Az egyéves programokat a közgazdasági szakma rövid távú tervekként tartja számon, és most, egy rég nem látott - talán sosem volt - méretű és mélységű válság sűrűjében lehet igazán érezni, hogy ez mennyire igaz. Cselekvésre is rövid az idő, a változtatások hatásainak érzékeléséhez még inkább. Válságkezelés és bizalomerősítés - ezt a címet viseli a magát válságkezelőként aposztrofáló Bajnai-kormány egyéves cselekvési terve. Csak remélni lehet, hogy a címben feltehetően célként szereplő mindkét szó tartalma teljesül.
A cselekvési tervben megfogalmazottak szerint a program - nyilván hosszabb távú - célja, hogy a magyar gazdaság fejlődési üteme emelkedjék, és a GDP-növekedés tartósan meghaladja az Európai Unió átlagát. S bár - mint azt a programírók leszögezik - a magyar növekedés egyik mozgatórugója külső adottság, a világgazdaság teljesítménye, a kormányzat a hosszú távú, tartós növekedés feltételeit belső lépésekkel is javítani kívánja. Mégpedig az adórendszer foglalkoztatást ösztönző átalakításával, a foglalkoztatottság növelésével és a gazdasági versenyképesség erősítésével.
A többire még várni kell
Az adórendszer ez évre vonatkozó módosításait - a törvénytervezet eredeti változatát még Veres János, a Gyurcsány-kormány pénzügyminisztere nyújtotta be márciusban, s ezen igazított az új kabinet - 201 igen, 166 nem szavazattal és 4 tartózkodással május 11-én fogadta el az országgyűlés. Módosultak az szja-tábla sávhatárai - az év egészére 1,7 millió forintról 1,9 millióra nőtt a 18 százalékos kulcs alá tartozó éves jövedelem -, az eddigi kettő helyett három lett az áfakulcsok száma - maradt az 5 százalékos, a 20 százalékost pedig egy szűk körű, szociális szempontú 18 és egy majdnem általános 25 százalékos kulcs váltja fel -, a tb-járulékot pedig a minimálbér kétszereséig 5 százalékponttal csökkentették. A jövedékiadó-mértékek viszont nőnek, például az ólmozatlan benziné 109, a gázolajé 90,5 forint lesz literenként. Az új törvényi rendelkezések július elsején lépnek hatályba (a távhő áfaváltozása csak augusztus elsején).
A jövő évi intézkedéseket ígérete és programja szerint a kormány - amely deklaráltan az ez évi korrekciós és a jövő évi strukturális változtatások határozott szétválasztására törekszik - még május végén a parlament elé terjeszti, a végszavazásra várhatóan júniusban kerül sor. Persze a mostani új szabályok is hoznak némi szerkezetváltást az adórendszerben, elsősorban az szja és az áfa ellentétes irányú mozgása révén: a kevésbé látható, így nehezebben adóztatható jövedelmekről némileg áttevődik az adóteher a kevésbé eltitkolható, jóval követhetőbb fogyasztásra. Igaz, itt az adómérték nem jövedelemfüggő, mindenkit egyformán érint, de aki többet fogyaszt, az több adót is fizet.
Vállalkozói kérdőjelek
Ugyanakkor a májusban elfogadott törvénymódosítások, bár érzékelhetőek, nem hoznak sem igazi változást, sem igazi könnyebbséget a vállalkozói szféra számára. Igaz, a járulékmérséklés kedvező, ha mértéke nem is igazán jelentős, s az alkalmazás köre is korlátos - a minimálbér kétszerese -, de talán némi biztatást adhat a jövőre nézve, hogy a tendencia valóban folytatódik, annál is inkább, mert a cselekvési program szerint fontos, hogy a munkára rakódó terhek jelentős mértékben csökkenjenek, merthogy jelenleg jóval meghaladják a régió más országaiban szokásos mértéket.
Az áfakulcs-változások viszont valódi kérdőjeleket jelentenek. Az európai átlaghoz képest nagyon magas, 25 százalékos mértékhez való visszatérés - ha szükség is volt rá a járulékcsökkentés ellentételezéséhez - mindenképpen kellemetlen, finanszírozása - az üzemanyagok jövedéki adójának emelése miatti költségnövekedéssel együtt - az amúgy is likviditási gondokkal küzdő kkv-k számára komoly gondot jelenthet. S bár ígéret hangzott el Oszkó Péter pénzügyminisztertől, hogy a 25 százalékos áfa csak átmeneti időszakra szól, azt, hogy milyen hosszú lesz ez az átmenet, nem tudni.
A 18 százalékos kulcs alkalmazása még ellentmondásosabb. A hosszú ideig hivatkozási alapul szolgáló uniós korlát megszűnt - bár némi gond még lehet amiatt, hogy két áfakulcsunk is a 15-25 százalékos tartományban van -, s ha a kormány végül mégis háromkulcsos rendszer mellett döntött, nem ésszerű, hogy kizárólag társadalmi gesztusként alkalmazza, amikor csak néhány alapélelmiszerre és a távhőre terjesztette ki. Ha valóban a versenyképesség erősítése az egyik cél, érdemes lett volna gazdaságpolitikai eszközként is számolni a középső áfakulccsal, például az amúgy a cselekvési programban is húzóágazatként számba vett turisztikai szektor túléléséhez és fellendítéséhez. A szintén jelentős teljesítményvesztést elszenvedő, komoly szürkezónával működő építőipar számára is némi segítséget jelenthetett volna, ha tevékenysége ez alá sorolódik. Különösen, hogy a programban így fogalmaztak: cél „az adókikerülés gyakorlatának visszaszorítása, hiszen a nehezedő gazdálkodási körülmények között működő vállalkozások számára különösen fontos, hogy jogkövető magatartásuk következményeként ne kerülhessenek behozhatatlan versenyhátrányba".
Visszafogott kritikák
Az elfogadott törvénymódosításokat, a kormány elképzeléseit az elemzők, szakértők, a szakmai közvélemény, a vállalkozói érdekképviseletek nagy része visszafogott kritikával fogadta, a változásokat többségében jó irányúnak, de korántsem elegendőnek tartják. A lakossági érdekeket képviselő civil szervezeteknek már jóval több fenntartása van.
A kormány mostani intézkedéseit Akar László, a GKI Gazdaságkutató Zrt. vezérigazgatója szerint két szempontból kell mérlegelni. Egyrészt jövedelemátcsoportosítást hajt végre a vállalati szektor javára, a lakosság terhére, de mivel a válság súlyosabban érintette a vállalati szférát, mint a lakosságot, ezért ez a lépés most jogos és helyes. Másrészt ez a változtatáscsomag adórendszerbeli átalakítást is jelent: csökkenti a foglalkoztatás terheit, ami kívánatos irány, ráadásul fölvállalja a szürkegazdaság melegágyát jelentő, kiugróan magas adóék csökkentésének megkezdését - az OECD-országok közül csak Belgiumban nagyobb a munkabérek adó- és járulékterhe - a legérzékenyebb ponton azzal, hogy az szja sávhatárát feljebb tolja. Ami az üzemanyagok megemelkedő jövedéki adóját illeti, a GKI vezérigazgatója úgy vélekedik, ez csak a dezinfláció mértékét csökkenti: a jelentősen mérséklődött ár emelkedik egy kicsit, de még mindig olcsóbb az üzemanyag, mint tavaly, és jóval kedvezőbb az ár nálunk, mint a szomszédos euróövezeti országokban.
Az áfaemelést bírálók szerint a fölső kulcs öt százalékpontos növelése miatti infláció nem csak a lakosságot és a vállalkozói szektort sújthatja, az országot is eltávolíthatja az eurócsatlakozáshoz megkövetelt maastrichti kritérium teljesítésétől. Akar László szerint az adóemelés okozta egyszeri inflációs hatás nem jár ilyen következményekkel, mert az ERM II-be belépésnek nincs kifejezett inflációs szabálya, a csatlakozás időpontjára - feltehetően 2013-ra - pedig teljesíti az ország ezt a feltételt. A GKI egyébként most úgy számol, hogy 2009 végén 6,8 százalék körül lesz az infláció, az éves mutató idén és jövőre is 4,5 százalék körül lesz, de 2010-ben már csökkenő tendenciával év végére csak 3 százalék körüli szint alakul ki . Most igen alacsony az infláció, így meg lehetett csinálni ezt az átcsoportosítást a foglalkoztatás túlzott adóterhelésének csökkentése érdekében.
A GKI vezérigazgatója úgy látja, az adómódosítások nem jelentősek, de érzékelhetőek, és elindítanak egy nehezen megállítható változássorozatot. Ha jövőre megszűnik az öt százalékpontos járulékcsökkenés mostani korlátja, és az szja alsó jövedelemhatárának emelése is folytatódik, akkor jelentősen csökkennek a foglalkoztatás adóterhei. S miután a kormányzatnak az a szándéka, hogy a 2010-es adómódosításokat is hamarosan elfogadtatja, ha ez a folyamat végigmegy, az komoly szerkezeti változásokat jelent majd az adórendszerben. A május 11-én elfogadott módosítások most elsősorban a túlélést segítik, önmagukban még nem befolyásolják a versenyképességet, de ha a 2010. januári változásokat is hamarosan törvénybe foglalják, akkor azokat már „beárazzák", és ez a mostani intézkedések kedvező hatásait is erősítheti.