Elszálló piac, elszálló álmok

Az elmúlt egy évben a lakáshitelek mögötti ingatlanfedezetek jogi érvényesíthetőségével kapcsolatos bizonytalanságok miatt a bankok nem szívesen hiteleznek, egyre kevesebb új lakás épül, a használt lakások nehezen értékesíthetők, a bajba jutott adósok száma és tartozása pedig hónapról hónapra nő. Az ingatlanpiac mélypontra jutott. Ugyanakkor a kilakoltatási és árverezési moratórium július elsejei megszűnése után közel ötvenezer hiteles lakhatását kell majd megoldani, amire egyelőre sem az önkormányzatok, sem az állam nincs felkészülve. Május 30-án, hosszas tárgyalások után a kormány és a bankszövetség végre megállapodott, így július elsejével a bankokat és a befektetőket elbizonytalanító közel egyéves moratórium megszűnik.

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

HELYZETKÉP: Halmozódó kockázatok

A tavaly augusztusban bevezetett és az eredeti szándék szerint ez év április 15-én lejáró kilakoltatási és árverezési moratórium több lakást tartott vissza az eladástól, mint amennyi az ingatlanpiacon 2010-ben egy év alatt gazdát cserélt. 2008 és 2010 között közel a négyszeresére duzzadt a 90 napon túli késedelemben levő jelzáloghitel-szerződések száma, a bruttó rossz hitelállomány pedig több mint az ötszörösére nőtt.

Otthonvédelmi akcióterv
1. 2014. december 31-éig a devizahitelesek választhatnak rögzített árfolyamot. A svájci frankot a kormány és a bankszövetség megállapodása 180, az eurót 250, a japán jent 200 forinton határozta meg. A mindenkori árfolyam-különbözet külön számlán gyűlik, amelyet 2015 januárjától kell az adósnak törlesztenie. A fixálási időszak alatt felhalmozott összeg után a mindenkori bankközi kamatot kell fizetni.
2. A kilakoltatási moratóriumot július elsejével feloldották, de korlátozások mellett. A bankok először a 30 millió forintnál drágább ingatlanokat árverezhetik el. 2011. októbertől negyedévente a bedőlt lakások 2 százaléka, 2013. januártól 3 százaléka, azután egy évig 4, majd 2015-től 5 százaléka kerülhet piacra.
3. Létrehozták a Nemzeti Eszközkezelő Társaságot (NET), amely két módon segíti a leginkább rászorultakat. Egyrészt zöldmezős, állami beruházás keretében házépítési program indul, és az így épülő otthonokban kaphatnak lakásokat a bajbajutottak. Másrészt, aki úgy dönt, eladhatja a lakását a NET-nek, és bérlőként továbbra is bennlakhat. A Családi Fedél Program részeként az üres önkormányzati lakásokat is bevonják a rendszerbe.
4. Újból lesz devizaalapú lakáshitelezés, miután az Európai Unió diszkriminatívnak ítélte meg a tiltást. Devizában az vehet fel hitelt, aki az adott fizetőeszközben legalább a minimálbér tizenötszörösét keresi havonta.
5. Az állam öt évig legfeljebb 3,5 százalékos kamattámogatást nyújt azoknak, akik a nagyobb lakásukat kisebbre cserélik annak érdekében, hogy fizetni tudják a törlesztőrészletet.

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) becslései alapján több mint százezer jelzáloghiteles vált 90 napon túl nem fizetővé, az érintett lakások száma pedig közel 91 ezer. A jegybank május elején Élet a moratórium után címmel publikált háttértanulmánya szerint minél tovább marad fenn a moratórium, annál komolyabb kockázatot jelent a gazdaság egészére nézve. A tavaly nyári bevezetésekor szociális védőhálóként emlegetett intézkedés mára nemcsak a pénzügyi rendszert veszélyezteti, hanem az egész gazdaság működését is a befulladó hitelcsatornákon és az ingatlanfejlesztések megakasztásán keresztül. Amíg életben van, halmozódik a feszültség a lakáspiacon.

A Magyar Bankszövetség és a kormány közötti egyezség megkötésének elhúzódása miatt a moratórium határidejét meghosszabbították. A végül május 30-án elfogadott paktum elvileg két célt szolgál: a bajba jutott devizahitelesek védelmét és az ingatlanpiac megóvását attól a kínálati sokktól, amelyet a bedőlt hitellel terhelt lakások dömpingszerű piacra dobása jelentene. A moratórium kihirdetése óta eltelt kilenc hónap alatt a probléma nemzetgazdasági szintűvé fejlődött, és úgy tűnik, a túl hosszan életben tartott korlátozás miatt nehezebb megóvni az adósokat és az ingatlanpiacot is a negatív hatásoktól. Mindeközben a Nemzetgazdasági Minisztérium honlapján május közepén megjelent az Otthonteremtési stratégia című, februári keltezésű vitairat, amely többek között a moratórium feloldására és a hátralékosok helyzetének kezelésére is tartalmaz javaslatokat. A dokumentumhoz augusztus
10-éig várják a véleményeket. Ezután foglalják törvénybe az Otthonvédelmi akcióterv pontjait. Az Otthonteremtési Tanácsadó Testület (OTT) által kidolgozott stratégia mellékletében ez áll: a moratórium „érezhetően rontja a hiteladósok fizetési morálját. A rendszert finanszírozó befektetők bizalmának fenntartása érdekében is fontos, hogy a jelzáloghitelek fedezetéül szolgáló lakások értékesíthetők legyenek".

Tavaly már csak 70 ezer lakás cserélt gazdát, ez a 2005 környéki lakáspiaci boom forgalmának alig egyharmada. A teljes forgalom csupán 700-750 milliárd forint volt, a moratórium feloldásával piacra kerülő ingatlanok becsült forgalmi értéke viszont megközelíti a 700 milliárd forintot. A bedőlt hitellel terhelt lakások között felülreprezentált 10-30 millió forint közötti árkategóriában zuhant leginkább az értékesítés, 2008 óta több mint 60 százalékkal. Fennáll a veszély, hogy az érintett ingatlanok piacra dobása komoly kínálati sokkot okoz, és a nyomott árak következtében könnyen előfordulhat, hogy az eladásból befolyó összeg nem fedezi majd a banki tartozást. A kilátások régiónként eltérők: bizonyos országrészekben az éves eladás duplája kerülhet hirtelen a piacra.

A bankok érdeke az, hogy az ingatlan értékesítéséből befolyó összegből érvényesíteni tudják az adóssal szembeni jelzáloghitel-követelésüket, de legalább ennyire fontos a portfóliójuk megtisztítása is. A Piac & Profit több bankot is megkérdezett, de egyikük sem nem kívánt a témában megszólalni mindaddig, amíg a bankszövetség és a kormányzat között létre nem jön a megállapodás a moratórium feloldásának részleteiről - azaz az adósmentésről - és a lakáshitelezés jövőbeli irányáról.

A 90 napon túli késedelemben levő jelzáloghitelek

 

90 napon túli késedelemben lévő hitelek

A teljes állományból (%)

90 napon túli késedelemben lévő hitelek

A teljes állományból (%)

90 napon túli késedelemben lévő hitelek

A teljes állományból (%)

Hitelintézeti rendszer (bankok és külföldi fiókok)

2008. december

2009. december

2010. december

Bruttó hitelállomány (milliárd forint)

97,8

2,3

317,5

5,4

541,6

8,1

Hitelszerződések száma (körülbelüli darab)

23 000

2,0

68 464

5,8

83 350

7,2

Fedezetül szolgáló ingatlanok száma (körülbelüli darab)

17 000

2,0

48 536

4,3

66 867

5,9

Fedezetül szolgáló ingatlanok becsült piaci értéke (milliárd forint)

118-160

355-450

524-680

Egyéb pénzügyi közvetítők*

2008. december

2009. december

2010. június. 30.

Bruttó hitelállomány (milliárd forint)

49,4

12,5

93,3

18,8

119

23,2

Hitelszerződések száma (darab)

15 900

14,8

21 900

19,9

23 800

21,7

Jelzáloghitelből adódó fizetési késedelemmel érintett ingatlanok száma összesen (darab)

2008. december

2009. december

2010. december

33 654

70 436

90 667

*Takarékszövetkezetek, pénzügyi vállalkozások
Megjegyzés: az értékek tartalmazzák a fennálló hiteltartozás mellett a függővé tett kamatokat is.
Forrás: Magyar Nemzeti Bank: Élet a moratórium után - háttéranyag

BÉRLAKÁSKÉRDÉS: Alap bedőlt ingatlanokból?

Közel ötvenezer hiteles lakhatását kell majd megoldani a moratórium feloldása után. A problémás adósok legalább 25 százalékánál a hitelek értéke már most is meghaladja az ingatlan értékét, figyelembe véve a forint árfolyamának mozgását - 2010 végére az egy évvel korábbihoz képest a svájci frank közel 23 százalékkal erősödött a forinthoz viszonyítva -, valamint azt, hogy a lakáspiaci árak évente nominálisan körülbelül 6 százalékkal csökkentek az elmúlt időszakban. 2007 végéhez képest összesen reálértéken 26 százalékkal estek a lakásárak három év alatt az FHB Index legfrissebb adatai szerint. A nem fizetők további 25 százaléka sincs sokkal jobb helyzetben: körülbelül ennyien vannak a Magyar Nemzeti Bank elemzése szerint, akiknek az otthonuk értékesítéséből legfeljebb 2,5 millió forint marad a zsebükben, miután kifizették tartozásukat. A most bejelentett megállapodás nem tartalmaz iránymutatást arra nézve, hogy velük mi lesz. A sajtótájékoztatón Matolcsy György nemzetgazdasági miniszter úgy fogalmazott: ez ügyben még folynak a tárgyalások a bankszövetség és a kormányzat között.

Nem épül új lakás
A KSH idei első negyedévet bemutató statisztikája szerint radikálisan visszaesett a lakásépítések száma: mindössze 3141 új lakás épült, 35 százalékkal kevesebb, mint egy évvel korábban, s csupán 2398 lakásépítési engedélyt adtak ki, ami 51 százalékos esést jelent. A befejezett építkezések és a használatba vett lakások száma is csökkent. A piac felfutására a jövőben sem lehet számítani, mivel az első negyedévben az építési engedélyek száma már 24 százalékkal elmaradt a lakásépítések számától.

Magyarországon mind ez ideig nem készült bérlakásprogram. Az önkormányzatoknak nincs forrásuk arra, hogy megjelenjenek ezen a piacon, vagyis marad az állam, hogy szerepet vállaljon a pénzintézetek saját eszközeivel megfelelően nem kezelhető problémás ügyfélkör megsegítésében. Ez lesz a Nemzeti Eszközkezelő Társaság (NET) feladata a megállapodási csomag értelmében, amely azonban nem tartalmaz részleteket arról, hogy ehhez a NET-nek mekkora forrásra van szüksége, és azt honnan fogja előteremteni a kormányzat.

A Nemzetgazdasági Minisztérium május elején közzétett vitairatában ez áll: a NET követelésvásárlás útján - a bankok számára e célból kibocsátott speciális államkötvényekért cserébe - megszerezné az eredeti hitelnyújtóktól a meghatározott fel-tételeknek megfelelő követeléseket és a fedezeti ingatlan zálogjogát, ezután pedig - az adóssal kötött megállapodás értelmében - a fennálló tartozás megszüntetéséért cserébe rá szállna a lakás tulajdonjoga, a korábbi tulajdonos pedig bérlőként maradhatna az ingatlanban, illetve visszavásárlásra is lenne joga.

A lakások fenntartásához szükséges forrásról, a bérleti díjak szintéjéről és arról, hogy a később bajba jutóknak is fennáll-e ez a lehetőség, nincs szó, bár a vitairat egy másik részében - a bérlakáspiac-fejlesztési javaslatok között - havonta négyzetméterenként 1000 forintos bérleti díj és évi 5-10 ezer bérlakás építése szerepel. Ez az ár azonban egyáltalán nem tűnik „szociálisnak", ennyiért már lehet találni bérelhető ingatlant a nagyvárosokban, panelt pedig olcsóbban is - derül ki az ingatlan.com statisztikájából. 
Egy május közepi Magyar Hírlap-cikk-szerint Budapesten és a megyei jogú városokban a forgalmi érték 55, a városokban 50, községekben és nagyközségekben pedig 35 százalékáért vásárolhatna bedőlt hitelek mögött álló ingatlanokat.

LAKÁSPIAC: Mindenki kivár

Alacsonyabb banki kamatokat és kedvezőbb szabályozási környezetet sürgetnek a budapesti ingatlanfejlesztők. Bár a hazai újlakás-piac túl van a mélyponton, közel sem mentes a problémáktól - állítja Földi Tibor, a Cordia vezérigazgatója.

Tavaly 2009-hez képest 22 százalékkal több új lakás talált vevőre Budapesten. Túljutottunk a mélyponton?

- Igen, de azt nem mondhatom, hogy minden rendben van. Jelen pillanatban erőteljes túlkínálat jellemzi a piacot. Az ideális forgási sebesség 18 hónap, ma pedig közel a duplája. A készlakások jó esetben a kínálat egyharmadát adják, tavaly viszont elérték a 60 százalékot. A stabil fundamentális kereslet is fontos lenne. 2005 körül évente 10-11 ezer lakást lehetett eladni a támogatott hiteleknek és az addig felgyülemlett keresletnek köszönhetően, 2009-ben viszont csak 1800-1900 új lakás talált gazdára. A piac nagysága alapján, ha a gazdaság jól működik, számításaink szerint évi hatezer új lakást lehet eladni Budapesten állami támogatás nélkül.

Az egy főre jutó lakások alapján az európai középmezőnyben helyezkedünk el, mennyiségi lakásproblémáról tehát nem beszélhetünk. Kinek lehet hatezer lakást eladni?

- A lakásállomány több mint ötven százaléka panel vagy háború előtti, és mindössze nyolc százalék a 2000 után épült, gépészetileg és szigeteléstechnikailag megfelelő állapotban lévő otthonok aránya. Előbb-utóbb a minőség iránti igény lesz a keresletbővülés motorja, bár ma még a várható fenntartási kiadások helyett a lakás ára befolyásolja elsősorban a választást. A demográfiai folyamatok is kedvezőek Budapesten, legalábbis hét kerületben, ahol 2007 óta újból nő a népesség, a külső és a belső migrációnak köszönhetően.

A KSH legfrissebb statisztikája egyáltalán nem azt mutatja, hogy a szektor túl lenne a mélyponton. Sőt, a friss adatsor szerint Budapest tartalékai is elfogytak, a kiadott új lakásépítési engedélyek száma az első negyedévben 76 százalékkal esett.

- Az építőipar jellegéből fakadóan a válság időben eltolva jelentkezik. Jó esetben az építési engedélyek száma 2011-ben eléri a mélypontot, a használatbavételi engedélyek pedig még jövőre is csökkenhetnek. Ezek a mutatók pozitív piaci trendek esetén egy-két év múlva fognak nőni. A kilábalás előszele érezhető, de kevés ahhoz, hogy a válságot túlélő fejlesztők fantáziája beinduljon. A mikro- és makroszinten létező bizonytalansági tényezők ugyanis továbbra is látenssé teszik a keresletet. Ha a gazdaság növekedési pályára állna, a reálbérek stabilak maradnának, és napvilágra kerülne a kormányzat otthonteremtési politikája, ez az elhalasztott kereslet megjelenne a piacon. De nem kedvező a finanszírozási helyzet és a szabályozási környezet sem. Olcsó forinthitelekre lenne szükség, de nem állami támogatásoknak köszönhetően. Hosszú távon a jegybanki kamatcsökkentés és a banki marzsok leszorítása a megoldás. Ugyanakkor, ha egy országban bármikor moratóriumot lehet hirdetni, a bankok a kockázati felár miatt magasan fogják tartani az áraikat.

A jegybanki kamatpolitikát pedig elsősorban az inflációs célkitűzés mozgatja.

- Kérdés, hogy az infláció leszorítása a legfontosabb cél, vagy az alacsony jegybanki kamatok hatására beinduló hitelezéssel elért gazdasági növekedés. A hatályos szabályozókon is változtatni kell, amelyek ahelyett, hogy segítenék, ma megfojtják a beruházókat. Az átláthatatlan, bürokratikus engedélyezések és a nem megfelelően meghatározott törvényi jogkörök drágítják a fejlesztést. Ha nem tetszik a ház színe, meg lehet fellebbezni az építési engedélyt, ami akár egy évig lekötheti a közigazgatási hivatal és a szakhatóságok erőforrásait, miközben áll az építkezés. Az is érthetetlen, hogy miért nem lehet visszaigényelni az ingatlanhoz kapcsolódó külső fejlesztések áfáját, és miért kell bármilyen állami feladat elvégzésére - például óvoda építésére - kényszeríteni a fejlesztőt az építési engedélyért cserébe. Ezek mind hozzájárulnak ahhoz, hogy a lakások kínálati ára jellemzően négyzetméterenként 400 ezer forint legyen a belső kerületekben.

Sok a bizonytalanság
Bánfalvi László, az Otthon Centrum hitelközvetítési üzletágát is működtető HC Központ Kft. ügyvezető igazgatója szerint még mindig kevés konkrétum ismert, így meglehetősen nagy a rizikófaktor akár az értékesítési limittel kapcsolatban is: sok múlik azon, hogy az ország mely területén értékesíti a bank a rossz hitelek 5 százalékát fedező ingatlanokat. Budapesten a viszonylag magas tranzakciószám mellett a piac gyorsabban felszívhatja a nyomott árú ingatlanokat, ezért itt Bánfalvi nem vár jelentős árcsökkenést, mint ahogyan a kis települések ingatlanpiacán sem, ahol pont a tranzakciók csekély száma, a mérsékeltebb piac foghatja vissza az árleszorító hatást. Valószínűleg azok a kis- és közepes méretű városok lesznek jobban érintve, ahol a piaci aktivitás nem elég nagy ahhoz, hogy ellensúlyozza a nyomott árú ingatlanok hatását. Budapesten, bizonyos kerületrészeket leszámítva, még mindig elegendő a forgalom és a fizetőképes kereslet ahhoz, hogy ne legyen probléma a pluszkínálat. Bár a bankok igyekeznek a legrizikósabb hiteleiktől megszabadulni, mind a „fagyosabb kis falvak piacán”, mind pedig a kis- és közepes méretű városokban tapasztalhatók adásvételek.
Valamilyen árcsökkentő hatásra ugyan lehet számítani, azonban az árverési kvóta − remélhetőleg majd keresletélénkítő eszközökkel is támogatva − visszafogott, így talán az áresés is az lesz, bár a rossz minőségű ingatlanokat újra és újra meg kell majd hirdetni, hiszen nehezen találnak vevőre. Az HC Központ első embere úgy látja, hogy ma az eladók tartják az áraikat a lakáspiacon, azért is, mert, ellentétben például Spanyolországgal, nálunk nem alakult ki ingatlanbuborék, ami a válság kitörésével aztán hatalmas áresést okozott. Bánfalvi szerint becsülni sem lehet, hányan lehetnek azok, akik azért nem törlesztették hiteleiket, mert tudták, hogy az ingatlanjuk nincs veszélyben. Ezek az adósok viszont most, a kormány és a bankszövetség bejelentett megállapodása után hamar megegyeznek a bankjukkal, és vagy kifizetik tartozásuk akár egy összegben is, akár – mint az együttműködő adósok − a bankkal közösen ingatlanközvetítőhöz fordulnak, és piaci áron vagy ahhoz közeli szinten értékesítik az ingatlant. Bánfalvi László szerint az árverések levezénylése is kérdés egyelőre.
Az biztos, hogy az ingatlanközvetítők sokat lendíthetnek a helyzeten, hiszen jelenleg náluk „vannak a vevők”, azaz pontosan tudják, ügyfeleik hol, milyen ingatlant, milyen áron kívánnak venni.
Árverések csak jövő tavasszal?
Rutai Gábor, a Duna House PR- és elemzési vezetője úgy véli, hogy nem lesz olyan dömping, amely nagymértékben lenyomhatná az árakat, de lesz árcsökkentő hatás. Van viszont két tényező, amely épp ellentétesen hat: az egyik a kormányzat élénkítő lépései – amelyekről egyre többet hallani –, a másik pedig az elmúlt hónapokra jellemző kivárás megszűnése. Az, hogy a két ellentétes hatás miképpen érvényesül, kérdés mindaddig, amíg nem tudni több részletet. Rutai szerint az, aki ma befektetési céllal vásárolna, mérlegelheti a kockázatot, hogy melyik hatás lesz erősebb. A lakhatási céllal vásárlóknak viszont nem tanácsolja a várakozást. Egyrészt a bankok több hónapos egyezkedési folyamat elé néznek, így az elárverezésre váró ingatlanok első hulláma legfeljebb ősszel, de inkább télen vagy csak jövő tavasszal kerül ki a piacra. Másrészt nem biztos, hogy egy laikus magánszemély szeretne úgy ingatlant venni, hogy azt nem tudta megnézni, és képes végigcsinálni egy olyan vásárlást – annak adminisztratív és jogi velejáróival –, mint amilyet egy árverezési folyamat jelent.
Ez sokkal jobban „fekszik” a szakmai befektetőknek, akiknek már gyakorlatuk, apparátusuk van erre. Harmadrészt várhatóan „problémás” lesz a végrehajtási folyamatba került ingatlanok nagy része, ugyanis a felek mindenképp a közös értékesítést fogják előtérbe helyezni, mégpedig reális piaci áron. A banki fedezeten felüli tartozást is hajlandók elengedni a bankok, ami nagyon motiváló lehet az együttműködésre és a piaci ár kiharcolására. Rutai szerint a jó ingatlanokért küzdeni fog a tulajdonos, és egyezkedni akar majd a bankkal. Többféle megoldás is lehetséges, így nem feltétlenül az ingatlan, mindinkább a tulajdonos lehet „problémás”, ha nem is alkatából, de elkeseredettségből, kiszolgáltatottságból adódóan is, teszi hozzá a Duna House elemzője. Rutai Gábor inkább a hitelezési területen számít pozitív változásra.
A szocpol megszűnése mellett a devizahitelek megszüntetése volt a legnagyobb hatással az ingatlanpiacra. A világ minden táján ott van prosperáló ingatlanpiac, ahol jók a hitelkondíciók. Az eurohitelek esetében fennálló, 20 százalékkal kisebb törlesztőrészlet sok bizonytalan vevőjelöltet volna képes kimozdítani a holtpontról – véli az elemző.

Véleményvezér

Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten

Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten 

Van-e még lejjebb, vagy már a gödör fenekén vagyunk?
Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt

Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt  

A miniszterelnök magára hagyta a magyar idős embereket.
Szégyen: már afrikai országok is megelőznek minket egy rangsorban

Szégyen: már afrikai országok is megelőznek minket egy rangsorban 

Megjelent a World Justice Project 2024-es jogállamiság rangsora.
Magyar Péter szerint Szentkirályi Alexandra kaszinónak nézi a fővárost

Magyar Péter szerint Szentkirályi Alexandra kaszinónak nézi a fővárost 

Magyar Péter kibukott a DK és a Fidesz közös szavazatain.
Legyen 65 év helyett 60 a nyugdíjkorhatár

Legyen 65 év helyett 60 a nyugdíjkorhatár 

Az ember azt hinné, hogy az emberek a végtelenig vezethetők ígéretekkel.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo