Versengő képernyők

A várakozások ellenére a tévé nem lett olyan széles körben interaktív, mint azt az ezredfordulón megjósolták. Ehelyett a kis képernyős eszközökbe, laptopokba, hordozható médialejátszókba, szórakoztató elektronikai eszközökbe és mobiltelefonokba vonult be a mozgókép és a tévés tartalom. A világ eseményeit és a sportmérkőzéseket a YouTube-on nézzük meg, hangfelvételeket podcaston töltünk le, hosszabb filmeket, tévéműsorokat, sorozatokat, zenéket pedig a fájlmegosztó rendszereken keresztül. Újabban a politika is használja kampányai során az internetes tévézést. Kiváltják-e mindezek a nappaliban álló tévékészüléket?

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

A technológiai guruk tíz éve még azt vetítették előre, hogy a média konvergenciájának jegyében az asztalhoz kötött komputer és a világháló beleolvad a tévékészülékbe. Azóta az internet kilépett a szövegalapúságból, a rajta elérhető hang- és képtartalmak gazdagsága felülmúlt minden korábbi elképzelést, s közben elterjedtek a hordozható személyi számítógépek.

A helyhez cövekelt tévékészülék piaci pozíciójának megőrzésére a készülékgyártók a high-definition (HD) tévékkel és házimozirendszerekkel erősítenek, amelyekhez az interaktivitást lehetővé tevő HD-műsorszórást, a DVD-fronton pedig a Blue Ray lemezeket kínálják. A DVD-eladások azonban öt éve nem látott mélységben vannak, és a HD tv sem terjed gyorsan (az USA-ban 17 millió háztartásban van ilyen, csak éppen hozzá való adás híján).

Mint a mesebeli szellem a palackból, úgy szabadult ki a mozgókép az elmúlt években a tévéképernyőkből. A készülékek összekapcsolhatósága és az új fájlformátumok lehetővé tették, hogy a tartalmak könnyedén áthelyezhetők legyenek egyik gépről a másikra, akár pen drive-val, akár internetkapcsolaton keresztül.

Korszerű képcső

Miután öt éven át több cég próbálta - kevés sikerrel - pénzfizetésre bírni az interneten tévézőket-mozizókat VOD-szolgáltatásokon keresztül (video-on-demand), a piac felfigyelt a mozgókép (angol szövegkörnyezetben: video) internetes térhódítására. Különösen, amikor 2006 őszén a Google 1,65 milliárd dollárért megvásárolta a 2005 februárjában alapított YouTube-ot, a fogyasztók által generált tartalmak médiumát. Az ügylet idején havi 72 millió látogatót fogadó portál nem tett mást, mint beletenyerelt a túlsúlyos tinédzserek által forgatott ökörködések és más muris házivideók iránti, addig kiaknázatlan érdeklődésbe. Nem kellett sokáig várni, hogy a YouTube-felhasználók feltöltsék kedvenc filmjeik jeleneteit, gyerekkori tévéfelvételeiket is. Egy ideig úgy tűnt, az on-line film- és tévénézés a Napsterhez hasonló véget ér: a Premier Liga és a Viacom-konszern külön-külön pert indított a YouTube ellen. A Viacom egymilliárd dolláros kártérítést igényelt, amiért 150 ezer jogosulatlan klipet 1,5 milliárd alkalommal néztek meg a „jutyúbozók".

De megindult a közeledés: 2006-ban a Disney volt az első stúdió, amely megengedte, hogy tévéműsorai (Lost, Született feleségek) hozzáférhetők legyenek az iTunes-on. Példáját az összes médiakonszern követte. A YouTube ekkortájt kötött üzletet a Sony BMG-vel, a Universallal és a CBS-szel, mely megállapodások az on-line reklámbevételek megosztásán alapultak. Az IBM globális felmérésében a megkérdezettek 70 százaléka a fizetős szolgáltatások helyett az ingyenes, reklámbevételekből finanszírozott modellt favorizálja. 2008-ban megközelítőleg 565 millió dollár reklámbevétel mozgott az on-line videózás körül.

Az elmúlt három évben a nagy tévétársaságok saját honlapjaikon sorra tették hozzáférhetővé műsoraik kedvcsináló klipjeit, később teljes műsorszámaikat. Az NBC.com 2007-ben félmilliárd on-line tévénézést jegyzett. Egyes világmárkák, túllépve a reklámfilmek keretein, kifejezetten on-line közönségnek készített, világhírű filmrendezők rövid alkotásaival népszerűsítik nem is annyira egyes terméküket, mint inkább cégük imázsát (cross promotion).

A lefilmezett pillanat
Az új tévézési szokások kihatnak a közéletre. A valós eseményeket dokumentáló mozgókép, annak informáló ereje a világhálón ma mindennél erősebb. Már az iraki megszállás éveiben fontos szerepet töltött be az eseményeket rögzítő civil lakosság digitális felvételeinek megjelenése az interneten. A mozgóképek betörtek az off-line médiumok on-line-kiadásaiba is. Nincs olyan nagy nemzetközi hírügynökség, amely ne szolgáltatna mozgókép-felvételeket a szöveges hírei mellé. A világ átlátszóbb: a láthatóság alapvető, a kényes társadalmi történések kevésbé titkolhatók el. A mozgóképes beszámolás az interneten politikai erőre tett szert, a web a meggyőzés és agitáció nyílt színtere lett. A gázai harcok során Izrael és a Hamasz egyaránt a YouTube-ra rakott fel filmfelvételeket saját álláspontja megvédésére és az események bemutatására, vélhetően azért, hogy elérjék a tévézésről leszokott fiatal korosztályt is, amely egyre inkább az internetről szerzi be napi kép- és információadagját.

Új szokások

Az IBM kutatásában megkérdezettek 76 százaléka mozizott már on-line (2007-ben még csak 27 százalék). Decemberben az amerikai internethasználók 80 százaléka nézett valamilyen videót is, összesen 14 milliárd videóra klikkeltek rá.

A netes tévézés és filmnézés ez idáig a netfüggő, számítógépőrült fiatalok specialitása volt. A 18-24 éves amerikaiak 288 percnyi videót néznek az interneten havonta, a LiveRail szerint többet, mint amennyit tévén. Ez egybevág a Magna Global közlésével: a hagyományos tévécsatornák nézőközönségének átlagéletkora elérte az ötven évet. A felnőtt korú, amerikai kábeltévés előfizetők 95 százaléka tévéműsort továbbra is a tévékészüléken szeret nézni, de 35 százalékuk már interneten is látott.

A netes tévézés/filmnézés legfőbb erénye, hogy nem kell fix műsoridőhöz alkalmazkodni, ami rohanó életmódunk közepette életkortól függetlenül egyre inkább lehetetlen. Ezt a flexibilitást a késleltetés is lehetővé teszi: az adásokat a kábeltársaság által adott vevőkészülék merevlemezére lehet rögzíteni. Onnan azonban a film nem helyezhető át másik eszközre, és idővel törölni kell, ha újakat akarunk felvenni. Kezdenek bejáratódni a késleltetés on-line módozatai: a harmincasok ma éppúgy letöltik kedvenc tévésorozataik szezonjait a fájlmegosztó rendszereken keresztül, mint a tinédzserek.

Minden népszerű tévészériára áll egy friss felmérés eredménye: a The Office című BBC-széria amerikai verziójának minden ötödik nézője az interneten látja a legújabb epizódot.

Maroktévé

Hordozható lejátszón vagy mobiltelefonon az IBM felmérésében megkérdezettek 32 százaléka nézett mozgóképet. Hasonló az érték az iPod-tulajdonosok között (39 százalék).

A korszerű smart phone-okkal rendelkezők Amerikában átlagosan négy és fél órát töltenek a mobilinterneten, a britek ennek a felét. A 226 millió amerikai mobil-előfizető 42 százalékának van mozgókép lejátszására alkalmas telefonja, de csak 9 százalékuk néz rajta filmeket és tévét - többségében férfiak, havonta átlagosan 17-szer, egy alkalommal rendszerint 15 percig. Európában 13, globális szinten 25 országban tervezik a DVB-H technológián alapuló mobiltévé-szolgáltatás beindítását. Becslések szerint 2011-re félmilliárd ember lesz részese a mobiltévézésnek. Összehasonlításképpen: 2010-re 1,1 milliárd embernek lesz tévékészüléke a világban.

A monopóliumokat vesztett nemzeti telekom cégek érdeklődni kezdtek a mobiltelefonos képközvetítés iránt, különösen Ázsiában, ahol dollármilliókat fektettek az ebben az üzletben utazó cégek felvásárlásaira. 2007 júniusában elindult a YouTubeMobile, s ugyanekkor elérhetővé vált a YouTube tartalmainak egy része a komputert a tévével összekötő, oda iTunes-tartalmakat szállító Apple tv-készülékeken és az iPhone-okon is. Tévés tartalomszolgáltatók - mint a CBS és a Cnet - egész katalógusokat tettek elérhetővé mobiltévézők számára.

Több gyártó olyan wireless routerekkel rukkol elő, amely tetszés szerint átsugározza a filmeket, tévéműsorokat egyik képernyős készülékünkről a másikra. A tévé ezennel kilőve központi szerepéből.

Itt, ott, mindenütt

Az iparági nagyágyúk azt a víziót hirdetik, hogy a jövő otthonában mindenütt fogyasztjuk majd a külvilág képeit, a kezünkben elférő eszközökön éppúgy, mint a tévén és a hordozható számítógépünkön. A Parks Associates új felmérése szerint az igények túlmennek lakásunk falain: a szélessávú hozzáféréssel rendelkező amerikai háztartások 35 százalékában lenne igény rá, hogy házon kívül is fogni tudjanak a benti routerről médiatartalmakat. Becslések szerint 2012-re 50 millió háztartásban élnek majd ilyen alkalmazásokkal.

A tévénézés nem áll meg a mobilunknál és az iPodunknál. A Sony játékkonzolokra költözteti a műsort (PlayStation Portable), a Microsoft pedig az IPTV-szolgáltatást terjesztette ki az internetre kötött Xboxokra - a Netflix filmletöltős szolgáltatást egymillióan használják rajta. Tavaly átlagosan 25 órányi mozit néztek meg így. Elképzelhető, hogy a mai gyerekek már eleve a saját játékkonzolaikon történő képfogyasztáshoz szoknak hozzá, és sokkal kevésbé lesznek otthonosak a szülők parancsa által ki-be-átkapcsolt tévé használatában.

Tévézés mobilon
A mobiltévézés élményét többféle technológia alapozza meg. Az egyik az IP streaming, amely a mobiltelefonon keresztül működő internetkapcsolatot használja. A folyamatos műsorfutásra a 3G ad lehetőséget. Itthon mindhárom mobilszolgáltatónál lehetővé teszi a mobiltévézést e technológia felhasználásával – fizetni általában havidíjas rendszerben kell, de létezik csak adatforgalmon alapuló számlázás is –, és mindhárman törekednek arra, hogy folyamatosan bővítsék az elérhető tartalmak körét. A másik az EU által is preferált Digital Video Bordcast Handheld (DVB-H) rendszer: a földi műsorszóráshoz hasonlóan egy DVB-H adó sugározza a műsort, amelyet az erre alkalmas telefonkészülékek (jelenleg nagyjából öt cég gyárt ilyet) képesek fogni. Ezzel a módszerrel jelenleg az Antenna Hungária sugároz egy kísérleti adást.
Olaszországban és Svájcban a DVB-H, míg Németországban és Csehországban DVB-T technológia segítségével nézhetnek bárhol tévét az emberek. A Solaris Mobile a SES ASTRA műholdjaival próbálja majd eljuttatni a tévéadásokat a mobiltulajdonosoknak, elfelejtve a földi sugárzást lehetővé tevő adókat. Ami a hazai eredményeket illeti, közel egyéves fejlesztési eredményét mutatta be az ITware most Barcelonában: a mobiltelevíziózást a közösségi szájtok élményével ötvöző a MOTIware-t, amelyet egy GOP-os K+F pályázat segítségével alkottak meg a szakemberek. A szoftverrel a felhasználók akár műsornézés közben tudnak kommunikálni, véleményt cserélni – függetlenül attól, hogy a telefonok milyen operációs rendszerrel működnek –, könnyen lehet kezelni a mobilkészülékeken elérhető televízióadásokat – amelyekhez akár megjegyzések is fűzhetők –, és azonnal ajánlhatják is azokat másoknak.

Véleményvezér

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.
Ömlik az uniós pénz Lengyelországba

Ömlik az uniós pénz Lengyelországba 

Húznak el tőlünk a lengyelek, de nagyon.
Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten

Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten 

Van-e még lejjebb, vagy már a gödör fenekén vagyunk?
Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt

Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt  

A miniszterelnök magára hagyta a magyar idős embereket.
Szégyen: már afrikai országok is megelőznek minket egy rangsorban

Szégyen: már afrikai országok is megelőznek minket egy rangsorban 

Megjelent a World Justice Project 2024-es jogállamiság rangsora.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo