Virtuális együttlét

A korábban csak sci-fikben olvasott, látott módon, életnagyságú, de csak virtuálisan jelen lévő partnerrel folytatott tárgyalás mára elterjedt technológiává vált, amelynek segítségével csökkennek a cég utazási költségei, növekszik a munka hatékonysága, és még a környezetet is kímélhetjük.

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

A videokonferencia lényege az emberek összekapcsolása attól függetlenül, hogy éppen hol tartózkodnak. Alkalmazásával hatékonyabbá tehető a munkatársak közötti és a partnerekkel való kommunikáció. A szemtől szembeni megbeszélések elengedhetetlenek e kapcsolatok sikerességéhez, és ha ennek élménye a helyszínre utazás költségeinek, idejének és szén-dioxid-kibocsátásának megspórolásával is megteremthető, annak fontos szerepe van a mai, egyre gyorsuló üzleti életben.

Mint a személyes találkozás

Az utazásra fordított költségek és idő megtakarításának egyik lehetséges módja a telefonkonferencia, amely azonban nem nyújt hatékony kommunikációs megoldást, mivel az emberek az információkat legkönnyebben vizuális úton fogadják be. Az információ átadásának leghatékonyabb módja a személyes találkozó, ám itt az utazásra fordított idő szinte teljesen kihasználatlan. A telefonnal szemben a videokonferencia azonban már lehetőséget ad a metakommunikációs jelzések, az arckifejezés megfigyelésére is, ami sokkal inkább hasonlóvá teszi ezt a kommunikációs módot a személyes beszélgetéshez, a telekommunikációnak köszönhető idő- és költségmegtakarítás mellett. Hatékonyságát mutatja az is, hogy kutatások szerint a telefonbeszélgetéshez képest a videokonferencia segítségével 50-60 százalékkal lerövidül egy tárgyalás átlagos hossza.

Az egyre gyorsuló üzleti élet és - többek között a gazdasági válság miatt is - az egy munkatársra háruló mind több feladat megköveteli a munkaidő lehető leghatékonyabb kihasználását. A videokonferencia elsősorban a cégen belüli, illetve az együttműködő partnerekkel való kommunikációban hoz átütő eredményeket, a tudás megosztása könnyebbé válik. De például egyszerűbben megszervezhetők váratlan megbeszélések is. Szükség esetén akár percek alatt összehívható a „találkozó", így sok esetben egy teljes projekt befejezése is gyorsabbá válhat - hangsúlyozza Scsaurszki Rita, a C-Vison Kft. ügyvezetője.

Webkamerától a hologramig

A teljes, valós beszélgetésélményt nyújtó telekonferencia-rendszer a szükséges befektetés nagysága miatt egyelőre elsősorban a nagyobb cégek kiváltsága, de még a többmilliós befektetés esetében is áltagosan másfél év alatti megtérüléssel számolnak a szakemberek. A videokonferencia lényege azonban más módon is megteremthető. A pár ezer forintos webkamera és VoIP szolgáltatás együttese már láthatóvá és hallhatóvá teszi a másik felet, bár természetesen alacsonyabb minőségben és megbízhatósággal. A következő szint az IP telefonia használata, amely a hang és adat mellett videó továbbítására is képes. A felhasználónként mintegy 100-150 ezer forintból kialakítható komplex rendszer esetében a kommunikáció már védett és elsőbbséget élvező csatornán zajlik, és olyan lehetőségek is rendelkezésre állnak, mint a hívó elérhetőségeinek vagy más pluszadatoknak a valós idejű megjelenítése. További megoldás egy olyan web alapú hang-, adat- és videokommunikációt kínáló szolgáltatás igénybevétele, amely beruházás nélkül - megfelelő kliensszoftver telepítésével - teszi alkalmassá a számítógépünket videokonferencia lebonyolítására is - magyarázza Vass Gábor, a Cisco Magyarország kkv-üzletágért felelős igazgatója. A szoftver - regisztráció után - tulajdonképpen egy webes felületet bocsát rendelkezésre a találkozáshoz, a csatlakozáshoz mindössze egy megadott link követésére van szükség. Ezen a felületen már lehetőség van a beszélgetőtárs mellett adott esetben prezentáció követésére vagy éppen egy kiválasztott partnerrel folytatott privát „chatelésre".

A hagyományos videokonferencia, vagyis a külön helyiségben, képernyő és mikrofonok segítségével megvalósított hívás mellett néhány éve jelentek meg az úgynevezett telepresence-rendszerek. A nagy képernyőknek köszönhetően valós méretben látható a beszélgetőpartner, a HD képminőség térhatású hanggal kiegészítve kínálja a személyes találkozáshoz leginkább hasonlító élményt. Egyes esetekben a minél teljesebb hasonlóság érdekében a világ másik végén azonosan berendezett szoba várja a beszélgetőtársat, így tényleg olyan, mintha egy asztal két végén foglalnának helyet a tárgyalópartnerek. A személyes beszélgetés minél tökéletesebb imitációja azért fontos, mert az emberek jelentős részét eleinte feszélyezi, ha monitoron keresztül kell beszélgetnie, azaz a feszültség így könnyebben oldódik. E rendszerek kialakításához hatalmas professzionális infrastruktúrára van szükség, így áruk harmincmillió forint körül is lehet - bár léteznek hasonló elven működő „kistestvérek", amelyek gyengébb kép- és hangminőséggel olcsóbb megoldásokat kínálnak. A Cisco szakértője szerint az út a hologram alapú telepresence rendszerek felé vezet, amelyek háromdimenziós, a sci-fi filmekben látott megjelenítést tesznek majd lehetővé.

Kialakuló üzleti modellek

A különböző rendszerek közötti átjárhatóságról szabványok gondoskodnak, így nemcsak az egyes márkák termékei, hanem a különböző szintű rendszerek is összekapcsolhatók. A bonyolult rendszer kezelésének nehézségi foka nem haladja meg egy mobiltelefonét, szakképzett személyzetet nem igényel. A titkosítás a hívás kezdésével automatikusan elindul, és a rendszer magától váltja - a beszélőnek megfelelően - a tárgyalás résztvevőinek megjelenését a képernyőkön.

Mivel hosszú távú beruházásról van szó, az is fontos, hogy a gépek megfelelően frissíthetők és értékállóak legyenek. Talán ennek belátása lehet az oka annak, hogy a prémiumkategóriás rendszerek magasabb áruk ellenére kelendőek. A Wainhouse Research 2008-as felmérése szerint a piac 66 százalékán két nagy gyártó, a Tandeberg és a Polycom osztozik.

A videokonferencia elterjedéséhez az alapvető gazdasági és környezetvédelmi racionalitáson túl több, egymástól független tényező is hozzájárult. Vass Gábor a technológia fejlődését emeli ki, amely meggyőzi a korábban szkeptikus felhasználókat is, Scsaurszki Rita pedig a New York-i terrortámadás után kezdődő, de a mostani sertésinfluenza-vírus kapcsán is erősödő, utazással kapcsolatos félelmeket említi lehetséges okként. Igaz, a nagyobb vállalatok sokszor nem is csak külföldi utazások kiváltására használják a rendszert, hanem akár a városon belüli megbeszélések lebonyolítására is - ugyanis az időveszteség és a környezetszennyezés egy városi dugóban sem elhanyagolható.

A kisebb cégek számára a telepresence-rendszerekhez való hozzáférést általában a bérleti lehetőség biztosítja. A külföldön már működő bérelhető telepresence-tárgyaló típust Magyarországon fél évvel ezelőtt indította el egy cég, de az egyelőre csak kialakulóban lévő üzleti modell a szakértők várakozásai szerint fejlődni fog.

Zölden és hatékonyan
A zöldebb működés iránt elkötelezett cégeknek olyan környezetkímélő megoldásokra van szükségük, amelyek nem emelik a költségeiket vagy csökkentik a hatékonyságukat. A videokonferenciával csökkenthető az utazások száma, az ezekre korábba fordított összegek nagysága pedig akkora, hogy a legcsekélyebb visszafogás is azonnal érzeteti a hatását. Az üzleti utazások a fejlett világ országaiban működő cégek költségvetésében hagyományosan a kiadások egyik legtetemesebb szeletét jelentik, közvetlenül a munkaerő-ráfordítások és az IT-költések után. Angliában például a legnagyobb szervezetek sok száz millió fontot költenek erre évente, és még a kisebb cégek kiadásai között is több tíz- esetleg százezer fontos nagyságrendet képvisel ez a pazarló és környezetkárosító tétel. A CFO Magazin Europe Research Services az Amadeus utazástechnológiai céggel közös kutatása szerint a pénzügyi vezetők ambivalens módon ítélik meg a zöldutazást: a megkérdezett igazgatók több mint fele egyáltalán nem látja, hogy az utazások ökológiai lábnyomának csökkentésére irányuló környezetbarát megoldások milyen előnyöket jelentenek a vállalatuk számára. Egyes szakértők pedig úgy vélik, hogy a jelenlegi helyzetben amúgy is valószínűleg háttérbe szorulnak a „zöldülési” erőfeszítések, a Föld helyett a saját cégük fenntarthatósága kerül a fókuszba. A környezet iránt valóban elkötelezettek viszont a gazdasági feltételeket és a környezetet együtt szemlélik: a fenntartható fejlődés érdekében spórolnak az energiafelhasználással, ami egyben költségmegtakarítást is jelent.

Véleményvezér

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.
Ömlik az uniós pénz Lengyelországba

Ömlik az uniós pénz Lengyelországba 

Húznak el tőlünk a lengyelek, de nagyon.
Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten

Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten 

Van-e még lejjebb, vagy már a gödör fenekén vagyunk?
Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt

Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt  

A miniszterelnök magára hagyta a magyar idős embereket.
Szégyen: már afrikai országok is megelőznek minket egy rangsorban

Szégyen: már afrikai országok is megelőznek minket egy rangsorban 

Megjelent a World Justice Project 2024-es jogállamiság rangsora.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo