jellemzően hiányoznak országon belül, illetve világszinten is. Svédországban néhány éve törvényben kötelezték a közműszolgáltatókat, hogy egy adott időpontig álljanak át a SIM kártyás technológián alapuló távoli mérőóra-leolvasásra. Ma már több százezer SIM kártya működik svédországi mérőórákban. Az EU most a közlekedésbiztonság fokozása érdekében próbálja kötelezővé tenni, hogy minden jármű képes legyen automatikus riasztásra baleset esetén. A hatósági szabályozás tehát az egyik módja annak, hogy a tömeges felhasználás gyorsabban terjedjen. A másik, ha egy országban a fenntartható szemléletmód és a környezettudatosság erősödik. Ez mindenképpen a távolról vezérelhető automatizált megoldások és a hatékony adatkommunikáció irányába tereli a fejlődést.

Futurisztikus jelen
Az internet óriási mértékben képes csökkenteni a fogyasztói berendezések és az üzleti tranzakciók költségeit, javítani a társaságokon belüli és azok közötti kommunikációt, nem utolsósorban pedig lehetővé teszi a direkt kapcsolatot a fogyasztókkal. Ahhoz, hogy ezek a lehetőségek kiaknázhatók legyenek, új modellekre van szükség. Ilyen például az elektronikus piactér, és ilyen az M2M. A technológia felhasználási területe korlátlan az egészségügytől és életmentő szolgáltatásoktól kezdve a vagyonvédelmi berendezéseken át az önkormányzati szolgáltatások hatékonyabbá tételéig. Létjogosultsága van az épületfelügyeleti rendszerek, a vagyon- és tűzvédelmi berendezések, a személyfelvonók vagy a játék- és nyerőgépek területén egyaránt. Amit négy-öt évvel ezelőtt még egy sci-fi film rendezője merész ötletének tartottunk volna, ma már karnyújtásnyira van. A mérőkészülékek – gáz-, villany-, vízóra –elektronikus leolvasása távolról a közműszolgáltató és a fogyasztó kényelmét egyaránt növeli, ráadásul olcsóbbá és hatékonyabbá teszi a szolgáltatást. A környezetvédelem terén szintén előrelépést jelent az új technológia. A kereskedelmi forgalomban kapható kazánok között van, amelyik SMS-sel ki- és bekapcsolható. A mobiltelefonnal távolról vezérelhető rendszert érkezés előtt néhány órával elég üzembe helyezni, a hazatérőt így meleg otthon fogadja, miközben napközben feleslegesen nem kellett fűteni. Szintén létezik a mobiltelefonnal vezérelhető csatlakozóaljzat, amely akkor engedi át az áramot, amikor SMS-ben ilyen jelet kap, és a mobiltelefonnal irányítható kamera sem utópia már. A SIM kártya és a mobiltechnológia alkalmazási területe az egészségügyi ellátás hatékonyságát is jelentősen javíthatja. Bizonyos műszerek például rendszeres időközönként értesítik az orvost a beteg állapotáról anélkül, hogy személyesen kellene találkozniuk. A megoldás a szív- és érrendszeri megbetegedésektől a rehabilitációs területeken át számos ponton hozhat áttörést az ellátásban vagy az időskorúak gondozásában, bárhol, ahol 24 órás ellenőrzésre vagy folyamatos mérésre van szükség. Egy település pedig éppúgy automatizálható lehet, mint az otthon. Elméletileg akár a szemeteskukákba is építhető olyan egység, amely jelzi a szolgáltatónak, hogy az edény megtelt, üríteni kell annak érdekében, hogy egy város szemétgyűjtése optimalizálható legyen. És a Family Frost autónak is elég akkor jönni, amikor egy hűtőszekrény jelzi, hogy kifogyott a mirelit.

Mekkora piacot jelent az M2M kommunikáció elterjedése?

- Elméletileg óriásit, világszinten akár több milliárd SIM kártyát. Potenciálisan beláthatatlan sok végpont létezik, amely képes lehet mobiltechnológia segítségével üzenetet küldeni. Csak az Európai Unióban 336 millió mérőleolvasó van, éves szinten 219 millió utas vásárol közlekedési szolgáltatást, 31 millió tehergépjármű, 7 millió riasztóberendezés, 6 millió POS terminál és 3 millió parkolóóra és automata található. És akkor még nem is beszéltünk az intelligens otthonban rejlő lehetőségekről. Ez akár három-négy SIM kártyát is jelenthet családonként. A valós piacot viszont a felhasználói igény fogja meghatározni.

■ De mint minden szolgáltatásért, ezért is fizetni kell. Ki viseli a hálózati kommunikáció költségét, az ügyfél vagy az így magasabb minőségű szolgáltatást kínáló szolgáltató?

- A szolgáltatás típusától függően számos elszámolási modell létezik. Az M2M technológia tömegesen először valószínűleg két ágazatban fog elterjedni: egyrészt az uniós nyomás hatására a közlekedésbiztonság, valamint a közműszolgáltatások hatékonyságának növelése érdekében a mérőóra-leolvasás terén. Az autókba kerülő eszközök költsége bizonyára az eladási árban fog jelentkezni, és ez a bevétel valamilyen arányban megoszlik majd a mobilszolgáltató és a gépjárműgyártó között. Ezt az árat nagy valószínűséggel szabályozni fogja az unió, hiszen a biztonsághoz minden európai állampolgárnak egyenlő mértékben van joga. A mérőóra-leolvasás esetében az elektronikus számlával vonhatunk párhuzamot. A szolgáltatónak olcsóbb, hiszen kevesebb munkaerőt igényel, nincs nyomtatási és papírköltsége, és nem kell havonta sok millió levelet postára adnia. A fogyasztónak is előnyös, hiszen kényelmes, átlátható és időtakarékos. A lakossági közműdíjakba most is beépül a mérőóra leolvasása, az adatfeldolgozás és a számlaküldés ára. Intelligens fogyasztásmérés esetén ezek a költségek átstrukturálódnak, és nem humánerő-, hanem hálózatüzemeltetési költségről beszélünk, ami valószínűleg jelentősen kevesebb lesz, miközben a pontosabb elszámolás és az átláthatóbb ügyfélszolgálati folyamatok növelik a fogyasztók elégedettségét. Az elektronikus mérőleolvasás az energiahordozók hatékonyabb felhasználása és a pazarlás megszüntetése terén is komoly előrelépést hozhat.

■ Mekkora beruházást igényel a rendszer kiépítése?

- A szolgáltatásban nem az eszköz, a SIM kártya vagy a hálózat működtetése drága, hanem a hozzá kapcsolódó szolgáltatásokhoz szükséges infrastruktúra. Vagyis bárki számára elérhető, ha a telekommunikációs cégek és a partnereik között létrejön a megegyezés. Ez pedig elsősorban annak a függvénye, hogy hol tart a piac, azaz mekkora fogyasztói igény jelentkezik az innovatív megoldásokra. Ennek függvényében most úgy látom, hogy az egészségügy lehet a már említett két terület mellett a harmadik húzóágazat.

Kötelező eCall
Szakértők szerint csak Európában évi 2500 életet mentene, és a sérülések súlyosságát is 10–15 százalékkal csökkentené, ha minden balesetről akkor is azonnal értesülnének a hatóságok, ha az viszonylag elhagyatott helyen történne, vagy ha az autó utasai mozgásképtelenek lennének. Az Európai Bizottság 2006-ban még úgy tervezte, hogy már 2009-től működik az eCall (In-Vehicle Emergency Call Service) nevű hálózat az eSafety program részeként, hogy az információs és kommunikációs technológiával válaszoljanak a kihívásra. Az eCall lehetővé tenné, hogy az európai utakon közlekedő járművek márkától függetlenül képesek legyenek egy vezeték nélküli egység segítségével felhívni a 112-t: a modul a légzsák megrongálódása esetén automatikusan értesíti a legközelebbi központot a balesetről, és megadja az autó GPS koordinátáit. Bár néhány tagországot leszámítva az ötletnek számos támogatója akadt, a rendszer sehol nem működik. Olyannyira, hogy 2008 októberében Wolfgang Rose, az Európai Autóklub (ACE) vezetője nyilatkozatában már csak 2010 szeptemberét emlegette, amikortól az automatikus segélyhívó minden új autóban szériatartozék lehetne. Ma viszont ez is valószínűtlennek tűnik: az idén augusztusban kiadott brüsszeli stratégiában már úgy fogalmaznak: „Jövő évtől kezdődően 2014-ig minden gépjárműbe kerüljön megfizethető fedélzeti elektronikus segélyhívó rendszer.” Igaz, az EU telekommunikációs biztosa most a határozottabb fellépés mellett döntött.
– Ha az eCall terjedése nem gyorsul fel, akkor kötelezni fogjuk a kormányokat, az ipart és a mentőszolgálatokat, hogy lépjenek az ügyben – nyilatkozta Viviane Reding, aki szerint itt az ideje, hogy a tagállamok és az ágazat kötelezettségvállalásai nyomán a szavakat tettek kövessék. Ha nem, a blokkolásgátlóhoz hasonlóan a járműfedélzeti segélyhívó rendszer beszerelése is uniós előírás lesz. A BMW, PSA és Volvo gyárból kiguruló egyes modellekben már létezik SMS-rendszerű automata segélyhívó, az olcsóbb autók azonban nem rendelhetők ilyen berendezéssel. A szükséges európai szabványok elkészültek, de tagállami szinten is összehangolt normákra és iránymutatásokra lenne szükség. A költségeket illetően is vannak még viták. Bár a bizottság szerint a rendszer beépítése járművenként száz euróba sem kerülne, a gyártók a jelenlegi gazdasági helyzetben minden fillérrel próbálnak takarékoskodni. Ahogyan a vásárlók is.

Véleményvezér

Három és félszeres gázárral riogat a fideszes intézmény

Három és félszeres gázárral riogat a fideszes intézmény 

A Fidesz állandóan riogat, migránsokkal, háborúval, Sorossal, most meg a gázárral.
Főhet szegény Orbán Viktor feje

Főhet szegény Orbán Viktor feje 

Ez ám a meglepetés, mégiscsak Putyin a háborúpárti.
Hadházy Ákos szerint eltűnt 16 milliárd forint

Hadházy Ákos szerint eltűnt 16 milliárd forint 

Újabb botrány, lesz-e felelős?
Magyar Péter nyilvánosságra hozta a Fidesz „őszödi beszédét”

Magyar Péter nyilvánosságra hozta a Fidesz „őszödi beszédét” 

A Fidesz eddigi állításával ellentétben nem békepárti.
A magyar vállalkozók az ötödik legmagasabb árat fizetik Európában az áramért

A magyar vállalkozók az ötödik legmagasabb árat fizetik Európában az áramért 

Az európai átlagár felett kapják az áramot a magyar vállalkozók.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo