Ki képviseli az államot?

A kormányhatározat mint jogi forma alapján nem jön létre olyan polgári jogi jogviszony, amely alapján a polgári jogi igény jogosultja a követelését a magyar állammal szemben polgári perben érvényesíthetné.

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

 A felperes a keresetében kormányhatározatra hivatkozással kérte a magyar állam alperes kötelezését meghatározott pénzösszeg megfizetésére. A felperes egy bányavállalat felszámolási eljárásában engedményezés útján szerezte meg az adóhatóság mint hitelező követelését, amely a bányavállalat adóhatósággal szemben fennálló adótartozása volt. A bányavállalat felszámolási eljárása a felperes által engedményesként megszerzett hitelezői igény kielégítése nélkül fejeződött be.

A jogeset

A hivatkozott kormányhatározat szerint a bányabezárások (beleértve a bányakárt és a tájrehabilitációt) és a felszámolási eljárás költségeinek vagyonértékesítésből nem fedezhető hányadát a költségvetésnek kell viselnie. A kormányhatározatban szerepelt az is, hogy a szénbányászat szerkezetátalakítási programját és az ahhoz kapcsolódó intézkedéseket a kormány az országgyűlés elé terjeszti.

A felperes álláspontja szerint a kormány az alperes nevében kötelezettségvállaló nyilatkozatot tett kormányhatározati formában, amelyben a felszámolási költségek körébe tartozó kötelezettségekért felelősséget és fizetési kötelezettséget vállalt, ezért a felszámolási eljárásban kielégítetlenül maradt hitelezői követeléseket a magyar állam köteles megfizetni a kormányhatározat alapján, ugyanis a kormányhatározat alapján polgári jogviszony jött létre a felszámolt bányavállalat ki nem elégített hitelezője és az alperes között. Előadta azt is, hogy a felszámolási eljárás során a hitelezői követelések egy része állami támogatásból megtérült, tehát a kormány részben teljesítette is az ígéretét.

Az alperes a kereset elutasítását kérte. Védekezése szerint a kormányhatározat az állami irányítás egyéb jogi eszközének minősül, amely csak a kormányra és a kormány által irányított szervekre állapít meg kötelezettségeket, és csak ezekre van kötelező ereje. Az alperes véleménye szerint kormányhatározat alapján polgári jogi jogviszony nem jön létre, így a kormányhatározat nem eredményezett az alperes terhére konkrét fizetési kötelezettséget, továbbá kormányhatározat nem róhat kötelezettséget magánszemélyekre, így abból számukra jog sem keletkezhet. Az alperes kifejtette azt is, hogy a kormány nem rendelkezik jogalanyisággal, és nem is minősül a magyar állam képviselőjének, továbbá a költségvetés terhére vállalt kötelezettségekről nem a kormány, hanem az országgyűlés dönt. Mindezek alapján a felperes követelését alaptalannak tartotta.

Egyéb jogi eszköz

A jogalkotásról szóló törvény szerint az országgyűlés, a köztársasági elnök, a kormánybizottságok és az önkormányzatok határozatban szabályozzák az általuk irányított szervek feladatait, a saját működésüket, és állapítják meg a feladatkörükbe tartozó terveket.

E rendelkezés értelmében a kormányhatározat az állami irányítás egyéb jogi eszköze, amely csak a kormány és szervei közötti belső hierarchikus viszonyban teremt jogot és kötelezettséget, és csak ebben a viszonylatban kényszeríthető ki. A kormányhatározat csak a kormányra és a kormány által irányított szervekre állapít meg kötelezettségeket, és csak ezekre van kötelező ereje. A kormányhatározat címzettjei a törvény értelmében a kormány irányítása alatt álló szervek lehetnek, ezért kormányhatározat nem rendezhet olyan jogviszonyokat, amely az állampolgárokra vonatkozóan jogokat vagy kötelezettségeket keletkeztetne. A kormányhatározat olyan közjogi aktus, amelyre közvetlenül polgári jogi igény nem alapítható, ugyanis a kormányhatározat mint jogi forma alapján nem jön létre olyan polgári jogi jogviszony, amely alapul szolgálhatna a magyar állammal szemben igényérvényesítésre.

A miniszter képvisel

A polgári törvénykönyv (Ptk.) szabályai szerint az állam - mint a vagyoni jogviszonyok alanya - jogi személy, tehát jogokat szerezhet, és kötelezettségeket vállalhat, továbbá pert indíthat és perelhető. Az államot a polgári jogviszonyokban - ha jogszabály ettől eltérően nem rendelkezik - az államháztartásért felelős miniszter képviseli; ezt a jogkörét más állami szerv útján is gyakorolhatja, vagy más állami szervre ruházhatja át.

A kormány a vagyoni viszonyokban nem képviselője a magyar államnak, a magyar állam képviseletére főszabályként a pénzügyminiszter jogosult. A felszámolási eljárás alatt álló bányavállalat felszámolási költségeinek megtérítésére a költségvetésből - erre vonatkozó jogszabályi feljogosítás vagy a képviseleti jog átruházása nélkül - a magyar állam nevében a kormány nem tehetett egyoldalú kötelezettségvállaló nyilatkozatot, így a kormányhatározat nem minősül az állam nevében tett kötelezettségvállalásnak, ezért az alapján nincs a magyar államnak fizetési kötelezettsége.

A kormányhatározat alapján a költségvetésből nem igényelhető a bányavállalat felszámolási eljárásában meg nem térült költsége, mert ennek egyik előfeltétele, hogy az országgyűlés azt a költségvetési törvényben előirányozza. A hivatkozott kormányhatározat ezért is tartalmazta, hogy a teljes programot és az ahhoz kapcsolódó intézkedéseket a kormány az országgyűlés elé terjeszti. A kormánynak nincs döntési jogköre a költségvetési támogatás kérdésében, arról a konkrét ügyben is a kormány előterjesztése alapján az országgyűlés döntött a költségvetési törvény elfogadásakor.

A kormányhatározat meghozatalakor az államnak nem állt fenn olyan jogszabályi kötelezettsége, amely a felszámolási eljárásban ki nem elégített hitelezői követelések megfizetésére vonatkozna, a kormányhatározatban tett önkéntes szándéknyilatkozat alapján a támogatás kereteiről pedig az országgyűlés dönt a költségvetési törvényben. A kormány az egyedi határozat meghozatala során csak magára nézve vállalhat kötelezettséget, más jogi személy, így a magyar állam terhére nem. A kormány nem volt jogosult a magyar állam képviseletére, tehát önmagában a kormányhatározat nem keletkeztetett a magyar állam részére fizetési kötelezettséget.

A kormányhatározat alapján a magyar állam nem vált polgári jogviszony alanyává, ezért vele szemben a kormányhatározatra alapítottan polgári perben vagyoni igény nem érvényesíthető.

A fent ismertetett jogi indokok alapján a Legfelsőbb Bíróság a felülvizsgálati eljárásban hozott ítéletével hatályában fenntartotta a felperesi keresetet elutasító jogerős ítéletet.

Megválaszolandó kérdések
1. Milyen közjogi aktusnak minősül a kormányhatározat?
2. Kormányhatározat alapján perben érvényesíthető-e a költségvetési támogatás?
3. A magyar állam nevében a kormány vállalhat-e fizetési kötelezettséget kormányhatározatban?

Véleményvezér

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.
Ömlik az uniós pénz Lengyelországba

Ömlik az uniós pénz Lengyelországba 

Húznak el tőlünk a lengyelek, de nagyon.
Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten

Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten 

Van-e még lejjebb, vagy már a gödör fenekén vagyunk?
Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt

Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt  

A miniszterelnök magára hagyta a magyar idős embereket.
Szégyen: már afrikai országok is megelőznek minket egy rangsorban

Szégyen: már afrikai országok is megelőznek minket egy rangsorban 

Megjelent a World Justice Project 2024-es jogállamiság rangsora.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo